De uitdaging verliezen door reacties van buitenaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Look_at_Me

De uitdaging verliezen door reacties van buitenaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:49

Ik twijfel of ik het op bokt zal zetten, maar doe dit toch maar om mijn verhaal kwijt te kunnen omdat ik er verder eigenlijk nergens mee wijt kan.
Of het hier bij praktijkproblemen goed staat weet ik ook niet helemaal zeker, anders mijn excuses.

Even een korte introductie:
Sinds een paar maanden heb ik er een nieuw paard bij. Net vijf en was net ingereden en wat ietsjes doorgereden toen ik hem kocht. Helaas is hij iets kleiner als dat ik zocht (ongeveer 1.63) en daarbij ben ik iets boven gemiddelde lengte. Het is een heel lief paard en in de omgang eigenlijk een sulletje te noemen. Qua lopen is hij niks bijzonders. Alles in totaal is het daardoor geen opvallend paard en niet eentje die je aan ziet komen lopen. Sinds kort zijn we begonnen met enkele dressuurwedstrijden mee te rijden in het B, maar dit hebben we nog niet op een hoog pitje staan om tussentijds nog vooral aan het werk te gaan om de basis nog steeds beter te bevestigen en ons daarbij nog niet voor volle 100% op wedstrijden te gaan richten.

Nu hetgeen waar het om gaat:
Zoals ik al een beetje heb uitgelegd heb ik zelf dondersgoed door dat het geen echte topper is. Het is een leuk paard met een hele goede instelling met het rijden. En ik zie echt de uitdaging in hem om te willen laten zien dat er meer in zit. Met rijden voel ik dat hij toch iets heeft waarmee ook hij iets speciaals heeft en een goed paard is. Hij gaat ook nogsteeds vooruit, en is al ontzettend veel veranderd in de tijd dat ik hem heb. Hij had daarbij ook een ontzettende puppybouw waarmee hij kort gezegd echt niet mooier door was. Maar ik heb altijd het idee gehad dat hij het lelijke eendje is die ook uit kan groeien tot een zwaan, en denk nogsteeds hierbij gelijk te hebben. Hij heeft tijd nodig, maar hij wordt steeds maar mooier en mooier.
Natuurlijk zijn er ook punten wat wat moeilijker gaat. Iedereen loopt tegen punten aan en zo wij ook. Nu even een beetje een down-periode. Zitten wel stukken tussen waarbij paard echt goed loopt en waar ik hem ook naartoe wou hebben omdat ook hij dat iets begint te showen. Swung komt er dan in en hij loopt dan echt fijn door het lijf en begint ook wat van de grond te komen en veerkracht te krijgen in de benen. Maar daarbij ook wat momenten waarbij ik even de draad kwijt raak hoe ik dat moet oplossen.
En op die momenten begin ik reacties die ik op mijn paard krijg op te nemen. Anders probeer ik ze te negeren, en juist mijn energie eruit te halen om te tonen dat men ongelijk zal gaan hebben. Reacties die ik onderandere vooral (vooral achter mijn rug om) krijg komen er op neer dat men het een 'kneus' vind, een paard zonder talent, dat sulletje, een 'uitgegroeide pony', en kort gezegd een lelijk paard.
Gister zat ik weer een beetje te twijfelen over hem. Puur omdat ik door die reacties mijn vechtlust iets meer begin te verliezen. Kreeg ik ook nog eens de reactie, recht in mijn gezicht, 'jeetje wat is die klein, je kan beter bij de pony's gaan rijden, niemand die het opvalt' en zo ging diegene er nog even flink op door. Ik wist niet wat ik terug moest zeggen, en heb me verder stil gehouden tot het volgende onderweg aan bod zou komen.
In het begin kon ik door deze reacties juist meer energie ophalen om met mijn paard er tegenaan te gaan om het te gaan bewijzen dat ook hij het in zich zal gaan hebben. Ik hield me voor om me niks van deze reacties aan te houden, ze zullen later wel zien of ze gelijk hadden gehad of niet. Maar die reacties beginnen steeds meer te knagen, niet omdat ik de moed niet meer heb dat mijn paard beter is dan dat men denkt, maar waarom wel weet ik niet.
De enige die ziet welke uitdaging ik zie in mijn paard, is mijn instructrise waar ik nog maar heel weinig meer kom voor een priveles. Ik heb het er al eens met haar over gehad, en ze gaf direct aan dat ze snapte wat ik in mijn paard zag en de uitdaging er in ook echt zag. Zij heeft mij ook al er op gewezen dat ik mij van reacties om mij heen niet te veel moet aantrekken, maar in praktijk begint dit mij bij dus steeds moeizamer te worden.
Ik begin de uitdaging door de mensen om mij heen steeds minder te zien in mijn paard, terwijl ik diep van binnen weet dat ik dit helemaal niet moet doen. Ik zie steeds minder de goede dingen van mijn paard in, puur omdat ik steeds op mindere punten word aangesproken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:53

