Waarom steigert hij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janteline

Waarom steigert hij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:02

Hallo allemaal,

Een vriendin van mij heeft een pony. Welke zij niet heel vaak rijd. Alleen als ze gezelschap heeft. (Zielig ik weet het..).
Nu is die pony voor een paar weken terug gaan steigeren, onder het rijden in de bak. Dit ging als volgt:

Ze was aan het rijden. Alles ging helemaal prima. En toen na het uitstappen ze stil ging staan. Kwam hij vanuit het niks (Er was geen aanleiding voor) omhoog, en klapte toen meteen om. Niet een moment ertussen waarin hij zijn evenwicht verloor. Nee hij sprong op en klapte meteen om.

Nu heeft ze hem een aantal weken rust gegeven. En is hij intussen nagekeken door dierenarts zadelmaker en ... (zo iemand die de rug nakijkt?).

Daarna is ze weer gaan rijden. Althans.. Dat wilde ze. Ze heeft hem gezadelt. Haar vader hield het dier vast toen ze opstapte. En ze ging nog niet zitten, of het dier ging weer steigeren!!!
Haar vader haalde hem terug omlaag (Gelukkig had hij hem vast!!), en toen kon ze afstappen!

dit is gisteren gebeurt. Maar ik vraag me af.. Gezien hij helemaal nagekeken is. Waardoor doet hij dit?

Ariebren

Re: Waarom steigert hij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:05

Wat alle mensen vaak vergeten dat vanaf de pc haast geen advies is te geven.
Ik zou moeten zien wat er gebeurd.
Maar hoe oud is de pony ??
Wordt er met bit gereden ??

janteline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:06

Ze hebben trouwens het zadel nagekeken, nadat hij wat rustiger was geworden. Maar dit lag op de goede plek, en er zat niks dubbel of iets wat hem irriteren kon. Ook hebben ze zijn rug even nagekeken, maar hier was niks aan te zien?

janteline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:06

De pony is 20. En hij word met bit gereden :j

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:07

Ten eerste zal ik eerst lichamelijk gezien alles laten uitsluiten, dus ook het gebit na laten kijken.
Blijkt dat het dier gezond is, lijkt het me geen overbodige luxe om zeer goede professionele hulp te zoeken die zeer consequent is, dit kan levensgevaarlijke taferelen opleveren.

s6801881

Tijd voor goede begeleiding, als dat niet mag baten: wegbrengen naar een ervaren trainer. Mij wordt wel duidelijk dat het de kunde ontbreekt om dit productief aan te pakken, en je ziet zelf hoe snel dat gevaarlijke situaties oplevert. Voordat je het nog verder verpest: hulp zoeken. Bokt kan je niet de tips geven die je nodig hebt om op het moment dat het gebeurd het steigeren op een veilig doch constructieve manier aan te pakken. Dat is namelijk afhankelijk van vele factoren. Om goede hulp te geven moet er iemand bijstaan die je meteen adequaat hulp kan geven. Daarnaast kunnen wij niet op je paard kruipen om onze ervaring in te zetten in het corrigeren van je paard, een instructrice kan dat wel mocht het nodig blijken. En een trainer doet dat uiteraard sowieso.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 30-04-12 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

SaBiNa_S

miss de tandarts laten komen!

Ariebren

Laat het gebit maar eens nakijken.
En dan door een paarden tandarts die het ook echt kan.

janteline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:12

Ikzelf heb inderdaad niet de kunde om hiermee om te gaan! Maar het punt is, dat de ouders van dit meisje hier heel laks in zijn...
Na de eerste keer steigeren mocht kind gewoon nog rijden. (Ondanks dat paardlief is omgeklapt en op haar geland is? := ).

De onderzoeken zijn op mijn kosten gebeurt, omdat mijn paarden toevallig nagekeken werden. Ik heb hem gewoon mee laten pakken. Om voor mezelf uit te sluiten dat het dier pijn had.

Haar ouders zullen helaas nooit een tandarts laten komen, of hem na laten kijken (Of hij moet ziek zijn zeg maar), omdat ze denken dat hij hartstikke lief is. (Vader zei letterlijk: Ja.. Hier hebben ze bij de verkoop voor gewaarschuwd :j Dan koop je t beest toch niet? := ).

Meisje in kwestie is overigens 15.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:22

Dan is het beste advies: niet meer rijden :n dit is simpelweg te gevaarlijk, voor het meisje en voor het paard.

Eventuele gebitsproblemen (pijn van het bit) kan je ook testen door te kijken of het paard op een stalhalster (bitloos) hetzelfde gedrag vertoont. Ideaal is het niet, maar als hij dan geen gekke dingen doet kan je wel concluderen dat het probleem mogelijk bij het bit ligt, en dat zijn gebit moet worden onderzocht. Als hij wel hetzelfde gedrag laat zien sluit het echter helemaal niets uit. Kortom, niet ideaal en zeker niet waterdicht, maar het geeft wel een kleine aanwijzing als het paard dit gedrag niet vertoont.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:15

Een twintig jarig paard, nooit bij de tandarts geweest, is vragen om problemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:01

Ja zou het dier even na latten kijken en als het dier nooit word gereden alleen in gezelschap is dat meer zielig dan hem te laten staan want dat is namelijk niet zielig , tenminste als hij lekker buiten staat met maatjes.
Dat hij steigert en achterover slaat is een fout van de ruiter die heeft waarschijnlijk te veel druk gezet , een paard zeker een ouder paard zal niet snel achterover klappen.
Miss als je wil rijden het met regelmaat doen en blijven gymmen met zo,n dier maar af en toe is bij geen enkel paard een optie dan kun je ze beter laten staan en dta is echt niet zielig al shet paard zou kunnen kiezen zou hij zeggen laat mij maar lekker staan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:16

Hier een slotje omdat het topic door een SA is geopend.