paard maakt bijna geen sprong in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Algraatje

paard maakt bijna geen sprong in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:01

Hallo bokkers,

Zoals het onderwerp al aangeeft zit ik met het volgende probleem; mijn bijrijdpaard galoppeerd wel, maar het is amper galop te noemen. Hij heeft geen sprong. Dit komt, denk ik, omdat zijn achterhand nog niet genoeg is ontwikkeld.
Nu is mijn vraag, hoe doe ik dit? En is er eventueel een andere reden voor dit probleem?

Ff wat achtergrond informatie:
Het paard is 11 en heeft vrijwel altijd recreatief gelopen. Lekker veel naar buiten. Buiten moet hij wel aan de teugel lopen als dit gevraagd wordt en af en toe op een recht stuk van berm naar berm wijken.. hij moet dus ook buiten wel aan het werk soms;) Hij gaat nu nog steeds 2 a 3 keer per week naar buiten.
Nu rijdt ik hem sinds Juni, dus bijna een jaar. Ik ben 3 keer per week bezig met de basis. Rechtrichten, overgangen rijden, goed aan de hulpen en lengtebuiging(wat hij erg moeilijk vind).
Ik train hem op L niveau en pak vaak wijken mee, dit pakt hij erg goed op en ook schouderbinnen gaat steeds beter.

Hij krijgt twee maals daags biks en heel de dag gras en 's avond hooi. Sinds twee maanden krijgt hij na het rijden muesli(halve schep).

Ik hoop dat jullie wat tips hebben om hem sterker te maken..

Ps. Hij is de laatste tijd ook wat sloom, zou dit ook dezelfde oorzaak hebben?

SophievdV

Re: paard maakt bijna geen sprong in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:04

Meer naar voren rijden in de galop en zeker niet terug! Dan moet hij meer sprong maken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:07

Ik zou zeggen balkjes lopen! eerst in stap (wennen) later in draf en evt iets hoger leggen op nog later tijdstip. Heeft bij mijn Fries behoorlijk geholpen om die achterhand eronder te krijgen en hem uberhaupt ervan op de hoogte te stellen dat ie een achterhand HAD! De eerste keer over een balkje in stap was: stap, stap, kloink, kloink!!! Stond ie stil en keek verbaasd achterom waar dat geluid vandaan kwam. }:0 Ja vriend: dat waren je achterbenen! Optillen die hap! |o

Andere oefeningen om de achterhand te versterken EN paard ervan bewust te laten worden is bijv vd-oefeningen zoals op het blok staan en buigen.

Verder zou ik ook zeggen veel wendingen en zelfs slalommen. Rustig beginnen met dat laatste, eerst 2 pionnen en ver uit elkaar. Naar gelang de traing vordert kun je er meer en dichter op elkaar plaatsen.

Oefenen aan de longe bijv met een pessoa waardoor ook die achterhand eronder moet komen, heeft bij mijn fries ook goed geholpen. Of een dubbele longe waardoor je goed van voren kunt opvangen van achteren activeren.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:09

Is het geen draver? Misschien een gekke vraag hoor, maar dravers hebben nou eenmaal een wat aparte galop.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:09

Schijnovergangen en volte verkleinen en vergroten heeft bij die van mij erg geholpen.
Daarnaast mis misschien door de fysio laten nakijken ook wel handig, misschien kan hij de sprong niet maken omdat er in zijn rug/heupen iets niet lekker zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:11

Zilfstar schreef:
Ik zou zeggen balkjes lopen! eerst in stap (wennen) later in draf en evt iets hoger leggen op nog later tijdstip. Heeft bij mijn Fries behoorlijk geholpen om die achterhand eronder te krijgen en hem uberhaupt ervan op de hoogte te stellen dat ie een achterhand HAD! De eerste keer over een balkje in stap was: stap, stap, kloink, kloink!!! Stond ie stil en keek verbaasd achterom waar dat geluid vandaan kwam. }:0 Ja vriend: dat waren je achterbenen! Optillen die hap! |o

_O- Dat zie ik echt voor me nu. Ik zou echt in een deuk liggen.

Tja, ik zou naast wat je al doet hem proberen goed nageeflijk te rijden (mocht je dat niet al doen dus), goed naar voren rijden in galop, misschien oefeningen doen met kleine voltes stappen (en dan goed opletten dat zijn achterbenen in het spoor van zijn bovenbenen lopen)

Heb je misschien een filmpje anders?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:12

Dubbele longe en pessoa is leuk, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Het is niet voor iedereen weggelegd.

TS ik zou meer schakelen en zorgen dat je korte stukjes galoppeert. En zorg dat hij genoeg tempo heeft.

Krijg je ook les?

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:40

Bedankt al voor de reacties!
Ik heb inderdaad les, maar moet eerlijk toegeven dat het nu 1,5 maand geleden is dat ik les had. Heb 19 mei weer les.

@ essie_blue: het is geen draver;) kwpn van amor en samber (als het goed is;))

Dubbele longe en pessoa zie ik niet zitten. Heb dit niet tot mijn beschikking en ook nooit gebruikt. Durf het niet aan om dit zelf op te pakken..

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:44

zoals er al eerder gevraagd is heb je misschien een filmpje??
Heb zelf een halve draver met hetzelfde "probleem" Mijn pony heeft een 4 takt galop in plaats van de gevraagde 3 takt.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:48

Ik heb geen filmpje van vandaag, maar kan wel een wat ouder filmpje laten zien. Op mijn profiel staat de link naar het topic. Dit is wel een filmpje van oktober of november, dus toen reed ik hem nog niet zo lang en had hij dit 'probleem' nog niet echt..

