Tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cash87

Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:23

:wave:

2 jaar geleden constateerde ik dat mijn paard zijn tong over het bit gooide, ik reed toen met een dubbel gebroken bitje. Tanden zijn toen gecontroleerd, bit een gaatje hoger..maar hij gooide constant zn tong erover. In overleg met mijn lesgeefster heb ik toen een bit met tonglepel aangeschaft. Het probleem verdween alleen ging hij vreselijk hangen in het bit. Half jaartje geleden durfde we het wel weer aan om het dubbel gebroken bitje er terug in te doen. Dit ging perfect, ideaal op 2 vingers te rijden.
Nu sinds 2/3 weken gooide hij weer tijdens de training zn tong naar buiten, ik in zn mond kijken en ja hoor..tong over het bit -O-
Het probleem is dat hij zijn tong erover gooit zo snel ik op de volte ga en stelling ga vragen..dan moet hij gaan werken en daar heeft hij geen zin in! :=
Nu rij ik met een D-trensje (dubbelgebroken) Maar nog gooit meneer zijn tong erover.

Mijn vraag..Heeft iemand tips? Ik wil niet terug op de tonglepel aangezien we M1 startgerechtigd zijn en dan mag er niet met tonglepel gereden worden..
Mét sperriem dichtgesnoerd gooit hij ook nog zn tong erover, en ik rij nu zonder sperriem omdat hij anders niet te sturen is.

Nu probeer ik het op te lossen door goed voorwaarts te rijden aangezien hij ook de neiging heeft te hangen op het bit. Hij is heel gevoelig in zijn mond dus zit ik hem zo min mogelijk in de mond.

Ik weet niet wat een Sprenger scholingsbit zou doen? Aangezien deze 150 euro kost ga ik die niet zomaar aanschaffen! :)

Anoniem

Re: Tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:26

:n
Dit paard geeft duidelijk aan een probleem te hebben, dat kan in de aanleuning zijn en van jou uitkomen (strakke hand bijvoorbeeld) maar kan ook een lichamelijk probleem zijn.
Dus niet gaan kijken naar andere bitjes of andere optomingen maar kijken waar het vandaan komt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:31

Totaal eens met Joolien. Dit probleem ligt dieper, een fysiek probleem van het paard of een fout van de ruiter.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:35

Lichamelijk is hij pas nog helemaal gecheckt, zadel is ook gecontroleerd.
Ik ben totaal niet hard of strak in mijn hand.
Zo snel hij moet gaan werken gaat hij "vervelen"...

Ik vraag ook alleen maar om tips, ik ga er niet zomaar zonder na te denken een ander bit in gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:37

Cash87 schreef:
Lichamelijk is hij pas nog helemaal gecheckt, zadel is ook gecontroleerd.
Ik ben totaal niet hard of strak in mijn hand.
Zo snel hij moet gaan werken gaat hij "vervelen"...

Ik vraag ook alleen maar om tips, ik ga er niet zomaar zonder na te denken een ander bit in gooien.

Zo snel hij moet gaan werken krijgt hij pijn. Echt, ga verder kijken, een paard doet echt niet de tong over het bit om jou te sarren of omdat ie geen zin heeft om te werken, dat heeft een reden. :j
Ik zou nogmaals een check laten doen, het kan van alles zijn, problemen in de hals, nek maar ook in de benen.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:39

Wat raadt je aan als check up dan bijvoorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:43

Cash87 schreef:
Wat raadt je aan als check up dan bijvoorbeeld?

Poeh dat is lastig, ik zou beginnen met een osteopaat. Ben ik normaal niet zo van maar die kunnen wel blokkades vinden in het lijf. Wat ook een optie is in dit geval is thermofoto's (weet de juiste benaming even niet). Dan kun je foto's laten maken van het lijf waar je naar warmte kijkt. Zo kun je pijnlijke plekken vinden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:44

Probeer eens een enkel gebroken bit, een dikker of juist dunner bit, D trens, water trens, bustrens.... het kan zo maar dat 1 van deze bitten het probleem oplost.
Lang niet elk paard is fijn te rijden op een dubbel gebroken bit of juist een dik of dun bit.
Soms moet je even zoeken wat het fijnste in de mond van je paard ligt.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:45

Wat Joolien zegt EN anders gaan rijden. Jij kunt wel denken dat je geen harde hand hebt, maar je paard geeft duidelijk aan dat er toch nog iets niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:49

Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest? Heeft diegene je ook zelf laten voelen/meekijken? Heb je zelf al eens in de mond gekeken en viel er toen iets op (hangend rooster bijvoorbeeld?)

