Wie heeft bruikbare tips? Mijn houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Wie heeft bruikbare tips? Mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:17

Vandaag zijn we naar buiten geweest en hebben we op een veldje gereden.
Ze was wel wat gespannen, dus als je geen ontspanning ziet, komt dat echt daar door!!
Ze was weer super blij dat ze naar buiten mocht want dat was lang geleden!
Tip zijn super welkom. Wil ook graag tips over me houding, want is lang geleden dat ik gereden heb.
We zijn nog niet bezig met aan de teugel rijden. Daarom heb ik de teugels ook vaak wat lossen of iets naar voren.
Ze nam soms een sprintje omdat ze van de trein of auto met aamhanger schrok.

Ik heb wel fotos van het instappen, maar die heb ik nog niet gekregen. Die heb ik morgen pas.

Foto1:
Ik vind dat ik hier wel redelijk zit toch?
Afbeelding

Foto2:
Afbeelding

Foto3:
Afbeelding

Foto4:
Afbeelding

Foto5:
Afbeelding

Foto6:
Stukje doorzitten, Kijk er erg moeilijk bij.
Afbeelding

Foto7:
Afbeelding

Foto8:
Afbeelding

Foto8:
Afbeelding

Foto9:
Ze gooit vaak haar hoofd de lucht in.
Afbeelding

Foto10:
Afbeelding

Foto11:
Afbeelding

Foto12:
Afbeelding

foto13:
Afbeelding

Foto14:
Afbeelding

Foto15:
Afbeelding

Foto16:
http://i50.tinypic.com/2po6zwm.jpg

Foto17:
Dit is de andere verzorgster.
http://i49.tinypic.com/2rnbz4j.jpg

Foto18:
Nog een x de verzorgster.
http://i49.tinypic.com/29d384.jpg

Foto 19:
Nog 2 afsluiters.
http://i50.tinypic.com/wqr3uc.jpg

Foto 20:
http://i49.tinypic.com/sg7hxf.jpg

Ik hoor graag wat jullie er van vinden!
Vooral wat ik eerst aan mijn eigen houding kan verbeteren.
Ik moet wel meer naar voren kijken.

Tips zijn welkom houd het netjes!
Laatst bijgewerkt door korbakimmy8 op 02-05-12 21:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wie heeft bruikbare tips? Me houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 21:27

Allereerst, wat een leukert heb je zeg!
Fijn dat je naar jezelf kijkt voor verbetering, daar heb je helemaal gelijk in, een goed lopend paard begint bij de ruiter. Je beenligging is absoluut niet verkeerd, wil je het helemaal af maken, dan zou ik zomaar iets van 2 gaatjes langer gaan, niet extreem want dan heb je geen steun aan de wrong meer, maar wel voldoende om te zorgen dat je niet meer zo tegen de achterkant van je zadel zit.

Probeer verder je armen te ontspannen, gewoon rustig dragen. Knik in je elleboog, zodat je onderarm een rechte lijn gaat vormen met je teugels. Doe eventueel wat oefeningen (schouders rondjes draaien, arm rondjes draaien) om je lijf lekker te ontspannen.
Let ook op het sturen. Als je wilt dat je paard naar rechts gaat, trek dan niet je rechterhand naar achter, nee geef juist ruimte om naar rechts te gaan, ipv te blokeren. Dus hand openen en lichtjes opzij doen, de rest van het stuurwerk doe je met je benen.

Als je daar samen met een instructeur aan werkt (die kan net even zeggen hé, let daar eens op, wanneer jij het vergeet) komt die nagevelijkheid vanzelf wel. Lekker door blijven gaan met werken aan jezelf dus!

En dan nog een belangrijke vraag, vanwaar je spoortjes? Je zou best zonder kunnen lijkt me. Less is more, toch?

