Comtesse L1-training, loop tegen problemen aan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Comtesse L1-training, loop tegen problemen aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:10

Comtesse is een 5-jarige merrie van 1.76m, die ik vanaf zadelmak aan het rijden ben. We starten sinds september '11 wedstrijden en zijn de B heel makkelijk doorgekomen. Ook in het L1 ging het de eerste wedstrijden goed, maar nu begin ik tegen wat problemen aan te lopen. In de les nemen we vaak een stukje schouderbinnenwaarts mee, om haar losser in haar lijf te krijgen. Dit is nog niet bevestigd, maar door deze nieuwe dingen te oefenen, loop ik nu tegen het probleem aan dat ze snel de neiging heeft om haar achterhand eruit te gooien. Rechthouden is op dit moment echt heel lastig. In de galop kan ik haar nog niet goed bij elkaar houden en dat is dan ook goed te zien op de foto's. Hierdoor komt de middengalop er in de proef niet goed uit. Kortom, we zitten even in een dipje.
De afgelopen 3 proeven heb ik geen winstpunt meer gereden, dus we gaan eerst weer thuis verder trainen. Vandaag had ik een goed gevoel over mijn proef, maar stond er op mijn protocol dat ze niet voldoende nageeflijk was.
Hier de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van vandaag. Was buiten losrijden, lekker in een dikke plensbui. Normaal is ze dus schoner op concours.. :P
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 22-04-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

saskia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:13

Heb zelf ook een 5 jarige dan ga je 10 stappen vooruit en dan weer 2 achteruit.
Gewoon geduld hebben ze zijn nog zo in de groei, lekker door blijven rijden.
Veel tempowisselingen en veel binnenhoefslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:20

Het ziet er allemaal wat strak uit, maar het is lastig te zien op je foto's. Je lijkt ook niet erg lekker te zitten, je trekt je knie op en aan momentopnames kan ik niet zien wat daar de oorzaak van is. Is 'ie daar niet genoeg aan je been, kantel je je bekken niet lekker, of zit bv je zadel niet echt fijn voor jou?

Heb je wel eens gedacht over eens een paar keer bij iemand anders lessen? Bv bij een jurylid waarvan je echt zinnig commentaar krijgt? Kan heel verhelderend werken.

Als je een stukje SB meeneemt in je training, hoe en hoe lang doe je dat dan? Ik zie zo vaak mensen een oefening rijden om maar de oefening te rijden, en niet voor het effect wat het heeft. Zet je 'm een paar pasjes in, om bv daarna door te draaien in een kleine volte (check beheersing buitenschouder en juiste buiging), om vandaar uit recht te zetten en even vooruit te schakelen? Etc?

shannahorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:21

wauwieee, knap paard!
misschien met makkelijker nageeflijk rijden je handen bij de training iets breder zetten zodat hij makkelijker nageeflijk loopt.. en als hij dan goed loopt het rustig afbouwen totdat je je handen weer helemaal normaal hebt!
veel succes verder!

JesdaJinn

Re: Comtesse L1-training, loop tegen problemen aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:05

Lekker paard om te zien!

Het ziet er allemaal wat gespannen uit. Misschien gaat het wel te snel voor je paard. Hij moet ook alles kunnen verwerken, als ik jou was zou ik eerst thuis lekkere gaan oefenen en over een tijdje pas weer aan de wedstrijden mee doen. Op de wedstrijden heb je toch altijd iets van een stukje spanning bij je en maybe is je paard daar wel heel gevoelig voor en gaat het daarom niet lekker. Dat zou je kunnen oefenen door gewoon te trainen in de bak en veel afwisseling doen. Pak eens een buitenritje mee of train alleen een keer de basis en laat de SB achterwegen.

Voor de rest vind ik wel dat je netjes zit. Je mag je hoofd misschien iets rechterop je lichaam zetten maar voor de rest zit je netjes ;)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:28

Er worden hier boven al goede tips gegeven.
Zelf heb ik het gevoel dat je zadel te ver naar voren ligt
Dat zie je op foto 12 goed.
Hij heeft niet genoeg ruimte bij de schouder.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:51

ik zou eens dta bontje onder je zadel uit halen het ziet er namelijk erg krap uit onder je zadel met zo een mega dik pad eronder.
verder vind ik je best netjes zitten maar wel zou ik echt voor je kijken zodat je zelf rechter komt te zitten, kijk eens waar je heen gaat zo komt er meer ontspanning bij jullie beiden en ga je veel meer voelen wat er onder je gebeurt.
leg de lat niet te hoog voor je paard... en gun haar ook rust momenten zoals lekker uitrijden een dagje vrij of weet ik dat wat maar niet gericht oefenen op je knelpunten (constant) dat kan echt avenrecht werken.

erg mooi paardje heb je trouwens daar :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:42

Dank jullie voor alle tips.

