Mijn pony word over het algemeen iedere dag bewogen onder het zadel of aan de longe, uiteraard is het soms net 20 minuutjes. Dit naast de dagelijkse weidengang. Ik stap vrij kort in moet ik eerlijk zeggen, meestal zo een 5 minuten, deze tijd vraag ik nageeflijkheid, maar de teugels zijn nog niet helemaal op maat. Ik eis een ontspannen en actief staptempo. Ook kijk ik hoe hij aan het been is.
Daarna draaf ik aan, de eerste 10 minuten rijd ik goed vooruit, veel van de hoefslag af met oefeningen in ruime lijnen zonder veel stelling. Voel ik dat hij lekker los is maak ik de oefeningen wat moeilijker en rijd ik zeker een ruim kwartier in contrastelling in beide richtingen, dus contrastelling in de voltes, gebroken lijnen etc. Mijn pony is nu langzaam aan mooi recht aan het worden en vooral die oefeningen in contrastelling hebben veel geholpen. Je versterkt de binnenhand waarop je rijd, en omdat er buitenstelling is moet hij wel zijn lichaam gebruiken omdat hij niet over de schouder kan weglopen. Het is echt een heel goed verschil, als je een volte eerst rijd met 'goede' stelling, dan een tijdje met contrastelling en dan weer in 'goede' stelling, de buiging word er beter van. Daarnaast is het een goede psychische oefening voor beiden, zeker voor de ruiter. Ook voor de gehoorzaamheid van het paard.
Dit alles word gecombineerd met tempowisselingen en zo nu en dan halthouden. Afhankelijk hoe het gaat pakken we even een beetje galop mee of juist even stappen tussendoor. Daarna gaat de training verder met wat wijken en sinds kort neem ik ook wat schouderbinnenwaarts mee, ook rijd ik tussen deze oefeningen veel rechte lijnen. Daarna word uitgedraaft, dus met langere teugel weer ruime lijnen rijden. Dan ga ik nog even een blokje uitstappen om de velden. Over de hele duur van het rijden test ik regelmatig of hij wel lekker op de buitenteugel loopt, vooral op voltes of in wendingen.
Mijn pony kan best een draakje zijn, en als ik hem niet goed bezig houd onder het rijden gaat hij zelf dingen verzinnen wat dan niet altijd goed uitpakt voor de ruiter. Hij wil overigens wel echt voor je werken, denkt mee en is heel sensibel.
edit: toevoeging.