Hoe weer te beginnen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikbenerniet

Hoe weer te beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:51

Hoi

Na meer dan tien jaar niks aan de paardensport te hebben gedaan wil ik weer beginnen met rijden.. Nu nog niet maar als ik op gewicht ben, ja want ik ben echt te zwaar. Ondertussen met behulp van een maagverkleining al 60 kilo kwijt maar moet nog iets meer dan 20 kilo voordat ik op de 90kg zit.. Ja ik weet jullie denken mijn god wat zwaar... Maar goed dat staat los van het feit dat ik eerst aan mn lichaam wil werken voordat ik weer opstijg. Ik heb ondertussen een fijn adres gevonden voor de beginselen van de paarden; uitmesten, poetsen en gewoon heerlijk bezig zijn met de paarden. Maar ja als ik de 90 kg grens heb bereikt wil ik eigenlijk wel weer opstijgen maar hoe??? Is paardrijden net als fietsen? gewoon opstappen en wegrijden of moet ik heel wat anders verwachten... Wie kan mij helpen of advies geven.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:54

Hoiii

Wat goed dat je al zoveel bent afgevallen! Je bent echt goed bezig.
En fijn dat je een adres gevonden hebt dat je weer met de paarden kan beginnen.

Hoelang heb je gereden 10 jaar terug.
Ik was ook een paar jaar gestopt je verleerd het niet.
Maar wel bv op het goede been lichtrijden dat soort dingen.
Je moet weer even overal aan gaan denken.
maar hoe meer rij uren je gaat maken straks je ziet echt vooruit gang!

Oja je krijgt wel spierpijn!

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:55

Heb je een paard waar je mee kunt gaan rijden?
Het is echt verstandig om instructie in de hand te nemen, dit moet je niet alleen gaan doen. Het is net zoals fietsen maar als je t al zo lang niet heb gedaan is het niet verstandig om dit alleen te gaan doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:55

Wat super dat je al zoveel afgevallen bent! Top hoor! Paardrijden was voor mij in elk geval inderdaad opstappen en rijden. Ik had enkele jaren niet gereden door studie, samenwonen, trouwen... Maar bouw het wel rustig op zou ik zeggen. De eerste keer gewoon opstappen en een minuutje of 10 stappen. Meteen een uur voluit gaan is denk ik wat te veel haha. Dus gewoon goed naar je lijf luisteren en dan gaat het best goedkomen.

En idd hoed je voor spierpijn, is vaak de tweede dag het heftigst (ik spreek uit ervaring hihi)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:56

Ja het is net als fietsen, je verleert het niet.
Gaat alleen wat minder soepel, ik heb bijv. nogal moeite om op het paard te komen..
Ik had bijv. 8 jaar niet gegaloppeerd, en was bang dat ik zou hossen in het zadel, maar bleef nog steeds aardig netjes zitten..
Doorzitten in de draf had ik wel moeite mee trouwens, maar verder ging het als vanouds, met alleen veel minder conditie, dat wel..

Zilfstar

Re: Hoe weer te beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:58

Oja tip van de dag: gebruik gewoon een krukje om op te stappen! Beter voor paardenrug en voor jezelf. Niets zo rottig een begin van je hernieuwde paardrijcarriere als eerst 10 minuten met 1 voet in een beugel te urmen om erop te komen.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:58

is er nog iets wat je lichamelijk op voor kunt bereiden? Ik kom nu regelmatig bij CSA arabians en hoop dat ik straks op 1 van de merrie's mag klimmen. Marion begeleidt me super en dan ook was de bedoeling. Krijg gewoon een weeig gevoel in mn maag van spanning, heb er zoveel zin in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:59

Niet banketstaaf bedoeld, maar is het de bedoeling dat je op een arabier stapt? Daarvoor ben je denk ik te zwaar...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:00

Ik zou zeggen algemene conditietraining en training van je spieren. Bijv de beweging dien je doet met lichtrijden maar dan op de grond (squatten heet dat geloof ik?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:01

Zilfstar schreef:
Ik zou zeggen algemene conditietraining en training van je spieren. Bijv de beweging dien je doet met lichtrijden maar dan op de grond (squatten heet dat geloof ik?)

