Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fendt936 schreef:Mijn vraag is wat is nou een goed rijschema voor onze combinatie?
Wat moet je de dag na een zware training juist wel/niet doen?
Wat betreft longeren: Wel/niet met touwtjes? Specifieke oefeningen?
Annetje schreef:Ik houd op aanraden van de dierenarts een soort 3-dagenssysteem aan. Nu is mijn paard geblesseerd geweest, maar volgens de behandelende dierenarts zou iedereen, ook met een gezond paard, zo'n schema in grote lijnen aan moeten houden om blessures en verveling te voorkomen. Het schema houdt in:
Dag 1: Opbouwend en intensief, op deze dag plan je je les
Dag 2: Onderhoudend, niet intensief, loswerkend, losrijden, wel gewoon met galop
Dag 3: 'Rust', voornamelijk stapwerk, inbuigen, lang en laag, gehoorzaamheid, stappen op het harde, kleine drafstukjes
Dag 4: eventueel een dag echt vrij
Na een intensieve dag komt dus altijd een dag waarbij je losrijd. Ook heb je op deze manier altijd twee keer in de week een stap/daf-dag waarop je nauwelijks iets van het uithoudingsvermogen van je paard vraagt. Volgens de dierenarts is dit de dag waarop de spieren en pezen optimaal kunnen herstellen.
Je moet alles inderdaad ook afwisselend houden. Dus bakwerk afwisselen met longeren, buitenrijden, balkjes gebruiken, pionnen, dag 3 misschien afwisselen met buiten wandelen, schriktraining enz...
Longeren zonder bijzet kán op zich werken,maar veel mensen lukt dit niet. Ik ben zelf meer voorstander van longeren met dubbele longe, of werken aan de lange lijnen. Longeren met een touwtje of andere bijzet kan inderdaad ook wel eens werken, zeker in combinatie met balkjes kan dit een hele goede training zijn.