Paard gaat steeds sneller....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dona85

Paard gaat steeds sneller....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:03

Hallo bokkers,

Na een half jaartje geen les ivm met soort winterstop,
ga ik volgende week weer lessen :)
Maar ik heb nu al een vraagje waar ik al een paar weken tegenaan hik.

Als ik in de bak rijdt dan gaat het de eerste 15/20 min. goed, hij loopt lekker nageeflijk en loopt om mijn aangegeven tempo.
Maar na dus zo'n 20 min. gaat hij terwijl we aan het draven zijn steeds en steeds harder draven. Niet galloperen maar echt steeds versnellen.
Volgens mijn lesgeefster moet ik dan op de buitenteugel afremmen, maar dat helpt in ieder geval niet want dan gaat hij alleen maar nog sneller.
Meestal ga ik maar weer stappen en probeer het dan weer opnieuw, maar dan gaat het een rondje goed en dan versnelt hij weer.

Hebben jullie tips?

Maureen_M

Re: Paard gaat steeds sneller....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:06

Ik heb dit probleem ook vaak. ga overgangen rijden. Gaat hij te hard? terug in stap, enkele passen stap en weer vertrekken in jou aangegeven tempo in draf. gaat hij weer te hard? terug in stap. als je dit enkele weken doet is dit probleem meestal voorbij. probeer ook bij deze overgangen veel voltes te rijden, kleine en grote, ook slangenvoltes helpen heel erg goed!

ook iedere kant proberen. succes ermee! maar wat zegt je lesgeefster op de buitenteugel afremmen? ik zie dus nu in mn hoofd dat je een enorme ruk aan je buitenteugel geeft, je paard tegen het hek/muur oprijd zodat die wel moet stoppen :') hoop toch niet dat het zo gaat

denk eraan dat je de overgangen rijd je niet volledig aan de teugels gaat hangen om hem terug te vragen. rijd desnoods eerst een volte en vraag daarna rustig terug. als je in een bak zit zal hij toch niet ver komen :)

succes ermee!

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:42

Ik heb een soortgelijk 'probleem' gehad op een welsh.. een echte snelheidsduivel tot dat ik de handleiding vond haha.
Wat ik deed, is zodrá ik voelde, dat ze wilde versnellen, gelijk op een volte, en ik bleef op die volte totdat ze weer het tempo had wat ik haar aan had gegeven. En als ik dan van die volte afkwam, en ze versnelde weer, deed ik weer precies het zelfde, op een volte zetten.
En zoals hierboven word gezegd, overgangen rijden :)

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:46

Dona85 schreef:
Hallo bokkers,

Na een half jaartje geen les ivm met soort winterstop,
ga ik volgende week weer lessen :)
Maar ik heb nu al een vraagje waar ik al een paar weken tegenaan hik.

Als ik in de bak rijdt dan gaat het de eerste 15/20 min. goed, hij loopt lekker nageeflijk en loopt om mijn aangegeven tempo.
Maar na dus zo'n 20 min. gaat hij terwijl we aan het draven zijn steeds en steeds harder draven. Niet galloperen maar echt steeds versnellen.
Volgens mijn lesgeefster moet ik dan op de buitenteugel afremmen, maar dat helpt in ieder geval niet want dan gaat hij alleen maar nog sneller.
Meestal ga ik maar weer stappen en probeer het dan weer opnieuw, maar dan gaat het een rondje goed en dan versnelt hij weer.

Hebben jullie tips?

Misschien longeren voor de les ?? bij het paard van mijn vriendin hebben wij het geval dat als hij een tijdje heeft gegalopeerd dat hij niet meer in draf wilt alleen in stap en galop, mijn vriendin strafte hem daarvoor en toen werd hij pissig deed poging tot stijgeren en werd steeds drukker, we zijn afgestapt, hebben hem aan de longeerlijn laten werken toen hij heel erg zwete en wist dat hij fout zat toen zijn we erop gestapt, toen hebben we tempo wisselingen gedaan en toen goed uit laten stappen als belonging dat hij weer " lief " was. Het is misschien niet de perfecte manier maar als dat paard zo wild word kunnen wij hem niet meer aan en op stal zetten is ook zeker niet de juiste oplossing maar het had wel geholpen want de keren daarop was hij super goed op het been !

