Harry voor het eerst op HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esry

Harry voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:53

Hallo allemaal,
Dit is mijn topper Harry! Hij is een ruin van 7 jaar oud (sinds 11 april) en ik heb hem nu 2 maanden.
Ik krijg eens in de twee weken privé les, en dan trainen we vooral om de achterhand sterker te maken en hem meer zijn rug te laten gebruiken. Hij begint nu wat nageeflijk te lopen maar we zijn er nog lang niet, maar ik ben wel heel erg trots op wat we in twee maanden hebben bereikt als ik zo die foto's terug kijk. Mijn houding is verschrikkelijk en ik vind dat hij wat actiever mag van achteren. Nadat mijn vader gestopt was met foto's maken begon ik met overgangen rijden en werd hij ook actiever vanachter, maar helaas daar geen foto's van.
Kritiek punten van mij:
-Rechtop zitten (ik loop/zit van mezelf al erg gebogen en naar voren)
-hakken uitdrukken.
-mijn handen.

1. dit is hoe het twee maanden geleden begon
Afbeelding

2.Stappen,hier kwam hij iets omhoog, ik vind mijn houding hier redelijk.
Afbeelding

3.Stappen, hier is mijn houding echt verschrikkelijk
Afbeelding

4.Draf, hier mag hij wel iets actiever en wat meer zakken
Afbeelding

5. Dit vind ik zelf wel een fijn plaatje
Afbeelding

6.Volte rijden
Afbeelding

7.Hier liet ik hem wat langer,
Afbeelding

8.Hier ben ik op zich wel blij mee, maar mijn houding is weer een minpunt.
Afbeelding

Graag jullie goed onderbouwde kritiek :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:57

Leuk paard :j

Lekker doorgaan met lessen!! En misschien is het een idee om een deel van de les puur op je houding te focussen? Ik weet zelf hoe moeilijk het is om zelf aan je houding te denken, zeker als een bepaalde houding er ingesleten zit :j

Maar vooral lekker doorgaan, en lekker oefenen! :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:59

Ik heb een beetje de indruk dat je wat in onbalans zit. Je mag je handen (veel) meer dragen, je tenen in de beugels. Nu leg je je handen neer op de schoft, waardoor je steunt in je balans, maar niet mee kunt gaan in de beweging. Probeer wat trotser (rechter) op te zitten vanuit je rug en te onspannen in je heup. Wel een heel leuk paard. Wat voor bloed zit er in?

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:01

Leorah schreef:
Ik heb een beetje de indruk dat je wat in onbalans zit. Je mag je handen (veel) meer dragen, je tenen in de beugels. Nu leg je je handen neer op de schoft, waardoor je steunt in je balans, maar niet mee kunt gaan in de beweging. Probeer wat trotser (rechter) op te zitten vanuit je rug en te onspannen in je heup. Wel een heel leuk paard. Wat voor bloed zit er in?

Ja, dat klinkt bekend. Ik moet er erg om denken om mijn hakken uit te drukken, benen stil te houden en rechtop te zitten. Het is een springpaard, afstammeling van Contendro ll

Joyce_

Re: Harry voor het eerst op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:06

Zo, dat is een lange! Ik vind het heel positief dat je niet teveel aan de voorkant lijkt te zitten en hem ook de ruimte geeft om lang te zijn. Maar als ik de foto's bekijk, krijg ik wel echt het gevoel dat ik zou willen roepen: "Laat dat paard eens lópen joh!" :P Hij sloft er nu maar een beetje aan, en als je hem niet actief krijgt, zul je hem ook nooit meer bij elkaar kunnen gaan rijden.. Echt even achter zn broek aanzitten dus: aandrijven is ook écht voorwaarts en niet in hetzelfde tempo door. Hij vindt het allemaal wel lekker makkelijk zo, maar dat is niet de bedoeling. Hup, werken moet 'ie! En jij dus ook.. :D