Look_at_Me schreef:
De enige die ziet welke uitdaging ik zie in mijn paard, is mijn instructrise waar ik nog maar heel weinig meer kom voor een priveles. Ik heb het er al eens met haar over gehad, en ze gaf direct aan dat ze snapte wat ik in mijn paard zag en de uitdaging er in ook echt zag. Zij heeft mij ook al er op gewezen dat ik mij van reacties om mij heen niet te veel moet aantrekken, maar in praktijk begint dit mij bij dus steeds moeizamer te worden.
Ik begin de uitdaging door de mensen om mij heen steeds minder te zien in mijn paard, terwijl ik diep van binnen weet dat ik dit helemaal niet moet doen. Ik zie steeds minder de goede dingen van mijn paard in, puur omdat ik steeds op mindere punten word aangesproken.

Hoe lastig het ook is: probeer je te focussen op positieve mensen, die een bijdrage aan je leveren.
En negeer de mensen die negatief zijn, of je 'klein' willen maken. Ik weet het, het is een open deur....
Makkelijk is het ook niet, maar op dit moment krijg je een beetje een 'self forfilling profecy' door die nare negatievelingen.

Wat naar dat er zo over je paard gepraat wordt, en dan ook nog eens achter je rug om :r

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:54

Wat vervelend en wat vreselijk kinderachtig van die mensen om continue op je paard af te geven :\

Jouw paard is nog jong toch? Hij wordt vanzelf wel beter in zijn bespiering en zal zwaarder worden, dan zal hij al snel groter tonen.
Blijven volhouden, misschien kijken of je weer iets vaker priveles kunt nemen :-)

Je hebt hem ook nog niet zo lang dat heeft ook tijd nodig. Let maar op, over 3 jaar rij jij lekker je winstpunten en hebt een mooi getraind paard terwijl die mensen die nu zo op je afgeven wellicht al bezig zijn aan paard Nr3 en lopen te klagen omdat hun paarden niet zo braaf zijn.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:58

Niet naar luisteren! Lekker verder gaan met je instructrice en vooral in je paard blijven geloven! Laat ze maar kletsen meid.. het zegt waarschijnlijk meer over hen dan over jou en je paard..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:01

Ook als het goed gaat krijg je commentaar.
Neem hiervan mee waar je wat mee kan en leg de rest naast je neer (hoe moeilijk dat soms ook is).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:01

Ik snap niet dat je je zo laat beinvloeden. Jij bent toch 'verliefd' geworden op jouw paard. Daarom heb je 'm gekocht. Zou mij echt niets interesseren wat de rest van de wereld ervan vindt.

Mijn paard is er ook eentje die niet iedereen zou willen hebben. Lekker belangrijk. Ik vind 'r geweldig :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:02

En als je dan een heel goed paard koopt dan is het weer "die kan niet rijden, want het paard doet alles"

Commentaar zul je helaas altijd krijgen :\

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:03

Goh, wat een herkenbaar verhaal... Ik heb ook zo'n 'pony' (die inmiddels echt wel paard aan het worden is, maar het mocht even duren... Ze is nu 7) Geen stamboom, niks. Alleen maar een boel commentaar. Maar weet je wat ik nou juist zo leuk vind? Ik krijg vooral veel commentaar van bepaalde personen met dure paarden met goeie papieren die zelf geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. Oeffff en als je die er dan op een wedstrijdje met 23 punten verschil afrijdt, moet je ze eens zien kijken!

