Dun (16mm) bit versus dik (21mm) bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Dun (16mm) bit versus dik (21mm) bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 08:45

Ik zal even uitleggen wat ik hier mee bedoel.

Mijn paard is 8 jaar en wordt bereden door 2 meiden.
De eerste heeft haar ook ingereden. Rijdt inmiddels Z1 dressuur, M springen en L SGW met haar.
De 2de rijdt haar nu bijna 2 jaar en rijdt nu L1 met haar.

Deze tweede heeft les van een instructeur die heeft ons geadviseerd om een ander bit er in te hangen.
Paard heeft vanaf het moment van inrijden tot nu altijd met een K&K dubbel gebroken watertrens gereden deze is echter wel van het dikke soort (21 of misschien zelfs 23 mm dik)
De instructeur adviseerde om over te gaan naar een 16mm bit. Omdat er naar zijn mening te weinig ruimte in de mond was voor het 21mm bit.

Daar kan ik als eigenaar best in komen. Maar de andere instructeurs die we in de afgelopen jaren hebben gehad hebben er nooit iets van gezegd.
Dat op zich zet mij al aan het denken.

Maar goed we hebben een 16mm dubbel gebrokken watertrensje van Harry's Horse kunnen lenen van een stalgenoot. Want ik wil niet van alles kopen zonder dat ik er iets aan heb.

Beide amazones hebben er mee gereden.
Amazone 1 kan heel goed verwoorden wat ze er van vindt. En zegt niet blij te zijn met het bit.
Paard is stug en bit is onrustig in de mond. Ze heeft het idee dat ze bij het omstellen van het paard het bit door de mond heen voelt gaan.
Verder is ze bang dat het paard ook anders op de S&T gaat reageren.
Amazone 2 heeft nog wat minder rij gevoel. Had gezegd dat het paard wat lang erover deed om los te laten. maar dat ze verder weinig verschil voelde.

Op advies van amazone 1 heb ik de bitten dus weer gewisselt. Maar ik vraag me af of het gewenning kan zijn. Of dat het paard de eerste keren direct anders op een bit gaat lopen.
Daarnaast heb ik nog altijd het idee dat een dunner bit sterker inwerkt dan een dik bit.
En zou het nou zo zijn dat mijn paard te weinig ruimte in de mond heeft? Ze loopt al 4 jaar op dit bit.

mirm

Re: Dun (16mm) bit versus dik (21mm) bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:48

Waarom zou je van bit wisselen als je paard het goed doet met zijn bit. Het is weer een nieuwe trent om alle paarden op een dun bit te gaan rijden. Hoor ik bij ons op stal ook al. Mijn mening is, dat je niet moet veranderen wat goed werkt!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 08:49

Ik ga er vanuit dat de instructeur verstand van zaken heeft.
En daarom wil ik dan best proberen of het werkt of dat het echt zo is.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:52

Er zit ook nog een midden weg tussen 21/23 mm of 16mm..

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:55

Je paard loopt al 4 jaar met dit dikke bit, en is dat gewend.. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een fijn bit voor je paard is.
Ik rij zelf ook met een dunner bit omdat mijn paard ook weinig ruimte heeft. Verschil merk je niet in 1x, ook hier moet het paard aan wennen.. (maar dat duurt geen 4 jaar haha)
Als dit dunnere bit beter in de paardenmond past, zal het uiteindelijk wel een fijner bitje voor je paard zijn. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 08:58

Dabo ik heb niet het idee dat het dikke bit niet fijn ligt. Kan wel foto's plaatsen maar denk dat je daar weinig uit af kan leiden.
Ik denk dat ik er zelf genoeg kijk op heb om te zeggen dat dit bit haar niet belemmert in het sluiten van de mond. Met de S&T hebben we aan aantal bitten geprobeerd en daar zeg ik bij meerdere bij het in doen al dat dat niet lekker zat.

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:59

ponyparadijs schreef:
Beide amazones hebben er mee gereden.
Amazone 1 kan heel goed verwoorden wat ze er van vindt. En zegt niet blij te zijn met het bit.
Paard is stug en bit is onrustig in de mond. Ze heeft het idee dat ze bij het omstellen van het paard het bit door de mond heen voelt gaan.
Verder is ze bang dat het paard ook anders op de S&T gaat reageren.

deze zin snap ik niet helemaal. Wordt het paard wel of niet met S&T gereden?
Bij stang en trens wordt er gebruik gemaakt van een onderlegtrens welke over het algemeen juist ook dun(ner) is omdat er ook nog een stang in de mond erbij zit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:04

Muffin Paard wordt af en toe met S&T gereden. Niet elke dag maar wel regelmatig. In de zin van een keer of 4 per maand.
Amazone heeft door het dunnere bit het idee dat paard misschien met S&T ook stug wordt en misschien gaat hangen in de handen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:05

Niet gaan wisselen als het paard goed loopt op het huidige bit. Zeker gezien beide zeggen dat het paard minder liep op het eerste gevoel, zou ik er niet aan beginnen om over te stappen op het dunnere bit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:15

Is het een idee om er eens een tandarts naar te laten kijken?
Dit heb ik ook gedaan toen ik liep te zoeken naar een goed bit. Hij kon me precies vertellen wat er wel en niet fijn in zijn mond zou liggen vanwege de beschikbare ruimte.
Ik heb nu een redelijk dun bitje, dubbelgebroken, anatomisch gevormd en hij loopt hier heel fijn op.
Op een dikker bit reaeerde hij juist heel stug. Niet gek ook, want hij had de ruimte niet.