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 21:35

Gypsy schreef:
Allereerst, wat een leukert heb je zeg!
Fijn dat je naar jezelf kijkt voor verbetering, daar heb je helemaal gelijk in, een goed lopend paard begint bij de ruiter. Je beenligging is absoluut niet verkeerd, wil je het helemaal af maken, dan zou ik zomaar iets van 2 gaatjes langer gaan, niet extreem want dan heb je geen steun aan de wrong meer, maar wel voldoende om te zorgen dat je niet meer zo tegen de achterkant van je zadel zit.

Probeer verder je armen te ontspannen, gewoon rustig dragen. Knik in je elleboog, zodat je onderarm een rechte lijn gaat vormen met je teugels. Doe eventueel wat oefeningen (schouders rondjes draaien, arm rondjes draaien) om je lijf lekker te ontspannen.
Let ook op het sturen. Als je wilt dat je paard naar rechts gaat, trek dan niet je rechterhand naar achter, nee geef juist ruimte om naar rechts te gaan, ipv te blokeren. Dus hand openen en lichtjes opzij doen, de rest van het stuurwerk doe je met je benen.

Als je daar samen met een instructeur aan werkt (die kan net even zeggen hé, let daar eens op, wanneer jij het vergeet) komt die nagevelijkheid vanzelf wel. Lekker door blijven gaan met werken aan jezelf dus!

En dan nog een belangrijke vraag, vanwaar je spoortjes? Je zou best zonder kunnen lijkt me. Less is more, toch?

Hoi,
Bedankt voor je tips!
Ik ga het proberen met een gaatje lager. Ik heb gewent hoger te zitten omdat ik veel gesprongen heb en ik met lange beugel vaak me beugel verlies.
Dat met me arme ben ik inderdaad er op aan het opletten.
Ik heb ze vaak wel netjes langs me middel, Maar omdat we nu buiten reden, en ik ze toch kort wilde (omdat ze al een paar x er vandoor vloog) maar niet er aan wilde trekken heb ik ze daarom naar voren.
Ik draag spoortjes omdat mevrouw anders echt niet loopt. Heb vanavond een korte les gehad, en toen zijn we wat begonnen met aan de teugel rijden, Maar dan krijg je haar echt niet in draf. Want reed toen zonder spoortjes. En op de spoortjes reageerd ze erg goed!
Maar ik ga zeker aan de verbeter punten werken!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:02

om eerlijk te zijn zie ik op sommige foto's wel een stoelzit en ga je vrij ver achtin je zadel zitten (4,8,9,10,12). wat mij dan direct weer opvalt is, de foto waarbij je echt te ver achter in zit, hij ook zijn hoofd omhoog gooit.

Veel succes met oefenen!! goed dat er al verbetering is en een super leuk beessie!!

klein vraagje, jij zet neer 'wij zijn nog niet bezig met aan de teugel rijden', maar hoe wil je dat bereiken?
Laatst bijgewerkt door Gianti op 02-05-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:03

euhhmm ik ga mee met gypsy. verder heb je piano handjes nu, probeer je duimen het hoogste punt te laten zijn van je handen dus doe alsof je een beker vast heb niet letterlijk. ook kijk je vaak naar beneden (heb ik ook last van) hierdoor kan je minder (snel) reageren als je paard bokt steigert etc.

verder moet ontspannen vanuit jou komen ben jij ontspannen in je hoofd lichaam etc dan zal zij vanzelf reageren.
met nagevelijkheid zorgen dat ze lekker los is in haar hals en lichaam (maak voltes slange voltes s van hand veranderen noem het maar op)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 22:05

Romana01 schreef:
om eerlijk te zijn zie ik op sommige foto's wel een stoelzit en ga je vrij ver achtin je zadel zitten (4,8,9,10,12). wat mij dan direct weer opvalt is, de foto waarbij je echt te ver achter in zit, hij ook zijn hoofd omhoog gooit.

Veel succes met oefenen!! goed dat er al verbetering is en een super leuk beessie!!

