Vervelend tijdens het rijden op het eind

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Vervelend tijdens het rijden op het eind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 07:06

Hoiii

Wat kan je doen gewoon wat tips als een paard beetje aan het einde van de les het zat word en teugels uit je handen begint te trekken enz.

Had gisteren priveles paard liep echt lekker en ontspannen wel wat kijkerig maar dat is deze altijd.

We hadden veel overgangen gereden, heel veel figuren.
(voltes, gebroken lijnen en dan op de X een volte, slangevoltes bij elke lus een volte, korte en lange diagonalen enz)
Dus was wel intensief.
(priveles duurt een half uur) En zat er 10 minuten van te voren erop.

maar op het laatst begon het paard het echt zat te worden probeerd teugels uit je handen en wat vervelend te doen.
we hebben het genegeerd en gewoon door blijven rijden toen het paard weer netjes liep hebben we in draf de hals laten strekken zo nog ff rond gereden.

Is negeren dan het best? gewoon goed erop blijven zitten en doorrijden.

Maureen95

Re: Vervelend tijdens het rijden op het eind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 07:38

Ik zou denken dat wat je aan het doen bent te moeilijk is vOr je paard. Wat voor niveau rij je?
Als een paard iets te moeilijk vind of het lastig vind om het te doen kan die irritand gaan doen. Probeerhet op te bouwen. Makkelijke oefeningen en moeilijke oefeningen. En doe aan het einde weeR makkelijke oefeningen.

Succes :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 07:58

Dankjewel voor je reactie. paard probeerde er volgens mij ook onderuit te komen dan ja.

Rij geen wedstrijden het is ook niet mijn paard. Ik rij het paard om zelf veel te leren.

Het is nageeflijk rijden, de overgangen en figuren en we wijken in stap en draf.
beetje B of L niveau denk ik? daar tussen in.

Dit paard is echt een spiegel je zit of beenligging kan al veel veranderen.
Elke keer als ik me binnenbeen bv (heb ik als tik) naar achteren doe niet op de plek houd reageerd het paard al.
Hou ik teveel spanning op me handen ik ontspan ze niet reageerd het paard daarop.
Zo met heel veel dingen.

Dan zegt de lesgeefster ook waarom denk je dat hij dit nu doet? waarom loopt hij nu weg of over de schouder weg waarom loopt het paard geen rechte lijn enz.
Al heb je de druk op de teugels niet goed op beide teugels het paard reageerd al. Ik leer daar gewoon heel veel van.
Omdat ik het steeds gewoon verkeerd doe ik moet bewust leren rijden.
En elke les gaat het beter heb nu 4 privelessen gehad en zag/voelde gisteren echt verbetering!

Paard heeft bij de vorige eigenaresse wel wedstrijden gelopen maar was geen prettige eigenaresse. In welke klasse weet ik zo niet.
Paard doet het niet de hele tijd andere keren ook niet maar gisteren toevallig wel op het eind van de les.
En dacht als het nou vaker gebeurd bv als ik alleen ben heb ik wat tips.
Het is niet fijn om uit je zadel getrokken te worden. negeren ging ook verder goed paar minuten later ging het al beter en was het ook het einde van de les.
liep hij weer ontspannen hebben we zijn hals laten strekken in de draf en ff nog apar rondjes zo gereden.
maar vind dat gedrag irritant. Het is geen les van een uur of zo.

Het paard is ook liever lui dan dat het actief loopt moet ik erbij zeggen. Is wat sloom wat minder goed aan het been vandaar de overgangen.

Het is de bedoeling dat het paard ook sterker word heeft een jaar stil gestaan nu weer tijdje rijden ze weer. maar nu moet het paard gewoon bespiering krijgen en aan het werk gezet worden daar is de eigenaresse al aantal maanden mee bezig.

Ik les er vooral op om met gevoel te leren rijden.
Ik heb altijd op maneges gelest dat is wel even anders maar wil gewoon meer leren en de eigenaresse stelt haar paard beschikbaar onder voorwaarde dat ik wel privelessen neem en niet zo wat aan rommel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:29

Dit hoort niet thuis op BEH waar het gaat over bijvoorbeeld kreupelheid. Ik verplaats dit topic van BEH naar RT-P.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:34

Ok :)

Maare je hebt iig een duidelijk verhaal!

