links vast, rechts vast. hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

links vast, rechts vast. hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:00

Wordt er stapel gek van:

Hij heeft (nu bijna 1.5 jaar geleden) de ketting van de staldeur in zijn mond gehad ( waarschijnlijk ) en hierdoor zijn zijn onderlagen kapot geweest. Dit is nu helemaal genezen ( de tandarts is er diverse malen bij geweest en zijn mond is weer genezen, tevens ook gecontroleerd op foto's bij de Da )

Ik ben weer gaan rijden toen is het even weer goed gegaan en zouden we de wedstrijden weer in gaan. Tot ongeveer een maand geleden. Het is weer helemaal terug bij af! Zo kan je de wedstrijden weer in dat hij fijn loopt en de volgende dag is ALLES weg en hij pakt steeds links vast, 5 min later rechts ( en kantelen, zeer overdreven dat ik giga veel kg op mijn rechter OF linker teugel heb )

Fisio en Osteo erbij gehad. Hij had wat blokkades in zijn rug en deze zijn verholpen. Maar het rijden is er nog niet echt beter op geworden dan wat het een klein maandje geleden was.
Hij blijft zodra ik ga rijden eerst rechts vastpakken heb ik deze los dan is het links. Vooral als ik ga wenden naar de linkerhand loopt hij over de buitenschouder weg en weer giga kantelen. Voltes rijden is een mega probleem want 9 van de 10 keer drukt hij mij tegen de bakrand aan op de linkerhand. Hij loopt van helemaal over de buitenschouder weg, hoofd omhoog en ik kan hem dan bijna niet meer corrigeren dmv binnenteugel naar binnen en buitenteugel eraan om de schouder er toch onder proberen te krijgen.

Rechts kan ik hem eigenlijk redelijk de baan rond rijden. Maar dan heeft hij ook weer die overdreven stelling.

Ook met mijn been naar de "losse" kant toe te werken help niet. Hij blijft vastpakken en kantelen. Ik ben veel met overgangen bezig. Draf, stap, draf, halthouden, halthouden, galop. Dat doet hij goed, hij reageerd daar wel op maar loslaten HO MAAR!!!

Ook de zware kant loslaten en de losse kant erbij pakken is drama want dan loopt hij helemaal binnenstebuiten en rechtmaken met mijn been lukt niet ( geen reactie )

Wat kan ik het beste hieraan doen? Hoe kan ik de druk weer gelijk krijgen en recht in zijn hals zonder dat getrek naar binnen of buiten.

Hoe kan ik hem het beste aanpakken zodat die kanteling en dat vasthouden eens stopt. Het is gewoon niet meer te doen. Ik wordt boos en gefrustreerd! Hij liep echt lekker en nu.... waardeloos!

Tevens ondertussen ook nog een nieuw zadel aangeschaft omdat de kamer te nauw was.

Iemand voor mij een tip hoe ik hem het beste kan corrigeren zodat hij wil loslaten, en op welke hand kan ik hem het beste loswerken en hoe??

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: links vast, rechts vast. hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:07

Eerste (grote) fout is al je binnen teugel, als je paard over de buiten schouder weg valt moet je echt absoluut van de binnen teugel af blijven!! Ook als hij je plet, want hoe meer je aan de binnen teugel komt hoe meer hij zijn schouder weg zal duwen/vallen.

Ik denk dus dat het echt rijtechnisch is en absoluut niet aan hem ligt (ook omdat het beide kanten op is), waarschijnlijk ben je nu ook veel te veel gefocust op zijn hoofd/hals (mede door dat hij zijn lagen kapot gehad heeft). Laat hem jouw hand eens opzoeken, inplaats van andersom (wat dat doe je nu). Dus van achter naar voor rijden, dan laat hij vanzelf los of beter gezegd, dan laat jij los en heeft hij niets om vast te houden of op te kantelen.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:08

De fysio laten komen zou kunnen helpen. Bij mijn fjord helpt dat wel goed. Ze kan je tips geven hoe het beste te werk te gaan

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:18

Quir schreef:
Eerste (grote) fout is al je binnen teugel, als je paard over de buiten schouder weg valt moet je echt absoluut van de binnen teugel af blijven!! Ook als hij je plet, want hoe meer je aan de binnen teugel komt hoe meer hij zijn schouder weg zal duwen/vallen.