Nu je het zegt,
Ik ga daar ook op letten.
Dat zei de oude eigenaar ook al vanavond (zij gaf ons een lesje)
Dat we goed voor in het zadel moeten gaan zitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 22:17

korbakimmy8 schreef:
Ik draag spoortjes omdat mevrouw anders echt niet loopt. Heb vanavond een korte les gehad, en toen zijn we wat begonnen met aan de teugel rijden, Maar dan krijg je haar echt niet in draf. Want reed toen zonder spoortjes. En op de spoortjes reageerd ze erg goed!
Maar ik ga zeker aan de verbeter punten werken!

Op dit stukje kom ik dadelijk even terug.

Ten eerste zien de foto's er niet verkeerd uit wel zo ik ook zoals gezegd toch gaan leren met je beugels langer te rijden, daardoor kun je veel beter ontspannen zitten op je paard wat ook alleen maar positief is voor je verdere houding. Daarnaast zie ik dat je een longeerstukje + halstertouw aan hebt zitten ik snap dat je daar wel een reden voor zult hebben maar ik zou deze tijdens het rijden eraf halen. Het zorgt alleen maar voor een ruis in de mond van het paard onnodig gebungel zeker gezien je deze gewoon los hebt hangen irriteert dat in de mond van je paard.

Over het bovenstaande stukje denk je mi net verkeerd. Je draagt sporen omdat je paard niet loopt, noodzaak is dan om eerst je paard aan het been te krijgen, want een paard wat niet aan het been is en dus niet aan de hulpen kan niet correct nageefelijk lopen. Daarnaast is aan de teugel of beter gezegd nageefelijk geen doel wat je voor ogen moet hebben. Het is het resultaat dat je krijgt als je het goed voor elkaar hebt anders heb je geen correcte nageefelijkheid en alleen een krul en dat is niet de juiste manier.
Dus ik weet niet wat je "techniek" is om ze aan de teugel te rijden maar ik denk niet dat het de juiste is werk is aan de basis en dat is aan het been/hulpen, controle, onspanning en dan komt het nageefelijke vanzelf.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Wie heeft bruikbare tips? Mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:14

Ik vraag me dan eerlijk gezegd toch af wat voor een lesgever dat is. Je paard moet namelijk altijd eerst voorwaarts en aan het been zijn, zonder hulpmiddelen, en pas dan kun je gaan denken aan nagevelijkheid.
Dus ts, sporen af, en trainen maar. Je armen, of 'ie nu schrikachtig of niet, gewoon netjes boven elkaar, vlak boven de schoft, da's altijd de beste houding. En overgangen rijden. Middendraf, middenstap, terugrijden, en weer wegwezen. Als je buiten rijd en de ruimte hebt, trek dan eens een sprintje met je paard, om zo zijn hoofd weer naar voorwaarts om te zetten.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:24

Gypsy, wat heb je het mooi verwoord! (echt super!) Ik sluit hier mee aan.

Mij viel het ook op, dat je paard omhoog komt met het hoofd, als jij achterin het zadel zit, en het spoortje laat voelen.

Mijn tips:
Rijd het paard voorwaartser: Is ze afgeleid? Laat haar weten dat ze met jouw bezig is. Hou haar mooi actief, zowel aan het been, als aan jouw (stem). Dit wil niet zeggen, dat ze moet rennen, maar zo de kans krijgt om soepeler te worden. En betere reactie. Probeer het met je kuit op te lossen.

Stelling: Dit is ook een goede oefening om het paard aan je been te maken.

Tempowisselingen: Ook weer om je paard allerter te maken.

Voor jezelf is het belangrijk, dat je ontspannen zit. Rustige handhouding, lekker zitten op je paard, en proberen alles te voelen wat er onder je gebeurd.
(en genieten! :D )

Ik las dat je al les had, super! Ik hoop dat je binnenkort weer een topic maakt, en dat we enorm verschil kunnen zien!

Succes!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 20:23

EngeltjeS schreef:
Gypsy, wat heb je het mooi verwoord! (echt super!) Ik sluit hier mee aan.

Mij viel het ook op, dat je paard omhoog komt met het hoofd, als jij achterin het zadel zit, en het spoortje laat voelen.

