Goed aan het been krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melisding

Goed aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 08:38

Hallo allemaal,

ik heb de laatste tijd wat problemen met mijn paard goed aan het been te rijden.
Het probleem is dat ze of actief is en erg onrustig in de aanleuning of totaal niet actief maar wel stil in de aanleuning.
Ik heb al verschillende oefeningen geprobeerd en les gehad van verschillende instructeurs met ook totaal andere stijlen om te kijken wat werkt.
Het stomme is dat het paard hiervoor er nooit last van heeft gehad en ik heb haar nu 7 jaar in mijn bezit! Aangezien ik binnenkort in het M2 wil gaan starten is het wel van groot belang dat ik hieruit kom.

Weten jullie nog trucjes of oefeningen om een paard goed aan het been te krijgen?

xJess

Re: Goed aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:22

Veel overgangen, veel figuren zoals slangenvoltes rijden. En misschien tijdens de training elke keer een tikje achter je kuit geven als ze niet reageert, en proberen je handen stil te houden.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 09:26

Allemaal al geprobeerd, behalve het tikje want ze kan niet tegen zweep.
Maar toch bedankt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:30

Waarom kan een paard niet tegen een zweep? Dat lijkt me dan de eerste uitdaging om dat wel werkbaar te krijgen......

Vaak zit het niet goed voor het been zijn in het niet genoeg consequent zijn in het rijden al dan niet gecombineerd met een onafhankelijk zit/hand.
Ga bij jezelf na als jij been geeft (aanspannende kuitspier moet voldoende zijn) of je dan ook gelijk reactie krijgt en wat doe je als je het niet krijgt.
En dit moet je je afvragen van het moment dat je opstapt tot je afstapt. Ook bij die buitenrit, ook bij het in/uitstappen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:31

Misschien is het zinvol om dit eens te lezen en bij jezelf na te gaan of hier de basis van je probleem ligt/of het herkenbaar is.
http://www.aebc.com.au/articles/28/

Het is onderdeel van een verder toch interessant document over leertheorieen van een paard en waarom dit soort problemen kunnen ontstaan. Wellicht de moeite waard?
http://www.aebc.com.au/articles

Ik zou zeggen... neem het eens door en kijk of er een lampje gaat branden. Heb je de oorzaak, dan vind je ook de oplossing.

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:40

toen ik M1 was liep ik vast omdat mijn paard dit zelfde probleem had.. door dat hij onrustig met zijn hoofd was en het tempo steeds op en neer ging zag het er gewoon niet netjes uit.. ik heb ook zo'n paard gehad die niet tegen de zweep kan.. erg vervelend soms.. ik heb het opgelost door altijd op vol tempo te gaan trainen en om de pas been te geven. mijn paard had na ongeveer 2-3 weken door dat het zijn basis tempo moest zijn om te lopen en ik hoefde steeds minder been te geven. als je paard makkelijk in een bepaald tempo blijft lopen is het makkelijker om hem goed in de aanleuning te krijgen.. ik ben eerst met het tempo bezig gegaan en daarna aan de aanleuning gaan werken.. ik heb hem nu inmiddels Z1 :D misschien helpt het ook bij jou paard? :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 09:44

Heel interessant artikel. Dat stuk 'overshadowing' daar kan ik misschien wel iets mee.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 09:47

xgoldengirlx schreef:
toen ik M1 was liep ik vast omdat mijn paard dit zelfde probleem had.. door dat hij onrustig met zijn hoofd was en het tempo steeds op en neer ging zag het er gewoon niet netjes uit.. ik heb ook zo'n paard gehad die niet tegen de zweep kan.. erg vervelend soms.. ik heb het opgelost door altijd op vol tempo te gaan trainen en om de pas been te geven. mijn paard had na ongeveer 2-3 weken door dat het zijn basis tempo moest zijn om te lopen en ik hoefde steeds minder been te geven. als je paard makkelijk in een bepaald tempo blijft lopen is het makkelijker om hem goed in de aanleuning te krijgen.. ik ben eerst met het tempo bezig gegaan en daarna aan de aanleuning gaan werken.. ik heb hem nu inmiddels Z1 :D misschien helpt het ook bij jou paard? :)

Hoe oud was jouw paard als ik vragen mag? Had je niet het probleem dat wanneer je aan de aanleuning wilde gaan werken er weer vaak terugval was in het tempo of was dat toen echt helemaal weg? Jouw ervaring is inderdaad wel heel erg herkenbaar voor mij. Ik hoop dat dit ook voor mij gaat werken dan

xgoldengirlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:54

mijn paard was toen 9 jaar :)
maar al vanaf zijn 4e onder het zadel.. hij is er mee begonnen toen de trainingen zwaarder werden omdat hij natuurlijk ook moeilijkere oeveningen in de proef moet laten zien..

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:05

Aah oke. ik vroeg het omdat dingen eruit rijden bij bijvoorbeeld een viijfjarige vaak net een andere werking heeft dan bij een wat oudere. Bij mij zijn de problemen pas nu echt gekomen, ik denk dat het komt omdat ik een jaar gestopt was met intensief trainen. Dus inderdaad eigenlijk ook gekomen met de zwaardere oefeningen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:44

Melisding schreef:
Heel interessant artikel. Dat stuk 'overshadowing' daar kan ik misschien wel iets mee.

Fijn. Als je de punten doorploegt, zoals genoemd in de tweede link, kom je een heleboel logica tegen.
Mclean gaat van het principe van hand zonder been, been zonder hand uit, zoals Philippe Karl en Klimke bv ook werken (dus nauwe samenwerking, maar niet tegelijkertijd gas en rem)

Succes verder.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:03

heb je geen filmpje van het rijden?

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:37

Nee sorry

Flowerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:18

Veel overgangen rijden helpt vaak ook wel. ;)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:20

Even een update: Dat paard van mij spoort blijkbaar niet. Zondag stapte ik erop en ze liep in een keer weer super voor haar doen. Alsof er een knop in der was omgegaan. Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de tips

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:53

miijn pony is ook best slecht aan het been wat de laatste tijd wel weer heel goed gaat. ik druk mijn kuiten 1x aan geen reactie (tik)/schop. even gas geven en dan weer rustig je oefening opnieuw doen. reageerd je paard nu wel..belonen. reagerd hij niet doe je het nog een keer. ik heb zelf altijd de neiging om te denken dta hij het toch niet doet dus geef ik gelijk een strengere hulp wat dan niet nodig is ,altijd er van uit gaan dat hij het doet.

ook doe ik wel eens op een kleine volte zijn achterhand naar buiten en zijn hoofd dus naar binnen houden zo moet ik erg mijn buitenteugel erbij houden. maar op die volte doe ik dus veel tempowisselingen . langzaam draf, sneller draf, langzaam draf, snellen draf enz...

hopelijk heb je hier wat aan

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 11:42

Melisding schreef:
Even een update: Dat paard van mij spoort blijkbaar niet. Zondag stapte ik erop en ze liep in een keer weer super voor haar doen. Alsof er een knop in der was omgegaan. Maar in ieder geval iedereen bedankt voor de tips

Is er bij je paard een knop om gegaan, of bij jou ;)