Frederieke_ schreef:paarden doen nooit 'vervelend' ze hebben altijd een reden voor dingen en zullen nooit de intentie hebben om even 'vervelend' te doen, zo denken ze niet, wees nou niet eigenwijs, laat het zadel even checken, bespiering kan veel verranderen in twee jaar. en anders lichamelijk nog een keer laten checken door DA of ostreopaat laten komen. als er niks is kan je aan iemand vragen om hem vast te houden als je opstapt, dan leert ze vanzelf weer stilstaan tijdens het opstappen...
O nee, zijn dan alleen mijn paarden af en toe vervelend? Paarden kunnen hengstig zijn (
pfff) , of ze kunnen je uitproberen iets dat als je dat niet door hebt beetje bij beetje opgebouwd wordt totdat het helemaal mis gaat en je met een heel moeilijk paard zit. Ook kan een paard zijn dag wel eens niet hebben of hij heeft geen zin om net dat extra te geven terwijl jij dat wel wilt.
Een paard kan ook verrassend genoeg opeens super doen en in alles zich helemaal geven. En alles wat daar tussen in zit.
Ik ben het met je eens dat paarden niet zoals mensen van te voren gaan bedenken "kom laat ik vandaag maar eens vervelend zijn", maar ze kunnen het wel zijn hoor. Vaak zie je dat al als ik ze uit de paddock haal om gezadeld te worden.
Die twee van ons zijn echt super paarden maar het gebeurt wel degelijk dat ze soms drammerig zijn of als je niet op past gaan "apekooien", en daarmee bedoel ik dan zo hard als mogelijk proberen te gaan scheuren terwijl dat "not done!!" is, nooit en ze ook nog nooit gelukt is.
Het zou mij niet verbazen als bij TS gedrag is ingeslopen dat paardje van eerst een stapje en daarna twee en zo steeds lastiger is geworden met opstappen. Wellicht moet TS dat voor haarzelf eens nagaan of dit het zou kunnen zijn. Zo ja, dan weet ze ook wat ze moet doen. Ho is ho en er wordt gewoon stil gestaan tijdens het opstappen door paardje. Net zo lang oefenen totdat het bevestigd is. En soms heeft dat een lange adem nodig om foutjes die er in geslopen zijn er weer uit te halen.