Spirit doet z'n best op wedstrijd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Spirit doet z'n best op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 21:25

Laat ik eens een topic zetten bij Horses At Work.
Spirit is mijn bonte ruin van 7 jaartjes jong. Sinds dat hij bijna 4 werd horen wij al bij elkaar. Ik huur hem nog, maar in de toekomst zal ik hem kopen, tenminste, dat is mijn wens.
Zo nu ruim 1.5 jaar rijden wij op de Antoine de Bodt methode en het bevalt ons super!
Ik vind het leuk om af en toe een wedstrijd te rijden, zou in de toekomst wel officieel willen starten.
Zo ook afgelopen zondag hebben we een onderlinge wedstrijd gereden. Hij was enorm braaf, ik ben trots op hem!

Het inrijden ging super, op ander terrein heeft hij toch dat extra beetje pit, en dat maakt dat ik hem fijner rijd.
Jammer was dat ik te vroeg op hem was gestapt, teveel uit hem haalde, en hij al wat moe was toen ik mijn proef deed.

Kritiek op mijn houding:
* Meer rechtop zitten
* Benen stil houden
* Vooruit kijken
* Handen omlaag

Ik merk dat zowel Spirit, als ik, het steeds beter oppakken. Ik begin steeds meer en beter te voelen hoe hij onder me loopt.
Ik durf mezelf een stuk meer te ontspannen. Mijn houding verbetert met kleine beetjes, maar het kan nog steeds beter.
Met het rijden merk ik dat hij te vaak over de buitenschouder weg loopt. Op de rechterhand heb ik moeite om mijn buitenhand erbij te houden.
Ik heb les. We zijn nu meer bezig met het terug rijden, veel halve ophoudingen, achterwaarts, en figuren. Van voor mag ik hem niet teveel los laten, vooral buitenteugel erbij blijven houden en niet teveel lucht geven anders kan hij nergens meer aan afzetten.

Tips zijn welkom maar hou het netjes.

Dit is een foto van begin 2010.
Afbeelding

1. Samen met vriendin van stal naar de wedstrijd.
Afbeelding

2.Meer rechtop zitten en vooruit kijken.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Wel netjes, op de loodlijn. Wel rechtop zitten..
Afbeelding

6. Terug rijden
Afbeelding

7. Vooruit kijken
Afbeelding

8. Ik praatte tegen de cameravrouw... Verder zijn mijn handen netjes naast elkaar
Afbeelding

9. Galopje. Rechtop zitten en handen omlaag!
Afbeelding

10.
Afbeelding

Trots op m'n mannetje!
Afbeelding

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Spirit doet z'n best op wedstrijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:53

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:23

Superleuke combinatie! Ziet er ook best goed uit.

Was dit een B-proef? Ik vind dat je hem dan best wat meer mag laten zakken in de hals, dus juist wel wat meer teugel geven. Ik ken het probleem met de buitenteugel, want die moet je er dan inderdaad wel goed bijhouden. Verder vind ik je benen erg netjes en je paard erg leuk! :D Oja, en goed van je dat je zonder sporen rijdt, dat is ook zeldzaam tegenwoordig...

Ga je ook officiële wedstrijden starten?

Edit..
Wat betreft die foto van 2010.. Ik vind zijn hoofdhouding daar persoonlijk ontspannener (bestaat dat?) dan op de actuele foto's.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:59

Ziet er goed uit! Spirit is gaaf!

het commentaar van je handen heb je zelf al gegeven.

Hadden jullie goede punten?

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:27

Ziet er hartstikke leuk uit.
Jullie gaan er wel komen, je mag zelf allemaal nog wel wat meer ontspannen blijven zitten.
Hierbij trek je zoals je zelf aangeeft je handen omhoog in galop en je houding kan nog wel wat verbeteren.
Maar vind het er prima uitzien!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:31

Leuk foto`s ziet er goed uit! Jullie zijn een leuke combie! Het enige wat ik er niet zo mooi uit vindt zien is dat je geen plastron om hebt. Misschien hoeft dat bij jullie niet maar ik vindt het wat mooier staan. Veel plezier en suc6 met de wedstrijden!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 17:29

Bedankt voor de reacties :D

demolove, het was een B proef. Zakken in de hals.. mijn instructrice zegt dat ik hem niet teveel moet geven, anders kukelt hij naar de voorhand. Dat voel ik ook goed. Veel terug rijden, dan komt hij meer van achteren. Hij wordt dan ook erg licht in mijn hand.

Ik wil wel officiele wedstrijden rijden, maar zit nu nog op school en heb er weinig tijd voor.

