Spanning in de stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Spanning in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:24

Ik rijd een merrie met een koel karakter, en ze laat zich in het werk best heet maken wat heerlijk werken is.
Tot een aantal weken geleden kon ik na een paar intensieve oefeningen zo een overgang naar stap maken en een goede stap laten zien.

Maar nu we het M2 in zijn gerold en we stap-galop galop-stap moeten rijden, en laatst een keer wat hebben gespeeld met het aantreden vanuit de stap naar de draf is het mis. Dat aantreden heb ik er meteen uitgegooid, en de stap-galop oefeningen rijd ik bewust maar heel af en toe.

Toch is ze nu de gewoonte aan het krijgen om spanning op te bouwen in de stap, en dan aan te dribbelen of achter kort-lang te gaan stappen. Waarbij ze altijd met rechtsachter kort gaat.
Hoe langer ik ze laat hoe minder spanning, maar ik moet ook de teugels op maat kunnen hebben natuurlijk ;)

Schoudervoor stappen, iets meer ruimte geven, of juist wat ronder instellen, heel erg vertragen of juist iets meer door proberen te stappen, wat meer achter of voorin het zadel gaan zitten, heel erg ontspannen of juist meer eraan rijden, been er iets meer aan of been eraf...
Ik ben er nog niet uit wat het meest effectief is om onze goede stap weer terug te krijgen.

Thuis, bij het losrijden en met wat meer ruimte tussen de oefeningen blijft haar koppie het koelst en dus de stap het beste. Maar in een proef is het dan meteen mis omdat dat zo kort op elkaar volgt. Dus ook na een stukje intensief moet er toch een manier zijn om de 'relaxknop' te vinden?

Wat heeft bij jullie het beste effect gehad? Ik heb het idee dat ik toch moet gaan 'kiezen' voor een rijwijze om ons zo snel mogelijk uit deze gewoonte te halen.

zilverkenny

Re: Spanning in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 08:45

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard! Ik rijd geen M hoor, maar ik merkte wel dat ze niet meer normaal kon stappen als ik haar aan het werk zette.
Wat mij vooral heeft geholpen is om niet een te hoog tempo te willen in de stap. Ik dacht eerst dat ze gewoon gespannen was en daardoor ging dribbelen, maar later kwam ik erachter dat ze door de overgangen haar achterhand er beter onder zette. Dit is alleen lastig in de stap, omdat ze dat de moeilijkste gang vindt. Daarom voelde het alsof ze ging stagneren en als ik dan been gaf, ging ze onregelmatig lopen en dribbelen. Toen ik dat doorhad, liet ik haar op het tempo lopen wat zij aannam (maar natuurlijk wel met ruggebruik, dus ik ga haar niet laten slenteren!). Na een tijdje werd ze beter in de stap en kon ze dus op 'normaal' tempo lopen zonder spanning.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!