Maar ik denk dat bij jou de juiste oplossing longeren voor de les is, veel figuren rijden en tempowisselingen aan het begin van de les,, langzaam lichtrijden en spanning op de teugel zetten, en dan weer loslaten en zo totdat hij weer rustig is en dan belonen !
Laatst bijgewerkt door tsp op 17-04-12 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:47

jolienrotti schreef:
Ik heb een soortgelijk 'probleem' gehad op een welsh.. een echte snelheidsduivel tot dat ik de handleiding vond haha.
Wat ik deed, is zodrá ik voelde, dat ze wilde versnellen, gelijk op een volte, en ik bleef op die volte totdat ze weer het tempo had wat ik haar aan had gegeven. En als ik dan van die volte afkwam, en ze versnelde weer, deed ik weer precies het zelfde, op een volte zetten.

Op een volte is ook niet altijd de juiste oplossing,, het paard van mijn vriendin werd daar steeds drukker en bozer van..

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:03

tsp schreef:
jolienrotti schreef:

Op een volte is ook niet altijd de juiste oplossing,, het paard van mijn vriendin werd daar steeds drukker en bozer van..

Ik zeg ook niet dat het altijd de juiste oplossing is, maar bij de pony die ik reed toevallig wel. :P

_Prisca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:08

Ook proberen hem zoveel mogelijk aan 't werk te zetten. Veel figuren te rijden, en inderdaad overgangen. Niet simpel rondjes blijven rijden op de hoefslag. Maar hem echt aan 't werk zetten. Voltes ( verkleinen, vergroten) niet te veel achter elkaar, hand veranderen, gebroken lijnen, slangenvoltes, etc. En versnellen, en na paar passen meteen terug nemen,vooral op je zit terug nemen.
Succes!

tsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:11

Ik zeg ook niet dat het altijd de juiste oplossing is, maar bij de pony die ik reed toevallig wel. :P[/quote]

Ja dat snap ik !! ik wou het er ook nog bijzetten maar was het vergeten:P

Bij de meeste paarden werkt dat inderdaad ook ! veel volte's rijden want dan is het ook vaak moeilijker om te versnellen voor een paard,, maar dat paard van mijn vriendin word dan boos, hij is een beetje lomp met bochten maken, ik denk dat hij dat moeilijk vind en dan valt hij terug in stap en dan sporen we heel zacht weer aan en gaat hij weer in galop enal,, en dat gaat zo telkens door,, Streken zijn het gewoon :P

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:38

Veel voltes rijden, klein lichtrijden (dichtbij je zadel blijven) en heel sloom lichtrijden. Daarna kun je wat meer met je handen gaan doen. Veel overgangen en figuren rijden en bezighouden in de bak met andere dingen dan hard gaan.

Doet je paard dit al langer of sinds kort? Heb je alle andere zaken uitgesloten (pijn, zadel, rug, tandarts, etc)?

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 13:58

heel herkenbaar deed mijn paard ook. Wat ik doe als ik merk dat hij probeerd te versnellen, terugzitten of op de volte, soms moet ik optreden en zet ik hem tegen de bakrand aan, na een aantal keer is de boodschap meestal wel duidelijk. Succes!

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:59

Mijn paard doet sindskort hetzelfde, als ik opstap is hij vaak gespannen en probeer ik het in stap er zo goed mogelijk uit te rijden en als ik dan ga aandraven zit hij na een paar rondjes al in galop omdat hij steeds meer gaat versnellen. na 10 minuutjes is het vaak over, maar soms kan het de hele les aanhouden (erg vermoeiend :j ) Ik denk zelf omdat hij een steeds betere conditie krijgt, nu een jaar onder het zadel, dat hij al zijn energie er aan het begin van de les uitgooit. Ik heb ook veel aan de tips die hier opgesomt worden :D
@TS: heb dus nog geen tips voor je, maar je bent in ieder geval niet de enige met dit probleem ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:02

Beetje aan het werk zetten en niet een halfuur lang maar rondjes rond kachelen. Geef 'm wat te doen, anders bedenkt 'ie zelf wel wat ;) Volte openen - volte sluiten in draf en galop, tempowisselingen, wijken, etc etc En dan gaat het niet om het figuurtje wat hij maakt, maar dat hij in mooie stelling en buiging, goede nageeflijkheid en in jouw tempo de gevraagde oefeningen doet.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 08:11

Bedankt voor de snelle reacties!

