Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Marjolijnvdh schreef:Filmpje niet gezien. Maar aan je houding kun je goed werken zonder een paard in de buurt. Neem een (zwarte) cementbak/waterbak. Leg hem onderste boven. Daarop leg je een gymnastiekbal/yogabal. Hierop ga je zitten en moet je je evenwicht bewaren. Dit zal in het begin niet makkelijk zijn, maar volhouden. Dan verbeterd je houding op het paard zeer zeker. Ik gebruik het bij clinics/lezingen en dit werkt zeer goed.
Ik weet verder niet wat je bedoelt met een verkeerde houding, maar wanneer je zadel te klein is voor je paard, komt dit van voren iets omhoog. Dus wordt jij achterover gezet en ben je uit je balans. Dit ga je compenseren door voorover te zitten en dan zit je voor je gevoel recht. Wannneer het zadel te wijd is, dan krijg je het omgekeerde. Dit ga je zelf ook compenseren via je evenwichtsorgaan. Dan lijkt het of je recht zit, maar je zet jezelf uit balans.
Ook wanneer de plaats van de beugelophanging niet overeenkomt met jouw lichaamsbouw kun je houdingsproblemen hebben.
Succes.
http://www.zadelpasservicelibertad.nl
LoveBaileys schreef:Bijzonder dat je dat niet voelt..
Je zit het paard namelijk 'tegen' en op het verkeerde been rijden is dan dus ook lastiger.
Zodra je op het goede been rijd, voel je dat je op het juiste moment soepel kan 'staan-zitten'
Ga daar eerst even op focussen, het zal de helft schelen!
) op 9 van de 10 paarden (zie bijv. http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... /curry.jpg) maar zogauw ik op mijn fries zit zie je er niet zoveel meer van
Nu rijd ik hem bijna een jaar, en het is al een stuk verbeterd. Denk maar zo, als je hierop kunt blijven zitten kun je het later op ieder paard 
als het niet zo goed lukt in draf, dan idd met kleine stukjes beginnen en opbouwen. En verder, leren voelen en leren rijden vanuit je bekken. Heb geen filmpje gezien, maar het is heel belangrijk dat je je bekken kantelt en dat je zitbeenknobbels naar beneden wijzen. Verder moet de lijn vanaf je oor naar je schouder, heup hak een rechte verticalen lijn zijn, en de lijn bit, pols, elleboog ook een rechte lijn (zie plaatjes in mijn profiel). Verder is het belangrijk om op je ademhaling te letten, die moet laag blijven. En been geven is trouwens geen excuus om je hakken naar boven te doen, als je been geeft horen je hakken gewoon mooi naar beneden te zijn, je drijft met je kuit. Dit is trouwens allemaal gebaseerd om Centered Riding, daar krijg je echt een onafhankelijke zit van en daar gaat je paard ook stukken beter van lopen als je het goed dus. Maar wat trouwens de beste tip is volgens mij is les nemen van bijvoorbeeld een Centered Riding instructeur. Natuurlijk is het ook belangrijk dat het paard ontspant en een beetje lekker in zijn lijf zit, op een gespannen paard zit je nooit lekker. Succes
Bizzybijtje schreef:Blijven oefenen. Zitoefeningen doen, zitlessen nemen....
Ik heb een redelijk goede zit (vind ik dan) op 9 van de 10 paarden (zie bijv. http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... /curry.jpg) maar zogauw ik op mijn fries zit zie je er niet zoveel meer van
Nu rijd ik hem bijna een jaar, en het is al een stuk verbeterd. Denk maar zo, als je hierop kunt blijven zitten kun je het later op ieder paard
EDIT: Wat een verrassing, het is ook een fries bij jou! Probeer sowieso wat los te laten van voor, zodat je paard wat de ontspanning op kan gaan zoeken. Het scheelt al onwijs veel als ze hun rug ontspannen!