Ik heb er inderdaad aan gedacht om een les te nemen van een jurylid, heb daar toevallig dit weekend nog naar geïnformeerd. Dus als het goed is, gaat dat binnenkort gebeuren. Als ik een stukje schouderbinnenwaarts meeneem doe ik dat 2a 3 keer beide kanten op. Niet om de oefening te kunnen, maar om haar beter op de buitenkant te krijgen. Ze heeft soms de neiging wat door de buitenkant te vallen.

Wat betreft de afwisseling, heeft ze dat genoeg. Ze springt 1 keer in de week, heeft 1 en soms 2 dagen rust, en gaat mee op buitenritten. Daarnaast staat ze overdag buiten met 2 andere paarden.

Mijn zadel ligt inderdaad niet helemaal optimaal. Ik heb het bontje eronder omdat mn zadel aan de achterkant iets omhoog komt. Hiermee ligt hij wat stiller. Ik ben wel op zoek naar een ander zadel.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:50

wat goed helpt om te begrenzen op de buitenkant is een volte rijden met stelling naar buiten en van daaruit kleine stukjes steeds volte verkleinen daar word mijn merrie lekker los van en recht in haar lichaam maar echt langzaam opbouwen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 00:09

Ik vind je houding vrij slordig en je zit continu iets voorover wat het moeilijk maakt haar bij elkaar te houden, te begrenzen en tempo te controleren.
Ik denk dat je voornamelijk daar je oplossing moet zoeken.
Je moet veel meer voorin je zadel zitten, je been moet verder terug liggen en je hak uitdrukken.
Schouders recht en voor je kijken, je volgt met je hele bovenlichaam wat je handen aan het doen zijn.

Zo'n groot paard heeft als risico dat je het allemaal moeilijker bij elkaar krijgt, moet je iets meer werk voor doen.
Maar wat een knap paard zeg, je zou niet zeggen dat ze zo groot is, ze heeft haar bouw niet tegen zich.
Wat ook zeker helpt is in-uitjes springen en krappe en ruime dubbeltjes, dan moet ze goed rekken en strekken.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:42

hee Danielle! leuk dat je ook op bokt zit!
Tis een erg leuk paard!

Wel lijkt ze op de foto's ook net niet helemaal erdoorheen te lopen! mischien idd even terug naar de basis vw-nw waardoor die weer wat losser wordt in de rug en hals. veel schakelen en schijnovergangen. schoudenbinnenwaard helpt idd ook veel bij het losser krijgen. wat ook helpt is een paar galopbalken op de grond leggen ( 2,5 meter ertussen ) en daar door gaan slaomen eerst in stap en daarna in draf. worden ze erg los van en moeten ze ook elke keer weer omstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:52

Het lijkt erop dat je op de foto's geen schouderbinnenwaarts rijdt (dus schouder naar binnen zet en om je binnenbeen buigen) maar kont-buitenwaarts (dus met je voet naar achter de kont uitzwaaien). Dat zijn twee verschillende dingen. Doordat je kont-buitenwaarts rijdt en ook met wijken dezelfde hulp gebruikt (namelijk je binnenbeen terug) krijg je deze verwarring.

chOcodipJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:52

wat een leuk paard zeg! :)
hier een paar tips die je misschien kunt gebruiken:
- Ik zou hem eerst los maken, misschien is hij dat al maar op de foto's ziet het er iets strak uit :) dan zou ik vaak de binnenhoefslag maken om hem recht te maken. Ik zou hem dan eerst iets langer (halsstrekken bijvoorbeeld) laten lopen zodat hij eerst rechtuit gaat. Je kunt hem daarna altijd nog oppakken als je dat wilt.
- Als hij op de buitenkant loopt zou ik juist de binnenhoefslag nemen.
- Als hij/zij goed rechtloopt dan kun je schijnovergangen maken, dat hij iets meer op zn kont komt en niet zo op de voorhand loopt. maar pas op, hierdoor kunnen ze wel weer scheef met de kont lopen omdat veel paarden het wel lastig vinden.

Hopelijk heb je er wat aan want het komt vast helemaal goed met jou en je paard! :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 18:13

Dank jullie voor de tips.