Hopelijk kan je het snel oplossen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:53

Ik denk dat jouw paard gewoon moe wordt. Op het laatst krijgt hij last van de spieren en wordt hij moe of vind hij het moeilijk, dat laat hij op deze manier merken. Is op zich niet erg, wees blij dat hij het zo aangeeft, denk ik dat je het goed oplost door nog 1 keer te vragen en als hij weer even braaf is afsluiten.
Zie het als jij zelf naar de sportschool gaat, als je intensief aan de slag gaat en je moet nog 1 onderdeel maar bent heel moe, zul je vaak ook iets rustiger aan doen of gaan lopen puffen en steunen ;)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:08

linnie050 schreef:
Dit paard is echt een spiegel je zit of beenligging kan al veel veranderen.

linnie050 schreef:
Hou ik teveel spanning op me handen ik ontspan ze niet reageerd het paard daarop. Zo met heel veel dingen.

linnie050 schreef:
Het is niet fijn om uit je zadel getrokken te worden.

Tip: vertrouw er op dat je prima zelf in staat bent om naar je paard te luisteren. Je geeft zelf aan dat dit voor jou een heel goed leerpaard is en dat het een hele goede spiegel is. Andere dingen die niet lekker gaan weet je al prima terug te voeren op foutjes bij jezelf. Ik denk dat dat met dit probleempje hetzelfde is.

Een half uurtje les op B-L-niveau is voor een paard nog geen topsport, maar misschien wel voor jou? Je vertelt dat je aan het leren bent om bewust te leren rijden en dat je met 4 lessen al goed vooruit gaat. Dat is hartstikke goed, maar misschien onderschat je hoe lastig het voor jouzelf is om een half uur lang geconcentreerd en bewust bezig te zijn met voelen? Da's echt zwaar hoor. Dat in combinatie met uit je zadel getrokken worden doet mij eigenlijk denken dat je paard eerder dan jij merkte dat jij zelf moe begon te worden. Omdat, als het je paard lukt om jou uit het zadel te trekken, niet betekent dat hij jou uit het zadel wílde trekken, maar dat je zelf niet stevig en ontspannen (meer) zat (vermoedelijk deden je buikspieren niet mee).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 11:35

Dankjewel voor de reacties.
Degene die lesgeeft zei wel je blijft goed zitten als hij je voorover wilt trekken.
Was meer dat het niet fijn is als een paard je probeerd uit het zadel te trekken.
En inderdaad voor mij is dit ook zwaar zweet staat op me rug :)
Ik ben inderdaad niet gewend om zo achter elkaar door te werken en overal op te letten en aan te voelen.

Ik krijg met rijden steken in me zij vooral in de galop
Ik rij dan wel door en probeer heel diep adem te gaan halen.
Ik moet dus duidelijk ook nog aan me ademhaling werken?
dat merkt het paard natuurlijk ook :) je zit zelf dan niet echt ontspannen meer op je paard.
Neem al geen zuivel meer voor het rijden. (zeggen van zuivel voor een inspanning meer kans op steken?)

maar het is denk ik ook dat het paard denkt het is nu genoeg geweest dat hij het zat is moe is zoals Jolien aangeeft.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 20-04-12 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:43

kan best zijn dat die indd moe word gewoon dan even doorrijden tot die 'braaf' is en dan stoppen maar ook weer niet te snel stoppen hoor anders worden de momenten dat die gaat 'klieren' al bv na 15 min of zo..
wat je ook zou kunnen doen in overleg is als die trekt even alles 'losgooien' van voor en dan even voorwaarts rijden op je zit zodat er voren niks meer is om aan te trekken :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:48

Tja, een paard kan ook een keer een verkeerde bui hebben, vervelend dat het in je half uur priveles gebeurt maar het is wel een dier en geen machine . Je hebt het goed opgelost en weer wat geleerd, daar gaat het om, toch.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:49

misschien vraag je nu nog wel te veel van je paard?
paard doet het niet zomaar als hij eerst 40 min goed loopt en dan niet meer .
misschien is hij er nog niet aan toe.
je hebt ook pony/paarden als die heel veel oefeningen moeten doen dat ze het op ten duur niet meer kunnen bol werken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:00

Miss ben je te lang door gegaan, een paard raakt ook vermoeid en verzuurd in de spieren , miss eerder stoppen . Ik geloof niet onder het werk uitkomen, maar eerder in een ruiter die te veel vraagt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:02

heb je tussendoor ook genoeg rustmomenten? Even teugels lekker lang in wat rustig ronddraven, paar rondjes stappen en dan weer rustig oppakken?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 16:18

Ja klopt in dat half uur (priveles duurt een half uur) tussendoor strekken we ook ff de hals in draf en paar rondjes met lange teugel stappen

Ik begin met losrijden eerst stappen met lange teugel dan draf ook lange teugel paar rondjes en wat van hand veranderen met lange teugel daarna pak ik de teugels op.
met lesgeven hebben we ook rust momentjes zoals hierboven al getypt is.

Weet ik het voor de volgende keer dat het dan gewoon genoeg is geweest voor hem.
Dankjewel voor de reacties.