Misschien wat zitlessen aan de longeerlijn? Om wat meer aan je houding te werken? Vind hem niet eens zo heel slecht, je zet je handen in ieder geval niet helemaal vast en als je van die stoelzit en kromme rug af bent, ben je al een heel eind! :)

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:16

Joyce_ schreef:
Zo, dat is een lange! Ik vind het heel positief dat je niet teveel aan de voorkant lijkt te zitten en hem ook de ruimte geeft om lang te zijn. Maar als ik de foto's bekijk, krijg ik wel echt het gevoel dat ik zou willen roepen: "Laat dat paard eens lópen joh!" :P Hij sloft er nu maar een beetje aan, en als je hem niet actief krijgt, zul je hem ook nooit meer bij elkaar kunnen gaan rijden.. Echt even achter zn broek aanzitten dus: aandrijven is ook écht voorwaarts en niet in hetzelfde tempo door. Hij vindt het allemaal wel lekker makkelijk zo, maar dat is niet de bedoeling. Hup, werken moet 'ie! En jij dus ook.. :D

Misschien wat zitlessen aan de longeerlijn? Om wat meer aan je houding te werken? Vind hem niet eens zo heel slecht, je zet je handen in ieder geval niet helemaal vast en als je van die stoelzit en kromme rug af bent, ben je al een heel eind! :)

Dat is waar, dit was ook het begin van het rijden. Dus ik was nog aan het losrijden, daarna zijn we wat actiever aan de slag gegaan. Maar dit is voor hem al wel werken, hij was namelijk alleen bosritjes gewend :)

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:55

Wat een leuk paard!! Hoe groot is hij? Je houding is zoals je zelf al zei nog niet zo best maar daar heb je les voor. Zo te zien hoeft hij nog niet zo hard te werken maar dat is niet erg want je kunt beter eerst wat meer aan je houding werken en in de tussentijd meer leren over impuls etc. Ik zie dit liever dan iemand die het paard wel meer aan het werk zet maar daarbij plukt en trekt. Beter iets te leren dan iets af te leren! Veel plezier met je mooie paard!

nynk_char

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:19

Leuk paard! Wel groot :=
Toch even wat commentaar, al gaf je het zelf ook al.
Je zit ineengedoken, je zit op zo'n mooi beest, wees trots!
Verder mag je de teugels wel wat korter nemen.
Veel plezier nog met dit prachtpaard, groetjes

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 08:01

bedankt voor jullie reacties!
@Ilverette hij is 1.80 hoog, we zijn het nu langzaam aan het opbouwen, dit vond hij in het begin nog wat moeilijk maar gaat al steeds beter.

Wat jullie ook al aangeven hij oogt nu wat traag, hij mag wat actiever. Helaas heb ik alleen foto's van het indraven/instappen. Maar binnenkort zal ik wat meer foto's plaatsen, na wat overgangen gereden te hebben, daarvan wordt hij ook actiever.
En ja, het is echt een heerlijk paard <3 Ik ben al blij dat hij nu zo loopt, in vergelijking hoe hij de eerste keer liep met mij erop. Maar er is zeker nog werk aan de winkel en daar ben ik me ook van bewust, maar dat vind ik juist de uitdaging!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:48

Jullie zijn een leuke combinatie. En goed dat je ook zelf weet waar je aan moet werken! Misschien is het een idee om een dressuurzadel aan te schaffen? Ik zou in zo'n zadel ook niet echt lekker kunnen zitten ;)

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 09:09

Femke_K schreef:
Jullie zijn een leuke combinatie. En goed dat je ook zelf weet waar je aan moet werken! Misschien is het een idee om een dressuurzadel aan te schaffen? Ik zou in zo'n zadel ook niet echt lekker kunnen zitten ;)

Ik wil in de toekomst met hem gaan springen, dus een dressuur zadel is geen optie..

