hupjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

hupjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 20:26

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar kan niet vinden wat ik zoek.

Kan misschien een lang verhaal worden, ik probeer het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen ;)

Ik heb mijn meisje nu ruim 5 maanden en het gaat echt super. Ze was scheef, links gebogen, wat ik er helemaal uit gereden heb. Natuurlijk ook door grondwerk en longeren. We voelen elkaar super aan en hebben veel lol.

Ik heb nu tot 2x toe iemand de kans gegeven om van mijn meisje te leren en te genieten. Ik heb geen bijrijder nodig, maar vind het wel fijn om iemand te hebben als ik op vakantie ofzo. Het eerste meisje is een 13 jarig meisje, maar helaas zat ze zo gespannen op mijn meisje, dat ik gewoon moest besluiten om haar er niet meer op te laten.elke keer als ze gereden had kon ik een aantal stappen terug in mijn rechtrichten en dat frustreerdegewoon. Ze komt nu nog af en toe om haar te verzorgen. In elk geval tot ze recht is en zij zelf weer wat meer rij ervaring heeft. (Rijd al wel 4 jaar op een andere manege). De andere heeft zelf ook een eigen paard en wilde graag helpen zodra haar paard naar het land ging. Ongeveer een maand geleden ging ie en ze ging mij dan 2 dagen in de week helpen. Ze rijd verder prima en weet wat ze moet doen. Alleen loop ik nu dus tegen het volgende aan...hupjes.

Ze heeft bij mij nooit gehupst en is altijd aan mijn been, elke buiging/stelling maakt ze die ik vraag. Alleen bij mijn nieuwe bijrijder dus niet. Ze probeerd haar enorm uit en heeft ook weinig respect voor haar. Nu is ze heel consequent en laat niet over zich heen lopen en ze weet dus inmiddels dat ze naar haar ook moet luisteren. Onder het zadel is het net zo en ook daar eist ze dus respect. Het is helaas niet op de manier die ik graag zie, dus dat gaan we snel bespreken. Alleen maakt ze nu dus opeens hupjes op de rechte zijdes als we op de rechterhand rijden, in draf. Ik kon altijd probleemloos tempowisselingen vragen, maar ik kon opeens niet eens meer normaal in gewone draf. Nu had ze meer bespiering gekregen door al mijn harde werk en was ze door meer beweging ook een heel stuk slanker geworden. Dus had een afspraak met de zadel maker gemaakt want ik wilde een nieuw zadel aanschaffen. Gelukkig kon ie al snel komen en hebben we tot die tijd even met een extra bondje gereden. Je kon toen al veel verschil in het rijden merken. De hupjes waren bijna weg, maar zelfs nu met nieuw aangepast zadel heeft ze ze nog steeds.

Naar mijn idee zijn de hupjes er in geslopen doordat we beide een andere aanpak hebben. Dit gaan we natuurlijk oplossen en tot die tijd rijd ik alleen. Mijn aanpak is een stuk zachter, met minder zweep gebruik, maar goed mij respecteerd ze ook gewoon. Het begon namelijk met tempowisselingen en buigen om haar been, ze snapte haar niet, dus dan maar een galopje. Uiteindelijk was het dus hupjes en dan helpt een niet lekker liggend zadel ook niet.

Ze is tussen de bijrijders in al eens gemasseerd, maar ik laat hem haar zo ie zo deze week weer even navoelen. Ze heeft dus sinds dinsdag een nieuw zadel en ook haar tanden zijn al gechecked.
Nu vertelde mijn instructrice dat de hupjes zijn omdat ze het moeilijk vind, maar er is niets moeilijk aan gewoon met langere teugel rechtuit draven.
Ze doet het trouwens niet de hele tijd, alleen als je de eerste keer aandraafd op rechts. Je krijgt dan een hupje of 4 en dan is het nu dus wel klaar. Maar hoe kom ik er nu helemaal vanaf. Bespreek het natuurlijk ook met mijn instructrice, maar wil ook graag jullie visie.

