zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 09:55

is zonder zadel rijden slecht voor de rug van je paard?

Angela

Re: zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:25

Zitbeenknobbels geven altijd een grotere druk op 1 plek als dat een (goed passend) zadel doet. Een zadel verspreid de druk van de ruiter. Een keer zonder zadel rijden is niet slecht voor de rug van het paard. Altijd zonder zadel (en dan ook geen barebackpad of iets dergelijks) naar mijn mening wel. Je ziet ook best regelmatig dat paarden die altijd helemaal zonder bescherming van de rug gereden worden drukplekken krijgen op de plek waar de zitbeenknobbels van de ruiter op de rug komen.

lovevanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:46

M'n paard loopt beter zonder zadel dan met, dusja..

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:56

lovevanny schreef:

Dan zou ik toch eens naar je zadel kijken, of misschien een ander soort zadel overwegen :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:07

lovevanny schreef:

dan is je zadel niet goed voor je paard

lovevanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:51

Dilan1993 schreef:
lovevanny schreef:

dan is je zadel niet goed voor je paard

Ligt niet aan het zadel Maar aan de singel Maar ik
Heb de zachtste singel die er is dusja..

wesleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:52

Zonder zadel rijden af en toe is niet slecht voor je paard. Je gaat er ook rechter van zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:02

Zonder zadel rijden hoeft niet slecht te zijn, een goeie ruiter kan zonder zadel voor een betere druk verdeling zorgen dan een slechte ruiter op een goed passend boomzadel,
Dat die zitbeen knobbels plekken op de rug van het paard is ook niet normaal, dat zegt dus dan meer over de zit van de ruiter, ik rij al 5 jaar zonder zadel en mijn paarden lopen er geen stap minder op en hun ruggen zijn altijd zacht en ontspannen als ik uit de training kom.
Ook op een zadel werken de zitbeenknobbels in, het ligt echt aan de ruiter zijn beweging, veel ruiters maken een voor naar achter beweging zeker in de draf duwen als het waren het paard aan, maar als je echt met je zit wil werken zul je toch met de beweging van het paard mee moeten gaan, want anders kun je hem nooi juist op je zit rijden, maar komt hij alleen tegen je zit in.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:19

Als je de beweging van het paard ontspannen en goed kan meevolgenk, is dit voor het paard niet erg.
Ik reed mijn paard vroeger vaak zonder zadel (was meer dan 20 jaar oud), en een ander rijd ik af en toe (7 jaar oud) en nooit problemen. Natuurlijk als je het niet goed kan volgen (wat in het begin normaal is) en dat betert niet, dan kan dat wel voor problemen zorgen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:40

Af en toe zonder zadel rijden kan geen kwaad, maar je moet het niet wekelijks doen.
Zo nu en dan zonder zadel rijden is zelfs bevorderlijk voor een onafhankelijke zit. Als je naast stappen ook eens probeert te draven en te galloperen, zul je zien dat je balans op het paard beter wordt en je leert er mooi rechtop van te zitten. Je leert je bekken te kantelen en beter op je kont te zitten, als je dit namelijk niet doet, stuiter je er binnen de kortste keren vanaf;)