Haflinger, aan de bak of hoepel op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLotje

Haflinger, aan de bak of hoepel op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:01

Hallo allemaal!
Sinds 20 april ben ik in het bezit van de mooie Haflinger Misty. Ze is ontzettend lief op stal en in de wei.
Maar als ik op haar stap, voel ik me plotseling heel onzeker. Hoe dat komt? Ze luistert heel braaf naar me
in stap en draf. Maar als ik aangaloppeer, dan flipt ze totaal! Ze gaat over in rengalop, maakt scherpe bochten,
luistert niet meer naar mijn hulpen om vaart te minderen... Ik vind galopperen gewoon zó eng, want ze reed gister bijna
tegen een paal op! Ze is gewend om hard te werken, dus misschien dacht ze: Zo, laten we maar lekker aan de bak gaan!
Maar omdat ik haar pas heb, denkt ze misschien ook wel: Ga van mijn rug af en hoepel op!
Edit: Wat zou ze eerder denken? Ik hoor graag jullie mening!

Dankje!

Ibbel

Re: Haflinger, aan de bak of hoepel op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:30

Geen van beide. Ik denk dat jouw Haflinger gewoon nog onvoldoende balans heeft om te galopperen in de bak (en jij nog onvoldoende rijkunst om haar daarbij te ondersteunen). Hard gaan is dan een manier om te voorkomen dat je uit balans raakt. Dus het is geen onwil, ze kan gewoon nog niet netjes beheerst galopperen. Dat is moeilijk, in een bak, en zeker voor een wat zwaarder gebouwd ras. Deels wel werkwilligheid ('aan de bak') want ze wil je wel van dienst zijn door uberhaupt aan te galopperen.

Ik zou voorlopig de galop alleen zonder ruiter aan de longe vragen, tot ze dat netjes en beheerst kan, en zelf alleen in stap en draf veel wendingen en overgangen rijden om haar sterker in haar achterhand te maken. Pas daarna weer galop onder de man proberen.

Zorg ook voor een goede instructeur, die je hiermee kan helpen!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:33

Hoe oud is je paard en hoe lang is ze onder het zadel? Klinkt als een niet erg ver doorgereden paard wat nog niet heel veel ervaring met galop heeft. Jonge paarden zijn nog uit balans met jou erop en kunnen dan gaan rennen in een poging om die balans weer te vinden. Veel onbelast laten galloperen bv aan de longe zodat ze wat sterker wordt is zowiezo aan te raden, en daarna misschien ff een stapje terug in training, even meer tijd nemen en beginnen met een paar pasjes galop op de lange zijde, en terugnemen naar draf voor de hoek, dus veel overgangen rijden.

GypsyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:54

het is natuurlijk belangrijk dat jij wel de baas bent,
ik weet niet hoe oud ze is ,
maar oefening baart kunst
en als je aangallopeerd pak die voltes die zijn voor sommige paarden zo belangrijk,
en je moet proberen nou niet elke keer te denken van ojee ik moet galloperen blijf vertrouwen houden in jezelf , de tips hier boven zou ik ook absoluut gebruiken
en anders zal ik er aan denken om lekker te gaan lessen met dr zodat jullie goed wennen aan elkaar,
elk paard is anders misschien vond je vorige paard dit fijn hoe je rijd maar misschien heeft deze haflinger net wat anders nodig
oefening baart kunst
en succes :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:03

OPG --> RT-P

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 12:14

Ze is 8 jaar oud en heeft L1 + 2 gelopen.
En ze galoppeert van nature erg hard, ze luistert alleen niet naar mijn in galop,
maar wel naar haar oude eigenaar. Les nemen is zeker een punt die ik ga gebruiken.
dat doe ik al, maar in deze les lopen alleen manegepony's mee en het is denk ik net wat te...
simpel voor haar. Meer uitdaging zou beter uitkomen, dus op zoek naar een andere les.
Galopperen aan de longelijn, ruiterloos, heb ik tot nu toe 1 keer gedaan, toen ik er daarna weer opstapte liep ze veel fijner.
Dus dit zijn 2 tips die me ontzettend hebben geholpen met verder komen, dankjewel:)

