ik kan niet meer onafhankelijk zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

helleu123

ik kan niet meer onafhankelijk zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 16:51

ik kan niet meer onafhankelijk zitten, wat ik ook probeer, ik ga vaak zonder beugels en ook af en toe zonder zadel, maar dan zit ook niet lekker. en in het zadel kan ik niet meer zo mooi licht zitten zoals ik eerder wel kon
sinds een tijdje kan ik gewoon niet zo lekker meer op paard zitten en niet goed onafhankelijk zitten, ik had eerder altijd een goede balans en kon mooi met mijn zit rijden en handen goed stil houden. dat lukt nu allemaal niet, dus ik dacht ik ga aan mijn balans werken, maar als ik dan zonder beugels en teugels rijd kan ik wel alles (bijv. zonder handen in galop en dan zegt iedereen er is niks mis met je balans, en zegt mijn vriendin ik wou dat ik zo goed kon blijven zitten) maar toch zit ik dan niet lekker en heb het gevoel dat er iets gewoon niet goed staat in mijn lijf. ook omdat ik last heb van rugklachten en met hardlopen heb ik last van mijn heupen wat ik eerder ook nooit had.
ik heb veel dingen al geprobeerd, fysio, manuele therapie,osteopathie. maar niemand lijkt het te kunnen vinden helaas. ik heb toch echt het gevoel dat er iets mis is...
wat moet ik nou?
iemand met ervaringen? tips en reacties hoor ik graag!

helleu123

Re: ik kan niet meer onafhankelijk zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 16:55

tuurlijk zat ik eerder niet helemaal perfect (mocht me wel iets meer loslaten) , maar ik kon wel gewoon goed zitten en me handen en alles mooi stil houden en had een goede balans, wat ik heel belangrijk vindt! nu probeer ik ze ook goed stil te houden, maar lukt dat op een of andere manier niet en val ik toch wel wat vaker van paard af als die gek doet, terwijl ik eerst bokken enz. wel goed uit kon zitten. ook heb ik het gevoel dat ik moet compenseren om goed te kunnen blijven zitten,, lastig dit..

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:05

Herkenbaar. Ik heb zelf het idee dat het bij mij ligt aan stijver worden van mijn lichaam. "Vroeger" (lees tot 10 jaar terug) deed ik alles op de fiets. Overal naartoe al was het ruim een uur fietsen (dagelijks). Nu sport ik nauwelijks, 1 uur per week paardrijden op de manege (tot 13 jaar terug dagelijks naar mijn pony) en doe bijna alles met de auto (naar werk is te ver om de fiets te pakken)

Wel heb ik een tijd aan Pilates gedaan.(nu niet meer, kwam niet meer uit qua werken en sporten) Misschien is dit iets voor jou? Ik werd er heel erg soepel en losser van! Ik hoop dat je de reden vind van je onbalans en je weer lekkerder kan rijden.

helleu123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 17:14

bedankt voor je berichtje! pilatus heb ik wel goede verhalen van gehoord, maar nog nooit zelf geprobeerd. kan het wel eens proberen,. heb wel het idee dat er gewoon iets niet goed zit in me heupen/bekken ofzo? omdat ik daar ook zo'n pijn heb tijdens en na het hardlopen

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:12

Misschien dat het daar vandaan komt? Zou ik toch even mee naar de huisarts gaan. Wellicht dat er iets niet helemaal lekker zit.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 07:14

Yoga heeft mij enorm geholpen destijds, ik was altijd springruiter en jongepaarden-ruiter, maar toen ik dressuur ging rijden was dat dus even afzien voor wat betreft mijn houding.
Yoga heet hier enorm aan bijgedragen, maakt de juiste spieren sterker.
Hardlopen is best belastend voor je gewrichten, daar kan goed de pijn in je heupen vandaan komen.

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:42

@CM; yoga hoor ik ook steeds meer mensen over, dat het zo goed is voor je spieren en houding (en ook best intensief qua bezigheid) Ook een idee!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:43

Ik heb er ook moeite mee gekregen door een kapotte onderrug, daar is de vering uit dus voor mij is het zaak om mijn onderrug soepel te houden (ik sta ook echt regelmatig te draaien en te kantelen onder de douche hahaha). Op Bokt loopt ook een topic over hoepelen, misschien dat dat ook nog wat verbetert?

helleu123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 09:19

oke bedankt voor de tips! even kijken of ik nog zo'n hoepelding heb liggen. dan ga ik dat eens proberen.

helleu123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 05:31

ik denk dat ik weet waardoor de problemen komen, mijn bekken staan erg naar voren, en ik kan helemaal niet mijn bekken naar achter kantelen, dit is een groot probleem omdat ik dat wel nodig ben met rijden. mijn bekken zijn helemaal naar voren gekanteld, ik moet eigenlijk iemand vinden die ze weer op de goede plaats kan zetten ofniet? zelf lukt het namelijk neit om ze meer naar achter te krijgen, ik bedenk dat ze ook al een aantal jaar zo staan, ik merk het ook heel erg met lopen. Wie kan ik er na laten kijken om het wat meer naar achteren te krijgen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 13:56

Dan zul je naar een osteopaat of chiropractor moeten..