Onrustige aanleuning, handige oefeningen en tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Onrustige aanleuning, handige oefeningen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 09:35

Hallo iedereen,

Afgelopen week heb ik voor het eerst gestart in het L1 met mijn merrie, en ik merk dat de soms wat onrustige aanleuning in het L1 ons toch iets zwaarder wordt aangerekend (wel een wp gehaald overigens ;)).

Het gaat hier om een sensibele, looplustige merrie, die ook wat kijkerig is, wat de aanleunig (en concentratie) ook niet altijd ten goede komt. Vroeger was het 'aanleuningsprobleem' erger, maar nu ze weer wat gegroeid en sterker is, en veel meer in balans, komt het meestal alleen nog tot uiting bij oefeningen als middendraf en af en toe de overgangen (vooral de overgangen terug).
De oorzaak van het probleem mag duidelijk zijn, het is een kwestie van kracht en balans (geen tand/mond/rugproblemen).

Bij het losrijden loopt ze keurig laag en rond, al moet ik zeggen dat ik veel voltes, slangenvoltes en achtjes rijd. Wanneer ik een stuk rechtuit rij pakt ze meer tempo en wil daarbij ook 'omhoog' komen. Maar goed, niet echt problemen bij een lage, ronde en ontspannen houding.
Als ik haar oppak, loopt ze nu keurig op de loodlijn (terwijl ze er vroeger vaak achter kroop). Er zitten keurige stukjes tussen. Maar als ze het moeilijk gaat vinden, gaat ze, of haar achterhand naar binnen of naar buiten zwaaien, of de nageefelijkheid verdwijnt. Meestal komt ze er gewoon wat uit, maar af en toe komt ze zelfs tegen de hand. Vooral met middendraf gebeurt dit, en ook de overgang galop-draf blijf lastig. Ze valt dus uit elkaar, en gaat stuwen i.p.v. dragen. Haar wat dieper instellen, zodat als ze omhoog komt ze er nog niet helemaal uit is, werkt ook niet hellemaal. Hoe sensibel ze ook is, ze is best sterk op de momenten dat ze echt tegen de hand is, en omdat ze erg loperig is, is naar de hand toe drijven ook wat lastig. Het is dus belangrijk dat ik dit soort momenten ga voorkomen.

Ik probeer het probleem op te lossen door:

-veel (schijn) overgangen rijden, paar passen naar voren, weer terug enz.
-haar los te maken, door bijv voltes sluiten en openen, het rijden van achtjes en slangevoltes
-Veel galopwerk om haar sterker te maken, en af en toe een sprongetje, balkjes lopen

Mijn merrie is niet bepaald een bodybuilder, en ik weet dat het een kwestie van trainen, trainen en trainen is, zodat ze nog sterker wordt en meer balans ontwikkeld, maar, om een lang verhaal kort te maken, weten jullie nog fijne oefeningen om de achterhand sterker te maken, zodat mijn paard meer gaat dragen en van voren stabieler blijft?

Sky_As

Re: Onrustige aanleuning, handige oefeningen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:45

Wat vaak het probleem is bij vlugge en sensibele paarden is dat je te weinig met je been blijft rijden (omdat ze voor je gevoel al zo hard gaan) Vlugge paarden zijn vaak ook (te) los in de hand hierdoor. Belangrijk is toch met je benen te blijven rijden. Wat soms wel eens helpt, is heel langzaam te gaan draven, bijv. op een volte, dan goed met je been eraan (tijdens dit stukje mag ze een klein stukje achter de loodlijn komen), daarna draaf je de volte weer uit en rijdt je wat naar voren, en tijdens dit stukje moet je paard jouw hand gaan volgen, dus je geeft wat meer ruimte en deze moet ze meenemen. Dus met je been naar je hand toe rijden..... ze mag dus niet op het moment van naar voren rijden achter jouw hand kruipen. Op het moment dat ze haar hoofd omhoog gooit tijdens dit stukje, ga je weer op een kleine volte (liefst doorzitten als je dan makkelijk stil kunt zitten) en sluit je haar weer wat op (met je been er goed aan) en dat herhaal je een paar keer. Het is heel belangrijk, dat je een vastere verbinding bij haar kunt krijgen. Dus niet OF sterk, OF los. Nee, constante verbinding met haar mond, als jij sluit met je hand moet zij meekomen, geef je haar ruimte moet ze deze pakken zonder sterk te worden (vandaar ook je been erbij houden om het achterbeen dragend te houden)

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:03

Bedankt voor je reactie!
Ja klopt, ik heb de neiging om mijn benen wat af te steken. Wat je aan het einde van je berichtje beschrijft is idd precies waar ik naar streef, je tip lijkt me erg handig om consequenter mijn been er aan te houden!
Ik ben alleen bang dat ze ruimte dan gaat associeren met een hoger tempo..ze zal bij het uit de volte draven om dat moment zeker tempo willen pakken en idd sterker worden, op dat moment moet ik dus weer de volte op om haar weer wat te laten sluiten, toch? Ik ga het zo zeker proberen!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:35

bij de volte uitdraven, rijdt je inderdaad wel wat naar voren, maar dit doe je om ervoor te zorgen dat ze de lengte pakt, zonder jouw uit het zadel te gaan sleuren.
Als je de volte uitrijdt en alleen je hand wat naar voren doet, zonder ook wat toe te rijden met je been, heb je kans dat ze van het achterbeen af gaat lopen. Tijdens het sluiten ook goed je been eraan houden (geen trek en schopwedstrijd van maken, alles met beleid doen) Dan zul je zien dat ze na een tijdje vanzelf wat meer lengte gaat nemen. Ze moet los tegen jouw hand aan durven te lopen. Niet erachter, en ook niet ervoor door te gaan trekken.