Ik heb inmiddels 3 maanden een friese ruin van bijna 4 jaar oud. Hij is nu 9 maanden onder het zadel. Als ik op hem wil rijden rent hij steeds onder me weg. Hij raakt op t moment zo gespannen dat er geen stuur of rem meer op zit. Ik heb hem al laten onderzoeken door de dierenarts, maar hij heeft niets gevonden en verklaarde mijn paard gezond. Heeft iemand tips hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen??
Is het érg cliché als ik als antwoord geef: zorgen dat je GOEDE begeleiding vanaf de grond hebt?
different1
Geplaatst: 18-04-12 19:43
Opnieuw zadelmak laten maken. Een vriendin heeft ook zo'n fries in training gehad, en die is na enkele weken helemaal omgedraait en werd een super fijn en mak rijpaard.
Anoniem
Geplaatst: 18-04-12 19:52
Sonja schreef:
Is het érg cliché als ik als antwoord geef: zorgen dat je GOEDE begeleiding vanaf de grond hebt?
Verzin eens wat nieuws... Maar wel waar. Zoek begeleiding waar je wat aan hebt. Wij kunnen je vanaf hier niet helpen.
Ik reageer normaal nooit en lees alleen mee maar hier moet ik even op reageren. Mijn haflinger van 5 die ongeveer een half jaar onder het zadel was, sloeg ook van de een op de andere dag om. Ze vloog in blinde paniek door de bak met mij erop en een stuur of rem was niet te vinden bij haar. Alles na laten kijken, dierenarts, zadelmaker en osteopaat alles erbij gehaald maar niets te vinden.
Toen samen met mijn instructrice weer helemaal opnieuw begonnen. Eerst longeren met zadel en hoofdstel daarna rustig weer hangen. En toen dat helemaal goed ging erop en zodra we volledige ontspanning hadden meteen weer gestopt. Soms waren we maar 5 minuten bezig maar als ze ontspannen was stopten we. Nu zijn we 4 weken verder en kan ik weer op haar rijden zonder dat ze gekke dingen doet.
Waar dit vandaan kwam? geen idee. Ik weet alleen wel dat er nu veeeel meer ontspanning is dan voorheen. Ik heb haar gekocht toen ze net ingereden was, hoe dit gegaan is weet ik daarom ook niet, misschien dat het toen al fout gegaan is met haar.. maar dat zal ik nooit te weten komen. Een nieuw begin en dus een stap terug is nooit slecht volgens mij! Succes!
Hoe is hij ingereden? Hoe ga je zelf te werk? Hoe zit het met de eventuele spanning bij jou? Heb je ervaring met jonge paarden? Anyway... Te veel vragen om een antwoord te kunnen geven...
Misschien ben je daardoor ook zelf bang geworden van het paard waardoor hij juist weg wil rennen omdat hij voelt dat je nerveus bent dan wordt hij ook nerveus.
Ik zou inderdaad ook helemaal opnieuw beginnen. Wel uiteraard met goede begeleiding, ook voor jezelf zodat jij ook meer vertrouwen in je paardje krijgt. Ik hoop dat het e gaat lukken. Ik zou ook vooral rustig aan doen, hij is nog erg jong!