Paard buigt niet om binnenbeen loopt scheef en kort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Paard buigt niet om binnenbeen loopt scheef en kort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:29

Een kennis is 2 weken met vakantie en nu mag ik haar paard erbij rijden.
Het is een fijn paard om te rijden maar de punten die ik al zag toen mijn vriendin er mee reed die voel ik nu heel duidelijk onder het zadel en die wil ik toch snel oplossen. Het is haar in twee jaar niet gelukt. Het paard is op zich makkelijk te rijden met een redelijk fijn gangwerk. Was altijd M1 geklasseerd met winstpunten bij een andere ruiter daar heeft mijn vriendin het paard van gekocht.
Grootste probleem is dat ze op de rechterhand echt scheef loopt. Ik zet haar telkens recht dus voorhand voor de achterhand. Ze loopt echt op vier sporen met de kont naar binnen.
Nu komt probleem twee ze buigt niet om het binnenbeen. Vraag je stelling buiging dan is het net alsof ze een bezemsteel ingeslikt heeft de hals gaat zowat recht opzij en buigen om je binnenbeen no way.

In stap, draf en galop het liefst op de voorhand. In stap swingt ze niet door haar lichaam.

Nu ben ik begonnen met voorwaarts neerwaarts gaat goed. Grote lijnen voltes en dergelijke gaat goed maar je moet er telkens bij blijven.

Grootste wens is dus dat ze zich leert buigen om het binnenbeen. Het lukt korte stukken van een pas of vier vijf maar het kost zowel mezelf als het paard veel kracht. Dus ik dacht kom op ik vraag hier eens wie heeft er oefeningen die ik toe kan passen.

En ja ze heeft les maar volgens haar instructeur loopt het paard niet scheef :( waar ik dus echt pissed of over ben want wij zijn niet blind.
En ja ik heb ook les maar mijn lesgeefster is met vakantie dus die kan ik niet vragen.
Daarom hulp gevraagd, ik weet het namelijk even niet mijn truckendoos is even leeg.

midgie

Re: Paard buigt niet om binnenbeen loopt scheef en kort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:00

Miss een andere instuctrice zoeken dan?
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl staan oefeningen aan de hand om je paard soepel te krijgen,
Een paard kan ook niet buigen als jou zit te veel naar buiten is, dus miss meer naar binnen gaan zitten en het paard ruimte geven in zijn spieren zodat hij kan verlengen.
Paardrijden is geen kracht sport dus miss geef je te veel druk,
Hoe is de stelling ?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:03

Ik denk ook niet dat je dit in 2 weken opgelost gaat krijgen, paard heeft ook de tijd nodig om zich aan te passen. Doe voorzichtig en wees blij met kleine goede stukjes, succes ermee!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:07

Het lastige aan bokt is dat je niet kunt zien hoe iemand rijd. Vaak zijn ditsoort problemen op te lossen door zelf kleine dingen te veranderen in je zit.
Buigt het paard wel in de wei of aan de grond?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:19

Misschien eens aan iets anders denken dan het enkel rijtechnisch op te willen lossen.Kijk eens kritisch naar het hanarchement en misschien moet het paard zelf ook eens nagekeken worden.Misschien zit er ergens iets scheef en/of geblokkeerd.
Als jou rug ergens vastzit loop je ook niet te dartelen ;)

Verder kun je een probleem van 2 jaar niet in 2 weken oplossen...kleine stapjes...maar denk eerst eens aan de punten die ik hier boven schreef.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 21:19

Met mijn zit is niets mis, dan zouden mijn eigen paarden ook scheef moeten lopen terwijl die allemaal kaarsrecht gaan.
Het is ook niet mijn paard (gelukkig niet op dit moment).

In de weide buigt ze ook niet en op de grond ook moeilijk.
Wie weet zit er idd iets vast ofzo.
En een andere instructeur heb ik haar al veel vaker aangeraden maar ze luistert niet beetje eigenwijs.
Zelf is ze al met oefeningen als een links of rechtsomkeert in galop en dan in appuyement naar de hoefslag toe , yeah right met een scheef paard.

Harnachement is oke.
Toen ze de merrie net kocht was hij niet zo scheef als nu.

