Verbeter punten voor jezelf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Verbeter punten voor jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:12

Wat zijn jou verbeter punten tijdens het rijden, en wat heb je verbeterd de laatste tijden dat nu harstikke goed gaat?

Ik rij nu zo'n 9 jaar. Vroeger als baby zijnde altijd al een gespannen iemand geweest. Altijd handen dicht knijpen, nek en rug opslot door spanningen. Helaas is dit de jaren erna niet weg gegaan.
Toen ik begon te paardrijden kreeg ik les van een hele aardige vrouw, die beginners goed kon les geven. Als beginner zijnde is het al heel wat om een wat trager paard in galop te krijgen. En doet de houding er dan nog niet echt aan toe ( dacht ik toen). Echt goed les qua houding heb ik nooit gehad. Tot op de dag van vandaag heb ik daar erg veel last van. Ik heb na mijn beginnersjuf en andere instructrice gekregen "brigitte", ook een top vrouw, maar les geven HO maar. Het was altijd lang leve de lol en nooit echt serieus. Ook had ik geen benul van hoe erg het allemaal gesteld was met mij. Nu heb ik een instructrice die echt top is. Toen ik de eerste keer les van haar kreeg, kreeg ik enorm veel kritiek. Ik had mijn handen niet rechtop, draaide mijn polse naar de verkeerde kant, zat op het paard alsof ik op een springzadel zat, ik zat bij mijn voorgaande instructrise's ook erg kort met mijn beugels... weet ik veel. Er werd niks van gezegt dus dacht ik dat het wel goed zat. Mijn arme waren gespannen, mijn schouders moesten meer naar achter, ik moest mijn rug recht doen, ik moest mezelf los laten in mijn bovenlichaam. Dit gaat steeds iets beter. Ik krijg nu dus ook echt idee, dat ik al die lessen hiervoor, voor jan banketstaaf heb gedaan en het mij niks opgeleverd heeft. Ofterwel weg gegooit geld.
Gelukkig gaat het nu stukken beter en begin ik steeds meer rechtop te zitten. Alhoewel ik soms beetje bang ben dat ik met holle rug rij. Ook hou ik mijn handen goed rechtop. De punten die nog steeds niet verbeterd zijn zijn mijn schouders die vaak toch nog te veel naar voren zijn. Mijn handen.... die ik niet op de goede plek hou en ik als het ware mijn hande erg terug getrokken hou naar het zadel. Mijn armen die te gespannen zijn, en ik met me handen mee moet met het paard.
Ik vind het eigenlijk te zot voor woorden, dat ik na al die jaren niet eens "redelijk" kan rijden. Want je kan pas goed rijden als je houding goed is.

Wat is jou verhaal over jezelf qua verbeter punten.

belle_boef

Re: Verbeter punten voor jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:19

Weggegooit geld is het vast niet, als je een leuke tijd hebt gehad en de beginselen hebt geleerd dan is dat het waard geweest ;)

MIjn verbeterpunt is dat ik links en rechts een ander gevoel heb, na een valpartij twee jaar geleden is dat ontstaan. Ergens in mijn lijf zit nog iets niet goed en ik ben op zoek naar waar dat zit.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:19

leuk topic! Ik was namelijk opzoek naar een topic waar ik adviezen kan krijgen wat ik aan moet geven aan mijn instructrice.

Mijn verhaal:

Ik was denk ik 8 toen ik bij een manege ben begonnen met rijden. Schoppen was vooruit, aan 1 kant trekken, ging het paard die kant op en aan beide teugels trekken was stop. Nog nooit een wedstrijd meegedaan daar (weet ook niet eens of die werden georganiseerd??). Toen met mijn 13e een verzorgpony gehad, daarna een verzorgpaard... al met al, ben nu 28 en heb zeg maar 15 jaar recreatie gereden. Lekker naar buiten. Het verzorgpaard was lekker snel dus in geen 10 jaar been hoeven geven.. lopen deed ie wel ;)

Nu.. vriendje heeft een eigen paard dus ik aan het lessen 1 keer per week. Jeetje, was ALLES vergeten. Aandrijven, was da?? oh, schoppen? ehh.. nie dus :')

Ik hang te ver naar voren, ik gebruik mijn handen verkeerd en de overgangen is bij mij een ramp. Zeggen ze lichtrijde, ga ik spontaan doorzitten.. snap er helemaal niets meer van.
Zitten kan ik dan weer wel. Paard hoeft bij mij geen bok te geven of hard weg te rennen, want ik val er niet af _O-

al met al.. moet weer helemaal van voren af aan beginnen.

