Bell is een 10 jarige BWP ruin,schat van een beest.Rijd zo een beginnerles mee,heeft ie vroeger toen ie nog manegepaard was ook regelmatig gedaan.
Voor z'n manege tijdperk was hij een jachtpaard.
Daar wringt het ook,door z'n manegetijd is hij feitelijk té sociaal geworden om het zo maar even te benoemen

In de piste rijden met een ander paard gaat goed,soms ligt z'n aandacht teveel bij het andere paard.(tijdens het galoperen trekken om zodicht mogelijk bij het andere paard te kunnen rijden)
Hier kan ik mee (volgens mij toch) goed mee omgaan.
Echter word het in sommige situaties gevaarlijk.
Als we in de weide rijden (hebben een grote crossweide ter beschikking waar we geregeld gebruik van maken) en er rijd een ander paard in dan kan hij ineens doorslaan en regelrecht in rengalop op af denderen. Heb dan helemaal geen stuur of rem meer.
Dat was een week of 2 ook het geval op buitenrit:
Vriendin reed door,ik keerde terug naar huis,Bell slaat door en slaat buiten op hol (met alle plezier van de wereld want de oren staan naar voren gebrand).
Heel gevaarlijk buiten (was gelukkig op een veld) maar het helemaal anders kunnen aflopen.
Buiten alleen toertje blok doen na het rijden gaat bijna niet,ik graak tot het einde van de straat waarna hij ineens van alles verstijft en prompt omdraait en zo snel mogelijk terug naar huis wilt. In groep kan ik tussen auto's,vrachtwagens en landbouwvoertuigen rijden,apart moet hij nog maar een auto zien en hij staat al te briezen en te trippelen.
Heeft iemand enig idee hoe ik hem wat 'zelfstandiger' kan maken?
Aan de hand buiten is hij de chillheid zelf,looptie door,langs en over alles zonder problemen.