Ahoy in de les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irry

Ahoy in de les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 17:30

Sinds februari hebben we een nieuw paard op de manege. (ja, ik ben een manegeruiter & dit is een manegepaard) Ik ben een ruiter die vaak op zoek is naar avontuur en greep meteen mn kans :+
Ik heb zelf zo'n 7 jaar rij-ervaring op verschillende paarden, nooit een eigen paard, maar wel vaak lange periodes een zelfde paard.
Ahoy is een voskleurig, net 6-jarig paard, waarschijnlijk met een beetje tuigbloed, en met verschrikkelijk schattige sokken op zn achterbenen. En inderdaad, een 6-jarig paard als manege paard... Ahoy heeft geen enkel talent voor springen (maar hij probeert het wel) en is een beetje een blij eikeltje.
Nu komt dus het probleem, hij schud een beetje met zijn hoofd. En dan niet als een headbang'end paard, maar zelfs zonder teugelcontact doet meneer graag een giraffe na. In draf is het vooral af en toe ineens een zwieper (voornamelijk op het moment dat ie mooi gaat lopen) maar in galop beweegt zijn hoofd gewoon ongeloofelijk met zijn lichaam mee.
Het is opzich niet heel vervelend, maar daardoor heb ik steeds een 'wel contact- niet contact situatie'. En omdat Ahoy als je hem strakker pakt zich opkrult, probeer ik hem zo laag mogenlijk te krijgen. Maar hij gaat dus nog niet goed opzoek naar mijn hand...
Ook buigt ie vrijwel niet. Tenminste, zoals je straks op het filmpje kunt zien loopt ie liever een kant op dan toe te geven (en dan voornamelijk op rechts) ondanks dat ik de juiste hulpen geef.
Ik hoop dat jullie dingen zien in het filmpje waar je mij mee kunt helpen, en eventueel commentaar op mijn houding zou ik ook fijn vinden. Maar houdt er dus rekening mee dat Ahoy nogal schud, en ik mn best doe contact te houden, maar voornamelijk op ontspanning wil richten.
Binnenkort zal ik eens per week zelf gaan rijden met Ahoy, dus dan hoop ik iig iets te kunnen met jullie tips :)
Ik heb filmpjes van de aller eerste keer dat ie reed in de binnenbak, en van afgelopen weekend in de buitenbak. Hij is nogal schrikkerig (dat valt vooral in de binnenbakfilmpjes te zien) dus op sommige stukken zit ik misschien iets anders of peert 'ie hem (nee hij hoort in de binnenbak niet steeds rechts te wijken , hij was bang voor de deur :+ )
Eerder:

Galopje, Ahoy is dus het voskleurige paard met de witte achterbeentjes

Draf verruimen & verzamelen (voornamelijk links in beeld)
Nu:

Galop rechterhand (slechte kant, links ging een stuk fijner, hier kwam er af en toe een viertakt-galopje of vielen we terug) Met wat verruiming aan de lange zijdes

Nog meer galop

En de ietwat sneue poging tot stelling rechts vragen. Uiteindelijk kreeg ik de slappe lach en heb ik t maar opgegeven :')

Ik oefen zelf momenteel op recht blijven zitten op mijn paard, voeten iets verder naar achter houden, en het niet te hoog houden van mijn handen (dat is een klein automatisch ingeslopen dingetje)
Ik heb een lichtelijke stoelzit vind ik persoonlijk, en ga soms iets te ver naar achter zitten. Ik heb overigens blessures met mn duim gehad, waardoor mn handen niet zo sterk zijn, maar Ahoy is super licht in de hand (misschien is dat leuk voor jullie om te weten :) )
Hoe vinden jullie mn nieuwe laarzen trouwens :+ (verschillen in eerste en tweede filmpje)
Excuses dat ik geen foto's heb, die komen hopelijk ooit nog, en de filmpjes zijn niet van beste kwaliteit maar kunnen op HD gezet worden (tip!)
Alvast bedankt voor alle hulp!

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:37

Niemand die tips heeft? ik wil graag verbeteren!

Spruitje56

Re: Ahoy in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:40

hey
mooi paard ten eerste!
meschien minder strak je teugels houden?
vind het head begen wel meevallen!