Mijn tips:
Rijd het paard voorwaartser: Is ze afgeleid? Laat haar weten dat ze met jouw bezig is. Hou haar mooi actief, zowel aan het been, als aan jouw (stem). Dit wil niet zeggen, dat ze moet rennen, maar zo de kans krijgt om soepeler te worden. En betere reactie. Probeer het met je kuit op te lossen.

Stelling: Dit is ook een goede oefening om het paard aan je been te maken.

Tempowisselingen: Ook weer om je paard allerter te maken.

Voor jezelf is het belangrijk, dat je ontspannen zit. Rustige handhouding, lekker zitten op je paard, en proberen alles te voelen wat er onder je gebeurd.
(en genieten! :D )

Ik las dat je al les had, super! Ik hoop dat je binnenkort weer een topic maakt, en dat we enorm verschil kunnen zien!

Succes!

Bedankt voor je tip!
We gaan nu inderdaad werken aan mijn houding natuurlijk en aan het voorwaarts houden van Ginger.
Ze is vroeger spring pony geweest, en dat kan je heel goed merken in de galop haha. Dat wil ze meteen een sprintje trekken.
Nu is ze echt heel rustig maar wel snel afgeleid.
Ik ga goed aan me zit werken, aan het goed naar voren zitten voor de rest zit ik goed toch? Qua handen, hakken en rug?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:31

zozo die was inderdaad gespannen
vind je goed zitten hoor
wel ietsmeer je ellebogen aan je lichaam

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 18:57

hackny schreef:
vind je goed zitten hoor

Normaal heb ik me ellebogen goed hoor :P maar doordat ik haar kort wilde houden (omdat ze dus zo gespanne was) maar niet aan de teugels wilde trekken deed ik me armen iets naar voren. :)

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:29

je bent nog erg zoekende met hoe je je handen moet houden maar ik vind je houding niet verkeerd.
wel die spoortjes eraf gooien en dat halstertouw, wellicht iriteerd dat haar ook. dan kun je hem beter om haar hals knopen als je die erbij wil hebben want neem aan dat die eraan zit voor als ze ervandoor zou gaan?
sporen reageert ze ook op door haar hoofd in de strijd te gooien, wellciht omdat ze niet snapt wat je ermee wil omdat ze zonder sporen ook niet aan het been is. op de foto waarbij ze haar hoofd omhoog gooit ( foto 9) raak je haar volgens mij onbewust aan met je sporen omdat je haar terug wil nemen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:31

Ik ga zo een nieuwe Topic openen met de foto's van de les van woensdag avond.
Zijn er maar een paar.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 19:33

matasja schreef:
je bent nog erg zoekende met hoe je je handen moet houden maar ik vind je houding niet verkeerd.
wel die spoortjes eraf gooien en dat halstertouw, wellicht iriteerd dat haar ook. dan kun je hem beter om haar hals knopen als je die erbij wil hebben want neem aan dat die eraan zit voor als ze ervandoor zou gaan?
sporen reageert ze ook op door haar hoofd in de strijd te gooien, wellciht omdat ze niet snapt wat je ermee wil omdat ze zonder sporen ook niet aan het been is. op de foto waarbij ze haar hoofd omhoog gooit ( foto 9) raak je haar volgens mij onbewust aan met je sporen omdat je haar terug wil nemen.

Ja dat zou heel goed kunnen dat ik haar onbewust heb geraakt met die poren. Ik ga ook van de week proberen zonder sporen te rijden en met zweepje.
Ik ga ook inderdaad super goed letten om mijn handen. Ik word ook altijd boos als ik me zelf er op betrap omdat ik er zomee aan het worstelen ben.
En dat halster touw heb je inderdaad goed.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:57

ik heb het zelf ook, weet hoe je je voelt. vooral als het een paar keer gezegd word en ik vrolijk zo door blijf rijden omdat het gewoon anders allemaal niet meer wil als ik op 1 ding ga focussen :P
zonder sporen en touw ben ik benieuwd hoe ze het dan doet