Je moet wel hard werken met een dergelijk paardje. Die van mij loopt echt niet uit zichtzelf mooi (in tegenstelling tot het paard van mijn man, das zo'n show-er...) Maar als jij gelukkig bent met je paard komt het vanzelf goed toch? Laat jezelf niet demotiveren! Ga door, geef ze ongelijk!

EllyC

Re: De uitdaging verliezen door reacties van buitenaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:04

Ik las net nog wat op facebook.

Als mensen je proberen omlaag te halen,
wees er trots op
het bewijst dat je boven hen staat!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:05

Zo is dat!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:06

jury schreef:

wees er trots op

Mooie!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:09

Zie het maar als een tekortkoming van de roddelende mensen. Ze weten niet beter. Zo kunnen ze hun eigen tekortkomingen achterwege laten.......want zeg nou zelf: het is altijd makkelijker om naar een ander te kijken ipv aan jezelf te werken.
Geniet van je paard. Geef hem de kans en als jullie een eenheid worden dor je geloof in hem, dan moet je eens kijken wat ie kan (en er zijn veel meer andere positieve manieren om van je paard terug te krijgen dan alleen de wedstrijden.). Hou lol met hem!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:10

jury schreef:

wees er trots op

Helemaal mee eens.

Wees trost op jou paardje. Jij ziet er wat in. En wat andere denken moet je achter je laten hoe moeilijk ook. Al zou het een pony, slecht paard, lelijk beest zijn als jij er maar blij mee bent toch? Het is jou paardje niet die van hun. ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:13

jury schreef:

wees er trots op

_/-\o_

Dat is een heel wijs gezegde "jury" !!!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:16

In de ogen van buitenstaanders zal je het nooit goed doen. Vang alleen de positieve reacties op en rijdt voor jezelf. Heb maling aan de mening van een ander. Het lijkt mij juist een leuke uitdaging als ik het zo lees in je verhaal. Als op een gegeven moment alles op z'n plek valt bij je paard kan je juist hardstikke trots zijn als het allemaal wel lukt. Denk aan het positieve en het komt vanzelf goed.

Ik ken de opmerkingen maar al te goed ik heb ook ooit een lelijk eendje gehad(in de ogen van omstanders dan) maar voor mij was het juist de leukste uitdaging welke ik ooit heb gehad.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:16

Of je nou een topper van 1.80 hebt of een ukkie van 1.63 zonder talent, anderen hebben altijd wat te mekkeren wat niet goed is aan jou, je paard of de combinatie.

Wat is te klein? Jij bent ??? meter? Je paard 1.63...
Ik reed rond op een 1.47 met mijn 1.84+ en ja, dat commentaar kregen wij ook, maar nobody is perfect?
Rij nu rond op een ehhhh 1.5?? (nooit gemeten) vorige week voor het eerst elders gelest, 1e vraag van omstanders, hoe groot is hij? Ik: "geen idee, nooit gemeten, vond hem leuk dus heb hem gekocht."

Hij ziet er nog uit als een puppy? Hoe oud is hij nu? 5 bijna 6?
Dan heeft hij nog ruimschoots de kans om uit te zwaren, niet elk paard is met die leeftijd al helemaal af.
Die spriet van mij wordt binnenkort 7 en is pas sinds januari!!! dit jaar aan het uitzwaren!
(ik beken, dat ik hier ook op gehoopt had, want wou beetje stevig paard, geen sprietsel)

Geen talent? Wat is talent? Is dat het vermogen om subliem te gaan? Of is dat een werelds karater?
Je zegt kan leuk gaan en heeft hele fijne instelling?! Wat is er nou fijner dan een paard dat voor je wil werken?
Niets toch? Geniet ervan!
Las net elders topic van iemand die heel mooi, prachtig, getalenteerd paard had, maar die begrijpen elkaar
dan totaal weer niet, dus valt niet uit te halen wat er in zit.
En geen talent? Is hij correct gebouwd, mankeerd niets? Dan kan hij in princiepe gewoon alle oefeningen leren
en prima meedraaien in de sport.

Tegenvallers, ach met rijden heb je altijd wel van die periodes dat je elkaar even niet zo goed aanvoelt en het rijden niet helemaal gaat zoals je het had gewild.

