Ik heb zelf zo'n 7 jaar rij-ervaring op verschillende paarden, nooit een eigen paard, maar wel vaak lange periodes een zelfde paard.
Ahoy is een voskleurig, net 6-jarig paard, waarschijnlijk met een beetje tuigbloed, en met verschrikkelijk schattige sokken op zn achterbenen. En inderdaad, een 6-jarig paard als manege paard... Ahoy heeft geen enkel talent voor springen (maar hij probeert het wel) en is een beetje een blij eikeltje.
Nu komt dus het probleem, hij schud een beetje met zijn hoofd. En dan niet als een headbang'end paard, maar zelfs zonder teugelcontact doet meneer graag een giraffe na. In draf is het vooral af en toe ineens een zwieper (voornamelijk op het moment dat ie mooi gaat lopen) maar in galop beweegt zijn hoofd gewoon ongeloofelijk met zijn lichaam mee.
Het is opzich niet heel vervelend, maar daardoor heb ik steeds een 'wel contact- niet contact situatie'. En omdat Ahoy als je hem strakker pakt zich opkrult, probeer ik hem zo laag mogenlijk te krijgen. Maar hij gaat dus nog niet goed opzoek naar mijn hand...
Ook buigt ie vrijwel niet. Tenminste, zoals je straks op het filmpje kunt zien loopt ie liever een kant op dan toe te geven (en dan voornamelijk op rechts) ondanks dat ik de juiste hulpen geef.
Ik hoop dat jullie dingen zien in het filmpje waar je mij mee kunt helpen, en eventueel commentaar op mijn houding zou ik ook fijn vinden. Maar houdt er dus rekening mee dat Ahoy nogal schud, en ik mn best doe contact te houden, maar voornamelijk op ontspanning wil richten.
Binnenkort zal ik eens per week zelf gaan rijden met Ahoy, dus dan hoop ik iig iets te kunnen met jullie tips
Ik heb filmpjes van de aller eerste keer dat ie reed in de binnenbak, en van afgelopen weekend in de buitenbak. Hij is nogal schrikkerig (dat valt vooral in de binnenbakfilmpjes te zien) dus op sommige stukken zit ik misschien iets anders of peert 'ie hem (nee hij hoort in de binnenbak niet steeds rechts te wijken , hij was bang voor de deur
)Eerder:
Galopje, Ahoy is dus het voskleurige paard met de witte achterbeentjes
Draf verruimen & verzamelen (voornamelijk links in beeld)
Nu:
Galop rechterhand (slechte kant, links ging een stuk fijner, hier kwam er af en toe een viertakt-galopje of vielen we terug) Met wat verruiming aan de lange zijdes
Nog meer galop
En de ietwat sneue poging tot stelling rechts vragen. Uiteindelijk kreeg ik de slappe lach en heb ik t maar opgegeven
Ik oefen zelf momenteel op recht blijven zitten op mijn paard, voeten iets verder naar achter houden, en het niet te hoog houden van mijn handen (dat is een klein automatisch ingeslopen dingetje)
Ik heb een lichtelijke stoelzit vind ik persoonlijk, en ga soms iets te ver naar achter zitten. Ik heb overigens blessures met mn duim gehad, waardoor mn handen niet zo sterk zijn, maar Ahoy is super licht in de hand (misschien is dat leuk voor jullie om te weten
)Hoe vinden jullie mn nieuwe laarzen trouwens
(verschillen in eerste en tweede filmpje) Excuses dat ik geen foto's heb, die komen hopelijk ooit nog, en de filmpjes zijn niet van beste kwaliteit maar kunnen op HD gezet worden (tip!)
Alvast bedankt voor alle hulp!