Onafhankelijke zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimdegroot

Onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:10

Ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaard, en mijn houding is grof gezegd nogal bagger op dat paard! Ik vroeg me af of jullie misschien tips of oefeningen hebben waardoor ik ook op dit paard weer een onafhankelijke zit krijg! Ik heb al een keer m'n beugels uitgedaan en m'n ogen dicht..

Als je wilt zien wat ik nou precies bedoel, in mijn onderschrift staat een topic met een filmpje van het rijden en daar is het duidelijk te zien!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:30

Filmpje niet gezien. Maar aan je houding kun je goed werken zonder een paard in de buurt. Neem een (zwarte) cementbak/waterbak. Leg hem onderste boven. Daarop leg je een gymnastiekbal/yogabal. Hierop ga je zitten en moet je je evenwicht bewaren. Dit zal in het begin niet makkelijk zijn, maar volhouden. Dan verbeterd je houding op het paard zeer zeker. Ik gebruik het bij clinics/lezingen en dit werkt zeer goed.
Ik weet verder niet wat je bedoelt met een verkeerde houding, maar wanneer je zadel te klein is voor je paard, komt dit van voren iets omhoog. Dus wordt jij achterover gezet en ben je uit je balans. Dit ga je compenseren door voorover te zitten en dan zit je voor je gevoel recht. Wannneer het zadel te wijd is, dan krijg je het omgekeerde. Dit ga je zelf ook compenseren via je evenwichtsorgaan. Dan lijkt het of je recht zit, maar je zet jezelf uit balans.
Ook wanneer de plaats van de beugelophanging niet overeenkomt met jouw lichaamsbouw kun je houdingsproblemen hebben.
Succes.
http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Monkeywrench

Re: Onafhankelijke zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:37

Als ik naar je filmpje kijk valt me op dat je je hakken optrekt en je beugels aan de lange kant zijn. Probeer goed je bovenbenen te ontspannen en je hakken laag te houden zodat je zelf meer in balans blijft.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:39

Ik zal de volgende keer m'n beugels wel een gaatje korter doen! Dat ik mijn hakken optrek komt vooral omdat hij snel terugvalt in tempo, ga de volgende keer dus maar een zweepje proberen dan kan ik waarschijnlijk mijn benen ook iets stiller houden!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:41

Marjolijnvdh schreef:
Filmpje niet gezien. Maar aan je houding kun je goed werken zonder een paard in de buurt. Neem een (zwarte) cementbak/waterbak. Leg hem onderste boven. Daarop leg je een gymnastiekbal/yogabal. Hierop ga je zitten en moet je je evenwicht bewaren. Dit zal in het begin niet makkelijk zijn, maar volhouden. Dan verbeterd je houding op het paard zeer zeker. Ik gebruik het bij clinics/lezingen en dit werkt zeer goed.
Ik weet verder niet wat je bedoelt met een verkeerde houding, maar wanneer je zadel te klein is voor je paard, komt dit van voren iets omhoog. Dus wordt jij achterover gezet en ben je uit je balans. Dit ga je compenseren door voorover te zitten en dan zit je voor je gevoel recht. Wannneer het zadel te wijd is, dan krijg je het omgekeerde. Dit ga je zelf ook compenseren via je evenwichtsorgaan. Dan lijkt het of je recht zit, maar je zet jezelf uit balans.
Ook wanneer de plaats van de beugelophanging niet overeenkomt met jouw lichaamsbouw kun je houdingsproblemen hebben.
Succes.
http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Bedankt voor je reactie! Volgensmij is het zadel wel goed voor mij! Maar ik heb veel problemen met goed recht zitten en benen stil houden! En vooruit kijken, ik ben geneigd om naar beneden te kijken!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:42

Zitles :)
Rijden zonder zadel, Centered Riding, en niet 1 keer even je beugels uit, maar gewoon een hele periode zonder beugels rijden.
Is voor iedereen erg goed om af en toe te doen.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:44

Bedankt voor de reactie's! Dat is inderdaad een goed idee, zonder beugels vond ik alleen nogal lastig omdat hij erg hoog opgooit in draf en het dan lastig is om te blijven zitten!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:45

Begin met kleine stukjes draf en bouw dat uit :)

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:46

Daar ga ik mee aan het werk!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:48

Succes!! Oh en desnoods een handvat voor op de zadel, kun je een klein beetje vals spelen ;)

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:50

Haha, ik ga wel eerst proberen om goed te kunnen doorzitten met de beugels aan, of is dat niet verstandig?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:58

Ehm valt niemand op dat je in draf steeds op het verkeerde been zit?
Logisch dat je uit balans raakt en zit als een aardappelzak, je zit het paardje in de weg.
Voel je dat niet?
Je moeder is 'instructrice'??
Tipje, zoek een ander :)

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:02

Ik had dat inderdaad zelf ook gezien! En daarna ook meteen verbeterd, op mijn vorige paard kon ik dat heel goed aanvoelen en hoefde ik er niet echt op te letten.. Nu voel ik het nog niet echt maar misschien dat dat steeds beter word!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:04

Goed opletten, jezelf blijven controleren, dan ga je het gevoel vanzelf herkennen.
Ik zie het filmpje nu pas, je beugels moeten daar inderdaad ook een gaatje korter.
Krijg je ook wel eens les van een ander?