Ik denk dus dat het echt rijtechnisch is en absoluut niet aan hem ligt (ook omdat het beide kanten op is), waarschijnlijk ben je nu ook veel te veel gefocust op zijn hoofd/hals (mede door dat hij zijn lagen kapot gehad heeft). Laat hem jouw hand eens opzoeken, inplaats van andersom (wat dat doe je nu). Dus van achter naar voor rijden, dan laat hij vanzelf los of beter gezegd, dan laat jij los en heeft hij niets om vast te houden of op te kantelen.

ik denk ook dat het ook een groot gedeelte aan mij ligt.
Maar mijn "denk" fout hierin is ook:
Als ik de binnenteugel er niet bij hou loopt hij toch compleet over de buitenschouder weg? Hij is zo ontzettend sterk aan de buitenteugel dat hij dan gewoon rechtdoor gaat.
En ja ik ben wel meer gefocust op zijn hoofd hals houding omdat hij zo overdreven de stelling aanneemt.
Hoe kan ik dat dan rijtechnisch het beste oplossen?
Ik heb les en dan gaat het wel goed (eerste kwartier niet maar daarna wel) maar als ik voor mijzelf rij val ik steeds in deze circel.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:28

Als het in de les na 15 minuten wel goed gaat, moet je heeeeel bewust de les gaan rijden. Wat doe ik en hoe reageert mijn paard hier op? En na de les goed evalueren met je instructeur en vraag om oefeningen om mee aan de slag te gaan.

De grootste denk fout van jou is inderdaad zonder binnen teugel nog meer over de buitenschouder weg vallen. Als je voldoende buitenteugel hebt kan hij namelijk niet over de schouder wegvallen. Als je op de binnen teugel rijd, valt hij toch ook niet over de binnen schouder weg? De kans is wel groot dat het sturen dan minder vlot gaat, maar dat is op zoek gaan naar het compensatie punt en dat duurt nog wel even voor je dat gevoel gevonden hebt. Waarschijnlijk vind je dat tijdens de les en hou dat gevoel goed vast.

Als je zonder instructeur rijd, probeer dan zo te beginnen dat het paard jouw hand gaat opzoeken (dat wil niet zeggen dat je met lange teugel moet rijden of iets dergelijks), rijd het paard echt van achter naar voren. Dus start de motor en vang het rustig met een stille hand op.

Longeer je wel eens? Zo nee zou ik dat als ik jou was ook wat meer doen, minimaal 1 keer in de week liefst 2 keer, trainingsopbouw makkelijkste is: longeren, volle training, basis werk, dagje rust (bijvoorbeeld bos rit, wandelen, of echt lekker niks) en dan weer longeren, volle training, basis werk, etc..

Longeren met een "vaste" bijzet/slof dus geen passoa of iets dergelijks. Zorg voor 2 losse bijzets/slofdelen. Zodat je de binnen kant fractie korter zet dan de buitenkant (mits het paard niet over de buitenschouder weg gaat vallen). Niet longeer door het bit naar de singel gaan doen om stelling te krijgen, dna ben je namelijk veel en veel te sterk. Voorkeur zelfs longeerlijn gewoon aan 1 bit ring klikken (maar daar kan je hele theorieën over bedenken waarom wel of niet, wil evt wel uitleggen waarom aan 1 bitring en niet ergens door heen gaan halen).

Vraag maar als het nog niet duidelijk is of je meer wilt weten. :)

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:52

kwartje moet even vallen hoor.

