Ik open dit topic omdat het me leuk lijkt ervaringen te delen met mensen die net als ik bezig zijn met het inrijden van hun paard.
Ik heb een 3jarige ruin die ik kocht als veulen. Hij heeft 3 jaar in de opfok gestaan, en toen zijn we zelf met alle voorbereidingen begonnen. Longeren, de eerste keer het zadel erop, de eerste keer een bitje erin. Ook de eerste keer hangen en zitten heb ik zelf gedaan. Daarna heb ik de teugels uit handen gegeven aan een kennis die veel ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden. Hij heeft er een keer of 10 opgezeten, heeft hem de absolute basis bijgebracht: gas, rem, stuur.
Sinds vorige week heb ik het weer overgenomen, om verder in te rijden.
Het plan is om 2 keer per week te rijden (heb er nu 3 keer zelf mee gereden), en telkens maar 20 minuutjes. We doen eigenlijk nog niet veel: stap, draf, galop, een beetje stuuroefeningen, enigszins proberen om de juiste stelling en buiging aan te nemen.
Wie is hier net zoals wij bezig met een jong paard of met een net zadelmak paard? Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden van de evoluties met onze paarden, en elkaar helpen of adviseren!