Helaas is ons paard in maart overleden en we zijn druk aan het kijken naar een ander paard. Wat moet ik met de instructrice overleggen om mee te beginnen? Hoe kan ik mijn zit verbeteren?
Laatst bijgewerkt door Calypso84 op 21-04-12 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:20

pfoe, me houding me handen meer ontspannen en zo zijn er nog wel meer. :o Ik blijf leren.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:02

Nou, in galop is mijn grootste probleem. Vroeger had ik hele korte beugels en dan klemde ik helemaal. mijn pony ging dan altijd heeel erg snel en ik stuiterde een halve meter uit het zadel. Nu moet ik met langere beugels rijden en me ontspannen. Nu ontspan ik me zo erg dan als ik met beugeld rij, mjn onderbenen van voor naar achter gaan. Heel irritant. en als ik mijn beugels uit doe, hangen mijn benen helemaal stil...

Das echt irritant, en daar werk ik in de les het meeste aan

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:42

Ademhaling is het belangrijkste, goed diep in ademen ver uit ademen,die houding proberen vast houden, ik zou zeggen ga aan de longeerlijn zit les nemen zonder dat je de teugels vast houd en ga zo proberen in de houding te rijden zo je eigenlijk moet zitten.
Arm bewegingen maken molenwieken, noem maar op, alle dingen leren in stap, draf, ook in galop. ;) :j :j
Dan gaan werken aan het drijven vanuit houding en zit, voor de overgangen. :(:)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:21

me beenligging. Doe vaak me binnenbeen naar achteren.
en benen stiller proberen te houden
ademhaling
Me houding als ik in de galop ga. Soms breng ik me bovenlichaam wat naar voren. Ik zit dan het paard in de weg.
Me handen meer sluiten. Ik rij een verzorpgaard wat met pensioen is altijd met lange teugel nu met lessen worden steeds langzaam de teugels langer haha. Als ik leer me handen goed te slutien blijven de teugels goed op maat.

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:58

paardrijden is niet eenvoudig..... k rijd nu al jaaaaren en nog blijf ik bijsturen op mijn zit. Wat ik het meest geleerd heb de afgelopen jaren is het voelen. Doordat je voelt wat jouw hulpen doen bij het paard, kan je je rijden bijsturen. Ik hielp het paard te veel met mijn benen, nu als hij terugkomt even kort uit het ritme drijven en weer los. Keek te weinig de wendingen door, waardoor mijn evenwicht niet juist was. Plaatste mijn handen te weinig naar voren waardoor ik onvoldoende mee was, handen niet correct rechtop, mijn pols aan mijn linkerhand draaide ik waardoor mijn hand niet rechtop was, sloot mijn ellebogen niet aan enz enz. Hoorde laatst tijdens een clinic zeggen, kijk eens even naar het plafond, ruiter ging juist in het zadel zitten kantelde het bekken.
Ik blijf bezig met mijn zit en probeer vooral te voelen, onder goede instructie. Dit vind ik heel belangrijk

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:05

Handen stil!!! Dan kijk ik naar mijn hand en denk HOU STIL! Maar nee hoor, lukt niet. Bizar! Blijven oefenen, wie weet krijg ik ze ooit mooi stil. En recht boven mijn paard blijven, ook zo een. Vooral met wijken... -:(-

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:17

Calypso84 schreef:
leuk topic! Ik was namelijk opzoek naar een topic waar ik adviezen kan krijgen wat ik aan moet geven aan mijn instructrice.

