Merrie weer eens aan het werk (film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Merrie weer eens aan het werk (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:26

Niveau: Uh.. het moet M startklaar voor gaan stellen maar ik heb me voorlopig nog niet opgegeven
Werkpunten:
* Neus op/voor de loodlijn
* Horizontale balans
* Meer op het achterbeen komen zodat er aan lichte oprichting gewerkt kan worden
* Verder: zie omschrijving

Allereerst op film: Mijn blooper.

Peerd schoot onder me vandaan en ik was (en dat ben ik niet vaak) boos. Ze is vlug aan de zweep (zo hard krijgt ze geen tik) maar ik had verwacht dat ze een bok zou geven.. niet dat ze haar kiezen op het bit zou zetten.

Door korte communicatie met stalgenoot en een vlug reagerend paard die onder haar zat hebben we ongelukken kunnen voorkomen. Ik wou naar rechts.. maar paard ging links -O-

Ze had nieteens een striempje op haar bil, dus nee.. ik ben geen mishandelaar. :+

Verder:

Onze problemen zitten vooral in de galop.. De ene dag gaat het beter dan de andere dag maar het plaatsen van de schouder voor de achterhand rechtsom en met name in galop blijf ik heel moeilijk vinden. (vorig jaar was dat linksom.. dus er zit vooruitgang in.) Ik beken eerlijk dat ik de galop vrij lang heb gelaten voor wat het was omdat ze gewoon zoveel spanning opbouwde als ik alleen al dacht aan aanspringen.. was allang blij als ik haar met lichte verbinding met haar neus naar haar knietjes kon rijden. Dan maar lang in het lijf.. zolang ze maar doorsprong en zich niet zo vast zette in de rug.

"denk schoudervoor" werkt niet.. wat wel verschil uitmaakt is (ze geeft nogal vlot stelling rechtsom) haar richting contrastelling rijden. (ze loopt liever door mijn linkerbeen heen dan "tegen" mijn buitenteugel aan. Maar daardoor gaat ze ook (nog) sneller viertakten omdat ze een soort van verstijft. Als ze doorheeft dat het geen zeer doet en dat weggaloperen of in draf vallen niet nodig is dan gaat het wel beter.. maar nog niet je van het...

In galop wil ze zich lang maken en liever met een lange teugel diep gaan in het front waardoor ze 1: niet op het achterbeen komt en zich er uit kan drukken door zich in de spieren bij de schoft vast te zetten 2: haar kont als een negerin optillen en niet doorkantelen in het bekken (dat probleem hebben we beiden) en 3: daardoor dus ook niet vloeiend afspringt van voren en viertakt.

Wat ik doe is vooral bezig zijn met haar door de linkerkaak blijven rijden. Gewoon teugels op maat. Dan komt ze er maar een keer tegenin bij spanning, ze moet zelf tegen mijn hand aanzakken ipv opkrullen achter de hand.. Veel voltes, veel kleine temposchakelingen met afentoe richting middengalop wegrijden tussendoor. Voltes verkleinen, voltes vergroten.. terugrijden op zit en actief houden. Als ze langzaam gaat galoperen geef ik been en tik ik haar (voorzichtig) bij als ze niet direct reageert. Ik wil wel terugrijden, maar ze mag niet traag worden. Ze moet blijven galoperen. Soms schiet ze vooruit terwijl ik haar "aai" met het zweepje.

Nu moet ik zeggen dat ze er stukken wel beter doorheen komt en vloeiender gaat galoperen.. maar we zitten in een vicieuze cirkel.. zodra zij beter gaat galoperen ben ik zo gefocused op "voelen" dat ik als een zoutzak ga zitten.

Aan het eind de draf met teugels meer op lengte (dan jullie eerder gezien hebben). Als ze te diep komt krijgt ze been bij en als ze niet reageert "aaitje" met de zweep.

Vond haar best fijn lopen in draf. Helemaal aan het eind waren we allebei een beetje moe aan het worden en raakte ik telkens mijn teugellengte kwijt als ze weer liep te kauwen.

Zie dat mijn teugels in het oppakken in draf nog best iets korter mogen. Heb soms het idee dat als ik ze korter pak ze kort in de hals wordt. Maar dat lijkt blijkbaar alleen maar zo als ik langs de spiegel rijd omdat je schuin naar voren kijkt (als ik ze zo heb als nu lijkt het precies goed in de spiegel maar op film is het toch nog net iets lang) In galop neem ik ze nog niet te kort omdat ik het op een normaal tempo niet voor elkaar krijg mijn bovenlichaam stil te houden in galop en mijn handen te dragen.