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 16:43

hackny schreef:
hey
mooi paard ten eerste!
meschien minder strak je teugels houden?
vind het head begen wel meevallen!

Ik hou mn teugels al redelijk lang, dus nog langer ga ik niet aan beginnen tenzij ik strek of iets dergelijks haha
Ben blij dat het optisch gezien meevalt!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 16:57

Leuk dat je zo veel filmpjes gemaakt hebt :) Geeft wel aan dat je fanatiek bent en wilt leren denk ik... omdat je het ook op bokt plaatst.

Eerste wat me opvalt is dat je onder een filmpje geschreven hebt "wegrijden en verzamelen". Verzamelen is denk ik niet de juiste term voor de graad van africhting v an je paard. Dat komt pas later aan de orde, dus niet met verzameling bezig houden, want dat is nog niet mogelijk!

Verder denk ik dat je kan proberen met wat meer impuls te rijden. Als je paard een keer te hard gaat, wil dat nog niet zeggen dat ie genoeg impuls heeft. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Ik denk dat je taktproblemen in galop, naast dat het de mindere gang van het paard zou kunnen zijn, ook het gevolg is van onvoldoende impuls. Dit zie je ook in draf terugkeren: probeer actiever te rijden! Niet harder, maar actiever.

Ik vermoed dat de aanleuningsproblemen daardoor ook zullen verminderen, mits die niet het gevolg zijn van lichamelijke beperkingen van het paard.

Heel veel succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:46

ik ga wel met Gummie mee.
Heb zelf ook lange tijd een tuiger gereden. Ben ook een manege ruiter en deze tuiger kwam voor de kar vandaan. Ik weet niet wat er met dit paard is gebeurd voordat ie op de manege kwam bij jou?
Het hoofdschudden vald reuze mee. Vind ik zelf. Dat het komt dat je paard zich opkropt, komt denk ik een beetje door het ras. De tuiger die ik reed kropte zijn hoofd zo hoog op, dat ik geen rem meer had, en hij alles vrijuit kon doen. Na een tijdje ging hij nageven, hij ging iets meer naar mijn hand lopen, en tegenwoordig rijd ik niet meer op hem. Hij is zo ver "afgericht" om het zo maar te noemen, dat hij door anderen gereden kan worden. Op dit moment, loopt hij netjes aan de teugel, en gaat zijn galop ook heel goed. En dat met een paard dat het woord Galop 8 jaar lang nooit gekent heeft. Als ik het goed begrijp is je paardje nog niet zo lang bij jullie op stal. Zijn gangen en nagevelijkheid zullen met de tijd beter en onafhankelijker worden zegmaar. Nu heeft hij TE veel jou hulp, en hand nodig om op te steunen. Zie het zo: Hij moet het nog leren. Net zoals een baby moet leren lopen en leren praten. Moet hij leren jou hand te zoeken en jou hand te vertrouwen. Dus de tijd zou het leren! Succes!

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:11

gummie schreef:
Leuk dat je zo veel filmpjes gemaakt hebt :) Geeft wel aan dat je fanatiek bent en wilt leren denk ik... omdat je het ook op bokt plaatst.

Eerste wat me opvalt is dat je onder een filmpje geschreven hebt "wegrijden en verzamelen". Verzamelen is denk ik niet de juiste term voor de graad van africhting v an je paard. Dat komt pas later aan de orde, dus niet met verzameling bezig houden, want dat is nog niet mogelijk!

Verder denk ik dat je kan proberen met wat meer impuls te rijden. Als je paard een keer te hard gaat, wil dat nog niet zeggen dat ie genoeg impuls heeft. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Ik denk dat je taktproblemen in galop, naast dat het de mindere gang van het paard zou kunnen zijn, ook het gevolg is van onvoldoende impuls. Dit zie je ook in draf terugkeren: probeer actiever te rijden! Niet harder, maar actiever.

Ik vermoed dat de aanleuningsproblemen daardoor ook zullen verminderen, mits die niet het gevolg zijn van lichamelijke beperkingen van het paard.

Heel veel succes!

