Ra_chel schreef:misschien zijn er hier die tips kunnen geven , als ik begin met rijden dan houdt mijn paard meestal rechts vast ,uiteindelijk wordt dat minder, maar heeft hij heel erg de neiging om te gaan hangen , ik probeer dat op te lossen met overgangen en tempowisselingen, meer been geven als hij gaat hangen, en absoluut niet terug gaan trekken , uiteindelijk helpt dat , en gaat hij geweldig fijn lopen en zet de achterhand er dan super onder , alleen kruipt hij dan weer makkelijk achter de teugel......
Je doet het imo goed door het in het voorwaartse te zoeken, dat eenzijdig vasthouden is heel verleidelijk om dat met je hand op te lossen maar dat werkt uiteindelijk averechts. Probeer hem ook veel te buigen, twee kanten op, dus kleine achtjes, slangenvoltes met veel bogen, slalom op de middellijn etc. etc. maar dit echt op zit en been dus laat je niet verleiden om hem vooraan erdoor te prutsen, op zijn hoogst een tel je hand sluiten en gelijk weer open, hou het vooraan heel licht, maar ben consequent met je been en laat jezelf niet van het dragende achterbeen zetten in je zit. Gaat ie als een plank door de bocht dan moet ie dat maar doen, hij maakt het zichzelf er alleen maar moeilijk mee dus daar gaat ie vanzelf wel mee stoppen. Met pionnen of staanders of autobanden ofzoiets kun je hem 'dwingen' ergens rond te moeten gaan zonder dat je er zelf heftig aan moet gaan sturen.
Dat achter de teugel kruipen is een oplossing van hem voor hetzelfde probleem (mijn paard verkantelt op dat punt, is ook een leuke, helemaal los door het lijf en dan die kop er scheef opzetten, zoooo ergerlijk!) dus daar ook lekker blijven schakelen en naar je hand toe willen rijden, eventueel, maar wel heel snel en licht, een ophouding zodra hij er teveel inzakt en gelijk daarna je been eraan, dat ie opwaarts en voorwaarts komt. Zelf hou je gewoon licht contact, niet proberen te liften maar ook niet alles losgooien.