Ik ben het in principe met Joolien eens, maar het bit kan in mijn ogen óók een oorzaak zijn. Bijvoorbeeld een te dik bit en/of hangend rooster waardoor het niet goed past. Reageert hij met een ander bit (bijvoorbeeld ongebroken trens, of een dunnere of juist dikkere dubbelgebroken) hetzelfde als met het bit dat je nu gebruikt?
Gooit hij zijn tong ook over het bit als je longeert, of als je hem los in de bak laat lopen met bit in?Of gebeurd dit alleen met rijden?
Wat gebeurt er als iemand anders (instructeur bijvoorbeeld) je paard rijd, doet hij het dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:50

Het feit dat hij met een tonglepelbit gaat hangen is dat hij het probleem gaat verplaatsen, zegt mij al dat het niet aan het bit ligt.

Mm zinsopbouw klopt niet :') Maar jullie snappen m vast wel.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:54

Ik snap hem wel ja en ik ben het er mee eens.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:59

Tijdens het longeren doet hij het ook! Het viel mij vanochtend op. Hij is ook heel erg met het bit bezig tijdens de trainingen. Als ik zn tong terug doe, heeft hij hem eigenlijk weer direct terug boven het bit..
Tanden zijn klein jaartje geleden voor het laast gecontroleerd, zelf kijk ik ook regelmatig naar zijn tanden nadat de tandarts heeft uitgelegd waar ik op moet letten..
De enige die hem weleens heeft gereden is mijn zus, zij had ook de ervaring dat hij wat zwaarder in de hand werd. Maar zij sprong ook voornamelijk met hem en dan is hij wel fijner te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:02

Heb je een foto of filmpje van hem aan het werk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:03

Als de tandarts al zowat een jaar geleden is, dan zou ik daarmee beginnen.

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:12

Ik heb geen relevante foto of film..van 2010 is niet relevant! ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:23

Recent bedoel je?

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:29

Het is echt niet zo dat er altijd iets aan de hand moet zijn als ze dat doen!!
Het is soms ook een gewoonte die ze ontwikkelen omdat ze geen raad met het bit weten.
Als je lichamelijke opties uitgesloten hebt kun best wat gaan proberen met wat anders te gaan rijden en of een andere bit gaan proberen. Daar is niets mis mee!
Geef het wel even de tijd . Dus niet elke dag een ander bit erin.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:35

sassie81, Nee. Er is ALTIJD iets aan de hand wanneer een paard zijn tong over het bit gooit.
Dat doet een paard uit protest voor iets.
Geen raad met het bit weten kun je ook neerzetten als pijn door het bit hebben/pijn door een strenge hand.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:42

Nachtlampje schreef:
sassie81, Nee. Er is ALTIJD iets aan de hand wanneer een paard zijn tong over het bit gooit.
Dat doet een paard uit protest voor iets.
Geen raad met het bit weten kun je ook neerzetten als pijn door het bit hebben/pijn door een strenge hand.

Ben ik niet mee eens. Wij hebben zelf toch ook ooit weleens wat ongemak zonder dat het echt pijn of heel vervelend is.
Paarden ontwikkelen ook heel makkelijk gewoontes.

Ik heb de ervaring dat het zeker op te lossen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:33

Joolien schreef:
Het feit dat hij met een tonglepelbit gaat hangen is dat hij het probleem gaat verplaatsen, zegt mij al dat het niet aan het bit ligt.

Mm zinsopbouw klopt niet :') Maar jullie snappen m vast wel.

Ik quote mezelf nog maar eens...