2e keer L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EstherBelle

2e keer L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 11:30

hallo allemaal,

gister 15-4-2012 heb ik weer een dressuur wedstrijd op mijn manege gehad (onderling dus:P)

ik zal eerst even wat info geven over mijn paardje^^
Naam: Belle
Leeftijd: 5 (over een weekje 6(A))
Geslacht: Merrie
Vader: Orlando
Vader v.d. moeder: Paciffic

Gister dus wedstrijd gehad, de L en M waren bij elkaar gevoegd aangezien er maar 2 M rijden bij ons.
ik was van die groep 2e geworden met 191 punten =D

In het commentaar stond dat ze veel in verzet kwam, dat ik aan overgangen met rustige handen moet werken, en dat ik op moet letten bij het wijken dat de voorhand voor is.

van het ''verzet'' weet ik, ze is nog niet voldoende bevestigt en drukt daarom nog regelmatig weg maar hier word aan geoefend en dit is al een heel stuk beter sinds te vorige keer. (ik zal het filmpje van mijn vorige wedstrijd ook uploaden)
rustige handen, heb ik nog nooit eerder gehoord, wel dat ik ze meer zelf moet dragen (wil ze te snel op de manenkam laten rusten(A))
en van het wijk daar ben ik me ook bewust van hier ben ik ook mee aan het oefenen.

zelf vind ik ook dat de galop nog wat te loperig is, en dat is ook een groot punt waar aan gewerkt word.

ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. en onderbouwend commentaar kunnen geven zodat ik daar goed op kan gaan letten en oefenen.

nu de filmpjes,

29-1-2012:

15-4-2012:

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:54

De punten die je zelf aangeeft kloppen inderdaad.
Het is erg jammer dat de aanluining niet bevestigd is. Je rijd je proef erg netjes. Je rijd de hoeken in en je rijd je figuren mooi.
Wat ik wel zie is dat er regelmatig boogjes in je teugel komt. Als je je teugels ietsje korter zou nemen heb je gelijk ook meer contact met de mond van je paard. Verder zou ik je beugels een gaatje langer doen. Je zit een beetje in een stoelhouding.
Verder wat een leuk paard heb je. Als de aanleuging goed bevestigd word ga je een leuke toekomst in met deze merrie.
Succes.

orkaan

Re: 2e keer L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:04

ik vind het beeld erg onrustig (en dat vind ik nog netjes uitgedrukt) en zeker voor een L1...(als het B is zou ik zeggen vooruit....)..en ik had je dus zeker geen 191 punten gegeven denk misschien dat je niet eens aan een winstpunt was gekomen. Dat "verzet"dat nekt je gewoon want het is echt dehele proef door....

Wijken is idd ook nog echt onvoldoende,

Tip ik zou aan de algehele rust gaan werken, veel overgangen..het paard rijd met jou en jij niet met paard, die doet precies waar ze zelf zin in heeft en het hoofd MOET stiller. (ik kan nu eenmaal geen voldoende geven als paard bij een overgang kop omhoog doet.......en ook bij het rijden van de figuren wat je overigens netjes doet is die kop omhoog kost je toch echt punten ipv die 7 word het dan toch een 6je of een 5 afhankelijk van hoe het beeld eruit ziet).

Paard loopt ook met weggedrukte rug probeer dus paard iig thuis wat ronder in te stellen en neusje eruit.

veel succes!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:01

Ik zie te veel spanning, niet zo'n fijn beeld. Als jij niet ontspant in je lichaam en je handen, dan kan jouw paard dat ook niet, dan kan ze haar rug niet goed gebruiken, niet ondertreden en dus niet met het hoofd omlaag, en dat uit zich dus in verzet. De aanleuning is erg onrustig, ik heb het idee dat je haar omlaag probeert te rijden met druk en met je handen. Dat gaat niet werken. Ze is nog best jong, dus eerst even de basis onder de knie krijgen, werken aan ontspanning, lengtebuiging, ondertreden, dus door zelf te ontspannen, veel overgangen en figuren rijden (op je zit, niet met je handen!) en dan moet het goed komen! Maar eerst dus zelf leren ontspannen en goed aan je zit werken. Succes!

EstherBelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:23

@JannaS bedankt voor je reactie, ik heb vandaag mijn beugels een gaatje langer gemaakt en dit ging prima dus hier zal ik ook verder mee gaan rijden. van mijn teugels heb ik vaker gehoord maar eigenwijs dat ik ben wil ik zo min mogelijk in de mond komen waardoor ik ze dus net te lang laat, terwijl dat ik weet dat ik om haar rond te krijgen meer op moet pakken, wil alleen voorkomen dat ze hard word in de mond, maar ik ga er zeker nog meer op letten.