Dankjewel voor je tips, ik probeer idd op deze manier dingen te leren omdat me dat tijdens de les niet meer lukt.
Ik zal het in vervolg niet meer verzamelen noemen, maar zo zegt mijn lerares dat altijd ;)
Heb je ook tips waarmee ik impuls kan verbeteren? of werken vooral overgangen hier goed voor. Ik probeer hem altijd zo attend mogelijk op mijn hand te houden, en kan hem zelfs soms al van een schrikje afhouden waar hij er met anderen vandoor gaat :) Maar inderdaad, ook als ik erop zit voel ik dat hij weinig impuls heeft, en vooral als hij moe wordt anders gaat lopen. Hij is erg voorwaarts, maar ik rij altijd met zweepje omdat ik hem gewoon graag aan mn been heb.
Maar heb je specifieke dingen die ik zou kunnen oefenen? :)
Dankjewel!

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:16

LoveUggs schreef:
ik ga wel met Gummie mee.
Heb zelf ook lange tijd een tuiger gereden. Ben ook een manege ruiter en deze tuiger kwam voor de kar vandaan. Ik weet niet wat er met dit paard is gebeurd voordat ie op de manege kwam bij jou?
Het hoofdschudden vald reuze mee. Vind ik zelf. Dat het komt dat je paard zich opkropt, komt denk ik een beetje door het ras. De tuiger die ik reed kropte zijn hoofd zo hoog op, dat ik geen rem meer had, en hij alles vrijuit kon doen. Na een tijdje ging hij nageven, hij ging iets meer naar mijn hand lopen, en tegenwoordig rijd ik niet meer op hem. Hij is zo ver "afgericht" om het zo maar te noemen, dat hij door anderen gereden kan worden. Op dit moment, loopt hij netjes aan de teugel, en gaat zijn galop ook heel goed. En dat met een paard dat het woord Galop 8 jaar lang nooit gekent heeft. Als ik het goed begrijp is je paardje nog niet zo lang bij jullie op stal. Zijn gangen en nagevelijkheid zullen met de tijd beter en onafhankelijker worden zegmaar. Nu heeft hij TE veel jou hulp, en hand nodig om op te steunen. Zie het zo: Hij moet het nog leren. Net zoals een baby moet leren lopen en leren praten. Moet hij leren jou hand te zoeken en jou hand te vertrouwen. Dus de tijd zou het leren! Succes!

Op het eerste gezicht lijkt Ahoy alleen totaal niet op een tuiger, alleen met springen lijkt het soms zo, dus ik weet niet zeker watvoor ras hij is. Hij ziet er verder meer uit als het type hooghoofdig sportpaard ;)
Ik weet niet wat er met hem is gebeurt voor hij op de manege kwam, alleen dat hij nog heel jong is.
Ahoy heeft gelukkig wel een hele goede rem, hij is heel rustig, behalve als je hem echt strak pakt, maar een harde teugel heb ik nog nooit nodig gehad bij hem (zelfs niet met springen) Hij is heel rustig, maar wel erg oplettend.
Hij zoekt idd vooral in de galop mijn handen op, en vind bochten moeilijk (al gaat dat al een stukje beter) Weet jij goede oefeningen zodat ik hem minder op mijn laat steunen? Want ook met springen merk ik dat ie nog niet helemaal op eigen beentjes loopt (als je snapt wat ik bedoel)
Is galop met langere teugel (strekken) een goede oefening? of is dat juist slecht, valt ie uit mekaar, en heeft het een verkeerd effect?
Dankjewel! :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:20

Kwaliteit gaat voor kwantiteit :) Als hij anders gaat lopen doordat hij moe wordt, kun je je misschien afvragen of je wat meer moet varieren met hoe lang je rijdt. Laat de tijd dat je op je paard zit afhangen van hoe het op dat moment gaat. Uiteraard moet je aan de conditie van je paard werken, dus ik zeg niet dat je gewoon maar altijd stoppen als jouw paard wat minder gaat lopen doordat ie moe is! Maar veel ruiters rijden standaard een uur, terwijl soms een half uur beter zou zijn.

Veel afwisseling: niet iedere dag hetzelfde rondje, niet iedere dag even intensief, niet iedere dag even lang en niet iedere dag dezelfde oefeningen.

Gaat je paard te hard, let er dan op dat je ondanks dat wel gewoon je been er aan houdt. Impuls is de door de ruiter opgewekte en gecontroleerde (!) energie. Als ie zelf te hard gaat, is het niet door jou opgewekt, en ook niet door jou gecontroleerd.