Hopelijk binnenkort weer op les... maar voor het zo ver is ben ik benieuwd of jullie misschien iets voor me kunnen betekenen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:34

Ohja, ik zit op bokt :Z

Paard is stuurloos en ik ben niet de enige in de bak, ze wil telkens naar DAT paard. Wat moet ik dan doen?

En die tik had ze al veel eerder verdient. Been = weg en ho = ho }:)

Enne. Zo hard flos ik nog nieteens. Als je beter kijkt zie je dat ik eerst mijn handen naast elkaar houdt en dat ik haar alleen probeer op de volte te krijgen
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-04-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:35

Ik begrijp je tik op zich wel, je wilde haar corrigeren denk ik? Maar da pakte iets anders uit haha, ik ken je topics zien er altijd fijn uit.. Ik zou af en toe wel een iets lagere hals willen zien.. Meer variatie zeg maar :)

Edit: eerste reactie kun je uit het "parelli" plaatje al opmaken wat deze persoon denkt van zwepen en sporen. Ander denkbeeld dan ons, no offense, ieder zn ding..

Maureen95

Re: Merrie weer eens aan het werk (film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:37

ja leuk je paard aantikken met de zweep omdat hij dat verdient. kan je ook wel wat zachter doen...

maar verder en dat bit ziet het er netjes uit. handen stil proberen te houden

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:37

Soeraya

Ja, ik had hem niet zien aankomen. Ik dacht die trekt haar kont in en geeft een keer een bok.. ik kan haar wel opgeven voor een paardenrace geloof ik. Wist niet dat ze zo hard kon :=

Tussendoor heb ik wel met meer lengte gereden :j

Krijg telkens het commentaar dat ze haar meer op verbinding willen zien voor het M dus heb vooral die stukken achter elkaar gezet.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:38

vergeet je niet om het bit af en toe los te laten? ik zou eerst eens wat meer aan de ontspanning gaan werken, ik zie het hele filmpje alleen maar druk op de teugels en een paard wat heel gespannen is in de hals...
leuk paard trouwens

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:41

maureen16 schreef:
ja leuk je paard aantikken met de zweep omdat hij dat verdient. kan je ook wel wat zachter doen...

Handen stilhouden? Een hand dient mee te veren met de mond van het paard. Als de aanleuning niet stabiel is is de hand ook niet op 1 plek. En naar een stabiele aanleuning werken we juist toe met licht weerstand bieden.

En zo hard was die tik niet. :') Als ze het friebeltje van het uiteinde van de zweep voelt vertrekt ze al :+ Dit is de 2e "tik" die ze van me gehad heeft in bijna 1,5 jaar.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:45

S_en_Z schreef:
maureen16 schreef:

Handen stilhouden? Een hand dient mee te veren met de mond van het paard. Als de aanleuning niet stabiel is is de hand ook niet op 1 plek. En naar een stabiele aanleuning werken we juist toe met licht weerstand bieden.

En zo hard was die tik niet. :') Als ze het friebeltje van het uiteinde van de zweep voelt vertrekt ze al :+ Dit is de 2e "tik" die ze van me gehad heeft in bijna 1,5 jaar.

Het gaat niet om de tik, zweepgebruik is niks mis mee. Mits het juist is.
Ze krijgt een tik terwijl je der tegen houd, ervoor hou je al tegen en tijdens en na de tik ook.
Je wil dat ze vooruit gaat, dan moet je dit ook toelaten en niet tegen houden.
Kijk als ze ervan door gaat dan hou je der tegen, maar niet zoals het hier gebeurt.

Ook ziet het er allemaal gewoonn erg gespannen uit
Moet wel zeggen dat je een nette houding hebt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:46

beestenfreak schreef:
vergeet je niet om het bit af en toe los te laten? ik zou eerst eens wat meer aan de ontspanning gaan werken, ik zie het hele filmpje alleen maar druk op de teugels en een paard wat heel gespannen is in de hals...
leuk paard trouwens

(had hier expres spoortjes afgedaan omdat ik weet dat met doorzitten zonder stijgbeugels mijn onderbeen alle kanten uit gaat)

We werken altijd naar ontspanning toe. Maar we komen nu toch echt wel op een punt dat ze ook ontspanning in aanspanning moet gaan zoeken. Anders kan ze over 10 jaar nog steeds geen M proefje lopen.

