Springt met het achterbeen aan in de verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Colt_1

Springt met het achterbeen aan in de verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:09

Hoi

Ik heb een merrie van bijna 3 die ik ongeveer 1 keer in de week longeer. Ze is verder nog niet ingereden. Het probleem is dat zowel aan de linker als de rechterzijde met haar achterbeen in de verkeerde galop aanspringt. Dit doet ze ook als ze los in de wei loopt. Tijdens het longeren probeer ik het haar gelijk juist aan te leren door haar gelijk eruit te halen zodra ze verkeer aanspringt maar dit resulteert tot verzet waardoor haar helemaal niet meer in de galop krijg(ze gaat alleen nog maar keihard draven) Heeft er iemand ideeën om dit verhelpen? Ik wilde ook graag met rechtrichten beginnen.

Alvast bedankt voor de reacties

grs

Sim

Re: Springt met het achterbeen aan in de verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 15:12

Kan van alles zijn, balansproblemen of zelfs vanuit de rug komen. Heb je al eens met een instructeur ernaast gelongeerd? 2 zien vaak meer dan 1.

Colt_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:27

Ik heb er nog niet met een instructeur naar gekeken. Ik ken er geen in mijn directe omgeving maar ik zal even rond kijken. Verder zal ik er nog aan toevoegen dat mijn merrie tuigersbloed heeft waarvan bekent is dat ze niet zo sterk zijn in galop(ik bedoel daar natuurlijk niet alle tuigers mee) maar zeg dit omdat bij keuringen daar niet zo nou lettend naar kijken. Het is natuurlijk niet onmogelijk maar zou ik dan eerst wat meer oefeningen voor het versterken van de achterhand en daarbij de oefeningen van het rechtrichten kunnen gebruiken? Verder is het afwachten wat een mogelijke instructeur er van zegt.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:48

Dit verkeerd aanspringen is nog een teken van onbalans. Geen probleem van maken en voorlopig niet in galop. Dit heeft nu nog geen zin. Van 1 x in de week longeren komt ze niet in balans. Doe dit 3x per week en rustig, zonder stress of van iets moeten. Laat haar rustig draven en stappen. Probeer hier wat tempo wisselingen in te maken en leer haar om het lichaam te buigen op de volte. Wanneer je haar telkens uit de galop haalt raakt ze in de stress en wordt het echt niet beter, ze snapt niet wat ze 'fout' doet en d'r lichaam is er nog niet klaar voor om het 'goed' te doen. Laat haar eerst lichamelijk ontwikkelen en sterker maken in de achterhand, dit wel in haar eigen tempo. Het kan een paar weken duren en dan springt ze een keer vanzelf goed aan.
Zeker geen probleem van maken. Succes.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:14

Ik ben het met Marjolijn eens!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:18

Met "bijna" 3 jaar zou ik nog even wachten met de galop!
Eerst eens in de draf lekker over de rug en dan eens gaan denken aan galop op de cirkel!
Als ze het los in de wei ook doet, dan heb je zo een boel werk, zorg dat je iemand naast je hebt staan die weet waar hij of zij mee bezig is!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:10

marjolijn heeft het al mooi uitgelegd... dit is inderdaad nog "gewoon" uit onbalans.
Zorg eerst dat de stap en draf goed gaan en wacht nog even met degalop, totdat ze sterker in de achterhand is.