Zitten zonder stoel bedoel jij denk ik? Dat lijkt me een goede oefening ja :j

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:01

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:06

Wat goed van je dat je al zo bezig bent! 60 kilo kwijt _/-\o_ Kan er niets meer over zeggen. En ja, dat je dan 80 te zwaar was om op 90 te zitten? Ik heb oprecht veel respect voor iemand die inderdaad serieus veel te zwaar is en daar wat aan doet. Mis kan het bij iedereen gaan, je kunt te zwaar worden, aan de drank of drugs gaan of vluchten op andere manieren. Maar het getuigt van karakter wat je er vervolgens mee doet. Knap werk!

Qua voorbereiding kun je vast beginnen met oefeningen uit de pilates: allemaal lichaamscontrole, en dat is met paardrijden zeker welkom. Sqautten voor je beenspieren en bilspieren, lopen/fietsen/joggen voor je conditie. Het gevoel zul je niet zomaar kwijt zijn hoor, dat zit op een zeker moment dusdanig ingebakken dat je er nooit meer vanaf komt :D

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 12:07

Bedankt zal eens gaan kijken in die groep. Wist niet dat die er was...

Het is ook nog niet zover om op te stappen het ligt er ook aan hoe ik me voel en hoe Marion er dan over denkt. Het zijn haar paarden en en de welzijn van hun gaat voor..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:14

Wat een prestatie! Petje af :j

Als het straks zover is: begin klein, en begin kort. Dan leg je de lat voor jezelf niet hoog, en weet je dat je ook aan gaat kunnen wat je in gedachten hebt. Dus eerst opstappen, en een rondje uitstappen. Daarna wat langer stappen, en als dat goed gaat eens een rondje draf meepakken. Je bent in stapjes afgevallen, en pak het zo ook met paardrijden aan: in stapjes weer naar echt een uurtje kunnen rijden.

Voor nu: lekker aan je conditie en je evenwicht werken. Pak eens hier en daar een stoeprandje mee om overheen te lopen, ga eens voor de spiegel staan en kijk hoe je nu echt recht staat (want wat recht voelt is niet altijd ook daadwerkelijk recht). Dus schouders gelijk, heup op 1 lijn?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:17

ben zelf vorig jaar weer begonnen met rijden na net als jij zo'n 10/11 jaar niet meer gereden te hebben.
Had er al maanden aan lopen te denken en op een dag de knoop doorgehakt en naar de stal gefietst waar ik voor het laatst gereden had. Gevraagd of ze een paard voor me hadden om op te rijden want wilde wel weer paardrijden.
Volgende dag al op een connemara pony van hen gestapt(vond ik zelf wel ff lekker: eerst ff op een pony ipv paard ivm hoogte :D )

Had verwacht dat ik er heel erg in moest komen maar dat viel reuze mee. Ja zoals iemand al zei: je moet wel eerst weer eraan denken aan dingen als op goede been lichtrijden en met galop bleef ik wat minder netjes zitten dan 10 jaar ervoor(niet stuiteren ofzo, maar merkte dat ik meer moeite moest doen om goed diep in het zadel te blijven)

Ben na anderhalve week overgestapt op de merrie die ik nu rijd en heb nu iedere week les en gaat nu echt veel en veel beter.

maar idd: is praktisch als fietsen: je verleerd het niet........je moet er wel ff opnieuw inkomen, maar dat is alles.....en oh ja de spierpijn ofc de eerste paar keren :P

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:25

Als je weer gaat rijden, neem dan een stevig en nuchter paardje (geen Arabier) ivm met het weer beginnen en ivm je gewicht. Als je een nuchter en kalm paard rijdt, kan je vooral op jezelf focussen en hoe het allemaal weer ging, ipv dat je meteen aan de bak moet met een druk paard. Dan bouw je meteen weer aan je zelfvertrouwen, en dat is erg belangrijk met rijden.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:28

Ik denk niet 'mijn god wat zwaar', maar 'mijn god wat knap dat je al zoveel kwijt bent'! Echt goed hoor! En gewoon rustig aan beginnen, betrouwbaar paardje, je komt er wel :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:28