Misschien kun je proberen onafhankelijk van hoe je paard loopt voor jezelf in te bouwen op welke plaats in de bak jij een overgang wilt maken, en na hoeveel pasen je weer in de volgende gang wilt zijn. Dus even niet gelet op of de overgang netjes is (waarbij je natuurlijk zelf wel netjes moet blijven rijden ;), maar gewoon bij A wil ik naar de stap, bij de eerstvolgende letter wil ik in draf zitten, na 5 passen galop, na 10 passen draf, etc.

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:28

gummie schreef:
Kwaliteit gaat voor kwantiteit :) Als hij anders gaat lopen doordat hij moe wordt, kun je je misschien afvragen of je wat meer moet varieren met hoe lang je rijdt. Laat de tijd dat je op je paard zit afhangen van hoe het op dat moment gaat. Uiteraard moet je aan de conditie van je paard werken, dus ik zeg niet dat je gewoon maar altijd stoppen als jouw paard wat minder gaat lopen doordat ie moe is! Maar veel ruiters rijden standaard een uur, terwijl soms een half uur beter zou zijn.

Veel afwisseling: niet iedere dag hetzelfde rondje, niet iedere dag even intensief, niet iedere dag even lang en niet iedere dag dezelfde oefeningen.

Gaat je paard te hard, let er dan op dat je ondanks dat wel gewoon je been er aan houdt. Impuls is de door de ruiter opgewekte en gecontroleerde (!) energie. Als ie zelf te hard gaat, is het niet door jou opgewekt, en ook niet door jou gecontroleerd.

Misschien kun je proberen onafhankelijk van hoe je paard loopt voor jezelf in te bouwen op welke plaats in de bak jij een overgang wilt maken, en na hoeveel pasen je weer in de volgende gang wilt zijn. Dus even niet gelet op of de overgang netjes is (waarbij je natuurlijk zelf wel netjes moet blijven rijden ;), maar gewoon bij A wil ik naar de stap, bij de eerstvolgende letter wil ik in draf zitten, na 5 passen galop, na 10 passen draf, etc.

Klopt, alleen in manegelessen heb ik daar weinig over te zeggen (en ben vaak zelf ook zo moe als het maar kan) maar hij moet nu toch langzaam wel wat conditie op gaan bouwen. Het is puur het laatste beetje uitdraven dat ie echt begint te klieren (heel zachtjes lopen, zwieper met het hoofd) en dan kan ik been geven wat ik wil, maar dan houdt ie daar niet mee op. Ik vind persoonlijk dat het dan klaar is, maarja, les is les, alleen ben ik bang dat ie dan een beetje 'verkeerd' begint te lopen. Ook heb ik niets te zeggen over wat hij iedere dag doet, ik zou het ook niet weten, maar het zal vast wel per les verschillen.
De gecontroleerde energie gaat gelukkig al wat beter. Als hij gaat hardlopen (voornamelijk in het beginstuk draf) dan doe ik de teugels wat langer en mn been eraan, maar ondertussen wel af en toe een halve ophouding, zodat ie doorkrijgt dat ie beter gewoon normaal kan gaan doen haha.
Dat laatste zal ik vrijdag eens goed oefenen, is wel een leuke oefening voor vrijrijden :) Kan ik meteen met hem oefenen op stilstaan (dat het niet Boem meer is, maar gewoon een rustige overgang)
Dankjewel, ik ga dr mee bezig!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:30

Heel zachtjes gaan lopen en zwiepen met het hoofd aan het einde van de les kan in mijn ogen duiden op verzuring, vandaar dat ik de tip gaf dan soms niet zo lang door te rijden. Want iedere minuut dat ie verzuurt, te lang doorgaat, breek je alles wat je opbouwt, weer af! ;)

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 11:35

gummie schreef:
Heel zachtjes gaan lopen en zwiepen met het hoofd aan het einde van de les kan in mijn ogen duiden op verzuring, vandaar dat ik de tip gaf dan soms niet zo lang door te rijden. Want iedere minuut dat ie verzuurt, te lang doorgaat, breek je alles wat je opbouwt, weer af! ;)

Oke, dat wist ik niet, dankjewel!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:48

Nee ik zou lekker door blijven rijden. Niet je teugels losgooien, want dan is hij je kwijt. Gewoon lekker door rijden. Veel voltes en overgangen rijden, en een stille hand. Van voltes word zijn evenwicht beter en van overgangen EN voltes word zijn achterhand sterker. Zo kan hij beter op eigen benen lopen, en die stille hand gaat hij dan vanzelf opzoeken. Zoals k al zei, de tijd zal het leren =P als hij beter op zichzelf kan gaan lopen, zal hij op een gegeven moment je hand gaan opzoeken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:51

En tussendoor vaker even stappen (wat velen vergeten).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 11:53

gummie schreef:
En tussendoor vaker even stappen (wat velen vergeten).