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:43

Ik lees dat je haar nog maar net hebt: gefeliciteerd! :D

Misschien nog een aanvulling op bovenstaande adviezen:
Ik zou lekker rustig aan gaan trainen met haar, zorg dat je elkaar beter leert kennen: ze zal best uitproberen wat ze bij jou wel en niet kan/mag doen..! ;) Ik zou als je er op zit inderdaad veel (schijn-)overgangen rijden stap-draf-stap-draf en veel figuren rijden. Als ze hier bij goed op jouw hulpen reageerd en jij meer vertrouwen in jullie combinatie hebt probeer dan de galop weer een keer. Wanneer je het weer een keer tijdens het rijden wilt proberen zorg er dan voor dat ze haar ergste energie al lekker kwijt is d.m.v. draven en zo. Als jij er niet zeker van bent of bangig bent bij de galop voeld je haflinger dat aan en is de kans misschien groter dat ze "de benen" met je neemt. Galop is geen verplichting: je moet het wel leuk vinden! ;) Probeer tot je de galop durft wanneer je rijd, de gallop tijdens het longeren goed te beheersen. Wanneer het galoperen met longeren beter gaat zal het tijdens het rijden ook makkelijker zijn om beheerst te galoperen. Je geeft aan dat ze het bij haar oude eigenaar wel netjes deed: dus ze kan het wel! Misschien vind ze het gewoon wel erg lastig en deels veel uitproberen hoe ver ze bij je kan gaan.. ;)

Ik weet (van de eigenaren) dat de haf waar ik nu op rij vroeger ook zo'n ren-gallop-monster was, tegenwoordig (5 jaar later) zie je daar niks van terug: tenzij je bij haar aangeeft dat ze even lekker snel mag.. Dan gaan de oren naar voren en is ze net een raket die probeert op te stijgen.. :+

Geef niet op, ze klinkt als een hartstikke leuke haf! Werk aan jullie onderlinge band, het vertrouwen en leer elkaar goed kennen: ook elkaars grenzen! ;) Die moeten jullie nog van elkaar leren kennen, daar is niks geks aan. :) Komt vast helemaal goed, helemaal als je wat lessen krijgt. Heel veel plezier en vergeet niet te genieten van alles wat je wel al lekker met haar samen kan doen! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:43

Lotje gisteren sinds vier dagen en vandaag sinds vijf dagen heb je een nieuw paard! Proficiat.
Geef jezelf één jaar om aan dit paard te wennen, want banden moeten groeien zeker bij dit soort paarden. Ben duidelijk, consequent en ga veel met haar doen. Laat dat poetsen uitgebreid maar even achterwege, want jullie zitten nog in de kennismakingsfase en is het dus testen wie het dominantste is. Berg paarden zoals Haflingers kunnen heel dominant zijn als mensen niet goed de leiding nemen. Dus als je met haar over het erf loopt, loop je schuin voor haar en de Haf mag niet met de neus voorbij jouw schouder. Jij loopt gewoon altijd in de dominante positie. Komt ze voorbij dan draai je doodleuk om zodat jij weer vooraan loopt.
Vriendelijk, duidelijk en gedecideerd ga je met haar om. Wil je wat uitgebreider poetsen, doe dit dan na het rijden.
Dat galop verhaal, ach dat is bekend bij Haf en merens. Zoals je al als reactie kreeg kunnen deze paardjes vaak wat moeilijker galopperen omdat ze niet sterk genoeg zijn. Belangrijk is dus dat je gewoon met haar in de les en buiten de les aan het werk gaat, lichte aanleuning en hou paardje onder je. Mag niet loperig worden. Ja is ja, nee is nee en ho is ho. En de galop, doe maar even niet zonder begeleiding.
als je de kans krijg vraag dan aan de vorige eigenares af en toe om een lesje. Daar leer je zoveel van.
Veel plezier en jij bent de baas en het hoofd van jullie kleine kudde.

GypsyRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:20

en daarbij wil ik nog even aan toevoegen
als je dan les neemt,
denk er eens aan om prive les te nemen ,
de instructeur kan zich volledig op jou richten zodat jij ook 100% geholpen word en er niet andere paarden omheen lopen , en als ze dan niet meer zo hard gallopeert en je hebt het onder de knie kun je beginnen met het te proberen met andere paarden erbij :)