@studiemiep bedankt voor je reactie, ik ben veel aan het oefenen op het bevestigen van de hoofd hals houding, en het beter ondertreden van haar achter benen, hier heeft ze wel heel veel moeite mee i.v.m. te zwakke kniebanden, maar ook hier word aangewerkt.

@xDreamerx ook jij bedankt voor je reactie, ik ben idd tijdens een wedstrijd nog redelijk gespannen tijdens gewone trainingen is dit totaal niet (al moet ik wel opletten dat ik niet met een holle rug ga rijden) ik probeer haar met veel kuit druk en lichte teugel druk omlaag te rijden, verder de lengtebuiging en het ondertreden zijn we ook veel mee aan het werk, hier heeft ze wel veel moeite mee, ondertreden lees hier boven, en de lengtebuigingen kantelt ze vaak heel snel, misschien nog goede tips om dit te trainen, ik ben nu voornamelijk veel bezig met voltes rond rijden, schouder voor schouder binnenwaarts, travers, contra stelling, en gewoon op de lange lijnen stelling vragen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 07:09

EstherBelle schreef:
ik probeer haar met veel kuit druk en lichte teugel druk omlaag te rijden

Daar gaat het dan een beetje fout. Met teugel druk omlaag of nageeflijk rijden gaat niet, wat je dan krijgt is een valse knik. Daarom is jouw paardje ook zo onrustig in de aanleuning, ze moet in een krul maar er is verder geen rug- en achterhandgebruik.
Je zegt het zelf dus een beetje verkeerd; je zegt in je post dat je bezig bent met het bevestigen van de hoofd- en halshouding en het beter ondertreden van de achterhand, terwijl je eerst een sterke en ondertredende achterhand moet hebben en het gevolg daarvan is dat het paard aan de voorkant nageeflijk gaat lopen, het is dus oorzaak en gevolg, niet twee dingen die je los van elkaar kan trainen, dus ontspannen in je hand (betekent niet dat je dan je teugels moet losgooien, je kan best contact houden, maar gewoon zonder druk) en dus de voorkant even negeren, bezig zijn met de achterhand! De oefeningen die je opnoemde zijn inderdaad goede oefeningen, maar dan moet je ze wel correct uitvoeren, dus met actieve achterhand en ondertredend been en zonder de valse krul. Als dat goed zit dan zal ze ook niet snel meer kantelen om de druk te ontwijken.

EstherBelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 15:09

@xDreamerx hmm, oke, ik ga er mee aan de slag. mijn volgende dressuur wedstrijd is pas in december dus dat duurt nog even (A) onder tussen lekker trainen, springen, crossen, en buitenritjes maken ^^
bedankt voor je reacties!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:40

graag gedaan ;)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:42

vind dat er ietsminder spanning mag op de hals
want zie in de draf aan het begin van het eerste filmpje dat ze erg onder je uit wil lopen
verder goed gedaan!

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:01

Ik denk dat je je teugels wat korter moet pakken.. want als je paard nu nageeft, heeft ze eigenlijk geen contact meer met jou handen.. miss dat ze daarom haar hoofd iedere keer omhoog gooit.. daarnaast denk ik dat je in de training er wel eens wat van mag zeggen als ze dit zo iedere keer doet.. want dat ziet er erg onrustig uit.
Ook denk ik dat je wat duidelijker de overgangen van de middengangen en weer terug duidelijker mag laten zien..
Bij het wijken, moet je zorgen dat de voorhand voor de achterhand is, anders is dat eigenlijk ook een 5. Dan zal je zien dat ze ook niet zo makkelijk terugvalt in het wijken.
Voor de rest doe je je figuren idd heel netjes. Als je nu enkel het beeld nog rustiger krijgt, dan kan je makkelijk wedstrijden winnen!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:29

zoals al gezegd moet je meer op je zit gaan rijden.
ook denk ik dat het helpt op je paard rechter te maken, als ie rechter gaat ie vanzelf met z'n hoofd omlaag.
je bent nu best wel aan het trekken, en af en toe zag ik het hoofd van je paard helemaal heen en weer gaan omdat je hem naar beneden dwingt.
daar moet je wel op tijd mee stoppen anders krijg je het er op een gegeven moment niet meer uit, dat met z'n hoofd schudden.
jullie moeten allebei meer ontspannen en je paard moet z'n rug en achterbenen beter leren gebruiken, dan komt vanzelf goed.
veel succes.