Ik ga maar met kleine stappen idd, dus meer voorwaarts neerwaarts en recht zetten verder maar niet te veel vragen geloof ik.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:32

Ze rijdt het paard dus zelf scheef.
Jij voelt duidelijk wel waar het probleem zit, maar je kunt het helaas nooit oplossen in die 2 weken. Ik zou dit paard dus vooral veel slangenlijntjes ed laten lopen en misschien zelfs contrastelling laten lopen op de moeilijke kant (korte stukjes), Maar zoals je zelf ook al zegt dit ga je niet even in 2 weken oplossen. Iig nu niet overvragen, want bij een scheef paard moet je even terug naar de basis. missch kun je wel even een goed gesprek aangaan dat dit erg ongezond is voor het paard zo scheef lopen en dat dit paard ook zeker niet verder zal komen in de dressuur. Dat de instructie het niet ziet zegt genoeg over bekwaamheid van de instructeur.
Misschien kun je ook nog wat tips halen uit mijn onderschrift ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 07:59

Lijkt me sterk dat je eigen paarden kaarsrecht zijn, maar je bent gewend aan hun te rijden, ik zou niet te veel sleutelen aan een paard wat je maar 2 weken rijd voor iemand als je niet weet hoe je het moet oplossen, je kan een paard niet recht rijden in 2 weken dat is een training van jaren ,laat de eigenares zelf les nemen in het rechtrichten van haar paard en laat het paard lekker ook 2 weken op vakantie staan of doe wat rustige gym oefeningen aan de hand, 2 weken is gewoon te kort, ook het paard heeft tijd nodig om te ontspannen onder een andere ruiter, dat duurt soms zelfs maanden dus wat wil je bereiken in 2 weken??

petrachanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 15:19

eerst eens een osteopaat laten komen? kijken of r idd niets vast zit.
het om je been laten buigen van een paard dat zo scheef is is ook echt niet makkelijk, maar je kan er een heel eind verbetering in krijgen doormiddel van 8tjes stappen...... dan vraag je een volte naar de moeilijke kant en dat "beloon" je met een volte naar de makkelijke kant

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 21:59

@misgie waarom denk je dan mijn paarden niet kaarsrecht zijn?
Ik laat me regelmatig controleren door een ruiter die op hoog niveau rijd.
Wat ik wil bereiken in 2 weken is dat het paard recht loopt en buigt om mijn binnenbeen.
Het probleem is dat het paard gymoefeningen aan de hand niet kent, hij kent geen longeren. Dus enige optie is rijden en werkelijk dat rijd niet echt fijn met een scheef paard.

Ik ga hem gewoon VWNW rijden beetje stellen en buigen en dan zien we wel. Laten staan kan niet en vakantie ook niet dat paard breekt de hele stal en weide af als die niks doet en op de weide jaagt het de andere paarden op als het niks doet. Dilemma dus.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:12

Je stelt jezelf een onhaalbaar doel door dit binnen 2 weken te willen.
Je kunt hoogstens een aanzet tot verbetering maar om t paard recht en buigend om t binnenbreng te krijgen zul je langer tijd nodig hebben.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 09:01

Dat hij door een ruiter op hoog niveau gereden word zegt niets ook die paarden lopen scheef, du sdaar ben ik niet van onder de indruk en zou jij ook niet moeten zijn, dat hij in 2 weken recht loopt en buigt voor het been zal je niet gaan lukken,
Ook een kwalijke zaak dat hij niet gelongeerd kan worden , dat is de basis van elke paarden opleiding,
En idd geloof ik niet dat jou paarden recht zijn, hoe rij je je paarden recht dan wat is de basis daarvan?
Kun je die basis niet bij dit paard gaan gebruiken, maar in 2 weken gaat je dat niet lukken , een paard recht laten lopen is een training van jaren en in die paarden zit een goeie basis en daar hoort technisch goed longeren ook bij

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:07

Ik snap ook nog steeds niet hoe dit paard ingereden is. Ik bedoel zonder longeren want daar snapt ze niks van. Vorige eigenaresse heeft haar zelf ingereden en heeft nooit gelongeerd.
Ik zie nu ook wel een beetje in dat het me in twee weken niet gaat lukken. Nou ja anderhalve week er is al een halve week om.
Ik rijd het paard voorwaarts neerwaarts en zet gewoon telkens weer de voorhand voor de achterhand. Maar dat is een herhaling op herhaling op herhaling. En lang houd ze het niet voel, dan begint ze helemaal te trillen dus je merkt dat de spieren (denk ik) het niet aan kunnen.
En mijn eigen paarden heb ik direct recht gezet en ik kan me ook eigenlijk niet herinneren ooit op een paard gereden te hebben wat zo enorm scheef was. En ook geen een die gewoon echt geen stelling en buiging aanneemt. Eigenlijk is dit een paard wat ik gewoon nog nooit meegemaakt heb.
En ik ben nota bene mee geweest uitzoeken toen is het me niet opgevallen en ik heb het met proefrijden ook niet gemerkt. Fotos teruggekeken en toen was ze dus niet scheef. Het moet iets van de afgelopen twee jaar zijn maar volgens eigenaresse is er niets vreemds gebeurd en volgens haar instructeur is het paard recht. Terwijl meerdere zeggen paard is scheef. Maar wat haar instructeur zegt dat gelooft ze heilig.
Dar paard loopt op vier hoefslagen op de rechterhand en met de kont naar binnen en op de linkerhand met de kont als ze het enigzins redden kan naar buiten.
Zo jammer want verders is het best een leuk paard.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 12:20

aan de lange lijnen er achter lopen van achteren kan je ze erg mooi corrigeren. Voor meer ruimte kun je balkjes meepakken

petrachanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:07

als het van de laatste tijd is is dan t zadel wel goed? heeft ze niet heel stiekum een drukplek? dat kan ook een oorzaak zijn. en idd dubbele longe dan kan je ook iets meer stellen zonder de druk van jezelf op de rug en kan je zien wat ze daarmee doet