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 15:49

Ps. Hier de link:

bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1573574

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:53

Ik rij een Fries die in de galop soms wat sprong mist. Wat ik hieraan doe is in de galop flink naar voren rijden (geef hem daar dan ook de ruimte voor): dat ie echt met zijn binnenachterbeen naar voren moet ''grijpen'' :j.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 15:56

Net de filmpjes gezien maar vind hem helemaal zo slecht nog niet lopen qua zweefmoment.
Misschien idd toch wat meer bespiering erop rijden dat hij dan gewoon weer sterker word in de achterhand.
Dit kun je trainen door veel overgangen te rijden en ook het balkjes draven is een goeie optie.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 16:03

@ubimone, klopt! Zoals ik al zei was het toen minder.

Nu heb ik tijdens de galop dat hij er vaak net niet uitvalt en een beetje half galoppeerd. Dit gebeurt nu sinds 2 maanden.. als ik lange teugel geef en hem 'laat gaan' maakt hij wel meer sprong.. ik denk dus ook echt dat het puur te maken heeft met het feit dat ik hem nu meer aan het werk zet. Zijn lichaam is dat nog niet gewend, dus kan hij zijn achterhand er niet goed onder krijgen.. ik wil er dus voor zorgen dat hij sterker wordt. Denk dat ik morgen ook een aan de slag ga met veel overgangen. Denk dat dat wel werkt!! :) en de voltes.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:13

Balkjes draven kun je ook heel goed eerst aan de longe doen trouwens!

wallie_britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:19

je moet hem inderdaad goed naar voren rijden en als hij sloom is misschien wat haver of 5 granen mix (dat zijn 5 verschillende soorten haver) dan wordt hij wel wat frisser en krijg je dan wel een goeie galop.
suc6 ;)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:36

wallie_britt schreef:
je moet hem inderdaad goed naar voren rijden en als hij sloom is misschien wat haver of 5 granen mix (dat zijn 5 verschillende soorten haver) dan wordt hij wel wat frisser en krijg je dan wel een goeie galop.
suc6 ;)

Mijn ervaring met haver en granen mix is dat ze de eerste 20 minuten druk zijn en juist daarna nog meer inkakken.
Het lijkt mij beter om dit op te lossen in rust dan met een tijdelijk overenergiek paard.

Algraatje schreef:

Nu heb ik tijdens de galop dat hij er vaak net niet uitvalt en een beetje half galoppeerd. Dit gebeurt nu sinds 2 maanden.. als ik lange teugel geef en hem 'laat gaan' maakt hij wel meer sprong.. ik denk dus ook echt dat het puur te maken heeft met het feit dat ik hem nu meer aan het werk zet. Zijn lichaam is dat nog niet gewend, dus kan hij zijn achterhand er niet goed onder krijgen.. ik wil er dus voor zorgen dat hij sterker wordt. Denk dat ik morgen ook een aan de slag ga met veel overgangen. Denk dat dat wel werkt!! :) en de voltes.

Kan het misschien zo zijn dat je met een te veel remmend bovenbeen rijd in de galop? En je bovenbenen dus ontspant zodra je een langere teugel geeft? Dat deed ik namelijk zelf in het begin.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 17:42

Hmm.. dat zou ben kunnen miss_lizje.. hoe kan ik dit checken en veranderen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:46

doet hij het buiten ook of alleen in de bak?
Rechte stukken zijn natuurlijk makkelijker voor ze dan in een bak, dus ik zou ook buiten mooi lange stukken galoperen, stukken verruimen en weer basistempo. Hetzelfde in de bak en aan de longe. Balkjes laten lopen en lage kruisjes laten springen kan ook prima.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:57

Algraatje schreef:
Hmm.. dat zou ben kunnen miss_lizje.. hoe kan ik dit checken en veranderen?

Bij mij was het vooral benen langer maken en diep uitademen en in heb begin mijn beugels uit doen en me mee laten voeren door het paard.
Maar dat is bij iedereen weer anders.

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:56

@opisop_shop: ik rijd hem alleen in de bak. De eigenaresse rijdt hem buiten en heb het haar voorgelegd, maar sij merkt het buiten niet.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:02

balkejes lopen is misschien een idee?

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:12

Balkjes draven en balkje ook wat hoger van de grond leggen. Daarin ze steeds ruimer leggen.

Op je fimpje leek het paard een beetje overbouwd, klopt dat?
In het filmpje liep het paard onspannen maar naar mijn gevoel iets teveel op de voorhand.

Nu heb ik zelf ook een traag paard niet niet voldoende deed van achteren ( hij is 5 jaar)
Ik kreeg van mijn instructeur het volgende te horen:
Wanneer je je paard vooruit rijdt gooi dan de teugels niet teveel los, hij zij je moet het namelijk zo zien.
Op het moment dat je je paard aandrijft en jij zou hem iets meer ruimte geven, dan is het als een luchtbed die je oppomt waar geen stop om zit, dus het loopt leeg. Als ruiter moet je zorgen dat je het paard wel voorwaarts rijden (dus wel overgangen) maar daarbij niet aan de voorkant de hand weg steekt, hou dan ook voldoende druk op de teugel.

Ik weet niet of dit bij jou van toepassing is, maar dit heeft mij heel erg geholpen.

lisahaarman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:31

ja inderdaad iets naar voren rijden , en misschien kun je proberen je been iets naar achter teleggen dat werkt bij mijn pony namelijk wel , succes!

patiently

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:04

Algraatje schreef:

Als hij nu veel meer aan het werk word gezet kan het ook zijn dat hij hier gewoon moeite mee krijgt inderdaad.
Voornamelijk even het gas erop zetten en zo meer sprong laten maken en hierin verzamelder gaan rijden.
Voorwaarts is het belangrijkste!