Wanneer aandrijven galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Wanneer aandrijven galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:01

Even een technische vraag. Ik drijf op het achterbeen, ik kan voelen wanneer die de lucht in gaat. Alleen ben ik een beetje in de war met de drietakt van de galop. Wanneer drijf je nou het beste? Drijf je aan beide kanten, om en om of eenzijdig?

Qimm

Re: Wanneer aandrijven galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:03

alleen als je van tempo wil veranderen of als je merkt dat je paard terugvalt. In een ideale situatie zou je überhaupt niet op een bepaald ritme moeten willen drijven

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:04

Ik geloof dat dat niet echt uitmaakt.. heb er in ieder geval nooit wat van gehoord

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:09

Als je merkt dat je paard wil terugvallen van galop naar draf druk je aan beide kanten je kuiten aan zodat hij weer aangewakkerd wordt zegmaar. Mocht dat niet helpen (mischien is je paard niet erg goed aan het been) dan druk je je hak iets meer aan, als dat nog niet helpt een klein tikje met de zweep. :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:33

Mijn paard is juist goed aan het been. Maar bedoel meer de achterbenen bewerken door je hulpen goed te timen.
Je galopeert bijv. aan met je buitenbeen wat naar achter. Als je beide benen gebruikt om been te geven, wanneer kun je dat dan het beste timen? op het buiten of binnenachterbeen?

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:40

? Er zijn 2 verschillende soorten galop, de rechter- en linkergalop, als je linksom rijd hoort ie links te galopperen en rechtsom rechts. Als hij in de linkergalop zit hoort het linkerbeen steeds een stukje 'voor' het andere been te zijn, galoppeert jouw paar overkruist dan?

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:50

Ik zou zeggen wanneer het binnenachterbeen (en dus ook het buitenvoorbeen) naar voren gaat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:55

Browniee schreef:
? Er zijn 2 verschillende soorten galop, de rechter- en linkergalop, als je linksom rijd hoort ie links te galopperen en rechtsom rechts. Als hij in de linkergalop zit hoort het linkerbeen steeds een stukje 'voor' het andere been te zijn, galoppeert jouw paar overkruist dan?

Tenzij je contra rijd, maar dat ter zijde..

Bij mij was het aandrijven in de galop altijd verschillend. Op het ene paard was het met het omhoog komen van de boeg en bij een ander was het juist wat meer daarna. Het is een gevoelskwestie die moeilijk uit te leggen is via internet.
Ik zal zeggen, heb het er met je instructrice/instructeur over. Want elk paard is anders en kan op een net want andere manier reageren.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:59

Misschien kun je beter vragen wat ik bedoel dan aannames maken als je iemand niet begrijpt brownie... Je kunt namelijk drijven en drijven. Drijven om alleen harder te gaan, en drijven wanneer het achterbeen de grond verlaat om een paard te leren reageren met de achterhand.
Maar gezien om en om drijven omslachtig werkt en misschien zelfs verwarrend vraag ik me af of je moet timen op het buiten of binnen achterbeen bij de galopsprong.

Mijn idee is wanneer je timed op het binnenachterbeen dat je misschien te laat bent voor het buitenachterbeen? En wanneer je timed op het buitenachterbeen dat je te laat bent voor binnen?

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:01

Ow nu snap ik je...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:05

Tenzij je contra rijd, maar dat ter zijde..

Bij mij was het aandrijven in de galop altijd verschillend. Op het ene paard was het met het omhoog komen van de boeg en bij een ander was het juist wat meer daarna. Hevoelskwestie die moeilijk uit te leggen is via internet.
Ik zal zeggen, heb het er met je instructrice/instructeur over. Want elk paard is anders en kan op een net want andere manier reageren.[/quote]

