Ñieuwe basis voor Noon en Clau (L1/L2)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Ñieuwe basis voor Noon en Clau (L1/L2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:19

Een paar weken geleden opende ik dit topic: [RT-HAW] Thuis @ work L
waarna ik dankzij o.a. Joolien en Freeride aan de slag ben gegaan om een betere basis erin te krijgen.

Dit was zowel voor mijzelf als voor mijn paard(en) wel flink wennen, maar ik ben supertrots op Wainoon dat ze het zo goed oppakt. Zelf ben ik ook erg blij met deze, voor mij, nieuwe manier van rijden.

Daarom vind ik het tijd voor een update! Normaal gesproken moet ik met moeite 15 plaatjes die ergens op lijken bij elkaar schrapen om bij HAW te kunnen plaatsen, maar nu heb ik veel te veel mooie plaatjes (naar mijn idee) om een keuze te kunnen maken *\o/*

Voor wie Noon en mij nog niet kennen:
Wainonia (Oliver v. Voltaire x Wolfgang) is een 9-jarige merrie
stokmaatje 1.61 (en ik stokmaatje 1.80, vandaar dat ze vrij klein lijkt ;) )
Eigen fokproduct en sinds haar geboorte bij me
eigenzinnig, eigenwijs, lief, éénkennig, hekel aan de hoefsmid en ook andere vreemden, mijn grote (ietwat klein gebleven) liefde
Niveau: tussen L1 en L2 in.. (we gaan op koninginnedag voor het eerst L2 starten)

Sterke punten:
wilskracht, mooi voorbeen, geen heethoofd
zwakke punten:
zenuwachtig typje (wordt snel rennerig), wat neerwaarts gebouwd, daardoor moeite met achterhand er onder

**ik weet dat mn dekje helemaal scheef zit, merkte het pas achteraf, maar dat is bij het opzadelen al niet goed gegaan en ik had helemaal vergeten om aan te singelen na het losstappen. Zadel ligt normaliter helemaal goed**

(opbouwende) kritiek is zeer welkom! We willen graag tips, zeker met het L2 in de aankomst. We kunnen alle hulp natuurlijk gebruiken.

Nou daar komtie!

Losstappen op lengte
Afbeelding
Afbeelding

losdraven op lengte
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

galop rechts
Afbeelding
Afbeelding

hals strekken
Afbeelding

oppakken in draf/tempowisselen en doorzitten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

galop links
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:25

Wauw wat een enorm verschil, echt respect! Het ziet er super ontspannen uit! In de oprichting mag ze nog iets meer ronder vanuit de schoft, maar dat komt omdat ze daar nog niet sterk genoeg voor is achter, dat komt wel.
Succes, jullie komen er wel! +:)+

Muronia

Re: Ñieuwe basis voor Noon en Clau (L1/L2)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:28

Zoww, jij bent snel haha :) Had al enigszins gehoopt dat je het topic tegen zou komen, omdat het grotendeels ook aan jou te danken is dat het nu zo gaat, bedankt!

Achter blijft een moeilijk punt, dat zal het ook altijd wel blijven. Ze is wat neerwaarts gebouwd en daarbij vrij kort in de rug ook nog. Ik kom het probleem vooral in de galop tegen, daarin laat ze zich heel moeilijk bij elkaar rijden en het schakelen daarin gaat ook erg moeizaam. Maar, we gaan gewoon door en we zien wel waar we stranden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:40

Ik kwam t bij toeval tegen ;)

Als je het maar rustig aan doet en niets forceert, zal er misschien een dag komen dat ze dat toch op gaat pakken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:10

Dat doen we inderdaad ook niet. Het enige waar ik in galop nu mee bezig ben is rechtrichten (op de linkerhand gaat ze soms wat scheef, bips naar binnen) en kilometers maken. Het rare is dat ze wel kracht heeft in haar galop (zie foto's, het achterbeen buigt ver onder de massa). Een contragalop draait ze er zo zonder problemen uit, maar het tempo zetten, dat zit er gewoon echt nog niet in.

De middengalop is nog steeds meer versnellend dan verruimend en het terugnemen is ook nog niet dat wat het moet zijn. Maar goed.. ik kan wel jaren in de L1 blijven rondhuppelen, dat gaat het ook niet beter maken en de stap/draf is al wel zover dat ik denk dat het er wel in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:13

Juist door die grote galop is het moeilijker sluiten :j Probeer na je middengalop terug te rijden en dan een volte 10 meter, dan moet ze nog meer op het achterbeen komen.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:13

Rij technisch commentaar geef ik niet ben ik slecht in :P wel zou ik het voor het plaatje mooier vinden als je er wat trotser op ging zitten ;) verder gaat het helemaal goed komen met jullie je hebt een leuk paard onder je kont

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 05:56

Keurig beeld weer. Heel fijn, heel eerlijk gereden! Je beenhouding vind ik écht heel mooi, probeer in je schouders wat te ontspannen. Die galop rechts-foto, liep ze daar wat onder je uit?

Even een puntje van aandacht: Wainonia heeft de neiging om soms toch nog even in een valse knik te gaan lopen, hier bijvoorbeeld:
http://i269.photobucket.com/albums/jj47 ... kt/113.jpg
Probeer het te voelen als ze dat doet, meestal heb je dan ook niks meer in je handen. Op het moment dat ze het goed, handen naar voren, been erbij, en probeer haar weer te stimuleren om naar je hand toe te komen. Het is niet erg (juist goed) om dan weer op zoek te gaan naar lengte in de hals, en haar weer te vragen om wat lager te komen, blijkbaar is dat een houding die ze goed aankan. Het is ook echt vooral als je haar op gaat pakken dat ze dat doet. Soms kun je beter het paard langer wat lager laten lopen, je merkt vanzelf wanneer je teugels wat korter moeten, wees niet te snel met oppakken, paard geeft ook zelf wel aan wanneer ze toe zijn aan meer :)
Zelf lekker los op je paard zitten, ontspannen, relaxed, en vooral zo doorgaan!!!!! Je bent verschrikkelijk goed bezig!!!! +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 06:22

Wow, wat een vooruitgang!

