Tapioka (bitloos) aan het oefenen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Tapioka (bitloos) aan het oefenen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 19:57

Nog eens een topic van Tapioka. Alweer een tijdje geleden, maar heel veel rijden we de laatste tijd niet. We zijn meer bezig met grondwerk, vrijheidsdressuur en horse agility. Een paar weken geleden hebben we voor de leuk mee gedaan aan een onderlinge wedstrijd (B-niveau). We werden gedeeld laatste met ons stalgenootje. :') Tapi liep eigenlijk wel goed, alleen ik zat in feite maar wat mee te liften en reed er niet echt aan. Ik reed ook nog eens ergens verkeerd, ik had niet serieus geoefend... Ok, ik geef toe het was ook onze eerste wedstrijd en ik was een beetje bang... (Op de grond de meeste gekke dingen, maar in het zadel no go...) Om een of andere reden denk ik dat Tapi elders in een monster veranderd dat maar aan één ding denkt: dat object dat meelift, kwijtraken! Ok, genoeg gekheid op een stokje. Binnen een paar weken is er weer een wedstrijdje en daar zijn we nu voor aan het oefenen!

Ons grootste werkpunt is de galop (nog steeds...) Ik heb eigenlijk altijd het idee dat ze tráág is, dan ga ik meer drijven, valt de hele boel uit elkaar, vallen we stil, wordt het rommelig etc. In feite is het ook enkel maar voor mijn gevoel, want schijnbaar loopt ze qua tempo wel ok. Ik moet dus gewoon niet zitten 'foefelen'. Mijn houding is gelukkig al weer wel een stukje verbeterd. Enkel moet ik op die binnenhand letten. Al minder streng, maar toch af en toe nog aan het potelen. Verder werken we veel aan stelling en buiging, soepel maken, nette overgangen. Echt de basic things. Af en toe een pasje wijken mee, pasje achterwaarts, netjes halthouden.

Nou, ok, genoeg info? Dan de foto's maar.

Afbeelding

Lijkt een beetje stijfjes in de bocht...
Afbeelding

Binnenhand... Grrmbl.
Afbeelding

Voor mij een fijn plaatje.
Afbeelding

Galopje, blij poown.
Afbeelding

En een rondje zonder zadel om af te sluiten.
Afbeelding

:+:
Afbeelding

Suzannen

Re: Tapioka (bitloos) aan het oefenen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 07:57

Ziet er fijn uit hoor!
Leuke combi zijn jullie,
en jullie genieten er samen van.
Je handen zijn af en toe wat streng, maar dat geef je zelf ook al aan.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:02

Ziet er goed uit, ik vind je ook netjes recht op zitten. :j

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:14

Ik zie wat bekends!
Hij staat haar leuk en zo te zien loopt ze er ook erg lekker op. Ziet er fijn uit :D

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:18

Leuke pony!
Lekker bitloos, altijd leuk om te zien!
Af en toe mag je wat meer ruimte in de mond geven, maar gaat vast goedkomen!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:57

HorsesNatas schreef:
Leuke pony!
Lekker bitloos, altijd leuk om te zien!
Af en toe mag je wat meer ruimte in de mond geven, maar gaat vast goedkomen!

knap, als ze bitloos is :')
maar ik snap wat je bedoelt! :)
ziet er goed uit, je geeft zelf al aan minder streng zijn met je handen. gaat helemaal goedkomen! :D

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:03

Wat heb jij voor mooi bitloos hoofdstel! Heb je een foto voor mij in een pb?

Je geeft je punten al aan.
Vergeet alleen niet, dat je op de meeste foto's ook iets achter over zit.
(lekker recht op zitten, voelen wat er onder je gebeurd ;) )

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:11

Vie, je moet niet zo angstig zijn in het zadel, Tapi verandert niet in een monster hoor :) !
Ziet er al een stuk beter uit dan de vorige topics! Wat voor hoofdstel heb je? Ik heb een barefoot walnut (kaakgekruist) voor dressuur, zo kan je gemakkelijk continu contact houden zonder te streng in te werken :j

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:07

I know, het zit gewoon in mijn hoofd...

Mijn houding heb ik al hard aan gewerkt, maar inderdaad: als ik ga doorzitten hel ik weer net iets te veel achterover. Het zit zo lekker als een luie stoel, zal ik maar als excuus gebruiken. ;)

Ik heb eigenlijk een gewoon hoofdstel, neusriem eraf gehaald en sidepull van NNelleke in de plek gehangen. Tot hiertoe de optoming waar ze naar mijn idee het fijnste op te rijden is (natural hackemore en kaakgekruist heb ik ook geprobeerd, evenals gewoon met bit). Ik moet alleen nog wat gaatjes bij mijn kinriem prikken. Tapi heeft nogal een brééd hoofd. Ik heb nu even het neusriempje van het originele hoofdstel eraan hangen.

Afbeelding

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:27

mooi beest ten eerste
vin dat je ietsmeer je handen mag dragen en je elebogen naast je lichaam
en ietsje meer rechtop

EquiLibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 10:34

Leuk om te zien!
Blije combinaties altijd fijn om naar te kijken ;)

Wat ik meteen zie: je hebt de neiging om achterover te zitten. Als je een vertikale lijn door schouder-heup-hak wilt trekken gaat er wat mis.
Nu is het vanwege ophangpunt beugelriem op sommige zadels onmogelijk om de hak onder de heup te krijgen, maar schouder boven heup is toch wel zo fijn voor je eigen balans en dus ook die van je paard...

Tip; zak meer in je onderrug in plaats van bovenrug naar achteren. Maak je rond als een egeltje en stapel dan vanaf je stuitje wervel voor wervel op elkaar. Vraag iemand om mee te kijken of zelfs hand op de rug te leggen en met vingers 'mee te lopen' bij het recht worden.

Je ziet dit heel veel, mensen zitten vaak vast in de onderrug en compenseren in de bovenrug/schouders.

Als je onderrug meer bol en beweeglijk wordt, zal je zien dat doorzitten en galopperen (!) ook veeeel fijner en makkelijker gaat!

Veel plezier samen :D

http://www.facebook.com/equilibrabalans

HorsesNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:57

Oh haha slimme opmerking ik bedoel meer ruimte in je handen geven, maar dat begreep je al!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 19:43

Ik had het begrepen ja. ;) Bedankt voor de tip EquiLibra! Ik heb inderdaad last van mij onderrug (er zit ergens ook nog een hernia verstopt), dus rugscholing is sowieso al belangrijk voor me en natuurlijk ook op het paard. Alleen durf ik dat al eens vergeten, (slechte) gewoontes hé...