Afgelopen week heb ik voor het eerst gestart in het L1 met mijn merrie, en ik merk dat de soms wat onrustige aanleuning in het L1 ons toch iets zwaarder wordt aangerekend (wel een wp gehaald overigens
). Het gaat hier om een sensibele, looplustige merrie, die ook wat kijkerig is, wat de aanleunig (en concentratie) ook niet altijd ten goede komt. Vroeger was het 'aanleuningsprobleem' erger, maar nu ze weer wat gegroeid en sterker is, en veel meer in balans, komt het meestal alleen nog tot uiting bij oefeningen als middendraf en af en toe de overgangen (vooral de overgangen terug).
De oorzaak van het probleem mag duidelijk zijn, het is een kwestie van kracht en balans (geen tand/mond/rugproblemen).
Bij het losrijden loopt ze keurig laag en rond, al moet ik zeggen dat ik veel voltes, slangenvoltes en achtjes rijd. Wanneer ik een stuk rechtuit rij pakt ze meer tempo en wil daarbij ook 'omhoog' komen. Maar goed, niet echt problemen bij een lage, ronde en ontspannen houding.
Als ik haar oppak, loopt ze nu keurig op de loodlijn (terwijl ze er vroeger vaak achter kroop). Er zitten keurige stukjes tussen. Maar als ze het moeilijk gaat vinden, gaat ze, of haar achterhand naar binnen of naar buiten zwaaien, of de nageefelijkheid verdwijnt. Meestal komt ze er gewoon wat uit, maar af en toe komt ze zelfs tegen de hand. Vooral met middendraf gebeurt dit, en ook de overgang galop-draf blijf lastig. Ze valt dus uit elkaar, en gaat stuwen i.p.v. dragen. Haar wat dieper instellen, zodat als ze omhoog komt ze er nog niet helemaal uit is, werkt ook niet hellemaal. Hoe sensibel ze ook is, ze is best sterk op de momenten dat ze echt tegen de hand is, en omdat ze erg loperig is, is naar de hand toe drijven ook wat lastig. Het is dus belangrijk dat ik dit soort momenten ga voorkomen.
Ik probeer het probleem op te lossen door:
-veel (schijn) overgangen rijden, paar passen naar voren, weer terug enz.
-haar los te maken, door bijv voltes sluiten en openen, het rijden van achtjes en slangevoltes
-Veel galopwerk om haar sterker te maken, en af en toe een sprongetje, balkjes lopen
Mijn merrie is niet bepaald een bodybuilder, en ik weet dat het een kwestie van trainen, trainen en trainen is, zodat ze nog sterker wordt en meer balans ontwikkeld, maar, om een lang verhaal kort te maken, weten jullie nog fijne oefeningen om de achterhand sterker te maken, zodat mijn paard meer gaat dragen en van voren stabieler blijft?