Kleine problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinake123

Kleine problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:38

Hallo,

Ik rij nu twee maanden een 6-jarige paard. Maar er zijn wat enkele problemen.
Als ik ze aan de teugel wil rijden, protesteert ze serieus in haar mond. Als ik hierbij met mijn binnenbeen wil aansporen begint ze meteen te galopperen. Ze is overgevoelig aan beenhulpen.
Als ik dan iets meer vraag in haar mond en geen been geef begint ze al huppelend te galopperen.
Ook voltes rijden is niet makkelijk. Ze valt serieus naar binnen en maakt haar sterk. Ook hier het probleem als ik met mijn binnenbeen haar terug naar buiten duw en mijn buitenbeen achter de singel leg, begint ze ook te galopperen.

Iemand tips?

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:48

Je geeft zelf al aan wat je fout doet. Als je haar 'aan de teugel' probeert te rijden dan protesteert ze in haar mond, dat doet ze niet voor niks, jij zit dus in haar mond met je handen. Aan de teugel rijden (ik zeg liever nageeflijk rijden, aan de teugel heeft een verkeerde klank, namelijk dat je aan de teugel moet zitten) doe je dus NIET met je handen, maar verkrijg je door ontspanning en een actief/ondertredend achterbeen. En waarom leg je je buitenbeen achter de singel als ze naar binnen valt? Buitenbeen achter de singel is de hulp voor galop. Naar binnen vallen is een teken van scheefheid bij paard en/of ruiter en ook een teken van te weinig kracht in de achterbenen. Dit paard moet dus veeel meer op het achterbeen gereden worden. Heb je goede begeleiding?

schotjes

Re: Kleine problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:54

ja idd! (heb ik ook geleerd :D ) het komt uit ontspanning. alleen ik toch dat je wel (als je hem nagevelijk wilt gaan rijden) je dan even kneepjes moet geven, binnenbeen eraan en daar reageert het paardje ook goed op (zo leer ik het) maar succes verder!

Tinake123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:55

Ik krijg zelf les van de eigenares van het paard omdat ze zelf wilt dat het paard nog altijd naar haar hand gereden wordt en niet naar iemand anders.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:01

en die leert het aan dat je je binnenbeen naar achteren moet doen?
(heb er verder niet veel verstand van :P )

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:16

schotjes schreef:
ja idd! (heb ik ook geleerd :D ) het komt uit ontspanning. alleen ik toch dat je wel (als je hem nagevelijk wilt gaan rijden) je dan even kneepjes moet geven, binnenbeen eraan en daar reageert het paardje ook goed op (zo leer ik het) maar succes verder!

Als je kneepjes gaat geven dan is het nog steeds naar beneden rijden met je handen, van voor naar achter dus, terwijl het de bedoeling is dat je van achter naar voor rijdt. DOor kneepjes te geven doet een paard zijn hoofd naar beneden omdat hij de druk wil ontkomen, en dat heeft dus niks met de échte nageeflijkheid te maken.
@TS; oke je hebt dus les van de eigenaresse, maar de problemen blijven bestaan? In mijn eerste bericht staan tips.

Tinake123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:40

schotjes schreef:
en die leert het aan dat je je binnenbeen naar achteren moet doen?
(heb er verder niet veel verstand van :P )

Even opnieuw lezen: buitenbeen achter de singel ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 07:56

Les nemen en denk dat de eigenaressen dat ook beter kan gaan doen, een paard rij je niet in de mond maar moet werken vanuit achter, jij en de eigenares zullen moeten leren te rijdne op zit en been , de teugel is er alleen om de stelling te onderhouden en de schouders te sturen, dat ze over geveolig is op het been dat is ook jou fout want waarschijnlijk doe je daar te veel mee op de verkeerde momenten, dus je leert het ook verkeert van de eigenaressen denk ik, dus beiden les nemen is voor het paard wat fijner lijkt me,

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:07

ik denk niet dat je paard overgevoelig is aan je been maar dat je je paard van voren in elkaar trekt. de enige manier om hier enigszins aan te ontkomen voor je paard is door aan te galloperen. laat die teugels maar eens even voor wat het is en rijd haar eens simpel stap draf en galop door de bak. zonder dat je daarbij met het hoofd bezig bent. loopt ze dan lekker actief door en reageerd ze op jouw been, dan kun je pas weer een stapje verder gaan. je zult je paard vanuit achter moeten gaan rijden, hierdoor heeft ze de mogelijkheid om voor na te geven. maar met de handrem op het paard en dan gas te willen geven kom je nergens. nu gallopeerd je paard nog aan, over een tijdje zal ze de lucht in gaan. geef haar vetrouwen dat als je de teugels oppakt dat er dan geen getrek en gepluk komt in de mond. je zult dan zien dat die overgevoelige reactie wel verdwijnt.
succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:28

@noortjjjj ik ben het helemaal met je eens. Bij de basis beginnen: gehoorzaamheid voor de hulpen en wendingen kunnen rijden. Rechtrichten. "Aan de teugel" komt als laatste en is een gevolg van als je de rest goed doet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:44

Hihi, als je de galophulp geeft (buitenbeen achter de singel) is het toch wel logisch dat hij aangaloppeert? :)

Anyway, ik zou gewoon eens stoppen met proberen hem aan de teugel te rijden. Dikke kans dat dat de meeste problemen al oplost, want zoals je merkt werken je pogingen op het moment averechts :) Een paard gaat nageven uit ontspanning tijdens het rijden, niet op monddruk.