Paard schopt als je er op wil zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horlynnses

Paard schopt als je er op wil zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 15:38

Het verhaal is als volgt.
de pony waar dit over gaat is een merrie van 4 1/2 jaar oud e pony.
de pony is ingereden en zadelmak.
maar als je erop gaat zitten dan gaat die net zo hard liggen bokken steigeren en stampen tot dat je eraf valt.
het is wel zo dat de pony niet zo super goed doorgereden is maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar dit mee te maken heeft.
in de zomervakantie als ik wat meer tijd heb wil ik er wel meer energie in gaan steken.
Oja het is zeker niks medisch en het zadel past gewoon.
hopelijk hebben jullie tips
oja stel dat het echt niet lukt dan laat ik haar door iemand anders verder doorrijden.
nou het zou misschien ook zo kunnen zijn dat hij bang is maar daarvoor altijd braaf geweest met inrijden wel regelmatig beedtje eigenwijs.
maar verder niks nooit iets engs meegemaakt dat ik weet.
ik ben wel de baas over de pony maar als je erop gaat is hij niet te houden
het liefst wil ik genieten van de pony natuurlijk niet iedere keer zo een strijd aangaan
het hoeft geen top pony te zijn maar wel een waar je lekker op kunt rijden

maar wat zouden jullie doen of hebben jullie tips
Laatst bijgewerkt door horlynnses op 09-05-12 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:45

horlynnses schreef:
....
graag niet allemaal kritiek want weet heus wel waarmee ik bezig ben
....

Kritiek is, mits opbouwend en duidelijk uitgelegd, alleen maar handig lijkt me. Met deze opmerking spring je gelijk al in de verdediging terwijl nog niemand heeft gereageerd en nog niemand iets nutteloos of gemeens heeft gezegd. Plus "dat je heus wel weet waar je mee bezig bent" lijkt me niet zo als je het antwoord op het probleem niet weet :=

Maargoed, om terug te komen op je oorspronkelijke vraag, vraag ik me af wat voor medisch onderzoek er is geweest waardoor je uit kunt sluiten dat er niets aan de hand is.

Heb je misschien een filmpje van het rijden? Het is erg lastig om je te helpen met alleen maar woorden :)

Is er iets gebeurd tijdens het rijden of opstappen waardoor de pony pijn heeft gehad of erg is geschrokken?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:45

Hoe weet je zo zeker dat het niks medisch is? Hoe weet je zeker dat het zadel past?

Het lijkt me het verstandigst als je er iemand bij haalt die iets meer ervaring heeft dan een paar jaar les. Het is duidelijk dat je het niet in je eentje af kan. Want de pony is nu niet rijdbaar. Wil je plezier van deze pony hebben, haal er dan een deskundige bij. Wij kunnen vanaf hier niet zien of er iets mis is met de pony, of dat jij iets verkeerd doet. Daarvoor heb je echt iemand nodig die meekijkt als je aan het rijden bent.

LaVieDivine

Re: Paard schopt als je er op wil zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:49

niet eerst zelf wat knoeien tot je tot de conclusie komt dat het niet lukt en dan wegbrengen; NU wegbrengen en daar laten doorrijden!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:52

Beste meid (of jongen?), vanachter het beeldscherm kan echt niemand jou helpen. Zoek met deze pony deskundige hulp voordat er ongelukken gebeuren. Op deze leeftijd kunnen pony's soms behoorlijk puberen en het lijkt mij duidelijk dat jij dit niet alleen kan oplossen. Succes!

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:56

Eerste wat in me op kwam: pijn.
Hoe weet je zo zeker dat er niets medisch is? Door wie issie allemaal nagekeken?
Ik zou er niet meer op gaan zitten, totdat medisch helemaal is uitgesloten (denk dat hier het probleem zit). Grondwerk ook helemaal goed gaat, en dan pas voorzichtig er weer op gaan. Dit is niet fijn voor zowel jou als je paard.als je er op blijft klimmen, gaan er ongelukken gebeuren..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:18

horlynnses schreef:
ik ben wel de baas over de pony maar als je erop gaat is hij niet te houden

Ik hoop dat je zelf doorhebt dat je je hier ontzettend tegenspreekt? Sowieso is de OP erg moeilijk leesbaar.

Ik denk dat je niet zelf moet gaan stuntelen, maar les moet nemen. Het klinkt me niet als een probleem in de oren waar meteen een professional op moet, maar ik denk wel dat je nog veel te leren hebt. Zeker met zo'n jong paard is een goede, ervaren instructrice onmisbaar. Ga je op deze manier verder, dan kan je het paard wél verpesten en dan moet er wél een professional aan te pas komen op het recht te breien.

Bokt is leuk voor tips, maar hier heb je iemand nodig die kan zien wat er gebeurd, welke hulpen jij geef, welk gedrag van jou het gedrag bij de pony uitlokt. Iemand moet on the spot bekijken waar het gedrag vandaan komt, jou instrueren, en feedback geven op de uitvoering. Dat kan bokt niet, een instructrice doet niets anders. Een instructice heeft ook veel sneller door welke methoden wel en niet werken. Zeker omdat je posts de suggestie opwekt dat je niet erg veel ervaring hebt met jonge paarden, en dus niet meteen aanvoelt wat wel en niet gaat werken.

Mijke_18

Re: Paard schopt als je er op wil zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:22

Inderdaad, ga dit niet zelf verder regelen, maar probeer deskundige hulp te zoeken.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:11

horlynnses schreef:
Oja het is zeker niks medisch en het zadel past gewoon.

Ik ben ook wel benieuwd waar je dit op baseert... Is de pony na gekeken door een dierenarts?
Misschien heeft hij een ongelukje op het land of in de stal gehad en heeft hij rugklachten...
Dan zit hij op een zere rug te hobbelen, zou je zelf ook niet fijn vinden ;)

En heeft een zadelmaker naar het zadel gekeken? Ook of het past op de pony?
Een paardenrug veranderd constant.. Ik laat mijn zadels elk jaar controleren en aanpassen..

Ik zou ook niet verder aanmodderen, maar een volwassen iemand met veel ervaring dit laten oplossen.
Niemand zit er op te wachten, dat jij verongelukt met een pony!