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:12

Bloemetje87 schreef:
Ik lees dat je haar nog maar net hebt: gefeliciteerd! :D

Misschien nog een aanvulling op bovenstaande adviezen:
Ik zou lekker rustig aan gaan trainen met haar, zorg dat je elkaar beter leert kennen: ze zal best uitproberen wat ze bij jou wel en niet kan/mag doen..! ;) Ik zou als je er op zit inderdaad veel (schijn-)overgangen rijden stap-draf-stap-draf en veel figuren rijden. Als ze hier bij goed op jouw hulpen reageerd en jij meer vertrouwen in jullie combinatie hebt probeer dan de galop weer een keer. Wanneer je het weer een keer tijdens het rijden wilt proberen zorg er dan voor dat ze haar ergste energie al lekker kwijt is d.m.v. draven en zo. Als jij er niet zeker van bent of bangig bent bij de galop voeld je haflinger dat aan en is de kans misschien groter dat ze "de benen" met je neemt. Galop is geen verplichting: je moet het wel leuk vinden! ;) Probeer tot je de galop durft wanneer je rijd, de gallop tijdens het longeren goed te beheersen. Wanneer het galoperen met longeren beter gaat zal het tijdens het rijden ook makkelijker zijn om beheerst te galoperen. Je geeft aan dat ze het bij haar oude eigenaar wel netjes deed: dus ze kan het wel! Misschien vind ze het gewoon wel erg lastig en deels veel uitproberen hoe ver ze bij je kan gaan.. ;)

Ik weet (van de eigenaren) dat de haf waar ik nu op rij vroeger ook zo'n ren-gallop-monster was, tegenwoordig (5 jaar later) zie je daar niks van terug: tenzij je bij haar aangeeft dat ze even lekker snel mag.. Dan gaan de oren naar voren en is ze net een raket die probeert op te stijgen.. :+

Geef niet op, ze klinkt als een hartstikke leuke haf! Werk aan jullie onderlinge band, het vertrouwen en leer elkaar goed kennen: ook elkaars grenzen! ;) Die moeten jullie nog van elkaar leren kennen, daar is niks geks aan. :) Komt vast helemaal goed, helemaal als je wat lessen krijgt. Heel veel plezier en vergeet niet te genieten van alles wat je wel al lekker met haar samen kan doen! :D

bedankt! Ik heb gister gegaloppeerd in het bos, en dit keer ging het supergoed! Ik ben veel gaan draven,, echt een drafrit, en tijdens de galop gebruikt eik goed mijn stem en gewicht. Helemaal super! Ik ga het vandaag nog een keer proberen, heb er zin in :)

Bloemetje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:38

Fijn om te horen dat het goed ging in het bos! :D
Jullie zullen tussen door vast wel jullie ups en downs krijgen: die heeft iedereen, maar je weet iig dat het weer goed komt! Samen klimmen jullie de berg omhoog en hoe hoger jullie zijn: hoe meer het genieten is! ;) Jullie worden/zijn vast een leuke combi, geniet er van en leer van elkaar! :D
Veel plezier samen ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:51

Waarom galopperen als je het eng vind en je paard helemaal uit balans gaat met een ruiter op de rug, miss eerst eens met het gymmen/rechtrichten bezig gaan in stap en draf , dan zal de galop echt beter gaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:53

Ibbel schreef:
Geen van beide. Ik denk dat jouw Haflinger gewoon nog onvoldoende balans heeft om te galopperen in de bak (en jij nog onvoldoende rijkunst om haar daarbij te ondersteunen). Hard gaan is dan een manier om te voorkomen dat je uit balans raakt. Dus het is geen onwil, ze kan gewoon nog niet netjes beheerst galopperen. Dat is moeilijk, in een bak, en zeker voor een wat zwaarder gebouwd ras. Deels wel werkwilligheid ('aan de bak') want ze wil je wel van dienst zijn door uberhaupt aan te galopperen.

Ik zou voorlopig de galop alleen zonder ruiter aan de longe vragen, tot ze dat netjes en beheerst kan, en zelf alleen in stap en draf veel wendingen en overgangen rijden om haar sterker in haar achterhand te maken. Pas daarna weer galop onder de man proberen.

Zorg ook voor een goede instructeur, die je hiermee kan helpen!

Hier sluit ik me bij aan :j

Hier ook zo'n galop-racemonster :j
Of nou ja, in het begin. En dat was echt een balans probleem. Hij had simpelweg de kracht niet om zichzelf overeind te houden in een simpel handgalopje en dan zorgt snelheid wel voor een soort balans. Inmiddels kunnen we een volte van 6 meter draaien in een verzameld galopje.
Gewoon stap en draf trainen, zodat hij sterker wordt. Veel overgangen, veel schakelen in tempo en zorgen voor een goed dragend achterbeen. Haflingers/koudbloeden zijn snel geneigd te stuwen en daar ontwikkel je weer verkeerde spieren mee.

Galop kun je best meepakken, maar hele korte stukje. Bijvoorbeeld een volte op bij A, net voor de je hoefslag weer op komt aangallopperen en bij A alweer terug naar draf. Zo heeft hij de steun aan het hek, maar niet de ruimte om er vandoor te knallen.
Dit gaat veel tijd en geduld kosten, maar komt goed. Als je het die tijd maar geeft :j