Bang om weer buiten te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

Bang om weer buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 16:33

Hallo iedereen,

Ik zou graag wat tips krijgen of misschien mensen hun verhaal lezen
die mss een beetje hetzelfde voorhebben...

Ik probeer m'n verhaal kort te houden. :P

Ik kocht een paard (Cooper) dat gewend was buiten te rijden.
Ik heb het op dat moment ook 'getest' en meneer was enkel verschoten
van een zware opligger van de vrachtwagen die 90 per uur voorbij reed.
Wel normaal denk ik zo... kan hem geen ongelijk geven. :)

Ik wou hem toen hij bij mij kwam eerst wat 'gewoon' worden en reed in de piste.
Maar toen kreeg hij een blessure aan z'n been en moest 1 jaar stilstaan.

Na dat jaar mocht ik op de harde grond gaan stappen en kwam hij weer buiten.
Cooper was best wel zenuwachtig en ik ook. We hadden ondertussen 1 jaar niet meer gereden.
Die zomer hebben we dus niet veel buitengereden maar in de piste.
Het jaar nadien kocht mijn man zijn paar en wilden we samen een buitenritje maken.
M'n man wou even een drafje doen en ik wou het laatste stukje stappen.
Niet gelukt dus. Toen Nash in draf wegging is Cooper beginnen stijgeren en ben ik heel
erg verschoten.
Sindsdien heb ik nog 1 keer buitengereden maar dat was geen succes |(
Beide waren we heel zenuwachtig.
Vorige zomer was ik zwanger en dus ook niet buiten gereden of geprobeert.

Iemand tips om mijn angst te overwinnen?
Iemand hetzelfde meegemaakt?

Thanks!

Yaralisa

Re: Bang om weer buiten te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:25

Ik begrijp helemaal hoe je je voelt. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt dat mijn paard er vandoor is gegaan terwijl ik eraf viel en daarna vond ik het eng om weer een buitenrit te maken.
Bij mij hielp het om iemand op de fiets mee te nemen of evt lopend ernaast en met kleine stukjes beginnen.
Dus niet meteen een grote rit maar gewoon de weg uit of zo en dat langzaam opbouwen.

Heel veel succes en ik hoop dat je snel weer ontspannen buitenritten kunt maken!

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:35

Als je van te voren hem moe maakt door te longeren, of intensief te rijden, zal hij weinig energie meer hebben om zich te verzetten.
En denk niet 'onee straks steigerd hij weer of...' maar denk 'het is lekker om met mn paard een buitenritje te gaan maken, en ik ga genieten!'. Het blijft een hobby die je voor je ontspanning doet, toch? Als jij je druk maakt, maakt je paard zich druk! Als je op hem zit ; ga zitten alsof je op een stoel zit dus span niks aan. Niet zenuwachtig zijn! En knijp vooral niet met je knieen en laat de teugels even losjes hangen en als je 'eng' verkeer ziet span je ze aan, maar leun achterover (niet overdreven ;) ). Jou paard geniet alleen als jij geniet , heb ik ervaren. Ga niet 1x in de maand, maar een x per week. Dan went hij er sneller aan!
Neem iemand mee die op de fiets gaat en NIET op paard! Als hij dan gek doet, doe je een halster om met touw, en dan moet de begeleider even helpen...
heel veel succes!! :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:52

Vicky, mijn tip is laat je paard door een goede en ervaren ruiter even weer wennen aan het buiten rijden. Hij is zenuwachtig omdat het zo lang geleden is. Goed is om die ruiter samen met je man buiten te laten rijden een aantal keren per week, zodat de paarden aan elkaar wennen. Jij moet ook vertrouwen winnen dus investeer in jezelf door even wat lessen op een manegepaard te nemen zodat je vertrouwen terug komt en je spieren weer wennen aan het paardrijden want na de bevalling zal je conditie ook niet geweldig zijn. Als dat vertrouwen er is vraag je aan je ervaren bijrijder of zij jouw paard in de piste wil rijden en als dat goed is ga jij er in de piste op. Als dat goed gaat en paard is inmiddels goed gewend aan het buitenrijden en aan jou dan ga je er eerst op in de piste en dan als je fijn gereden hebt stap je samen met je man je paard buiten uit. Als dat goed gaat bouw je het steeds een stapje verder op. Ik weet zeker dat je zo binnen paar maanden weer heel fijn paard kunt rijden en dat is toch graag wat je wil.
Ben alleen heel kritisch op het meisje dat je vraagt om je te helpen. Ze moet ook echt goed zijn en ervaring hebben. Wat ik hier doe met beginners is dat wij 's ochtends het paard al goed gereden hebben. Dat kun jij ook doen als je jouw eerste echte buitenrit gaat maken met je man, dat je bijrijder dan 's ochtends je paard goed gereden heeft, paard van je man ook niet fris is maar braaf zodat jullie 's middags fijne rustige rit van een uur kunnen maken. Dat je bang bent is heel normaal want veel moeders die weer gaan rijden zijn bang (onbewust) dat er iets met ze gebeurt terwijl het kind (eren) ze nodig hebben. Dat is echt anders als paardrijden zonder kinderen te hebben. :j

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:39

probeer het op te bouwen, door met kleine stukjes te beginnen...
Eerst rijden in de piste (of longeren of wat dan ook) en dan buiten een rondje uitstappen. De straat uit en weer terug. Neem desnoods iemand mee, lopend of naast de fiets.
Succes!