Wat vind je daar ontspannen aan? Op de foto van 2010 zie ik een paard wat bijna naar voren omvalt, totaal geen achterhandgebruik, en wat veel te diep loopt! Hoofdje is in de krul maar de rest werkt niet mee. En geloof me, hij was ontzettend zwaar in mijn hand.
Daarin zijn we nu echt verbetert, aangezien ik alleen maar om zijn achterkant denk.

We hebben 195 punten gehaald :)

Plastron heb ik nietom omdat ik geen echte wedstrijdkleding heb. Ik wil er wel eentje kopen, maar het is toch maar onderling, dus erg druk maak ik me er niet om, maar idd met plastron vind ik ook mooier haha :P

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:11

Ieder paard kun je voorwaarts neerwaarts rijden zonder dat hij op de voorhand valt. Het is echt niet zo dat als je zijn hoofd hoog houd dat hij dan niet op de voorhand valt/loopt. Dit komt een zo over uit je vorige reactie ;) Als je een paard niet voorwaarts neerwaarts kunt rijden zonder op de voorhand te laten vallen ben je in mijn ogen niet B-niveau waardig. Laat staan een hoger niveau. De basis moet er in zitten en ten alle tijden aandacht krijgen. In een B proefje wordt er altijd voorwaarts neerwaarts gevraagd, op al je foto's loopt je paard imo te hoog: foto 3 word de hals te strak en op foto 9 drukt hij zijn rug helemaal weg omdat hij teveel omhoog komt. Voor de rest vind ik dat je hem netjes aan het gaan heb, maar b-waardig vind ik het niet aangezien je hem niet vw aan het lopen hebt. Ook af en toe heb je je handen iets te hoog.

Ik vind dat je een mooie zit hebt en het rijden zelf ziet er vriendelijk uit :)

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:22

Miss_Caroo schreef:
Wat vind je daar ontspannen aan? Op de foto van 2010 zie ik een paard wat bijna naar voren omvalt, totaal geen achterhandgebruik, en wat veel te diep loopt! Hoofdje is in de krul maar de rest werkt niet mee. En geloof me, hij was ontzettend zwaar in mijn hand.
Daarin zijn we nu echt verbetert, aangezien ik alleen maar om zijn achterkant denk.

Ik zie inderdaad ook een paard wat bijna naar voren omvalt, maar ik snap ook dat demo_love zegt dat ze het er ontspannener(ofzo haha) uit vind zien want dat lijkt in het eerste opzicht ook zo!
Ik vind je houding best netjes! af en toe net een tikje meer achterover zitten en voor je uit kijken ;)

jullie zijn wel een mooie combinatie!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 11:57

Sterre, hoe moet ik zijn hoofd dan lager krijgen? Meer teugel geven?
Mijn instructrice zegt juist dat ik op zulke momenten als ik halve ophoudingen begin te rijden, wat dus meer vragat van de achterhand, ik niet teveel van voren moet loslaten. Hij moet mijn hand hebben om met zijn achterbenen aan te kunnen afzetten.
Ik kan wel in de voorwaartsneerwaartse tendens rijden. Hij wil mijn hand volgen omdat hij op dat moment dan in balans is.
Met te losse teugels heb ik geen contact meer en is mijn verbinding weg, en kan hij niet meer afzetten aan mijn hand.
Bedankt :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:25

Niet meer teugel geven, maar je handen iets lager houden zou al veel helpen, denk ik :) Je vraagt door je handen zo hoog te houden van je paard ook dat hij zijn hoofd hoger gaat dragen, maar je paard kan de vraag nog niet helemaal aan en dan wordt hij strak. Als je je handen wat laat zakken kan je paard ook weer zakken en wat ronder worden :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:26

Okee dankje voor de tip. Handen omhoog rijden ben ik erg gewend, het rijdt voor mijn gevoel veel lekkerder, maar eigenlijk moeten ze idd omlaag, de lijn tussen mond en elleboog is geen rechte lijn bij mij.
Daar ga ik aan werken.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:29

Dat heb ik ook, hoor, dat het fijner voelt :) Maarja, uiteindelijk is het belangrijker of het paard het ook fijn vindt, denk ik dan weer :j Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als je dat wel doet!