Ze mag niet te diep (achterhand activeren) en daardoor komt ze wat omhoog van voren. Ze moet zelf weer van daaruit tussen mijn handen zakken.

Ik rijd absoluut niet met harde handen. Wordt zelfs altijd te lief genoemd.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-04-12 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:54

dit geeft idd een beter beeld. juist een paard met de neus over de grond (en daarbij over de rug) laten lopen is een prima oefening, maar dat weet je zelf ook neem ik aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:01

beestenfreak schreef:
dit geeft idd een beter beeld. juist een paard met de neus over de grond (en daarbij over de rug) laten lopen is een prima oefening, maar dat weet je zelf ook neem ik aan.

Eergisteren hebben we tussendoor ook gewoon met meer lengte gereden naar het halsstrekken toe.

Ze mag van mij ook wel dalen, maar ik wil wel dat de achterhand actief blijft. Anders dan loopt ze wel heel leuk met de neus onder de knietjes maar gebruikt ze de lange spieren in haar lichaam nog steeds niet zoals het hoort en rijd ik haar de grond in (op de voorhand).

Ze komt nu op het punt dat de achterbenen meer werk zullen moeten gaan verrichten en minder stijf en stuwend zullen moeten "reageren".

Wat een wijze instructrice van mij altijd zei:

"Je kunt van achteren nooit meer vragen dan je van voren op kunt vangen"

Rijd je standaard met een leuk lang waslijntje kun je de achterhand wel activeren maar dan rijd je een paard naar voren en de grond in OF onder je vandaan. De hand moet wel lichte weerstand KUNNEN bieden (en meeveren met de paardenmond)

Daarin moet zij leren loslaten in haar lijf zodat ze leert ontspannen in aanspanning. En dat is nou net het punt dat zij heel moeilijk vind. :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-04-12 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:07

Paard loopt wat te ''slingeren'' met zijn hoofd, althans imo hangt ie dan wat naar binnen, dan wat naar buiten, wat je goed kan zien op 2:30 dan er onrust heerst in haar hoofd, misschien een stukje verzet dat recht getrokken werd?
Ik ben het er niet mee eens dat het paard op dat moment gestraft moest worden. Wat ik zie aan het filmpje is dat ze even niet in de ontspanning loopt, terug valt of iig meer zakt naar ontspanning en dán een tik krijgt, als je je paard met een tik van de zweep wilt straffen doe dit dan op het moment dat het écht fout gaat, want zoals het er nu uit ziet vanaf het filmpje gaat het beter als een halve volte daarvoor maar daar werd ze niet voor gestraft.
Integendeel tot wat jij zegt vind ik jou absoluut af en toe te streng in de hand, je kunt rond 3,5 minuut(en iets verder) goed zien hoe ze af en toe haar mond opent, dit doet ze niet voor de lol, maar om de pijn te verzachten die ze krijgt van het bit die daar voor zorgt door een te harde hand.

Wel een leuk paard en ik vind haar mooi bewegen als je die laatste minuten in draf bekijkt :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 11:12

Laraax mijn neusriem en sperriem zitten los. Paard kan kauwen wanneer ze wil en doet dit ook.

Zelfs met een lang teugeltje doet ze "haar mond open" om te kauwen. Ze heeft al schuim op haar mond voor we in de baan zijn dus het valt echt wel mee.

(als je mij in de voltes langs ziet komen en je ziet haar kauwen zie je dat mijn teugel gewoon bungelt soms is het binnenteugel, soms is het buitenteugel.. en vaak zelfs als ik een volte inzet op mijn been zonder dat ze kauwt bungelt hij ook)

Ze kauwt ook gewoon op het bit met lange teugels. Maar hier wordt ze te lang en te groot in galop. Ze moet meer bij me komen en van achteruit door blijven galoperen en DAN ook nog naar de hand zakken zodat we LATER de sprong kunnen gaan verbeteren (ze is te vlak). Dat vind ze gewoon moeilijk. Mag een paard iets moeilijk vinden? Of moeten we alleen maar dingen vragen die makkelijk zijn? Dan zijn we allemaal snel uitgereden denk ik :)

Dit paard is absoluut niet met een stugge hand gereden.. dan zou ze juist constant in verzet komen.

Ohja: Iets na 0:54 met lange teugel galoperen "slingert" ze ook haar hoofd. Dit is niet op mij maar een reactie op haar eigen spieren. (dit bedoelde je toch?)