M_hartje_M schreef:
Ik heb dit probleem ook vaak. ga overgangen rijden. Gaat hij te hard? terug in stap, enkele passen stap en weer vertrekken in jou aangegeven tempo in draf. gaat hij weer te hard? terug in stap. als je dit enkele weken doet is dit probleem meestal voorbij. probeer ook bij deze overgangen veel voltes te rijden, kleine en grote, ook slangenvoltes helpen heel erg goed!

ook iedere kant proberen. succes ermee! maar wat zegt je lesgeefster op de buitenteugel afremmen? ik zie dus nu in mn hoofd dat je een enorme ruk aan je buitenteugel geeft, je paard tegen het hek/muur oprijd zodat die wel moet stoppen :') hoop toch niet dat het zo gaat

Nee hoor zo gaat het zeker niet haha! :D
Nee volgens mijn instructrice moet ik ophoudingen maken in de buitenteugel en dan zou hij dus af moeten remmen.
Dat met opnieuw iedere keer stappen ga ik wel proberen in ieder geval.

Citaat:
Beetje aan het werk zetten en niet een halfuur lang maar rondjes rond kachelen. Geef 'm wat te doen, anders bedenkt 'ie zelf wel wat Volte openen - volte sluiten in draf en galop, tempowisselingen, wijken, etc etc En dan gaat het niet om het figuurtje wat hij maakt, maar dat hij in mooie stelling en buiging, goede nageeflijkheid en in jouw tempo de gevraagde oefeningen doet.

Dit doen we ook zeker! We maken nooit een volledig 'rondje' door de bak.
Zeker als ik les heb. Ook zijn we veel bezig met buiging en binnen/buitenstelling.
Het is een tinkertje dus het is voor hem nog wel heel moeilijk, maar hier zit wel vooruitgang in.

Als ik hem op de volte zet om 'af te remmen' gaat hij bij een grote volte juist nog meer versnellen om te willen gaan galloperen...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:24

Bekend probleem! De merrie waar ik op rij heeft hier ook een (extreem) handje van. Sinds ik ben gaan lessen bij een andere instructeur vindt ze haar eigen spelletje opeens niet zo heel erg grappig meer. Bij mij beginnen de problemen vaak na de galop, waarna ze zo heet wordt dat er eigenlijk nog maar slecht aan te rijden is.

Allereerst, voldoende teugellengte houden en ook los durven laten in je eigen spieren. Op het moment dat deze merrie het tempo overneemt, dan geef ik een ophouding, komt daar geen of nauwelijks reactie op, dan zet ik haar stil. Staat ze stil, handen weer ontspannen. Ze mag pas wegstappen als ze nageeflijk staat. Is de stap naar wens, dan draaf ik weer weg. Zodra ze het tempo weer overneemt, dan zet ik haar weer stil. Slimme merrie als dat ze is, was het spelletje na 1 lesuur eigenlijk al niet zo leuk meer. Belangrijk hierbij is wel dat je tijdig je handen en armen ontspant. Zodra je gaat trekken, dan gaan ze alleen nog maar harder.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:40

Vaak is het zo dat als een paard sneller je gaat draven je ongemerkt mee gaat doen. Dus in hetzelfde tempo gaat lichtrijden en voorover vallen. Die kneepjes in de buitenteugel ben ik het wel mee eens, zo zeg je toch tegen je paard hé let op ik wil wat van je. Maar daarmee ben je er niet mee. Het is belangrijk dat je je houding ook aanpast. Zorg dat je goed recht of desnoods wat achterover gaat zitten. Want vaak ga je automatisch na voren leunen zodra je paard sneller gaat maar hier reageren de meeste paarden alleen maar op van okee ik ben goed bezig en mag nog harder. Als je rechtop/ naar achteren gaat zitten rem je het paard wat meer. Zeker als je je lang en zwaar gaat maken wat erg belangrijk is. Daarnaast heb ik gemerkt bij meerdere paarden dat wanneer je in draf langzamer gaat lichtrijden dan dat het paard draaft, dus als je achter zijn tempo gaat zitten, hij vanzelf terug valt in tempo. Dit is even lastigere om achter het tempo te gaan zitten en even wennen maar het helpt echt. Succes!