Als je in galop merkt dat je teugels net te lang zijn zou je ze iets korter mogen pakken. Nu haal je je handen iets terug om contact te houden maar breng je jezelf een beetje uit balans. (niet te kort.. maar wel zodat je je handen voor je uit kunt zetten)

Verder ben ik het met Joolien en Yamcha eens. En neem je tijd. En vooral zo doorgaan!

Als ik het filmpje van de vorige keer vergelijk met deze foto's zie ik in je paard veel meer ontspanning en ook veel meer vrolijkheid.

Back to the basics is wat mij betreft ERG geslaagd! Ze gaat vanzelf wel wat meer ontwikkelen op de hals en als ze straks sterker wordt van achteren zal ze mooier rond komen.

Leuk om jullie vooruitgang te zien!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:36

Joolien, ik ga het meenemen, maar ze valt nog wel erg uit elkaar op een kleinere volte. Daarom probeer ik het denk ik eerst door vanuit een grote volte deze wat te sluiten en weer te openen.

Doranka, thnx! Ik weet het, ik moet (weer) aan mn houding gaan werken. Ik merk het zelf ook, na het rijden heb ik nekpijn de laatste tijd. Betekent dat ik weer te veel in elkaar ga zitten.

Yamcha, dank je! In galop gaat ze eigenlijk constant wat onder me uit, dat is echt haar lastigste gang, maar zoals in bovenstaande reacties, we zijn er wel mee bezig. T gaat alleen niet zo snel haha. Klopt, met het achter de teugel gaan hoor (valse knik), maar dat is eigenlijk nu net waar we mee bezig zijn en als ik het verschil zie tussen 3 weken geleden en nu... dan gaat het al zoveel beter. In het begin was het eerst 20 minuten duiken en daarna zocht ze mn hand op en nu begint ze eigenlijk meteen mn hand op te zoeken. Er zijn nog wel momenten dat ze even die knik maakt, maar dat zijn nu echt momenten te noemen en daar ben ik al erg blij mee.

S_en_Z, bedankt voor de galop-tip. Heb je helemaal gelijk in hoor! Ga ik om denken :).

Ik kwam nog een foto tegen die ik best wel hilarisch vond. Jullie wisten VAST nog niet dat we al piaffe kunnen heh? Nou kijk maar eens hier naar dan :P

Afbeelding

(uiteraard is dat geen piaffe, maar een schrikmoment van noon, waarbij ik er achter kom dat ik toch wel errrg lange teugels heb en niet weet waar ik mn handen moet laten lolll)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:51

Meis, je doet het hartstikke goed, 't was een momentje wat me ff opviel, vandaar :j

Laatste foto is leuk, je zit er wel relaxed op :D

Lange teugels is niet erg. Te korte is erger :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:32

Wow leorah, wat een mooi verschil, dat koppie van noon zegt alles eigenlijk al, een vrij enblij paard met een mooie losse deinende rug en een happy amazone die kan ontspannen op haar rug, gaat gek klinken maar ik ben plaatsvervangend ongelooflijk trots op jullie samen, en nog het meeste op jou _/-\o_

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:25

jeetje wat een verschil, heb al meer topics van jullie voorbij zien komen en je ziet nu duidelijk dat ze meer ontspannen is.
Ik ben met mijn paard met precies hetzelfde bezig en weet hoe moeilijk het is om op een heel andere manier te rijden, maar ow wat is het lekker als je dat verschil merkt.

Probeer in die ontspanning heel veel te schakelen dan worden ze sterker en zoals al gezegd werdt, niks forceren.

Jullie komen er wel ;)

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:37

Das een mooi verschil zeg! Ziet er super uit, in de galop span je je zelf enorm aan. Dat is het enige puntje wat ik op het moment zie!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:27

ziet er echt zooo veel beter uit, echt top dat je zo met de tips bezig gaat!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:38

Ik moet wel eerlijk bekennen dat Winsum en omstreken voor mij echt te ver weg wordt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:08

Wat een enorm verschil!
Het is wel te zien dat je iets met de tips doet die je krijgt. Hou je handen alleen iets meer bij je en druk ze niet in de oren van je paard :Y) Beetje overdreven maar je snapt me wel :P

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:27

Zo claudia, wat een verschil, ziet er erg goed uit!
ze ziet er een stuk meer ontspannen uit! :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:44

wat heerlijk, onstpannen.

Probeer je handen wel op 1 plaats te houden, en je hakken op de lijn van hak heup schouder.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:45

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:55

Oh wat balen zeg! Ik ga even in je topic.

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:40

Jeeetje wat een verschil! :j
Ziet er ontspannen uit, succes Ga zo door :D !

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:33

Leuk dier hoor! Ik vind ook dat je zeer vriendelijk rijd ondanks je lengte en postuur! (als ik het zo mag zeggen!!!!) Echt heel leuk om te zien.

Probeer af en toe je handen niet te hoog te houden, gewoon vlak bij de manenkam. En zet ze rechtop.
En ik heb het idee dat het zadel een beetje aan de kleine kant is voor jou, maar daar kan ik mij natuurlijk in vergissen!

Ook vind ik je teugels af en toe wel iets te lang, maar dit zie ik veel liever als getrek, ga zo door!