Kan misschien een lang verhaal worden, ik probeer het zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen
Ik heb mijn meisje nu ruim 5 maanden en het gaat echt super. Ze was scheef, links gebogen, wat ik er helemaal uit gereden heb. Natuurlijk ook door grondwerk en longeren. We voelen elkaar super aan en hebben veel lol.
Ik heb nu tot 2x toe iemand de kans gegeven om van mijn meisje te leren en te genieten. Ik heb geen bijrijder nodig, maar vind het wel fijn om iemand te hebben als ik op vakantie ofzo. Het eerste meisje is een 13 jarig meisje, maar helaas zat ze zo gespannen op mijn meisje, dat ik gewoon moest besluiten om haar er niet meer op te laten.elke keer als ze gereden had kon ik een aantal stappen terug in mijn rechtrichten en dat frustreerdegewoon. Ze komt nu nog af en toe om haar te verzorgen. In elk geval tot ze recht is en zij zelf weer wat meer rij ervaring heeft. (Rijd al wel 4 jaar op een andere manege). De andere heeft zelf ook een eigen paard en wilde graag helpen zodra haar paard naar het land ging. Ongeveer een maand geleden ging ie en ze ging mij dan 2 dagen in de week helpen. Ze rijd verder prima en weet wat ze moet doen. Alleen loop ik nu dus tegen het volgende aan...hupjes.
Ze heeft bij mij nooit gehupst en is altijd aan mijn been, elke buiging/stelling maakt ze die ik vraag. Alleen bij mijn nieuwe bijrijder dus niet. Ze probeerd haar enorm uit en heeft ook weinig respect voor haar. Nu is ze heel consequent en laat niet over zich heen lopen en ze weet dus inmiddels dat ze naar haar ook moet luisteren. Onder het zadel is het net zo en ook daar eist ze dus respect. Het is helaas niet op de manier die ik graag zie, dus dat gaan we snel bespreken. Alleen maakt ze nu dus opeens hupjes op de rechte zijdes als we op de rechterhand rijden, in draf. Ik kon altijd probleemloos tempowisselingen vragen, maar ik kon opeens niet eens meer normaal in gewone draf. Nu had ze meer bespiering gekregen door al mijn harde werk en was ze door meer beweging ook een heel stuk slanker geworden. Dus had een afspraak met de zadel maker gemaakt want ik wilde een nieuw zadel aanschaffen. Gelukkig kon ie al snel komen en hebben we tot die tijd even met een extra bondje gereden. Je kon toen al veel verschil in het rijden merken. De hupjes waren bijna weg, maar zelfs nu met nieuw aangepast zadel heeft ze ze nog steeds.
Naar mijn idee zijn de hupjes er in geslopen doordat we beide een andere aanpak hebben. Dit gaan we natuurlijk oplossen en tot die tijd rijd ik alleen. Mijn aanpak is een stuk zachter, met minder zweep gebruik, maar goed mij respecteerd ze ook gewoon. Het begon namelijk met tempowisselingen en buigen om haar been, ze snapte haar niet, dus dan maar een galopje. Uiteindelijk was het dus hupjes en dan helpt een niet lekker liggend zadel ook niet.
Ze is tussen de bijrijders in al eens gemasseerd, maar ik laat hem haar zo ie zo deze week weer even navoelen. Ze heeft dus sinds dinsdag een nieuw zadel en ook haar tanden zijn al gechecked.
Nu vertelde mijn instructrice dat de hupjes zijn omdat ze het moeilijk vind, maar er is niets moeilijk aan gewoon met langere teugel rechtuit draven.
Ze doet het trouwens niet de hele tijd, alleen als je de eerste keer aandraafd op rechts. Je krijgt dan een hupje of 4 en dan is het nu dus wel klaar. Maar hoe kom ik er nu helemaal vanaf. Bespreek het natuurlijk ook met mijn instructrice, maar wil ook graag jullie visie.
Wat ik nu doe, na de hoek komt ze zelf iets terug in tempo en gaat dan hupsen. Dan komt ook haar hoofd wat omhoog. Ik geef dan kleine kneepjes en geef been bij. Op zich helpt dat wel. Mijn bijrijder doet bij elke hups een tik en been bij. Wat is volgens jullie een goede manier?
Ik houd trouwens wel van de zachte aanpak.
Als ik in dit enorme verhaal iets ben vergeten, vraag het gerust.
Alvast bedankt