vasthouden,hangen ,en dan achter teugel kruipen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

vasthouden,hangen ,en dan achter teugel kruipen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:34

misschien zijn er hier die tips kunnen geven , als ik begin met rijden dan houdt mijn paard meestal rechts vast ,uiteindelijk wordt dat minder, maar heeft hij heel erg de neiging om te gaan hangen , ik probeer dat op te lossen met overgangen en tempowisselingen, meer been geven als hij gaat hangen, en absoluut niet terug gaan trekken , uiteindelijk helpt dat , en gaat hij geweldig fijn lopen en zet de achterhand er dan super onder , alleen kruipt hij dan weer makkelijk achter de teugel......

Anoniem

Re: vasthouden,hangen ,en dan achter teugel kruipen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:56

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar een foto (serie) van jou en je paard.

En eh, wanneer is hij voor het laatst bij de tandarts geweest?

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:45

ik weet niet ver jullie zijn in de africhting en hoe oud je paard/pony is. Wanneer hij door overgangen goed aan het werk is vanuit de achterhand en hij duikt toch in de teugels, kun je miss proberen om met hele korte ophoudingen aan de buitenkant het paard omhoog te rijden.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:10

@Yamcha , wanneer mijn man vrij is zal ik vragen of hij foto""s wil maken van het rijden , dat zal dan vermoedelijk zondag worden. Ik ga ervanuit dat de fout bij mij ligt , heb zelf de neiging om mijn linkerschouder vast te houden (oude blessure) , en ben denk ik soms niet constant genoeg in de aanleuning , echter als ik probeer om hem op de rechterhand los in de kaak te rijden,(op de volte) , dan is het net alsof hij links vasthoudt , loopt niet met verkeerde stelling, maar stelling naar binnen vragen lukt praktisch niet , als ik daar "doorheen" probeer te rijden gaat hij hangen.zowieso gaat hij tegen de hand lopen als ik iets teveel druk op de teugels heb.
edit ; dimitri de parmentier is een klein jaartje geleden geweest , hij had geen wolftanden en is alleen gevijld.

@Colthof , hij is nu officieel 6 jaar , ik heb hem anderhalf jaar , en doordat ik heel veel angst over had/heb gehouden na een bijna dodelijke val , ben ik pas sinds ongeveer een half jaar intensiever aan het rijden.
Ik heb 1xpw groepsles , maar die les is best rommelig helaas, en wanneer de financieen het toelaten heb ik priveles. (dus niet wekelijks tot mijn grote spijt!)
ons niveau omschrijf ik als B , in elk geval op dit moment met dit euvel , soms heb ik hem een aantal dagen achter elkaar lekker aan het lopen, en dan oefenen we ook schoudervoor, pasje wijken , aanspringen in galop op de rechte zijde , dan heb ik echt een fijn ontspannen nagevelijk paard onder mn kont , maar dat is dus niet constant , het niveau is niet stabiel om het zo maar te noemen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:42

@ Yamcha , heb net even je topic gelezen over opnieuw leren rijden ,en ik herken daar ontzettend veel in , ik heb dan nooit Z gereden , maar heb met een ander paard wel een tijd getraind tot L/M niveau , en nu voel ik me een echte beginner. lijkt net alsof ik alles kwijt ben wat rijden betrefd , vreselijk frustrerend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:45

Kom in het topic posten. Denk dat je daar ook veel tips kunt krijgen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:47

Ra_chel schreef:
misschien zijn er hier die tips kunnen geven , als ik begin met rijden dan houdt mijn paard meestal rechts vast ,uiteindelijk wordt dat minder, maar heeft hij heel erg de neiging om te gaan hangen , ik probeer dat op te lossen met overgangen en tempowisselingen, meer been geven als hij gaat hangen, en absoluut niet terug gaan trekken , uiteindelijk helpt dat , en gaat hij geweldig fijn lopen en zet de achterhand er dan super onder , alleen kruipt hij dan weer makkelijk achter de teugel......

