Nung! Voluit in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Nung! Voluit in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 13:59

Hoi bokkers
Op de manege heb ik laatst en gisteren op een pony gereden die echt LOEIHARD gaat in de galop. Zo hard, dat ik, toen ik erop zat, blij was dat ik m'n bodyprotector aan had omdat ik het idee had dat ik over het hek zou vliegen. Dat is gelukkig niet gebeurd, maar hoe kan ik haar nou rustig/onder controle houden in de galop? (Naast op de volte houden, dat deed ik, ze rende er gewoon onderuit :P)

AlphaDaemon

Re: Nung! Voluit in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:11

Heej,
Sowieso nooit uit volle macht gaan trekken aan de teugels met continue (of aanzwellende) druk. Dan gaat je paard alleen maar terug hangen en trust me: hij wint!
Let goed op je zit (diep zitten in het zadel, netjes achterover zitten) en daarnaast geef je telkens korte ophoudingen met 1 hand of beide handen tegelijk. Dus druk geven, loslaten. Afhankelijk van het gevaar kan je je druk sterker laten zijn. Ga niet zagen in de mond, maar geef als het ware een kneepje met je handen.
Misschien zijn sommige bokkers het niet eens met deze misschien harde techniek, maar mijn ervaring in het bos met flinke Ierse paarden is toch echt: Veiligheid boven alles! En een paard dat in volle gallop een weg op kan schieten is alles behalve veilig, dan maar een keer hard ingrijpen!
Groetjes en succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:29

Niet galopperen tot dat alles in stap en draf bevestigt is, een paard gaat er niet zomaar vandoor, denk dat het dier er niks van snapt of jij geeft te veel druk in je zit en handen en been,

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:57

midgie schreef:
Niet galopperen tot dat alles in stap en draf bevestigt is, een paard gaat er niet zomaar vandoor, denk dat het dier er niks van snapt of jij geeft te veel druk in je zit en handen en been,

Mee eens :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:52

indd wat "midgie" al zei is juist.
Heel waarschijnlijk is de stap en de draf nog onvoldoende onder controle.
Blijf les nemen, je moet de fout altijd bij jezelf zoeken tenzij er iets medisch mis is of het harnachement niet in orde is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 12:15

badeendje schreef:
Hoi bokkers
Op de manege heb ik laatst en gisteren op een pony gereden die echt LOEIHARD gaat in de galop. Zo hard, dat ik, toen ik erop zat, blij was dat ik m'n bodyprotector aan had omdat ik het idee had dat ik over het hek zou vliegen. Dat is gelukkig niet gebeurd, maar hoe kan ik haar nou rustig/onder controle houden in de galop? (Naast op de volte houden, dat deed ik, ze rende er gewoon onderuit :P)

Gaan jullie met de hele groet of om de beurt. Want als je met de hele groep gaat zou je eens kunnen vragen of je dan in het midden mag rond mag stappen en als de groep klaar is of jij dan paar rondjes mag proberen om rustig te galopperen. Verder eens met controle verhaal van hierboven. Wellicht dat je van begin af aan met te veel druk rijdt en te weinig nageeft (ontspannen vingers hebben maar wel contact houden). Dan kan het zijn dat je gewoon terug gepakt wordt door het paardje die probeert zich te onttrekken aan je hulp door loei hard onder je uit te rennen.
Dus probeer van het begin af aan lekker ontspannen op je billen in het zadel te zitten en houd licht contact zonder voortdurend druk te nemen.