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:05

Bijzonder dat je dat niet voelt..
Je zit het paard namelijk 'tegen' en op het verkeerde been rijden is dan dus ook lastiger.
Zodra je op het goede been rijd, voel je dat je op het juiste moment soepel kan 'staan-zitten'
Ga daar eerst even op focussen, het zal de helft schelen!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:06

Heb op dit paardje nog geen les gehad van iemand anders, dit omdat ik hem pas net rijd. Maar in de toekomst ben ik dat wel van plan!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:07

LoveBaileys schreef:
Bijzonder dat je dat niet voelt..
Je zit het paard namelijk 'tegen' en op het verkeerde been rijden is dan dus ook lastiger.
Zodra je op het goede been rijd, voel je dat je op het juiste moment soepel kan 'staan-zitten'
Ga daar eerst even op focussen, het zal de helft schelen!

Ik ga er inderdaad even goed op letten, is natuurlijk ook niet fijn voor het paardje!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:10

Dat gevoel moet je ontwikkelen, dat moet iedere ruiter. Als je jezelf vaak controleert en verbeterd dan komt dat gevoel wel goed.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:11

Ik merk dat voor mijzelf yoga erg helpt om gewoon beter mijn eigen lichaam te kennen en te beheersen. Goed leren voelen op en naast het paard. Wat is recht (en wat voelt recht) en ook ben ik daardoor leniger en dat helpt ook bij paardrijden.
Daarnaast heeft de KNHS in de afgelopen magazines Paard&Sport het ook gehad over training voor de ruiter..misschien dat je die van iemand kan lenen.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 13:14

Ik heb eigenlijk nog nooit yoga gedaan, misschien de moeite waard om eens een les te proberen! Ik zal wel even rondvragen of er mensen in mijn buurt zijn waarvan ik het kan lenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:14

Blijven oefenen. Zitoefeningen doen, zitlessen nemen....
Ik heb een redelijk goede zit (vind ik dan :D) op 9 van de 10 paarden (zie bijv. http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... /curry.jpg) maar zogauw ik op mijn fries zit zie je er niet zoveel meer van :n Nu rijd ik hem bijna een jaar, en het is al een stuk verbeterd. Denk maar zo, als je hierop kunt blijven zitten kun je het later op ieder paard :D

EDIT: Wat een verrassing, het is ook een fries bij jou! Probeer sowieso wat los te laten van voor, zodat je paard wat de ontspanning op kan gaan zoeken. Het scheelt al onwijs veel als ze hun rug ontspannen!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:26

Zonder beugels rijden is inderdaad een goede. Maar dan moet je wel opletten dat je niet steun gaat zoeken bij je teugels. Het beste is gewoon proberen. En ook proberen gewoon aan de longe en de teugels weg doen zodat je daar ook geen steun bij kan vinden. Dit is even lastig maar zeker de moeite waard

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:35

Jep, een periode zonder beugels rijden is inderdaad heel goed, en dan niet gaan valsspelen voor vast te houden aan je teugels he ;) als het niet zo goed lukt in draf, dan idd met kleine stukjes beginnen en opbouwen. En verder, leren voelen en leren rijden vanuit je bekken. Heb geen filmpje gezien, maar het is heel belangrijk dat je je bekken kantelt en dat je zitbeenknobbels naar beneden wijzen. Verder moet de lijn vanaf je oor naar je schouder, heup hak een rechte verticalen lijn zijn, en de lijn bit, pols, elleboog ook een rechte lijn (zie plaatjes in mijn profiel). Verder is het belangrijk om op je ademhaling te letten, die moet laag blijven. En been geven is trouwens geen excuus om je hakken naar boven te doen, als je been geeft horen je hakken gewoon mooi naar beneden te zijn, je drijft met je kuit. Dit is trouwens allemaal gebaseerd om Centered Riding, daar krijg je echt een onafhankelijke zit van en daar gaat je paard ook stukken beter van lopen als je het goed dus. Maar wat trouwens de beste tip is volgens mij is les nemen van bijvoorbeeld een Centered Riding instructeur. Natuurlijk is het ook belangrijk dat het paard ontspant en een beetje lekker in zijn lijf zit, op een gespannen paard zit je nooit lekker. Succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:14

Zonder beugels rijden is juist geen goed idee.
Dan heb je minstens één van deze problemen;
- Je gaat aan de teugels hangen
- Je knikkert eraf
- Je gaat klemmen, wat goed LIJKT, maar ondertussen verpest je je zit alleen maar
- Zit je eindelijk netjes zonder beugels, zit je weer compleet anders met beugels.

Gewoon mét beugels leren zitten.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:14

Bizzybijtje schreef:
Blijven oefenen. Zitoefeningen doen, zitlessen nemen....
Ik heb een redelijk goede zit (vind ik dan :D) op 9 van de 10 paarden (zie bijv. http://i1102.photobucket.com/albums/g44 ... /curry.jpg) maar zogauw ik op mijn fries zit zie je er niet zoveel meer van :n Nu rijd ik hem bijna een jaar, en het is al een stuk verbeterd. Denk maar zo, als je hierop kunt blijven zitten kun je het later op ieder paard :D

EDIT: Wat een verrassing, het is ook een fries bij jou! Probeer sowieso wat los te laten van voor, zodat je paard wat de ontspanning op kan gaan zoeken. Het scheelt al onwijs veel als ze hun rug ontspannen!

WOOOOOOOOOOOOWWWW wat een mooie Haflinger!!!! <3 <3 <3 <3

Je kan ook super goed rijden trouwens!