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:19

Grootste wens is dus dat ze zich leert buigen om het binnenbeen. Het lukt korte stukken van een pas of vier vijf maar het kost zowel mezelf als het paard veel kracht

Dit bovenstaande geef je aan, 1 ding waar mijn instructeur op hammert is dat je geen kracht mag kosten het buigen, dan trek je namelijk. Wat is nu de beste manier.

Haal het hoofd van het paard naar binnen en laat gelijk weer los, of doe beide handen naar voren. Maar ga niet aan de teugel hangen want dan wordt het nooit wat. Dus vooral gelijk weer los, het beste is als het paard zijn hals mooi laag heeft, dan pak je namelijk de gehele bovenlijn.

Osteopaat zou ik niet zo snel aan beginnen, vooral omdat je veel problemen zelf kunt oplossen en een ostiopaat vaak even helpt. Vooral veel van de hoefslag afrijden en zorgen dat je het paard goed van achter naar voren rijdt, dus hand er mooi af en eerst zorgen dat het paard recht wordt.

Dit gaat alleen helaas niet lukken in 2 weken, maar je kunt het paard wel wat soepeler krijgen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 16:26

Kafue schreef:
Een kennis is 2 weken met vakantie en nu mag ik haar paard erbij rijden.
Het is een fijn paard om te rijden maar de punten die ik al zag toen mijn vriendin er mee reed die voel ik nu heel duidelijk onder het zadel en die wil ik toch snel oplossen. Het is haar in twee jaar niet gelukt. Het paard is op zich makkelijk te rijden met een redelijk fijn gangwerk. Was altijd M1 geklasseerd met winstpunten bij een andere ruiter daar heeft mijn vriendin het paard van gekocht.
Grootste probleem is dat ze op de rechterhand echt scheef loopt. Ik zet haar telkens recht dus voorhand voor de achterhand. Ze loopt echt op vier sporen met de kont naar binnen.
Nu komt probleem twee ze buigt niet om het binnenbeen. Vraag je stelling buiging dan is het net alsof ze een bezemsteel ingeslikt heeft de hals gaat zowat recht opzij en buigen om je binnenbeen no way.

In stap, draf en galop het liefst op de voorhand. In stap swingt ze niet door haar lichaam.

Nu ben ik begonnen met voorwaarts neerwaarts gaat goed. Grote lijnen voltes en dergelijke gaat goed maar je moet er telkens bij blijven.

Grootste wens is dus dat ze zich leert buigen om het binnenbeen. Het lukt korte stukken van een pas of vier vijf maar het kost zowel mezelf als het paard veel kracht. Dus ik dacht kom op ik vraag hier eens wie heeft er oefeningen die ik toe kan passen.

En ja ze heeft les maar volgens haar instructeur loopt het paard niet scheef :( waar ik dus echt pissed of over ben want wij zijn niet blind.
En ja ik heb ook les maar mijn lesgeefster is met vakantie dus die kan ik niet vragen.
Daarom hulp gevraagd, ik weet het namelijk even niet mijn truckendoos is even leeg.

Alleen al jou begin verhaal dat je dit in 2 weken wil oplossen, gaat bij mij door merg en been!
Een paard dat stijf/scheef of weet ik wat heeft los je niet snel en even op!!
Je kan dus in die 2 weken dat jij er op zit alle registers open trekken, maar persoonlijk denk ik dan... arm dier!

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:39

Heb je ervaring met dubbele longe? Daarmee kan je paarden lekker loswerken, mits op de juiste manier uiteraard.
Jammer dat je maar 2 weken de tijd hebt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:53

Net wat al eerder is gezegd, dit los je niet in twee weken op.
En denk dat je dit toch met longeren het meeste resultaat krijgt. En ook al is een paard nog nooit gelongeerd. Kan je zeggen dat ze dat heel snel oppikken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:18

Ahw hoe kan je dat willen in 2 weken :\ Dat dier kan toch niet ineens veel langere spieren krijgen waar ze nu kort zijn?? En het is echt niet ff de achterhand er recht achter zetten en klaar is kees..