Les 4 jarige appaloosa merrie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Les 4 jarige appaloosa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:28

Vandaag ben ik precies een maand in het bezit van mijn nieuwe princesje. Begin mei willen we onze eerste onderlinge wedstrijd mee rijden en eind van de zomer federatie starten of het najaar. Beetje afhankelijk hoe we ons ontwikkelen.
We zijn al naar het strand geweest deed ze ook super braaf *\o/* .
Kom maar op met tips/commentaar/feedback :D

Van het filmpje van vandaag helaas alleen draf gedeelte. Het stuur moet ik voor mijn gevoel af en toe nog vinden. Maar vind dit niet zo te zien op de filmpjes.

Dit is de eerste les, ongeveer 3 weken terug. Met galop gedeelte(verkeerde titel :+ )
http://youtu.be/GUSuqDjGyGo

Vandaag
http://youtu.be/15UCDWh34eo

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:07

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

Vulina

Re: Les 4 jarige appaloosa merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:16

Sorry :+ Even wat anders dan Scen Tao praatjes:

Misschien kun je proberen je been wat stiller te houden. Ook zou ik zelf iets meer tempowisselingen en afwisselingen in figuren rijden. Dit is wel erg veel van hetzelfde tempo en dezelfde volte.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:20

Thanks! Been stiller ben ik mee eens, tempo wisseling ook. Maak ik tijdens de les ook verschillende keren alleen, net niet tijdens het filmen. Ook een paar keer afwenden over ac lijn en gebroken lijnen gereden tijdens de les vandaag. Dan zwaaide ze ook regelmatig uit, dus kreeg al tip van instructeur meer buiten teugel begrensen voordat ik de wending in ging en duidelijk kijken waar ik naar toe ga

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:41

Ze is echt erg leuk.
Jammer dat er geen galop in het 2e filmje zit. Was benieuwd of je ondertussen iets stabieler zou zitten. Op het eerst filmpje zwabberde je been steeds van voor naar achter. Ik vind het er zelf netjes uitzien, ze is toch nog vrij groen onder het zadel?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:07

Gebroken lijntjes en heel vaak van hand veranderen kan ook helpen. En echt bochtjes rijden, en dan op het (bijna) laatste moment pas bedenken welke kant je op wilt. Dan leren ze wachten en 'moeten' ze wel reageren.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:11

Ziet er goed uit hoor, erg leuk paard en hij/zij loopt lekker en erg netjes vind ik.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 00:25

Ja klopt Dendrofleur, ze is van de winterzadelmak gemaakt en tot een maand terug 1/2 per week gereden. Galop gaat al beter,en heb ook wat meer tempo controle. Maar helaas, de camera man dacht dat hij na dat stukje filmen klaar was.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:31

Wat een ontzettend leuke stippel!

Ik zou je willen adviseren je beugels korter te maken. Je kan je hak niet uitdrukken zo, en met je tenen naar beneden raak je sneller uit balans en wiebelen je benen meer.

Maar ben het helemaal eens met je instructeur: gewoon van 't zomer lekker een paar keer starten hoor! Het ziet er heel natuurlijk en prettig uit.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 09:34

Thanks wittepit! Ja klopt van die lange beugels rare gewoonte :) . Ik denk vaak, als ik mensen met kortere beugels zie, ´´dat zit ook niet´´. Maar blijkbaar hoort dat haha :+

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:14

Wat een leuk ding hee :D Lijkt me een paardje wat graag wil werken, ziet er braaf uit en ik vind jou ook vriendelijk rijden. Verder vind ik dat hij fijn actief is, fijn achterbeen. Maar ik vind wel dat hij wat te veel achter de loodlijn loopt, vind hem van voor wat opgekropt, niet ontspannen in de kaak. Zeker omdat hij nog maar 4 is zou ik er het neusje wat meer uit willen zien, in een meer voorwaarts-neerwaartse tendens. En inderdaad beugels iets korter zodat je niet zo met je benen wiebelt, zelf werken aan je balans en rijden vanuit je bekken. Succes nog met hem :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:45