Wat ik nu doe, na de hoek komt ze zelf iets terug in tempo en gaat dan hupsen. Dan komt ook haar hoofd wat omhoog. Ik geef dan kleine kneepjes en geef been bij. Op zich helpt dat wel. Mijn bijrijder doet bij elke hups een tik en been bij. Wat is volgens jullie een goede manier?
Ik houd trouwens wel van de zachte aanpak.

Als ik in dit enorme verhaal iets ben vergeten, vraag het gerust.
Alvast bedankt

gilandro_c

Re: hupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:44

Probeer het paard op eigen benen te laten lopen en op 2 teugels. vanuit zit en beendruk naar voren en contact met de mond. Blijkbaar is er bij de hupjes geen impuls. Het is erg lastig een bijrijder te vinden die je paard op dezelfde wijze rijdt als jij. En als je er alleen maar meer werk van hebt om hem daarna weer te corrigeren kan je hem nog beter stil laten staan in je vakanties. Een filmpje geeft een beter idee en kan ik beter beoordelen om te kijken waar de fout zit.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 20:57

Ik rijd in principe altijd met druk op beide teugels, maar de teugellengte is met inrijden wel iets langer. Het maakt trouwens niets uit of ik nu meer of minder teugel druk heb.
Ik rijd haar ook van achter naar voren, maar kan de hupjes nu toch nog even niet voorkomen.
Ik blijf er natuurlijk wel aan werken.

In de zomer gaat ze ook 24/7 naar het land, dus dan rijd er niemand. De periode dat ze niet gaat, moet ik haar zelf buiten zetten en zitten we (ivm veel paarden) ook aan een tijdslimiet voor de weide. Ik denk dat als we er samen uitkomen en op dezelfde manier gaan rijden (zelde aanpak) dan hoop ik dat het ook beter gaat.

Ik heb helaas geen filmpjes, er is ook eigenlijk nooit iemand die even wil filmen. Lukt ook niet vaak om iemand mee te krijgen, maar zodra dat lukt zal ik er een filmpje van laten maken. Het is ook nog maar heel kort

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:07

Hoi Marion
Ik heb ook ervaring met hupjes. Dierenarts, osteopaat alles geprobeerd, maar het hupje bleef. Wat bij mijn paard, een draver, heel goed heeft geholpen is juist trainen, trainen en trainen. In een rustig tempo, en vanuit het rechtrichten gestart. Bij mijn paard moet ik er goed op letten dat hij met een holle schouder en juiste lengtebuiging loopt. De kaak loslaten was ook een issue. Met dressuur aan de hand en de dubbele lange lijnen zijn we nu zo ver, dat ik nu denk: wanneer was het laatste hupje eigenlijk? Maanden geleden denk ik. Misschien heb je er iets aan. Succes!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:21

Dank je wel voor je reactie.

Goed om ook naar te kijken.
Ik moet wel zeggen dat ze nu zo goed als recht is, niet vasthoud in de kaken en ook gewoon makkelijk inbuigd. Ik kan op beide handen inmiddels netjes schouder binnenwaarts en ook wijken geen probleem.
Vandaar dat ik meer neig naar een kleine gewoonte die erin is geslopen, aangezien ze voor mijn gevoel niet meer vast zit.
Ik ga zo ie zo de tips ook voorleggen aan mijn instructrice en gaan er verder aan werken.

Ik vind het fijn om jullie tips te krijgen, iedereen heeft een andere visie en denkt dan weer aan iets waar je zelf niet aan denkt :-)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:30

Staking.
mn vzpaard deed dat ook heel erg toen ik daar net kwam. Met les hebben we dat allemaal opgelost.
doet ze het aan de longe ook ? Dan dat eerst oplossen en daarna met rijden. Ik weet niet waarom die van jou staakt, maar bij mij kwam het deels doordat ik haar in de weg zat. Als ik niet goed met haar beweging mee ging, ging ze die hupjes maken. Of als ze gewoon geen zin had om harder te gaan.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 21:42

Aan de Longe doet ze het niet en op links ook niet. Het is eigenlijk alleen het eerste rechte stuk nog maar in de rechterdraf.
Ik vraag op dat moment niet eens om een tempo wisseling.
Ik houd het zeker in gedachte en zal het ook bespreken. Ze zal er een reden voor hebben

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:50

Hoe is haar tempo? Heeft ze de neiging om in galop te vallen? Soms is een hupje een aanzet tot galop.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:16

Haar eigen tempo is niet zo heel vlot, vandaar ook de tempo wisselingen Ed. Op het moment van de hupjes loopt ze haar eigen makkelijke tempo. Ze valt niet in galop, maar de hupjes voelen wel of ze wil aanspringen. Ze springt alleen niet aan.

