Lekker in de wei en af en toe een rondje in het bos met een beginner. Ik rijd haar sinds half juli. Donja heeft moeite met de ontspanning als we op de rechterhand rijden. Dit heeft ze volgens haar eigenaren altijd al gehad. Ook met het longeren is dit duidelijk haar minst favorite hand. Linksom loopt ze losser en is ze een stuk makkelijker te verzamelen, rechtsom houdt ze vooral in draf haar rug vast en loopt ze het liefst met haar neus in de lucht. Ik zorg altijd dat ik haar uitgebreid losstap met een contactteugel. Ik rij veel figuren en wissel regelmatig van hand. Dit doe ik ook in draf, daarna begin ik pas met verzamelen in stap. Wat kan ik doen om haar op de rechterhand soepeler te krijgen? Van mijn instructrice moet ik haar veel links en rechts laten buigen in haar hals en schouder-voor rijden. Iemand meer tips? Ik rij haar 2x in de week, longeer 1x en ze staat momenteel nog dag en nacht in de wei. Binnenkort gaat ze snachts weer op stal.
Dan ikzelf!
Sinds ik van Donja afgevallen ben is mijn rug ook stijf! Dat helpt natuurlijk ook niet om haar soepeler te krijgen. Voor een deel komt het omdat ik haar tijdens het rijden niet meer helemaal vertrouw. Ik verkramp snel, maar dit wordt na een paar minuten rijden beter. Ook doe ik hier weleens ontspanningsoefeningen voor tijdens het rijden. Wie weet oefeningen die ik thuis kan doen om mezelf soepel te krijgen en te houden? Oefeningen voor op het paard zijn natuurlijk ook welkom!