Je doet het imo goed door het in het voorwaartse te zoeken, dat eenzijdig vasthouden is heel verleidelijk om dat met je hand op te lossen maar dat werkt uiteindelijk averechts. Probeer hem ook veel te buigen, twee kanten op, dus kleine achtjes, slangenvoltes met veel bogen, slalom op de middellijn etc. etc. maar dit echt op zit en been dus laat je niet verleiden om hem vooraan erdoor te prutsen, op zijn hoogst een tel je hand sluiten en gelijk weer open, hou het vooraan heel licht, maar ben consequent met je been en laat jezelf niet van het dragende achterbeen zetten in je zit. Gaat ie als een plank door de bocht dan moet ie dat maar doen, hij maakt het zichzelf er alleen maar moeilijk mee dus daar gaat ie vanzelf wel mee stoppen. Met pionnen of staanders of autobanden ofzoiets kun je hem 'dwingen' ergens rond te moeten gaan zonder dat je er zelf heftig aan moet gaan sturen.
Dat achter de teugel kruipen is een oplossing van hem voor hetzelfde probleem (mijn paard verkantelt op dat punt, is ook een leuke, helemaal los door het lijf en dan die kop er scheef opzetten, zoooo ergerlijk!) dus daar ook lekker blijven schakelen en naar je hand toe willen rijden, eventueel, maar wel heel snel en licht, een ophouding zodra hij er teveel inzakt en gelijk daarna je been eraan, dat ie opwaarts en voorwaarts komt. Zelf hou je gewoon licht contact, niet proberen te liften maar ook niet alles losgooien.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 16:57

ik probeer het idd op te lossen door oa veel 8tjes te rijden, en zo gauw ik linksom ga, dan komt hij links wel door de kaak , en zogauw ik dan weer naar rechts draai spant hij bij voorbaat al en weigert dan echt door de kaak te komen.
tempowissellingen en overgangen doe ik heel erg mn best op, hij heeft snel de neiging om onder me vandaan te willen rennen , om bijvoorbeeld bij het vooruit rijden zich vervolgens heel moeizaam terug te laten rijden.
als ik de volte wil openen heeft hij ook makkelijk de neiging om onder me vandaan te willen lopen.
op de linkerhand is hij losser, maar heeft hij er moeite mee als ik de buitenkant (dus rechts) begrens.(gaat ie weer hangen)

Dain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:06

Als hij op de buitenteugel wilt gaan hangen, hoe reageert hij dan als jij je binnenbeen aanlegt ( of een tikje achter je binnenbeen geeft)? Over het algemeen zullen paarden die vasthouden op 1 kant op deze manier ( dus actief oplossen met je been en inderdaad voorwaarts rijden mocht hij achter de teugel kruipen) er bijna niet meer onderuit kunnen komen en moeten buigen in het lichaam, dus om je binnenbeen heen, waardoor je de spanning van je buitenteugel ( vanuit zijn kaak) kan laten afvloeien en zodat je paard kan ontspannen en loslaten...
Kan geen kwaad om het eens te proberen iig, ben benieuwd!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:11

Mijn pony houdt er ook heel erg van om de linker teugel vast te pakken, hij gaat dan inderdaad ook opkroppen en een valseknik vertonen. De enige manier om hem lekker los en op twee teugels te krijgen, is om de teugel waarop hij hangt bijna helemaal los te laten. Ga op zoek naar contact op je andere teugel. In het begin voelt dat echt raar, maar als je probeert dan nog je paard om je been te laten buigen, moet hij op een gegeven moment op zoek gaan naar je hand en de teugel waarmee je rijdt, aan gaan nemen. Wanneer hij op de teugel die hij dus normaal niet vastpakt, contact aanneemt, kun je weer beginnen voorzichtig contact te zoeken op de 'vastpak' kant, maar gelijk weer los laten zodra hij vast pakt.

Wat je vooral niet moet proberem, is vast te houden. Dan ga je echt touwtrekken en geef je hem lekker de kans om zich helemaal aan jouw hand te 'hangen'.

Succes!