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:06

korbakimmy8 schreef:
hackny schreef:
vind je goed zitten hoor

Normaal heb ik me ellebogen goed hoor :P maar doordat ik haar kort wilde houden (omdat ze dus zo gespanne was) maar niet aan de teugels wilde trekken deed ik me armen iets naar voren. :)

ooh oke goe dat je dat evenzegt

ZivaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:37

Je zit erg netjes hoor! Je zou misschien kunnen proberen je schouderbladen tegen elkaar aan te drukken als het ware, dan ga je wat eigenwijzer zitten zeg maar.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:40

Ik vind je zadel iets teveel naar voren liggen? En volgens mij ligt het dieptepunt van je zadel teveel naar achteren. Je beugels mogen inderdaad langer, je gaat namelijk ook teveel 'staan' bij het licht rijden, kan me voorstellen dat het 'neerkomen' ook voor spanning in het paardenlijf zorgt. probeer je bekken goed te kantelen (heupen iets naar voren) zodat je echt op je zitbeen zit.

Sowieso lekker voorwaarts rijden, zorg eerst dat ze aan het been is,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:49

Buiten dat ik het echt aso vind, dat je op een aangelegd stuk gras rijd, is mijn commentaar.... les nemen!
Paard loopt niet, amazone zit niet!
Aangezien het HAW is... meergevoel proberen te krijgen in je aanleuning, jou paardje loopt niet omdat je de rem er op zet, vandaar dat je dus de spoor nodig hebt om hem voorwaarts te houden!
Remmen en gas geven tegelijk gaat n.l niet!
Of je moet al veel hoger rijden en je paard verzameling willen vragen, maar dat is een heel ander verhaal!

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:52

wat een leuke pony zeg!
leuk ook met die verchillende kleuren bandage,s.
je handen rechtophouden is een verbeter puntje. nu heb je piano handjes.
beugels gaatje langer...
zadel verder na achter leggen, die ligt nu zo te zien op zn schouderblad.
hakken na beneden doen.
en je paard duwt zn rug weg.
laat je paard lang en laag lopen door de teugels wat langer te doen.
en waarom rij je met sporen?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:51

niet alle reacties hierboven gelezen.
Maar wat ik zie is dat je een onafhankelijke zit mist. Je optrekt aan je teugel, niet telkens op de zelfde plek in het zadel land (soms dus achter de beweging bent en achter in het zadel valt) Je komt ook erg ver uit je zadel, je beugels mogen gerust wat langer.
Daarnaast ben ik het er mee eens dat sporen niet een hulpmiddel moeten zijn je paard voorwaarts en aan het been te maken maar een verfijning hoort te zijn.

Dus beugels langer, teugels los en eerst aan je zit en balans werken. Succes.

Eva14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:13

ellebogen meer tegen je lichaam ! :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 16:52

aerdenhout1 schreef:
Buiten dat ik het echt aso vind, dat je op een aangelegd stuk gras rijd, is mijn commentaar.... les nemen!
Paard loopt niet, amazone zit niet!
Aangezien het HAW is... meergevoel proberen te krijgen in je aanleuning, jou paardje loopt niet omdat je de rem er op zet, vandaar dat je dus de spoor nodig hebt om hem voorwaarts te houden!
Remmen en gas geven tegelijk gaat n.l niet!
Of je moet al veel hoger rijden en je paard verzameling willen vragen, maar dat is een heel ander verhaal!

Veel mensen zeggen dat ik zelf vrij goed zit. Over me armen heb ik al vertelt. En rem? Ja op sommige foto's omdat ze erg gestrest was en ze er anders vreselijk hard vandoor gaat. Sporen zijn inmiddels af. En op heel veel foto's zie je dat me teugels niet strak staan. Paard rijd niet omdat hij niet over zijn rug rijd. Omdat hij waarschijnlijk altijd met zijn hoofdomhoog heeft gelopen. Vorige eigenaar had daar ook al last van.