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:50

Probeer hem wat een wat actiever te laten lopen! Dit ziet er echt niet uit, zo sloom! En wat je houding betreft, tjaa ik zou je beugels zeker 1 en misschien zelfs wel 2 gaten korter doen, niet dat dat er mooier uitziet, maar je zit nu steeds zo los met je voeten in de beugels, dat het wel nodig is!
Verder moet je je schouders naar achteren brengen, je handen meer dragen en je tenen uitdrukken;) Probeer ook je hoofd recht te houden, en niet naar beneden te hangen met je hoofd, kijken mag, maar spiek dan even snel met je ogen, zonder je hoofd te bewegen!(:

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:23

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW zijn verwijderd. Het is op HAW enkel toegestaan om opbouwend rijtechnisch commentaar te geven, het moet iets toevoegen aan wat er al eerder geschreven is. Enkel herhalen is daarom niet toegestaan, die reacties worden dan ook verwijderd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:59

sannerocky schreef:
Probeer hem wat een wat actiever te laten lopen! Dit ziet er echt niet uit, zo sloom! En wat je houding betreft, tjaa ik zou je beugels zeker 1 en misschien zelfs wel 2 gaten korter doen, niet dat dat er mooier uitziet, maar je zit nu steeds zo los met je voeten in de beugels, dat het wel nodig is!
Verder moet je je schouders naar achteren brengen, je handen meer dragen en je tenen uitdrukken;) Probeer ook je hoofd recht te houden, en niet naar beneden te hangen met je hoofd, kijken mag, maar spiek dan even snel met je ogen, zonder je hoofd te bewegen!(:

Ben het niet eens met je advies om de beugels korter te doen. Als je ziet hoe kort ze eigenlijk al zit.. Vind ik het niet nodig.
Het punt dat het LIJKT alsof ze zo los zit met haar beugels, komt omdat ze haar hakken niet uitdrukt. Of het er niet uit ziet in welk tempo t paard loopt.. Ben ik het ook niet mee eens. TS weet dat haar paard actiever moet lopen. Tussen actief en sneller zit namelijk een verschil. Je paard kan ook snel lopen maar niet actief zijn op je kuit. Dus sloom is niet het juiste woord. Het paard is gewoon niet actief, dat is wat anders dan sloom. Een paard kan namelijk ook sloom lopen, maar WEL actief zijn aan je kuit.
Verder denk ik, je opgenoemde commentaar te lezen, dat je de rest van de reacties niet hebt gelezen. De tips zijn namelijk al gegeven.
TS geeft zelf aan dat ze rechter moet zitten, maar dat dit lastig is aangezien het gewoon haar houding is. Niet alleen met paardrijden maar ook in het dagelijks leven. Tenen uitdrukken is wat TS nu doet, en tsja, het hoofd recht houden..? Wat is dat voor een commentaar? Zonder je hoofd te bewegen, kan je toch niet rijden? TS je mag heus rond kijken, alleen wat TS doet, is naar haar paard kijken. Kijk lekker om je heen! Kijk waar je naartoe rijd. En ga zo rustig aan lekker aan je houding werken. Word je houding netter, gaat je paard waarscheinlijk ook al een stuk lekkerder lopen. =) Heel veel succes TS! je hebt een prachtig paard!

shannahorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:05

wat een leuk paard, en wat is ie lang!
maar ik zou hem wat actiever laten lopen want dan kan je ook je teugels wat korter pakken!
en door meer been te geven kan je hem ook nageeflijker laten lopen, dan kan je je handen meer gebruiken zonder dat je paard overgaat naar stap.
veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:57

Gaaf dat je op zo'n groot paard rijdt! Ziet er stoer uit met jou lengte!

Zoals vaker wordt gezegd: hakken uitdrukken en handen hoger!

Meer achterover gaan zitten!

Het ziet er erg onspannen uit, en je hebt vast een fijn dier onder je!
succes!