hier het eerst HAW topic van Royal! Royal is een, sinds vrijdag, een 14 jarige ruin van Gribaldi. Samen met mijn zus heb ik Royal nu ongeveer vijf/zes jaar, toen hij nog hengst was. Ik reed al als tienjarig meisje op hem en dat kan/kon je wel merken. Royal wist, dat als ik ging rijden, hij gewoon braaf een paar rondjes moest lopen en dat hij dan klaar was, puur omdat ik niet wist hoe dat moest. Ik was in die tijd vooral een manegeruiter en ben daar sinds driekwart jaar mee gestopt en begon toen serieus te lessen met Royal. In die tijd zijn we allebei steeds meer gaan leren: we gingen echt back to the basics. Hoe rij ik een volte, hoe verander ik van hand, hoe zorg ik dat hij niet onder me vandaan loopt, enz enz. Langzaam aan gingen we wat meer aan het werk: we gingen wijken en pakten af en toen een paar stapjes schouder buitenwaarts mee, maar waar we het voornaamste mee bezig zijn is Royal soepel rijden en richting het nageefelijke gaan. Ik vind zelf dat het al stukken beter gaan als je vergelijkt waar we mee begonnen, maar ik heb nog steeds struikelpunten:
- Mijn houding en dan vooral mijn rug. Ik loop van mezelf al met een holle rug en dit zet ik ook door op het paard.
- Mijn voeten. Ik rij met veiligheidsbeugels (open aan de binnenkant), omdat mijn zus dit fijner vind. Toen we nog op een pensionstal stonden is er een keer een ongeluk gebeurd met een andere jongen op een paard, die mee werd gesleept omdat hij vast zat aan de beugels. Een jong meisje, dat wordt meegesleept door een paar van 1.70 vond mijn zus geen goed idee, dus die beugels zijn een beetje vastgeroest. Ik trek af en toe (lees: vaak) mijn benen op of hou me vast met mijn knieën, waardoor ik de beugels kwijt raak en enorm zit te stuiteren.
- Wat ik vooral merk aan mijn 'achtergrond' als manegeruiter is dat ik de helft van het paard vergeet. Ik focus vooral op mijn binnenhand/binnenbeen waardoor Royal vaak onder me weg loopt of schuin gaan lopen met zijn hoofd.
Ik rij Royal vast voor één keer in de week (waarin ik meestal les heb) maar meestal rijd ik op donderdag/vrijdag/zaterdag/zondag nog wel één of twee keer extra. We rijden geen wedstrijden, in een heeeele verre toekomst wil ik dat misschien gaan doen, maar voordat we daar aan gaan beginnen wil ik dat alle knopjes er op zitten

De foto's zijn gemaakt door mijn zus en staan op volgorde. Er zijn alleen nauwelijks foto's van het instappen (toen was ze nog bezig met zijn stal
) Ik zie nu dat de foto's enorm achteruit zijn gegaan door het uploaden/verkleinen, maar je kan het nog goed genoeg zien 

1. Hier zie je gelijk al mijn holle rug en dat ik mijn voeten niet goed uitdruk.

2. Hier weer mijn voeten, ik ga heel raar zitten en hou m'n handen raar hoog

3.Ik val heel erg naar voren en mijn buitenhand valt naar buiten (rare uitleg, is iig niet gelijk met binnen
)
4. Beetje raar sta-moment, hij loopt hier lekker met zijn hoofd naar boven en m'n voeten gaan weer hun eigen gang

5. Hier laat ik mijn buitenteugel los (eigenlijk de hele binnenkant) en gaan m'n voeten weer hun eigen gang..

6. Dit vind ik al een wat fijner beeld, jammer dat ik m'n binnenteugel slap laat hangen

7. Dit is echt een typisch momentje van ikhoorniettewerkenbijhaar, Royal denkt, zoek het zelf maar uit

8. Op de een of andere manier vind ik dit er niet lekker uitzien, hier zie je vooral mijn holle rug.

9. Dit is nog wel oké, moet alleen naar voren kijken

10. Hier komt Royal weer omhoog en m'n rug is weer hol

11. Hier vliegt m'n binnenteugel weer los

12. Weer een standfoto, hij staat niet helemaal vierkant en voor mijn gevoel laat hij zijn nek niet goed los
(13. Nog even een rondje buiten om, soort van mijlpaal. Al die tijd nooit naar buiten geweest met Royal en nu ook nog eens gedraafd
)Ik hoop dat je er wat van kan maken, wees asjeblieft niet aardig, kom maar op met die verbeterpunten die ik kan meenemen als ik zelf rij

Liefs, Julia

Zoals op foto 7, dit is een moment dat je meteen in moet grijpen en moet zeggen dat dat niet mag. Valt niet mee (ik ben er ook nog niet zo goed in), maar het werkt wel echt!
) maar gewoon flink oefenen met voorwaarts rijden, tempowisselingen en overgangen. Probeer vervolgens vanuit het voorwaartse met je handen wat druk op te vangen, maar niet aan de voorkant komen als het paard geen druk geeft. Succes!