Hoe nu verder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DivaBurga

Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:56

Na vorige keer topic geopend te hebben (bokken tijdens beleren) ben ik opnieuw begonnen met beleren van mijn paardje. Ik denk dat er nu zo'n 6 weekjes aan de gang zijn met een maximum van 3 keertjes per week.
Het bokken bleek dus te komen door het niet snappen van de hulpen.
Nou heeft ze heel goed door wat been geven betekent en wat sturen dankzij hulp van een stalgenoot die al vaker paardjes heeft beleerd.
Aankomende zaterdag hebben wij onze eerste echte les.

Maar waar we eigenlijk nu tegen aan lopen is dat paardlief erg braaf stapt wat figuurtjes doet en dan half rondje draaft en dan niet verder wil, begint dan met staken ( kleine bokjes hoofd schudden) en gister voor het eerst een beetje steigeren. Nou vroeg ik me af of iemand alvast wat tips voor mij had hoe ik dit misschien kan aan pakken zodat ik zaterdag met de instructrice verschillende handelingen kan doornemen en al wat voorbereiding heb.

Ze heeft een nieuw goed passend zadel, wel moet haar wolfstandjes getrokken worden(misschien dat ze daar last van heeft)

Nou ik zou zeggen brand los ben benieuwd.

TinkerTom

Re: Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:24

Als je zeker weet dat er niets lichamelijks aan de hand is zou ik het rustig aanpakken,

Als je weet dat ze na een half rondje draven in staking gaat zorg dan dat je zelf al stopt VOOR ze in staking gaat, belonen en stoppen.
Dit steeds een klein stukje verder...eenmaal valt het kwartje wel...zal misschien iets langer duren maar heb geduld!

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:37

Ze is nagelen door de osteo, zouden dan allen de tandjes kunnen zijn

Ja dat klopt heb ook geen haast hoor alles op ze tijd. En ik beloon er wel veel, hier reageert ze ook goed op de ene met een aai andere keer mag ze even stilstaan soms alleen met stem. Maar is het niet zo dat als ik te vroeg zou stoppen ik het dan op geef, dat zegt steeds iemand op stal: je moet door pakken lopen moet ze. (ben ik het dan niet mee eens)
Maar vind het zo lastig in te schatten om op tijd te stoppen. Ze doet dan echt ontzettend leuk mee en dan beloon ik er wel en dat ze van draf terug maar stap valt snap ik ook (zware bak moet ze ook even aan wennen) maat het gekke is dat je het niet aanziet of voelt komen alsof ze ineens denk zo nu is het genoeg.
Maat vroeg me af of ze misschien mij ook aan het uit proberen is even kijken of in het echt meen, of zal ze daar nog te jong voor zijn?

TinkerTom

Re: Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:44

Het kan best zijn dat ze het nog wat moeilijk vind...en vergeet ook niet dat een zware bak ook niet echt best is voor je paardje...hoe lang hou jij het vol om op het strand door het zware zand te rijden?

Zolang jij zegt dat ze mag stoppen is er voor haar geen winnen aan hoor.
Jij bepaald dat ze mag stoppen, als is dat na 5 passen draven...daarna doe je 10 passen...20 passen...ga zo maar door...zoek de grens op...ga je erover doe je gewoon een stapje terug.
neem er de tijd voor!

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:51

Oo daar had ik nog niet eens aangedacht gewoon paar passen, wat stom is natuurlijk best logisch.
Nou echt zwaar is ook niet echt het goed wordt zeg maar 3 kwart is goed lekker om te rijden en het laatste kwart zit precies in de wind en is erg los doe altijd me best daar een beetje langs te sturen maar ach laat ze nou net daar op dat stukje graag willen lopen.
Gekke is wel dat we soms met een buitenritje mee gaan en dan heb ik echt een super paard maar dan wil ze heel graag draven, Maja buiten rijden is natuurlijk wel wat leuker dan in een bak.
Nou zal morgen even kijken hoe het gaat.