Teugelkreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bosmonster

Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 08:13

Eigenlijk is mijn vraag heel kort: is het mogelijk dat een paard teugelkreupel kan worden, wanneer hij door anderen wordt gereden i.p.v. door mij?
Mijn paard loopt onder mij namelijk best goed en wanneer er vriendinnen op rijden, loopt hij kreupel. Hij is lang geblesseerd geweest (peesblessure), maar heeft daar nu eigenlijk geen last meer van.
Het viel mij op dat hij onder andere mensen zijn rug gaat wegduwen, zijn hals omhoog zet en dan linksvoor gaat kreupelen (dit is trouwens zijn zwakke been). Ze rijden hem ook met kortere teugels, terwijl ik hem eerst lang laat en dan rustig het korter opbouw, zeg maar.
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Princesj

Re: Teugelkreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:16

Onze arabier had het met onze oude bijrijdster, dit was ook een van de redenen dat ik heb besloten dat ik geen bijrijdster meer wilde voor hem. Iedere keer als zij reed werd ik gebeld dat hij kreupel was. Gingen mijn vriend of ik erop was hij weer rad. Sinds we geen bijrijdster meer hebben is het probleem opgelost.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:25

Het is dus wel mogelijk :)
Geen bijrijders meer erop laten rijden, of is dat niet mogelijk?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:29

Of even aangeven dat ze het rijden gewoon opbouwen zoals jij het doet en wat meer lengte in de teugels houden?

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:37

Misschien kan ze hem rijden zoals jij rijd?
Dus goed uitleggen hoe jij hem rijd. (je zei met langere teugel en opbouwen.)
Als zei dit weet kan ze hem misschien ook beter rijden.

succes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:42

Weet je 100% zeker dat 'ie bij jou wel goed loopt. Het kan ook zo zijn dat jij het niet voelt. Heb je jezelf wel eens gefilmd?

gilandro_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:48

Dat kan heel goed. Een paard kan bij jou goedlopen, en bij een andere ruiter niet. Als die andere ruiter je paard niet op 2 teugels kan laten lopen dan kan je paard teugelkreupel lopen. Sommige paarden zijn er heel gevoelig door wanneer die niet goed gereden worden. Zo snel mogelijk stoppen met die ruiters. Anders heb je er veel nawerk van om het weer te corrigeren. Zoek voor zo'n paard een ruiter met ervaring en die op niveau kan rijden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:06

Dat is mogelijk, omdat je al zegt dat zij met korte teugels rijdt. Trekt ze het paard waarschijnlijk in de krul zonder been. En zonder de achterhand te activeren kunnen ze heel goed kreupel worden.

Dus laat haar er niet meer oprijden.

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:42

bespreek het eens met elkaar en film elkaar. Dan kunnen jullie het lopen van het dier bekijken en zien wat de veranderingen zijn. Zo kunnen jullie een plan trekken bv goede begeleiding

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:44

ja hoor dat kan. Als hij nog spanning in de rug heeft, en dat heeft hij duidelijk doordat hij zijn rug wegdrukt en hals omhoog gooit, dan kan het lijken alsof hij kreupelt.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:26

Misschien rijd zij het paard minder actief, of met een te harde hand. Misschien kan jij haar helpen om te zorgen dat ze op dezelfde manier als jij rijd.

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 20:35

dankjulliewel allemaal voor de reacties! die vriendinnen van mij rijden af en toe een keertje op hem als we samen naar stal gaan. het zijn geen bijrijdsters. ik weet van eentje zeker dat zij niet met harde hand rijdt, maar wilt mss wel te snel hem in de goede houding krijgen.
ik heb vandaag een buitenrit gemaakt samen met 2 anderen en zij zien mijn paard niet kreupelen onder mij. gelukkig :-)

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:18

klopt, dan is er meer spanning omdat er een vreemde op rijdt, hun zijn misschien ook wat gespannen.
als je dan gelijk met een wat kortere teugel rijdt kan hij meer spanning opbouwen.
ik denk als hun beginnen met meer ontspannen en wat lager instellen dat het gelijk minder is