Ruiter vermoeid tijdens draven, op een ander paard geen last

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Ruiter vermoeid tijdens draven, op een ander paard geen last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:25

Hallo bokkers, allereerst wist ik niet goed waar ik dit moest plaatsen, dus ik hoop dat het zo goed staat.

Mijn bijrijdster en ik hebben een last van een beetje raar "probleem" tijdens het rijden, we kunnen nl allebij nog geen 10 min draven zonder dat we echt gewoon moe zijn. De meeste zouden denk ik zeggen jullie hebben geen conditie :') maar dit is voor ons erg raar, want we hebben er alleen last van op mijn Fjord. Op andere paarden/pony's kunnen we het gewoon vol houden. Dit probleem hebben we echt alleen in draf. Ik heb er op dit moment een boomlooszadel op liggen, hiervoor heb ik een dressuurzadel gehad en hierbij had ik het ook.

Heeft iemand misschien een idee waar dit aan zou kunnen liggen of wat we eraan kunnen doen? :)

Groetjes Denise
Laatst bijgewerkt door Elegance_ op 08-05-12 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Re: Ruiter vermoeid tijdens draven, op een ander paar geen last

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:27

Misschien moet je op de fjord meer werken om hem 'aan de gang te houden'?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:29

Ik denk zelf niet dat dat het probleem is, ze wil nl erg graag lopen en is aardig voorwaarts. Wat wel zo is is dat ze scheef is, maar ik heb er op allebij de kanten last van.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:29

Misschien draaft je fjord gewoon raar? Ik heb ook een fjord en dan ben ik ook heel snel moe. Misschien komt het omdat je heel snel licht moet rijden?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:47

Het kan ook komen doordat het zadel dat je hebt niet genoeg steun geeft aan de ruiter. Wat voor zadel heb je nu en welke had je eerst?
Ik heb een tijd een barefoot gereden en daar moest ik zo ontzettend veel moeite op doen om mijn benen stil te houden. Op de ghost had ik daar geen last van en kon ik uren draven. Bij mijn springzadel en dressuurzadel is het ook allebei heel verschillend. Mijn springzadel kost me weinig moeite terwijl ik op mijn dressuurzadel sneller vermoeid ben omdat ik deze minder gewend ben en er minder steun aan heb.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:50

Ik heb nu een randol's boomlooszadel, en hiervoor had ik een knight rider dressuur. Ik wil zelf weer een overstap maken naar dressuur of een veelzijdigheid, ik weet niet wat dan het verstandigst is? zoals je idd ook al zegt heb ik te weinig steun aan dit zadel.

Zou een zadel met dikke kniewrongen misschien kunnen helpen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:52

Ik kan me wel voorstellen dat je moe wordt omdat de passen veel kleiner zijn dus veel intensiever aan het lichtrijden bent. Heb je het ook als je gaat doorzitten?

Elegance_

Re: Ruiter vermoeid tijdens draven, op een ander paard geen last

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:53

Ik heb het ook als ik ga doorzitten, ik heb het op andere Fjorden of soortgelijke rassen totaal niet dus dat zou dan haast niet kunnen denk ik? :?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:55

Ik denk dat het aan je zadel ligt. :j Probeer eens of je het zonder zadel ook hebt?

Dikke wrongen geven trouwens niet zozeer meer steun, als je op zoekt bent naar een nieuw zadel kun je er het beste meerdere proberen zodat je het beste weet welke voor jou en je paard het beste werkt.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:58

Zonder zadel kan ik amper draven op haar :+ Je stuiterd echt alle kanten op, vroeger was ze dikker, (veel te dik) toen reed ze ook lekkerder, maar nu ze zo erg is afgevallen zit ze helemaal niet lekker meer.

De rede waarom ik aan dikke kniewrongen dacht is omdat mijn knie totaal niet aansluit aan het zadel, en ik dit zelf meestal wel fijner vind rijden. Maar ik kan idd het best gewoon uitproberen. :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:02

bekend probleem, ik had het bij 2 paarden.

Op een ligt een zadel waar ik niet mee kan worden, maar dat is speciaal voor dat paard gemaakt en het paard is ook niet van mij, ander zadel is dus geen optie. Ik rij het paard ook niet vaak, kan dus ook gewenning zijn.
Op de ander was het ook een beetje wennen en toch ruiterconditie opbouwen. Inmiddels kan ik uren op het paard rijden zonder problemen.

Beide paarden waren overigens flegmatieker dan wat ik gewend was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 13:01

Zit de beugelophanging van je zadel niet gewoon wat te ver naar voren waardoor je benen wat meer voor je liggen, dan onder je ?

Dan moet je jezelf ook veel meer omhoog hijsen uit het zadel tijdens het lichtrijden en daar word je ook snel moe van.

Het ene boomloze zadel is het andere niet, het is op zich absoluut geen kenmerk van "boomloos" ofzo, dat je daar eerder moe van zou moeten worden, in tegendeel juist vaak :)

Als je wat steun mist aan je zadel dan kan dat inderdaad ook voor vermoeidheid zorgen.

Op zich is een zadel met een dijwrong dan wel fijner dan een zadel met een kniewrong. Geeft veel steun zonder dat je breder komt te zitten of het contact met het paard verstoord.

Je zou voor je Randolls ook een wrong-seatsaver kunnen proberen als je het zadel zelf verder wel fijn vindt, dan hoef je niet meteen een heel nieuw zadel te kopen. En ander zijn er ook genoeg boomloze zadels met kniewrongen, of denk eens aan de Ghost met dijwrongen :)

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:05

ik had dat ook op een dressuur zadel van knigt rider heb nu een dalenma en nergens meer last van het zadel is alleen wel heel hart dus ik wil binnen kort weer naar een fryso gaan heb daar bij bij de manege heerlijk gereden op een fries en op mijn eigen fries zou het ook prima passen voor een fjord zou ik voor een rossner of dallema gaan een lekkere brede boom en dikke knie wronngen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:08

Vreemd, want het is juist niet vermoeiend om te draven op een paard.

Wel heb ik weleens op een manegepaard gereden dat erg sloom is en dan is het inderdaad erg vermoeiend, maar dat lag aan t dier en dat is bij jouw paard niet het geval, dan moet je inderdaad zoeken naar de oorzaak ervan.

Hopelijk helpt dit topic je verder.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:02

Ik zou ook even een update geven :) Inmiddels heb ik een dressuurzadel gekocht met diepe zit en dikke kniewrongen, hier gaat het al iets beter op maar het blijft wel vermoeiend om vooral langer te draven. Wat ik haar trouwens wel eens zie doen in draf (vooral als ze wat drukker en een beetje rennerig is) is dat ze haar voorbenen naar buiten gooit tijdens het draven (scheppen heet het volgens mij?)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:34

Als een dier erg vlot is dan is het juist helemaal niet vermoeiend maar gaat het bijna vanzelf.

Ik begin nu toch te denken dat het aan de persoon ligt die erop rijdt.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:41

Dat lijkt me niet, iedereen die tot nu toe op haar gereden heeft heeft er last van, alleen op haar en niet op andere paarden ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:30

Dan ligt het dus aan het dier, tja lastig probleem he.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:34

Vaak heeft het met ademhaling te maken. Deze kan anders worden doordat je niet lekker zit. Je kan daardoor op een gegeven moment buiten adem raken.