Het belangrijkste wat ik hier lees is dat je het een fijn te rijden paard vind dat een goede instelling heeft.
Dat soort paarden zijn goud waard, groot of klein, dik of dun, daar kan je namelijk oprecht van genieten tijdens het rijden. En uiteindelijk kan je met zo'n paard misschien wel meer bereiken dan met die topper die niets voor je wil doen.
(ideale paard wil uiteraard voor je werken en heeft bergen talent, maar ja... die kunnen we niet allemaal op stal hebben staan.)

Als ik had geluisterd, was ik nooit het B uitgekomen, had ik die stomme fjord, (ook wel geit genaamd door sommigen) al 100 x moeten verkopen, was ze veels te klein voor me ziet er niet uit... etc....
Maar in de tussentijd heb ik er al jaren een wereld beest aan, gouden karakter.
En ja, ook ik heb wel eens getwijfeld.. wat te doen... Maar ben zoooooo blij dat ik voor haar gekozen heb!
En zei de gek, ook vervolgens weer heb gekozen voor iets bijzonders (laat ik het maar zo zeggen, want
op de vereniging liggen ze ook nog steeds in een deuk over mij en mijn mislukte E-pony), het gevoel
wat een paard je geeft met rijden is zoveel belangrijker dan wat de zijlijn er van vind...
Alleen duurt het soms even voordat je je dat realiseerd en hopelijk realiseren mensen met een fijn
paard zich dat op tijd.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:20

Je komt ze overal wel tegen, afgunstige mensen die afgeven op anderen. Kijk in dit geval maar eens in de gemiddelde kantine, je pikt ze er zo uit.. en dat zijn echt bij lange na niet altijd de beste ruiters met de beste paarden hoor :-) Lekker laten kletsen TS, geniet van je paard en trek je eigen plan.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:22

Uthopia van Carl Hester, een van de meest getalenteerde paarden van dit moment is ook 'maar' zo'n 1,63.

Bonfire is groter maar toen Anky met hem begon vonden heel veel mensen hem maar helemaal niets en snapten niet wat ze met hem moest. Maar goed dat ze daar niet naar geluisterd heeft :D .

Het is jammer maar er lopen nu eenmaal veel vervelende mensen rond die ongevraagd hun mening geven. Vaak ook nog een mening die er totaal niet toe doet. Tot het stompzinnige af zelfs.

Wat je denk ik moet beseffen is dat ook al doe je het fantastisch, bar slecht of het grijze gebied daar tussen in, met een shetlander of een Totilas, er zal altijd iemand zijn met commentaar. Daar moet je ver boven staan, dat zegt inderdaad meer over die mensen dan over jou.
En de enige die de dupe zijn, zijn jij en jouw paard. Een dier waar je voor gekozen hebt, waar je blij mee bent en waar je toekomst in ziet.
Daar moet je van genieten. Dat is belangrijk, dat moet je niet vergeten.
Mensen met zulke meningen zijn niet belangrijk voor je, toch?
Lekker aan de gang met je paard en wie weet geef je ze nog eens het nakijken. Trots zijn op je paard en schijt aan zulke mensen als ik het zo mag zeggen :)

Ik zei altijd: klein maar fijn, groot maar idioot! (mijn ene wedstrijdpaard was ook 1,63).

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:42

Ik snap je frustratie. Voor mij zou dit juist een gigantische motivatie zijn om lekker door te trainen en hen ongelijk te geven. Want wees eerlijk: Met een showbeest een nette proef rondrijden is leuk, maar de voldoening die je krijgt als je er net wat harder hebt voor moeten werken is zoveel groter.
Ergens is het ook een compliment, blijkbaar vinden ze jou een veel te goede ruiter om met een doorsnee paard te rijden :D
Ik rijd zelf ook met een onopvallend, 'gewoon' paard dat bovendien geen papieren heeft, maar mijn stalgenoten zijn gelukkig wel zo lief om toch complimentjes te geven over wat hij wél goed kan :)
Ik zou er best iets van zeggen tegen jouw stalgenoten, dat het niet fijn is zulke commentaar te krijgen.
Edit: ben zóo benieuwd naar een filmpje :=

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:40

Ik snap je punt wel maar ik denk niet dat je je het moet aantrekken...
het is toch nooit goed...mu is het dit maar als je dan een paard hebt wat echt een dressuur krack is en 1,80m is dan heb je wel ander gezeur...

laat het links liggen...