Als IK te laat ben (op dit filmpje viel ze in draf omdat ik te laat was met haar naar voren rijden) straf ik haar ook niet maar rijden we ook gewoon rustig verder. Als je het hele filmpje (of het eerste stuk) kijkt kun je het zelf zien :) ) Ik ben alleen "streng" als het echt niet anders kan.

Ze kan idd heel fijn draven en liet op het eind voelen dat we goed gereden hebben, de dag erna liep ze nog fijner in het front dus daar zit vooruitgang in. Ik ben al heel erg blij dat ze nu ruim over 4 benen blijft en dat ik haar met kleine hulpen mooi actief kan rijden zodat ze ook wat meer bergop begint te komen (minimaal nog natuurlijk, maar iig wel horizontaal in balans). Toen ik haar kocht liep ze helaas heel erg op de handrem. Dus daar hebben we eerst aan moeten werken. Nu zijn we eindelijk zo ver dat ik haar langzaamaan iets meer moet en kan vragen.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-04-12 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 11:56

Tja dat eerste stukje, naar mijn inzicht is boos worden nooit handig, je denkt dan niet meer goed na, je geeft zelf ook tegenstrijdige signalen aan je paard: ze gaat rennen door de druk in je handen , je geeft haar een forse tik = nog harder rennen, maar doet vervolgens je handen omhoog en gaat heel veel druk geven, dus je geeft een tik maar houdt vervolgens de handrem erop. Paard raakt duidelijk in paniek, snapt het niet en zet het op een rennen.

Maargoed, het is allemaal geen drama, een van de moeilijkste dingen bij paardrijden (vind ik) is je emoties in toom houden, wie is er nooit eens boos geworden op zijn/haar paard?

Verder vind ik dat je lekker bezig bent met je paardje, tempowisselingen, voltes, heb het idee dat je probeert hem goed op het achterbeen te rijden, wat je zegt in je OP klinkt allemaal goed qua verbeterpunten. Ik vind haar wel iets te gespannen in de hals, vooral achter de kaak mist er ontspanning. Nu las ik dat je bezig bent met wat meer opwaarts te gaan werken, maar daar moet je ook blijven ontspannen in je hand, niet zwaar worden. Maar verder vind ik je goed bezig :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 12:11

Weerstand bieden en nageven op het juiste moment ZONDER haar in te laten kakken is 1 van de dingen die ik het allermoeilijkst vind inderdaad.

We hebben daar beiden wat spanning in... maar we hebben ook fijne stukken.

Heb haar net iets langer dan een jaar en de eerste maanden kon ik er bijna niets mee behalve handen naar voren steken en maar laten lopen in de hoop dat ze zou ontspannen en me zou vertrouwen.

Heb mijn vorige paard 11 jaar gehad, daar kon ik mee lezen en schrijven... dit is een totaal ander type, totaal ander karakter en totaal andere reacties.

Met veel dingen moeten we nog een tussenweg zien te vinden, maar langzaam groeien we wel al meer naar elkaar toe. Alleen verrast ze me afentoe nog weleens.

Nouja.. moet kunnen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:58

Feit is dat een vluchtdier straffen geen zin heeft. Als jij haar die behoorlijk overdreven harde tik geeft is het voor haar op dat moment niet duidelijk wat jij daarmee precies bedoeld en luk je dus een (niet zo verrassende) vluchtreactie uit.
Opbreken in kleinere stukjes informatie en het exacte probleem adresseren is in dit geval veel nuttiger. Er is een reden aarom ze voor die tijd stuurloos is en die ligt ergens in een fout in de communicatie veroorzaakt door verkeerde aanpak voor je tot dit moment komt.
Een zweep is nooit bedoeld om uit te halen en buiten dat ik dit resepctloos vind tegenover je paard is het niet logisch: ik wil meer ontspanning (want dat is nodig voor een losse kaak dus licht aan de hand) dus lok ik spanning uit door uit te halen...
Nogmaals, het probleem komt voort uit teveel straight line thinking en het niet opbreken van oefeningen waardoor je de op zichzelf staande betekenissen van hulpen niet zuiver houdt.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:27

Moderatoropmerking:
Ik heb een flink aantal reacties verwijderd die niet voldeden aan de regels van HAW. HAW is een leerforum waar opbouwend rijtechnisch commentaar gegeven moet worden. Herhalingen zijn niet toegestaan.
Wanneer je een topic op HAW plaatst moet je als ts open staan voor dit opbouwende rijtechnische commentaar.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:57

ik zie je een tik geven met de zweep maar daarna loopt ze gewoon kei hard door te drammen, en geeft ze nog stees niet na. ik de galop zou ze iets vlugger mogen, dan kan ze ook makkelijker op de achterhand komen.