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:33

Dat is precies wat ik bedoel, het voelt dan alsof ze wil aanspringen. Kan soms een balansprobleem zijn. En natuurlijk kan het ook een blessure zijn. Misschien voor je gemoedsrust nog een door een DA naar laten kijken?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 22:50

Dank je voor de tip. Als er geen verbetering optreed zal ik hem zeker even laten komen

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 03:35

Hupsjes zijn het vallen op de schouder en het vast houden (spanning) in de rug.
Hupsjes en hoofd heffen wil dus zeggen dat je (of je bijrijder) het paard toch niet helemaal rechthoudt tijdens de traing.
Dus terug naar de basis en vanuit een rechtgerichte ontspanning weer opbouwen.

Valentin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 05:27

Dit klinkt als een balansprobleem. Verkijk je er niet op. Voor sommige paarden is het recht lopen met een langere teugel echt lastig. Als je als ruiter dan toch weer druk neemt dan lijkt het probleem opgelost te zijn, maar dat is het dan niet. Je verbergt het alleen. Het kan dus ook zo zijn dat je bijrijder dit probleem niet verbergt en met gelijk zacht contact blijft rijden. Dan komt het paard in verzet omdat ze het lastig vindt om maar 4 steunpunten (haar benen) te hebben ipv 5. Uiteindelijk wil je dat een paard maar 4 steunpunten gebruikt.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 08:31

Dank jullie wel voor de reacties.
Als het echt onbalans is, dan zou ze het ook op de andere hand moeten hebben toch?
Ze doet het ook alleen op de eerste rechte zijde van de hoefslag, neem ik de AC lijn dan doet ze het niet. Ook verwacht ik dan dat ze het de hele tijd zou doen. En niet maar 4 pasjes en daarna niet meer.
Ik denk wel dat het voorkomt uit het vastzitten van de schouder, door dat het zadel te groot was geworden en over de schouder zakte.
Het is trouwens niet een paard dat in de teugels hangt, ze loop juist prima op 4 benen inmiddels.

Ik ga in elk geval alle opties bespreken. Er zal in elke reactie een puntje zitten dat meespeelt, dus daar kunnen we dan aan werken

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:42

Mijn paard heeft het alleen op de linkerhand, een paard heeft echt een voorkeurshand. Heb je al eens geprobeerd hoe ze het doet op de binnenhoefslag? Trekt ze erg naar de hoefslag? Dan vooral dat oefenen, echt op 4 benen leren lopen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 08:53

Ik kan zonder problemen op de binnenhoefslag lopen. Ze zal in principe eerder naar binnen vallen als naar buiten. Inmiddels is dat ook niet meer zo, maar het is bij wijze van spreken en op beide handen

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:17

Mijn paard heeft dit ook gehad, en had een probleem met het zadel wat net een tikje tegen zijn schouder aankwam..
Het zadel na laten kijken en het probleem was verholpen..

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 13:53

Het bleek toch nog gewoon een soort van gewoonte te zijn en nu is het eruit.
Ze heeft nog 1 keer gehupt en ik ben gewoon doorgegaan met been erbij, handen iets naar voren en kleine kneepjes. Ze heeft nu weer in de gaten dat ze genoeg bewegingsvrijheid heeft en hupt niet meer. Ik ben blij:-)

Yuris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:33

Mooi om te horen! Je hebt haar waarschijnlijk goed ondersteund. Ik ben ook blij! :j

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 20:15

ik heb gewoon ook even niemand anders laten rijden.
zijn we samen blij haha