Ja daar heb je wel gelijk ik hoor. In stap en draf is het voor mij echt automatisch geworden, maar galop is in mijn paarden zo verschillend. En ook de verschillende soorten galop die je nog hebt in het paard zelf. Ik ben in draf ook gewend om soms ook 2 losse hulpen te geven, dat geeft een rechtrichtend effect maar in de galop krijg ik dat niet voor elkaar.
Galop rijden gaat verder wel goed, maar zit mezelf hier mee in de weg omdat ik weet dat het beter kan met betere timing.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:10

Browniee schreef:

ik denk dat ts wel het verschil weet tussen linker en rechter galop, en vast wel de beenhouding ook ;)

in de galop zelf drijf ik enkel als ik wil veranderen van tempo, ze ietwat meer wil verzamelen, of als ze terugvalt.
hoe en wanneer ik drijf is afhankelijk van het moment, op een recht stuk voor een pasje middengalop drijf ik meestal met beide benen, omdat ik dan gewoon wil verruimen
op een cirkel drijf ik meer met mijn binnenbeen, en ik drijf op het moment dat de voorhand omhoog komt (n de achterhand dus stuwt).

Aangalopperen heb ik geen vast moment om de hulp te geven, ik geef de hulpen, en verwacht dat ze bij de eerst volgende pas netjes aanspringt :)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:13

Duhelo schreef:
Browniee schreef:

ik denk dat ts wel het verschil weet tussen linker en rechter galop, en vast wel de beenhouding ook ;)

in de galop zelf drijf ik enkel als ik wil veranderen van tempo, ze ietwat meer wil verzamelen, of als ze terugvalt.
hoe en wanneer ik drijf is afhankelijk van het moment, op een recht stuk voor een pasje middengalop drijf ik meestal met beide benen, omdat ik dan gewoon wil verruimen
op een cirkel drijf ik meer met mijn binnenbeen, en ik drijf op het moment dat de voorhand omhoog komt (n de achterhand dus stuwt).

Aangalopperen heb ik geen vast moment om de hulp te geven, ik geef de hulpen, en verwacht dat ze bij de eerst volgende pas netjes aanspringt :)

Idd, ik begreep TS in eerste instantie verkeerd, sorry TS.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:24

@duhelo dat is erg duidelijk geschreven! Bedankt. Dat is inderdaad ook zo iets. Als ik op een volte alleen mijn buitenbeen aanleg dan reageert paardjelief keurig door de volte te verkleinen (ik verschuif mijn gewicht ook wat denk ik bij het been geven), dat is niet de bedoeling als je alleen de achterhand iets wakkerder wilt natuurlijk.
Dus ik zat al van ik doet wat fout maar wat....??????? Gewoon heel logisch als ik erover denk.

Geeft niet brownie, het is een leerproces voor iedereen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:38

dat probleem heb ik ook vaak, zeker als ik daarvoor wat zijgangen meegenomen heb, dan denkt paardlief al een km voor me, en zodra ik eens kietel met 1 been springt ze al een meter opzij (en dat is niet zo handig :D)

ik probeer nu ook enorm onderscheid te maken tussen drijvende hulpen en eenzijdige hulpen.
Drijvende hulpen zijn bij mij altijd met twee benen (alhoewel de druk soms wel iets scheelt afhankelijk hoe recht ze die dag is) en altijd met een voorwaartse reactie (ofwel door te verruimen of versnellen, afhankelijk hoeveel ik toesta in men zit en hand, ofwel door te verzamelen, al ik niet toesta in zit en hand)

en eenzijdige hulpen zijn bij mij altijd om te draaien of om opzij te gaan (al dan niet begrenzend met het andere been, maar het drukverschil in beide benen is dan redelijk groot zeg maar)

Nu rij ik wel heel basis (ik eis gehoorzaamheid en lossigheid in de drie gangen, wat verruimen,wat verzamelen en basis zijgangen) en mijn paard is nogal zwart wit (teveel hulpen tegelijk en mevrouw gaat simpelweg in staking :D) vandaar dat ik nog een redelijke grens kan trekken. ik begrijp wel dat bij een hoger niveau iedere beenhulp meer overloopt in een andere hulp om zo een ingewikkelder geheel te vormen.