nou ga ik even schrijven wat ik zou doen, als de mijne er zo uitnaait op het moment dat ik hem een klap geef.
dan haal ik eerst mijn handen naar mijn toe zo dat hij na moet geven, dan krijg je ook meer controlen, remt hij af, hup weer naar voren. reageert hij er helemaal niet op dan zou ik toch wel een keer hard af remmen.
als mijn paard na geeft ga ik weer rustiger galoppeeren, verliest hij dan sprong geeft ik 2x snel been zo dat hij wat meer sprong krijgt. gaat hij dan harder rem ik weer af want ik wilde niet dat hij harder ging maar meer sprong.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:09

Oeh als je die tik op zo'n moment bij mij in de les zou hebben gegeven had ik je toch even op je donder gegeven. Je weet eigenlijk van te voren al dat je niet het resultaat gaat krijgen wat je wil door die tik. Even een ophouding maken had je probleem al opgelost, zonder kamikaze actie :D

Ik vindt je paard wel nog steeds heel gaaf. :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:29

Alsof we allemaal nog nooit een tik hebben gegeven aan ons paard, ik denk dat Samantha wel kan inschatten wanneer Zyalda dat verdiend ja of te nee.

Ik dacht bij het begin van je filmpje ; die hebben een dipje.. Niet lekker erdoor in de galop, wat uit balans etc maar naarmate het filmpje verder gaat zie je toch echt de ontspanning terugkomen!

Is het niet een idee om tijdens je training steeds wat af te wisselen in halshouding? Dus de ene keer wat ronder en lager, dan weer meer oppakken naar de 'M wedstrijdhouding' en dan weer laten zakken zodat ze echt reageert op wat jij zegt.

Wat betreft de galop steeds voltes rijden en die gaan sluiten is de enig tip die ik me kan bedenken, wat ook soms helpt als ze niet lekker willen doorbuigen is wat naar binnen/buitenstellen op de volte en lange zijdes.

Ik heb niet je waslijst van een tekst helemaal gelezen hoor! :+ Maar het is fijn dat je weet waar je mee bezig bent, dat weet je eigenlijk altijd dus ik denk dat wij, als bokt, ons geen zorgen hoeven te maken!
Iedereen heeft wel eens een dipje waarin het minder gaat en vaak kom je daar sterker uit!

Succes verder, wanneer is dat M debuut nou eens van je! :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:37

SenZ ik heb een paar keer naar je filmpje gekeken. Het lijkt alsof je in de galop met je binnenhand stug bent en wat terugwerkt. Het lijkt alsof je paard daardoor met hoofd ietwat kantelt en niet blij met je is en je dat probeert duidelijk te maken. Daardoor komt het wat gespannen over in de hals lijkt het.
Je weet dat ik serieus probeer mee te kijken zonder het idee of gevoel te hebben dat het bij mij allemaal zo goed gaat.
Je zou in de galop als je paard op de volte is eens kunnen proberen wat er gebeurt als je jouw binnenhand even naar voren steekt en weer ontspannen op de plaats naast je binnenhand zet of een minimum wat hoger. Je buitenbeen begrenst je paard en je binnenbeen zorgt voor de stelling.
Tja en paarden zijn altijd vergevensgezind en daarom houden we ook zoveel van ze.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 22:37

soeraya schreef:
Ik begrijp je tik op zich wel, je wilde haar corrigeren denk ik? Maar da pakte iets anders uit haha, ik ken je topics zien er altijd fijn uit.. Ik zou af en toe wel een iets lagere hals willen zien.. Meer variatie zeg maar :)

Edit: eerste reactie kun je uit het "parelli" plaatje al opmaken wat deze persoon denkt van zwepen en sporen. Ander denkbeeld dan ons, no offense, ieder zn ding..