Ik rij met mijn Tinker van 1,55m tussen de paarden...
hoe vaak ik de afgunst al heb gezien...hoe vaak ze me aankeken van "wat moet jij hier met dat beest?"

Ik heb het me ook wel aangetrokken in het begin maar waarom??
laat lekker l*llen en geniet van je paard!!

Ik ben in oktober in de B gestart met hem en rij nu M1 + 4!!
Je hoeft geen duur groot dressuurpaard onder je kont te hebben om leuk op wedstrijd te kunnen gaan!

Ik kan je alleen maar zeggen, doe wat je graag zelf wilt doen, wat je zelf wilt bereiken met je paard! alleen jij kan er voor zorgen dat je dat bereikt en daar heb je al die mensen echt niet voor nodig!
GENIET VAN JE PAARD!!

GwenTes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:49

Elk paard heeft net als elk mens talent. Alleen bij de een komt het later tot zijn recht dan bij de ander. Ons paardje is met haar 1.62 ook niet de grootste nou en? Bij mensen mag je toch ook niet op het uiterlijk beoordelen waarom dan bij paarden wel?
Ons paardje is nu lekker met pensioen, en is door een slechte rug nooit erg ver gekomen maar we hadden lol en daar gaat het om! Zelfs met een blind oog sprong ze nog met de rest mee, en was ze de dominantste tegenover de sportpaarden.

Geniet er gewoon van en wees er trots op!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:15

Ik vind dit echt onzin opmerkingen. Toen ik mijn paard kreeg was het een 4 jarig kneusje met in de lente een wintervacht. Ben nu een jaar bezig met trainen en les paard heeft veel meer body en spieren gekregen en krijg hoor nu wel eens van ja jij hebt een mooi paard bla bla bla haha haal daar nu veel voldoening uit. Door lekker te trainen, je niets van deze opmerkingen aan te trekken en je paard goed te verzorgen heb je over een jaar misschien ook een paard waarvan iedereen zegt van die is mooi.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:22

Dat naar beneden halen van je paard zegt meer over degene die het zegt dan over jou of je paard. Wat telt is wat jij ervaart. Je vindt het paard een goede instelling hebben en geniet ervan hme te verbeteren. Hij verbetert ook onder jouw handen. Dat is toch het mooiste (en eerlijkste!) compliment dat je kunt krijgen?

Als jij er plezier aan beleeft om dit paard op te knappen, wat doet het er dan toe wat andere mensen ervan vinden of zeggen? Jij weet wat waar is en jij weet wat voor jou belangrijk is.

Laat de zwakke ego's van azijnzeikers lekker voor wat ze zijn. Jij hebt lol in je paard en je ontwikkelt jezelf als ruiter door dit paard op te leiden.

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:24

die opmerkingen zeggen meer over de mensen die ze maken dan over jouw paard en jou. Als je paard 5 jaar is, is de kans groot dat daar nog een paar centimeters bij komen. ;) en daarbij zal hij ook meer body gaan krijgen. Heb geduld en vertrouwen en je lelijke eend veranderd echt in een zwaan. Als jij en je paard plezier hebben samen dan maakt het niet uit wat een ander zegt. Achter veel van die opmerkingen steken negatieve emoties als jaloezie, afgunst om jou rijkunst ed.
Wens je veel succes en blijf genieten van jullie samen zijn en werken. *\o/*

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:15

Laat een ander praten, :o? zouden zij hem beter kunnen rijden? :n ik weet wat je mee maakt, ik ben 2 meter reed paarden van 163 tot 186, maar er werd altijd gezegd wat rijd die op een kleintje, :(:) zorg dat je paard loopt reageerd op de goede plaatsen schakelt en terug komt en in balans is en je rijd ze allemaal voorbei in de punten, _-:( je hoef niet op te vallen om punten te rijden, goede timing goede reactie van je paard geven de doorslag, :list: laat zien dat je met gemak en kleine hulpen best veel kan laten zien, mij zagen ze nooit rijden met losrijden, :D maar zat veelal bij de eerste 3 of was eerste, *-:) in de ring moet en kan je laten zien wat jullie elkaar hebben geleerd, :)* kost een jaar, maar dan heb je ook wat. *\o/*