2 jaar geleden constateerde ik dat mijn paard zijn tong over het bit gooide, ik reed toen met een dubbel gebroken bitje. Tanden zijn toen gecontroleerd, bit een gaatje hoger..maar hij gooide constant zn tong erover. In overleg met mijn lesgeefster heb ik toen een bit met tonglepel aangeschaft. Het probleem verdween alleen ging hij vreselijk hangen in het bit. Half jaartje geleden durfde we het wel weer aan om het dubbel gebroken bitje er terug in te doen. Dit ging perfect, ideaal op 2 vingers te rijden.
Nu sinds 2/3 weken gooide hij weer tijdens de training zn tong naar buiten, ik in zn mond kijken en ja hoor..tong over het bit

Het probleem is dat hij zijn tong erover gooit zo snel ik op de volte ga en stelling ga vragen..dan moet hij gaan werken en daar heeft hij geen zin in!
Nu rij ik met een D-trensje (dubbelgebroken) Maar nog gooit meneer zijn tong erover.
Mijn vraag..Heeft iemand tips? Ik wil niet terug op de tonglepel aangezien we M1 startgerechtigd zijn en dan mag er niet met tonglepel gereden worden..
Mét sperriem dichtgesnoerd gooit hij ook nog zn tong erover, en ik rij nu zonder sperriem omdat hij anders niet te sturen is.
Nu probeer ik het op te lossen door goed voorwaarts te rijden aangezien hij ook de neiging heeft te hangen op het bit. Hij is heel gevoelig in zijn mond dus zit ik hem zo min mogelijk in de mond.
Ik weet niet wat een Sprenger scholingsbit zou doen? Aangezien deze 150 euro kost ga ik die niet zomaar aanschaffen!

Maar jullie snappen m vast wel.