Overgangen dus :+ :P := :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:00

Nee, gewoon stappen, lange teugel, op adem komen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:05

Maar dat is vrij logisch met een 'groen' paard.
Mijn bijrijdpaard heeft een zware vorm van artrose, en iets aan zijn luchtwegen. Daarbij komt ook nog dat hij graag voor je wil werken, en dus als maar doorgaat, ookal hoor je bij bijna elke keer dat hij ademhaalt een soort van kuchje, of stopje zegmaar. Dan moet ik hem dwingen te gaan stappen, omdat hij anders vrolijk doorloopt. Sommige paarden kennen hun grenzen niet, en gaan maar door en door en door. Dan is het voor de ruiter de taak, om in te schatten wanneer je je paard een korte adempauze moet geven.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:13

je zou denken dat als het zo logisch was, dat meer mensen het ook zouden doen :P Helaas zie ik menig ruiter toch 45 minuten lang volop galopperen, draven, overgangen rijden, schakelen, etc.
En dan ook niet de moeite nemen het paard in te stappen vooraf, of uit te stappen naderhand. Gewoon direct vanuit de wedstrijdring de trailer op, direct na de les al hijgend en zwetend de stal in, etc.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 12:18

Ja, dat vind ik ook verschrikkelijk hoor. Ik ben ook manegeruiter en heb dan mijn bijrijdpaard. Helaas dien ik me aan de regels van de manege te houden, en volgt er bijna direct na mijn les een springles waardoor je niet relaxed kan uitstappen, maar om balken heen moet slalommen en staanders.. Mijn les eindigt om 6 uur. De springles begint om kwart over 6.. Vind het persoonlijk niet lang genoeg om paarden uit te stappen... Mijn bijrijdpaard stap ik minstens 20 min in, en 20 min uit. Heb helaas een meisje in mijn les zitten dat haar paard uit stal haalt, (niet poetst) opstapt, en weg draaft. Als ze dit zou doen op een normale manier, zou ik er minder problemen mee hebben dan hoe ze het nu doet. Het is serieus: Zitten. Schoppen, schoppen, schoppen, slaan met de zweep, en nog een paar tikken met die zweep, en paard vliegt bijna in galop door de bak. Kan hier zo kwaad om worden. Behandel die paardjes met respect.. Als ik uit mn bed word getrokken en gelijk zonder me te we wassen, aan het werk moet zou ik toch een partij kwaad worden...

Ik vind het belangrijk dat mn paard op de juiste manier behandeld word. Een aardige en respectvolle manier dus..

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:43

Dankjullie voor het commentaar, en ik zal extra goed in en uitstappen komende keren ;)

irry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 17:19

*update* :)
Heb net weer lekker met Ahoy gereden, vrij rijden dus zonder les.
Meneer had een spookdagje (toen ik aan t borstelen was was de trekker in de bak, dus hij was een beetje opgewonden) waardoor ik niet echt veel 'lang' heb kunnen stappen. Simpelweg omdat het ook dan nieteens ontspannen zou zijn. Wel heb ik lekker veel aan zn stelling gewerkt, en na heel veel voltes ophoudingen etc boog ie eindelijk een klein beetje naar rechts. Rechtergalop was alleen nogsteeds niet zo fijn. Wel heb ik veel voltes in galop gereden, en kreeg ik na een tijdje een hele fijne stelling. Hij liep laag ipv hoofd, en schudde amper, en ik had volledig contact :) voelde heel fijn! Totdat ik weer op de plekjes kwam waar die bang was dan iig...
Weten jullie nogmeer oefeningen die ik met hem kan doen? want voltes rijden wordt na een tijdje ook wat saai