Schijnovergangen zijn inderdaad slim om mee bezig te gaan, ook omdat ze wat traag is. Ik rij veel overgangen draf stap, draf halt, maar schijnovergangen te weinig.
Wat betreft het schouderbinnenwaarts, dat is inderdaad nog niet bevestigd. En ik zie nu inderdaad pas dat ik in het wijken ook mijn binnenbeen terug leg. :o Dank je voor de tip :)

dressuur112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:23

shannahorses schreef:
wauwieee, knap paard!
misschien met makkelijker nageeflijk rijden je handen bij de training iets breder zetten zodat hij makkelijker nageeflijk loopt.. en als hij dan goed loopt het rustig afbouwen totdat je je handen weer helemaal normaal hebt!
veel succes verder!

handen breder zetten? dus naar beneden dwingen? nee dat lijkt me geen optie veel overgangen rijden,tempowisselingen en lang laag maar pas op dat ze dan niet in tempo terug zakt zodat ze niet op de voorhand gaat hangen. verder leuk paard!!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 18:33

stoere schimmel!
Ik heb het idee dat de problemen die je hebt allemaal samenhangen met haar grote lichaam!
De galop moeilijk bij elkaar te rijden, de achterhand er uit gooien, lijkt me allemaal met balans en verbinding te maken hebben.
Probeer allemaal oefenen te rijden waardoor je je paard meer bijelkaar kunt houden.
Veel schijn-overgangen rijden, voltes sluiten en openen met zowel gewone als contra-stelling.
Kleine voltes in galop etc etc. Probeer deze oefeningen wel te rijden op gehoorzaamheid en souplesse niet door je paard bij elkaar te trekken.
Dat verlies je toch van zo'n grote.
Succes!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 15:58

Leuk beest hoor! :) Het is wel allemaal te strak, te veel op de voorhand en je houding is ook wat gespannen lijkt het. Ik denk dat je wat te snel door de basis heen bent gegaan, dan stuit je inderdaad op problemen als je bij de M oefeningen aankomt waar meer verzameling nodig is en dus een sterker achterbeen. Schouderbinnenwaarts is er om het binnenachterbeen sterk te maken en te kunnen buigen, maar dan moet je dat dus wel correct rijden en niet zoals hier boven mooi gezegd staat 'kont-buitenwaarts'. Ik denk dus dat je niet oefeningen moet gaan rijden omdat die in het proevenboekje staan, maar dat je echt gericht de basis moet aansterken, ze is ook nog maar 5! Dus werken aan lengtebuiging, ondertreden, activiteit, (schijn)overgangen, voltes, en niet te vergeten je eigen houding. Als dat allemaal voor elkaar is dan zou ik pas naar de M oefeningen toewerken. Veel succes met haar! :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:29

nog even wat info betreffende een zadel wat aan de achterkant opwipt...dat betekent dat hij voor te strak zit. Doe daar een bontje onder en de boel zit nog strakker....

_Joycke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:04

Ik heb ook zo'n groot bak beest staan.. Vooral in de jongere jaren is zoiets niet makkelijk en je moet denken dat zo'n grote meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen dan een kleinere.

Zoals al gezegd is vind ook ik haar strak in haar bovenlijf overkomen, ik zou haar neus eens wat meer na benenden zetten, links en rechts buigen zodat ze losser wordt.
En die achterhand zul je met je benen eronder ik komen aan het rijden.. Veel hele en halve onvergangen rijden om die sterker te maken. Op de volte schoudervoor rijden, zodat het achterbeen meer gaat onder treden. Daarnaast mag je ook meer op je houding letten want het lijkt alsof je er gespannen en strak opzit.

Daarnaast conditietraining in het bos is ook heel goed om de spieren los te krijgen, conditie op te bouwen en wanneer je de mogelijkheid hebt om bergjes op te rijden je hier ook de rug en bil spieren mee kan versterken. Ja ik woon in Limburg wij hebben nog heuvels hier hahaa :P

Ik vind het wel een knap paard! Heb ook een schimmel staan alleen die is niet meer zo donker als jouwne erg mooi!!

Veel succes ermee

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 18:19

Ey dat paard ken ik! Heb je wel eens gezien op wedstrijd. Ben zelf ook in Warffum geweest, wat een rot bak om in te rijden. Paard en ik zaten ook helemaal onder de blubber toen we de proef mochten rijden.

Leuk paard heb je! Op de foto's is het inderdaad lastig te zien, maar het lijkt idd of ie er wel wat meer door mag. Het ziet er iets gespannen uit, en je houding is ook iets slordig.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:27

Ik vind haar erg op de voorhand lopen, waardoor jij ook naar voren valt..
Je mag je best wat trotser zetten op de mooie dier!
Je zit ook erg gespannen, en je hakken zijn iets wat 'omhoog'

Veel succes nog!