Ach ik doe ook aan parelli, niks mis met een tik op zijn tijd hoor :')

(Alleen pakte deze niet helemaal goed uit geloof ik, leek niet echt een goed moment aangezien ze alleen maar meer ervan door ging)

Hij lijkt er steeds een beetje tegen aan te hangen zeg maar, als of ze nog niet iets meer mag door komen.
Ik vind haar nu ook meer gespannen en minder fijn dan op die mooie foto's die ik weleens zie, dan loopt ze ook wat lager

Die filmpjes daaronder zien er dan veel ontspannender uit, maar je hebt wel gelijk inderdaad dat je op een keer ook verder moet...
Iemand zei dat je met sporten soms ook even verder moet gaan en dat het soms niet zo fijn is maar wel goed voor je lichaam :P

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:40

Moderatoropmerking:
En opnieuw reacties verwijderd. Over het zweepgebruik is nu meer dan voldoende geschreven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:27

Mindfields, dit is de tweede keer in ruim een jaar dat ze een tik van me krijgt, paard had geen striem op de bil. Ik pak mijn zweep altijd onder het handvat omdat ik haar anders per ongeluk streel in voltes. Dus ik sloeg vooral op mijn dekje. Nee ik was niet handig. Aan de andere kant. Het kan niet altijd perfect zijn. :)

Joyce, vergroten.. Verkleinen, kleine temposchakelingen. Zijn we al mee bezig :j uitschuiven doen we heel veel. Heb ik er tussenuit gelaten want dat gaat altijd wel fijn. Alleen aan het eind die paar minuutjes draven voltes en van hand veranderen wou ik haar even bij me houden zodat ik haar net die kleine stukjes kon blijven activeren dat ze zelf de neus blijft dragen. In t proefje moet ze het ook een aantal minuten volhouden.

Ik rijd haar dus geen uur op 1 hoogte :)

pien_2010 bedankt voor het meekijken. Je hebt het goed gezien, soms span ik teveel aan.. En ik weet het. Ik steek in voltes wel vaker m'n hand naar voren. Het is niet zozeer dat ik haar in de mond werk voor stelling ofzo.. Ik verkramp gewoon. Probeer haar altijd te stellen om mijn binnenbeen en naar de buitenteugel toe te rijden. Ik werk haar niet echt veel terug want als ik m'n hand naar voor steek bungelt de teugel en blijft ze in stelling. Als ik m'n buitenhand naar voor steek ben ik haar "kwijt". Op beide zijden. Alleen rechtsom loopt zo nog niet altijd even fijn naar mijn buitenhand toe. Ze duwt zich door waardoor ik geneigd ben te sturen op m'n rechterhand en dan loopt ze over de schouder weg tegen m'n linkerbeen aan.

Het wordt minder maar wat ik doe is of zweep aan buitenzijde en als ze op 1x buitenbeen niet reageert dan beiden handen tikje naar binnen zetten en zweep aanleggen.

Die voorhand correct plaatsen lukt me op lange zijdes wel al beter (lichte contra, linkerbeen lang maken en opletten dat ik recht blijf en dan buitenbeen even licht aanleggen als ze recht is weer recht laten zakken.

Op voltes rechtsom blijft het nog zoeken naar een fijne oplossing. Contra op voltes snapt ze geen snars van, ze buigt teveel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:40

Ja ik wil haar van voor niet meer vragen dan ze van achteruit kan bolwerken. Als ze er net "doorheen" komt loopt ze net teveel achter de loodlijn. Dat is haar "fijne positie", dan kan ze die achterbeentjes strak houden en blijven stuwen. En daar wil ik haar dus net uit hebben. Als ik haar correct activeer van achter komt haar neus eruit en zit er wat meer buiging in haar gewrichten achter. Om dan neus voor te blijven kost haar nog veel moeite en daar komt die spanning ook vandaan denk ik. Maar ik dwing haar niet in de krul en doe mijn best om zo correct en vriendelijk mogelijk (op een uitzondering na) te rijden. Ontspannen in aanspanning moet ze zelf aan gaan nemen. Dat op lange verbinding rijden is geen probleem maar dat mag helaas niet in het M :)

NeverGiveUp schreef:
soeraya schreef:

Ach ik doe ook aan parelli, niks mis met een tik op zijn tijd hoor :')

(Alleen pakte deze niet helemaal goed uit geloof ik, leek niet echt een goed moment aangezien ze alleen maar meer ervan door ging)

Hij lijkt er steeds een beetje tegen aan te hangen zeg maar, als of ze nog niet iets meer mag door komen.
Ik vind haar nu ook meer gespannen en minder fijn dan op die mooie foto's die ik weleens zie, dan loopt ze ook wat lager

Die filmpjes daaronder zien er dan veel ontspannender uit, maar je hebt wel gelijk inderdaad dat je op een keer ook verder moet...
Iemand zei dat je met sporten soms ook even verder moet gaan en dat het soms niet zo fijn is maar wel goed voor je lichaam :P