Mijn verhaal:

Ik was denk ik 8 toen ik bij een manege ben begonnen met rijden. Schoppen was vooruit, aan 1 kant trekken, ging het paard die kant op en aan beide teugels trekken was stop. Nog nooit een wedstrijd meegedaan daar (weet ook niet eens of die werden georganiseerd??). Toen met mijn 13e een verzorgpony gehad, daarna een verzorgpaard... al met al, ben nu 28 en heb zeg maar 15 jaar recreatie gereden. Lekker naar buiten. Het verzorgpaard was lekker snel dus in geen 10 jaar been hoeven geven.. lopen deed ie wel ;)

Nu.. vriendje heeft een eigen paard dus ik aan het lessen 1 keer per week. Jeetje, was ALLES vergeten. Aandrijven, was da?? oh, schoppen? ehh.. nie dus :')

Ik hang te ver naar voren, ik gebruik mijn handen verkeerd en de overgangen is bij mij een ramp. Zeggen ze lichtrijde, ga ik spontaan doorzitten.. snap er helemaal niets meer van.
Zitten kan ik dan weer wel. Paard hoeft bij mij geen bok te geven of hard weg te rennen, want ik val er niet af _O-

al met al.. moet weer helemaal van voren af aan beginnen.

Helaas is ons paard in maart overleden en we zijn druk aan het kijken naar een ander paard. Wat moet ik met de instructrice overleggen om mee te beginnen? Hoe kan ik mijn zit verbeteren?

Hier idem, met 8 jaar begonnen op een manege en links en rechts trekken = sturen, hard trekken = ho en schoppen = vooruit.. 10 jaar 'les' maar eigenlijk alleen maar veel foute dingen aangeleerd en ik merkte het pas toen ik m'n eigen paard kocht!

Nu dus opnieuw begonnen met leren rijden, 2 keer per week privéles (hard nodig) en een enorme lijst om aan te werken:
- Zit, blijkbaar knik in boven mijn heup naar binnen en zit ik daardoor niet recht
- Benen stilhouden/Knieën tegen het zadel/niet naar buiten wijzen met m'n tenen
- Handen stilhouden
- Goede hulpen geven

Pff.. Genoeg te leren maar gelukkig ook fijne begeleiding en stapje voor stapje komen we er wel!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 14:28

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:50

Is dat hoe je nu rijdt of hoe je toen reed?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:52

de eerste is van vorig jaar en de laatste van 2 weken geleden. die eerste foto was toen 1 van de beste van de serie en dus de enige die ik heb bewaart :') het was dus eigenlijk nog erger

edit: oooh chips zie nu dat ik een verkeerde foto heb :') Die 2 foto's zijn dus van vorig jaar :+

dit is een paar weken terug:
http://6.media.hyves-static.net/1478864725/6/chgw/0/img1478864725.jpeg

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:55

Dat ziet er inderdaad stukken beter uit.

Ik dacht al, anders zie ik echt niks wat verbeterd is. :o

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:57

zou ook wel heel toevallig zijn, een jaar later in precies dezelfde kleren enzo :+

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:03

Haha ja inderdaad!

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:23

Leren ontstpannen, ECHT ontspannen. Armen los, schouders los, alles los :P Gewoon chill en relaxed en kunnen genieten zonder bang te zijn verkeerde spieren aan te spannen. Ben ik druk mee bezig maar het werkt allemaal niet mee ;(

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:02

ik kijk erg naar beneden, en mij handen zijn soms erg gespannen vooral als ik met veel mensen in de bak rij.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:11

hier ook een gespannen houding.
mijn verbeterpunt is ontspannen rijden en leren loslaten.
gelukkig heb ik daar nu de pony voor om dat mee te leren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:34

Dit topic is van april, ik heb getemd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 12:37

Ik zit echt altijd op het verkeerde been :(

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 15:30

Moderatoropmerking:
Hoewel dit een ouder topic is laat ik het open. Wellicht dat er nieuwe toevoegingen zijn.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:40

Als ik gespannen ben ga ik te veel doen. Terugwerken met mijn handen, onrustig been. Niet handig. Gelukkig goede instructie die erop blijft hameren en dat helpt wel. Nu alleen rust vinden op wedstrijd...