Allereerst wat een prestatie dat je zo bent afgevallen! Wat goed van je!
´
Ik ben ook 5 jaar gestopt met paardrijden en nu sinds een dik jaar weer bezig. Ik kon altijd wel leuk rijden en heb tussen mijn 13e en 16e ook wel veel op paarden van mensen gereden ipv alleen op de manege. Ik vond het terug komen wel heel moeilijk. Ja stap, draf en galop dat wil allemaal wel. Maar om je paard op een fijne manier lekker door te rijden dat is toch wel wat pittiger dan ik had gedacht. De eigenaar van het paard waar ik op rijd heeft jarenlang les gegeven en heeft mij heel veel geholpen. Soms wel 5 dagen in de week plus dat ik daarnaast ook nog wel priveles heb genomen. En nog, nu een jaar later vind ik het nog moeilijk om correct te rijden. Soms gaat het goed en loopt hij fijn en ben ik super tevreden, maar 9 van de 10 keer baal ik ook ontzettend omdat het me gewoon niet lukt. En dat paard lacht me gewoon vierkant uit gok ik. :')

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:38

Woowww, wat tof dat je zo erg bent afgevallen! Echt super goed!

Je moet rustig beginnen. Ik zou op les gaan. Je kunt snel in het begin iets wat je helemaal hebt afgeleerd weer fout aanleren. Dan is het super moeilijk om dat weer af te leren en om dit probleem te voorkomen is een instructrice top:)
Je kunt in het begin het beste een rustig paard nemen en je vooral op fezelf focussen. Leg de lat niet te hoog en die korte stukjes. Maar doe deze korte stukjes wel met aandacht. Wees streng voor je zelf en doe wat met je fouten. Als je van je paard bent gevallen denk dan: "Wat is mijn aandeel hierin dat ik ervan af ben gevallen?" En probeer hier dan wat mee te doen.
Ik denk dat je naar 2 maanden (elke week 1 les) het weer helemaal hebt aangeleerd:)

Succes met afvallen en met het opnieuw rijden!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:41

Rijden verleer je niet, dus het is idd opstappen en wegrijden. Om aan de nodige conditie te gaan werken kun je naar de sportschool gaan, maar hou toch rekening met serieuze spierpijn en zadelpijn na de eerste ritten. Er is ook met 100 kg vast wel een paard te vinden waar jij oppast, dus de grens van 90 zou ik niet echt star aanhouden.

Ik wens je heel veel plezier met het rijden! Het is echt een topprestatie om zoveel gewicht kwijt te raken. Hulde!

petrachanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:37

allereerst top van de kilo's die je al kwijt ben +:)+ er zijn vaak wel iets van krukjes voor t opstijgen dat zou je kunnen gebruiken. de hele kleine details van t rijden kunnen wat vervaagd zijn, maar je verleerd het nooit helemaal.
grootste probleem van wat langer rijden is dat jij linksaf wil en je knieën wel eens naar rechts kunnen gaan dus idd begin met korte ritjes en geef je spieren wel tijd om er ff van bij te komen en dan gewoon weer opstappen en na een paar keer heb je de knieën ook weer onder controle

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:14

Als eerste ook hier respect voor je afvalrace! Heel knap!

Ik ben een week of drie geleden weer in t zadel (les) gekropen na zo'n ruim zeven jaar niet meer te hebben gereden. Het valt mij echt alles mee! Maar... een hoop kennis is ergens in een diepe put beland en dat moet duidelijk weer naar de oppervlakte! Met elke les en met een hoop bijlezen komt t beetje bij beetje weer terug en t tempo valt me alles mee!
Het is dus vooral zeg maar de fine-tuning, want de basis zit er gewoon nog! Je begint echt niet weer zoals die allereerste keer! ;)

Oh ja, spier en zadelpijn zijn wel echt aan de orde! Er moeten weer wat spieren en eelt gekweekt worden! :P

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:14

Na een lange winterstop van en jaar of tien ook ooit weer begonnen. Het enige wat ik echt was kwijt geraakt was mijn zit. Daar heb ik wel even goed aan moeten trekken, duurde even voordat ik de balans weer had en ik niet langer uit onzekerheid mijn knieen op trok.
Een paar lesjes om mee te starten lijken me wel handig.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-12 09:25

Ik heb 2 rijlessen op een manege kado gekregen dus die gaan we eerst maar eens gebruiken.. Owh damm ik wil zo graag liever vandaag dan morgen... Gewoon het gevoel weer hebben nou nog een poosje wachten en me lichamelijk fit krijgen en dan gaan we ervoor!!!

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 09:36

wat super van jou!! ik hoop dat je snel weer kunt rijden!!
groetjes,fra4hondtje