Paard loopt inderdaad af en toe net te diep. Vind zelf dit geen paard om lang/laag te rijden, omdat ze dan snel op de voorhand valt en geen super lange hals heeft.Wel natuurlijk af en toe halsstrekken. Als ik het filmpje kijk, ben ik me er ook weer van bewust dat dit paard niet diep moet rijden. Al ben ik persoonlijk van mening dat dit voor veel paarden, tijdens training geen kwaad kan

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:33

paardjes123 schreef:
Thanks wittepit! Ja klopt van die lange beugels rare gewoonte :) . Ik denk vaak, als ik mensen met kortere beugels zie, ´´dat zit ook niet´´. Maar blijkbaar hoort dat haha :+

Nouja, het is meer dat een paard rond is aan de zijkant, en een mensenknie niet van links naar rechts maar van voor naar achter scharniert. Dus je zult ergens iets moeten buigen om een beetje om je paard heen te zitten. Met kortere beugels zijn je gewrichten meer gebogen en kan je je been gewoon iets meer om je paard heen leggen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:35

Mhh daar moet ik even of na denken, haha :+
Het klinkt heel logische in ieder geval :D

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:57

Volgens mij zie ik je ook een aantal keer het te diep komen, corrigeren door hem even iets meer van achter aan te spreken. Daar reageert ze goed op.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:31

ja klopt Dendrofleur, vind ik alleen nog een beetje moeilijk. Omdat als ik haar achter aanspreek, gaat ze ook weer harder en pak ik weer me teugels :o . Maar moet denk nog even wennen, het is ook precies het tegen over gestelde van mijn vorige paard.
Laatst bijgewerkt door Coby op 18-04-12 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:38

paardjes123 schreef:
Paard loopt inderdaad af en toe net te diep. Vind zelf dit geen paard om lang/laag te rijden, omdat ze dan snel op de voorhand valt en geen super lange hals heeft.Wel natuurlijk af en toe halsstrekken. Als ik het filmpje kijk, ben ik me er ook weer van bewust dat dit paard niet diep moet rijden. Al ben ik persoonlijk van mening dat dit voor veel paarden, tijdens training geen kwaad kan

ik vindt het er prima uitzien,en ze loopt niet veel te diep hoor.
Te diep is pas een probleem als de gangen er onder lijden....krabbelig worden.
Dat is in dit geval totaal niet aan de orde,ze grijpt mooi naar voren!
Eindelijk een instructeur die er iets van begrijpt ;)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:58

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:49

ziet er leuk uit hoor!
je rijdt hem netjes.
wel je beugels iets korter maken, kun je je hakken beter uitdrukken!
leuke combinatie.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:28

Ziet er goed uit!
Lijkt me ook fijne instructie trouwens!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:17

Leuk beestje.
Vind het er goed uitzien voor zo'n jong paard.
Wat mij wel opvalt is jou zadel. Deze is voor jou te klein, volgens mij.
Voor de rest lekker zo doorgaan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 12:36

FriesWytske schreef:
Leuk beestje.
Vind het er goed uitzien voor zo'n jong paard.
Wat mij wel opvalt is jou zadel. Deze is voor jou te klein, volgens mij.
Voor de rest lekker zo doorgaan.

Dankje! Voor mij te klein het zadel? Het is een 18 inch :o . Donderdag komt de zadelmaker, dus laat er sowiezo naar kijken hoe die op het paard ligt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:39

Ik vind het zadel wel mee vallen!

Is jou instructeur BvE? Meen ik te horen aan de stem?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:46

Als ik kijk naar het eerste draf gedeelte van je tweede filmpje lijkt het als of je met de buitenhand ietwat te streng bent en soms zelfs wat terug werkt. Zie ik dat goed? Ik heb gekeken zonder geluid daar hier meer mensen binnen zitten en mijn koptelefoon niet hier is. Dus over je instructeur kan ik niets zeggen.
Leuk paardje en succes ermee.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 13:09

Vulina thanks, ik vind 18 inch ook eigenlijk wel groot zat :D . Ik begrijp je afkorting niet, dus ik denk het niet. Ik sta bij hem op stal en hij rijd zz-zwaar en heeft net zijn orun fase 3 gehaald.

pien_2010 kan kloppen ze zwaaide erg uit iedere keer, kreeg nu het advies van instructie om voor de bocht enkel een keer een ophouding buiten hand te maken en niet constant druk te houden