Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) of mentale druk omdat ik vind dat iedereen om me heen veeel beter rijdt dan ik) en ik gebruik het losstappen als tijd om te acclimatiseren. Dat geeft me ook de tijd om te zien dat andere mensen ook problemen hebben en dat mensen langs de kant veel meer bezig zijn met hun eigen combinatie dan met mij. Daarna ga ik 'echt' rijden en probeer ik, net zoals ik een afgeleid paard bezig houd, mezelf bezig te houden met veel oefeningen achter elkaar. Bijv. elke paar passen een overgang, of afwisselend het paard links en rechts buigen, of van schouderbinnen omzetten naar travers, of.. er is genoeg te bedenken. Daarvan kom ik in een soort trance waardoor ik alleen nog maar bewust ben van mijn paard. Als ik zomaar rondjes ga rijden gaat het mis, dan raak ik afgeleid en gespannen en dan neemt mijn paard dat natuurlijk geheid over. Misschien dat je er iets aan hebt, ook al ben ik niet persoonlijk bekend met je problematiek.
Ik ga het zeker proberen! Ik denk dat ik er wel wat aan heb 
feliciaa schreef:Ik ben ook vorig jaar in het najaar verhuist van een vrij drukke stal naar een rustigere stal. Maar er hoeft maar 1 iemand op het erf bezig te zijn en ik ben al afgeleid![]()
Wat ik ook wel eens probeer is mijzelf en mijn paard goed bezig te houden met veel oefeningen achter elkaar of pittige oefeningen.

hou jezelf ook aan het werk zeg maar -- onderdeel voor onderdeel