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 18:31

Ja dat is helemaal waar.
Hij laat het tijdens het rijden niet duidelijk merken, of ik zie het gewoon niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:37

Wat ik zie is een paard die gevraagd wordt wat hoger ingesteld te lopen maar het niet kan, daardoor inknikt op de druk maar verder niks doet in het lijf.
Op de 5e foto vind jij hem netjes lopen, ik vind hem daar tegen de hand vanwege een open mond en hij oogt strak in de kaak.
Hij mag veel meer ontspannen en zijn lichaam aan het werk zetten. Je kunt hem best lengte geven, als je hem dan voldoende actief houd, zal hij minder snel op de voorhand vallen.
Vooral op foto 8 kun je zien dat hij wel hoger ingesteld loopt maar dat er veel spanning in het lichaam is en hij niet actief is.
Succes ermee :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:07

Dankje :)
Maar ik leer juist in mijn lessen om nu terug te rijden? Zodra ik zijn buikspieren aan het werk zet, zie ik dat hij direct terug in tempo komt, omdat het keihard aanspannen is voor hem, dan gaat zijn tempo omlaag omdat hij die kracht niet heeft en omdat het moeilijk is.
Hoe bedoel je tegen de hand? Hij volgt mijn hand en is heel licht in mijn hand?
zijn mond heeft hij open, ik weet niet of het goed of slecht is. Hij kauwet erg veel op zijn bit. Zodra ik al vraag om in stap zijn gewicht te verdelen door op en over de aschouder te rijden, komt hij in balans, laat hij zijn hoofd zakken en begint te kauwen. Dat aan de lange teugel. Dat lukt me ook in de draf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:12

Hij kan alleen zijn buikspieren aanspannen als hij zijn rug ontspant, en dat mis ik hier. Op foto 6 waar je hem terugrijd kantelt hij het hoofd ook wat en moet hij veel meer ondertreden met de achterhand in deze oprichting. Dus de basis word volgens mij verkeerd om aangepakt.

Je kunt pas gaan terug rijden als je paard ook actief is, en dat mis ik hier ook in het plaatje.
Sommige paarden blijven op het bit kauwen, maar in dit moment lijkt het me komen doordat de aanleuning niet correct is.

LauLoveTosca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:14

nette zit af en toe niet zo maar daar heb je zelf al bij gezet en heel mooi paardje!!! <3 <3 <3 <3 <3

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:34

Wat bedoel je met verkeerd om? Wat die ik verkeerd om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:38

Miss_Caroo schreef:
Wat bedoel je met verkeerd om? Wat die ik verkeerd om?

Je wilt naar hogere instelling en gaat sluiten zodat hij zijn buikspieren aan gaat spannen, maar hij moet eerst actief in de achterhand zijn en beter kunnen ondertreden, dat doet hij door zijn bekken te kantelen en zijn buikspieren aan te spannen, pas dan kan hij gaan sluiten en naar hogere instelling.
Snap je wat ik bedoel?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 19:57

Jaa. Dat snap ik :)
In mijn lessen is hij wel voorwaarts, spant hij zeker weten de buikspieren aan.
Ik had zo wel het gevoel dat het bij de wedstrijd ook gaat, want Spirit is erg zwaar en hard in zijn mond. Legt gauw het gewicht in mijn handen en sturen gaat moeizaam.
Maar wanneer ik vraag om zijn rechter binnen achterbeen te gebruiken, spant hij zijn rechterzijde aan en gaat het suren een stuk makkelijker.
Nu ben ik in de lessen wel iets verder, we zijn meer bezig om nu meer van achter te vragen. Dan kan ik echt een verschil voelen in wat ik in mijn handen heb.. Bij de wedstrijd had ik ook weinig in mijn handen dus ik begrijp eht niet zo goed nu. Haha, ik zal het wel oevrleggen met mijn instructrice. Bedankt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:40

Leuk paard en leuke combi.
Probeer alleen die vreselijke stugge knik uit je armen achterwege te laten, je ziet tegenwoordig meer en meer mensen met zo'n griezelige knik in de elleboog rondrijden, daardoro kun je nooit fijngevoelig met de paardenmond meezijn...ontspan je nek,schouder en opolsen, 1 lijntje vloeiend vanuit je elleboog naar de paardenmond, meer moet het niet zijn.succes met je mooie bonte :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:04

Je geeft aan dat je soms moeite hebt met begrenzen van de buitenkant. Ik zie op sommige foto's dat je paard kantelt/niet loslaat in de kaak. Probeer eens te begrenzen met je buitenbeen, bijvoorbeeld door contrastelling mee te pakken. Zorg in ieder geval dat je niet met een 'vaste' buitenteugel gaat rijden.

Wat een superleuk paard heb je trouwens, ben zelf een enorme fan van bont (zegt de ruiter met een bruin paard met zwarte manen en staart :) )

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 17:40

Bedankt voor de tips !

tango ik ben zelf juist niet zo van het bont? Eenkleurig paard vind ik leuker dan bont. Maar Spirit heeft dan wel weer leuke aftekeningen.
Je krijgt nooit wat je wilt he, maar wat je nodig hebt :)

Anena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 17:21

Wat een leuk paard. Ik zie een paar foto`s waarop hij zijn mond open heeft. Ik heb geen idee waar dat door komt, maar wel een teken dat hij niet helemaal ontspannen/losjes/lekker loopt?