Daarnaast: als hij er goed op loopt, waarom wisselen?
Wat was de reden dat de instructeur dat zei?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:18

Eens met amanda. Paul versluis geloof ik? die doet ook bit advies. Ik heb ook een 16 mm bit, simpelweg omdat kyra ook niet zo veel ruimte in de mond heeft.

Maar ben idd benieuwd naar de reden waarom dat gezegd werd?

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:21

ponyparadijs schreef:
Muffin Paard wordt af en toe met S&T gereden. Niet elke dag maar wel regelmatig. In de zin van een keer of 4 per maand.
Amazone heeft door het dunnere bit het idee dat paard misschien met S&T ook stug wordt en misschien gaat hangen in de handen.

maar dan neem ik aan dat ze die keren ook een dunne onderlegtrens erin hangt ? die heeft toch dezelfde inwerking als een gewone dunne trens?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:23

De tandarts is in januari geweest. En om deze nou nogmaals te laten komen om alleen naar het bit te laten kijken vindt ik een beetje vreemd.

De instructeur zei dat de standaard KWPNer een ruimte heeft van maximaal 18mm in de mond. En dat het dus gewoon weg te dik is om goed te kunnen passen.
Hij heeft overigens niet bij de mond van het paard gekeken. Wel van een afstand maar niet dat hij in de mond hoek heeft gekeken of het wel of niet paste. Verder had hij er niet een reden voor om te wisselen.

Muffin_ schreef:
maar dan neem ik aan dat ze die keren ook een dunne onderlegtrens erin hangt ? die heeft toch dezelfde inwerking als een gewone dunne trens?

Uiteraard maar in combinatie met een stang krijg je natuurlijk een heel ander effect dan alleen een trens in de mond

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:25

Niet 1 paard is standaard, dus die opmerking vind ik een beetje vreemd.
Het overgrote deel zal misschien op 18mm zitten, maar dat is zeker niet standaard.
Zeker als hij niet eens in de mond heeft gekeken vind ik het een raar dat hij dit advies zomaar geeft.

Ik zou het dus voorlopig lekker bij het oude bit laten en de volgende keer dat de tandarts moet komen gewoon eens aankaarten.
Hij is er dan toch.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 09:29

Ik zal zeker de tandarts er eens naar laten kijken. Misschien dat een stalgenoot nog eens een tandarts laat komen. Dan kan ik die wel even laten kijken!

Muffin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:29

nou, zolang je de stang weinig of niet gebruikt (stangteugels niet aangespannen) heeft deze geen inwerking en heb je alleen inwerking met de trens.
En dan is de vergelijking met alleen een dun bitje wel te maken...

Maar goed... meestal moet je een nieuw bitje even de kans geven, en is het (uiteindelijke) effect niet meteen meetbaar, maar pas na enkele keren ermee gereden te hebben om eraan te wennen.
Maar ook ben ik het eens met "wanneer iets goed werkt, waarom zou je het veranderen"?
Een consult wat de tandarts ervan vindt is misschien wel handig, maar ik denk dat je het meeste moet aanknopen met wat je/jullie zelf in de praktijk merkt...

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:35

het kan zijn dat er geen of te weinig ruimte is in de mond,
maar dat kan vanaf achter de pc niet gezegd/gezien worden.
ik zou er iemand naar laten kijken wie er echt wat vanaf weet.
mocht het bit wel gewoon passen dan zou ik het niet veranderen.

succes

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:43

Volgens mij is het heel simpel. Als er stang en trens inpast, past er ook een enkel bit van 21 mm in. En als het paard daar fijn en goed op loopt, is er geen enkele reden om dat te veranderen...
Overigens is het best heel prima te zien als een bit te dik is hoor. Je ziet dan duidelijk de tong klem komen te zitten, soms zelfs tussen de lippen of het paard gaat de tong naar buiten lopen. Paard loopt echt niet vier jaar lang prima op een bit dat veel te dik is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 15:02

_Esther_87_ schreef:
Volgens mij is het heel simpel. Als er stang en trens inpast, past er ook een enkel bit van 21 mm in. En als het paard daar fijn en goed op loopt, is er geen enkele reden om dat te veranderen...
Overigens is het best heel prima te zien als een bit te dik is hoor. Je ziet dan duidelijk de tong klem komen te zitten, soms zelfs tussen de lippen of het paard gaat de tong naar buiten lopen. Paard loopt echt niet vier jaar lang prima op een bit dat veel te dik is.

Dat is nog eens een zeer duidelijk antwoord!!
Bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:18

Vroeger had ik ook allemaal dikke bitten maar ik merk wel verbetering nu ik dunne bitjes gebruik. Echter kun je de werking van een kenk niet vergelijken met een van hh, zeker als die van hh ook nog lichtgewicht is.

Volg je gevoel en neem dat bit, blijf je twijfelen, zoek dan eens of er niets iets is waarbij je bitten kunt passen en testen, en kies dan.