Het zal mij ook tussen de oren zitten. Als ik hem ga rijden dan heb ik veel druk in mijn buitenhand (ik rij linksom) mijn binnenteugel is een waslijn. Deze wil ik dan ook op meer verbinding rijden maar zodra ik eraan kom gaat hij NOG meer naar binnen kijken. Dit probeer ik dan op te lossen door meer buitenteugel te nemen, dus nog meer kg in mijn hand. En daar begint het probleem. Die oplossing kan ik in mijn vrijrijden niet voor elkaar krijgen. Zelfde geval als ik van hand ga veranderen. Hij neemt overdreven stelling, laat 1 teugel compleet los als waslijn en ik zoek het op met die andere teugel omdat hij voor mijn gevoel binnenstebuiten gaat lopen. Hij kan enorm snel schakelen in welke kant hij vast houd. Zo heb ik mega druk in mijn rechterhand en zo is het de linkerhand.

Het probleem begint dus al op het moment dat ik de bak in kom zetten. Hij laat los en ik probeer op de losse kant druk te krijgen door aan de vaste kant zijn hoofd recht te krijgen. En dat is het kwartje die niet wil vallen bij mij! Hoe los ik dat het beste op? Dan ben ik met de voltes denk ik ook een stuk verder.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:42

Een oefening die wij wel eens rijden, is de buitenteugel oefening wat inhoudt dat je de binnenteugel los laat(letterlijk laten hangen als dat lukt zonder dat het gevaar bestaat dat hij erin stapt) en alleen sturen met je zit en begeleiden met je buitenhand
Vaak zit je als ruiter namelijk onbedoeld onduidelijk te doen door te veel te willen sturen met je binnenhand. Tevens zorgt deze oefening bij jou pony misschien voor een verrassingseffect waardoor hij niet vastpakt of eerder los laat

En heb je wel eens overwogen om eens bitloos te proberen? Ik ben heel benieuwd of hij zich nog steeds zo vast zet als hij geen bit heeft om vast te pakken

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:36

Je moet gaan proberen om je paard rechter te gaan maken in zijn lijf en zijn hoofdje tussen jou handen te krijgen en schouder er recht onder.
Veel binnen hoefslag rijden en proberen met evenveel druk op de teugels te gaan rijden gaat zijn hoofdje te veel naar binnen en valt hij over de buiteschouder weg dan zet je de schouder naar binnen door allebei je handen even naar binnen te plaatsen en zet je dus met de buitenteugel de schouder weer naar binnen zonder je stelling te verliezen. Dan kan ie dus ook niet vast pakken op een kant en krijg je na oefening steeds meer gelijke druk op de teugels (eventueel weer tegenovergesteld corrigeren al hij over de andere schouder weer wegvalt) Zodra de schouder weer er bij is voor jezelf weer een rechte lijn rechtuit rijden en valt ie weer weg meteen weer opzij zetten om te corrigeren
Dit gewoon heel consequent door zetten en oefenen op de binnenhoefslag dan ga je vanzelf merken dat je paard rechter word op beide handen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:35

In ieder geval wel goed dat je er ook professionele hulp bij zoekt :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:54

Ja lastig, laat jij zelf wel los?
Kan het paard wel recht lopen?
Want je wil een rechte hals tussen de teugel, welke oefeningen doe je daar voor?
Boos op je paard en gefrustreerd worden heeft geen zin want het probleem ligt bij jou denk ik.
Een paard wat scheef is kun je nooit recht laten lopen hoe graag je ook wil, want het kan eruit zien als recht tussen de teugel voor jezelf omdat jij op die hals zit te kijken maar wat gebeurd er dan met zijn benen, voel eens door je paard heen,fosuc je niet alleen op zijn hoofd en hals wat gebeurd er als jij stelling vraagt en wat is stelling en waarvoor vraag je stelling, miss een instructrice zoeken die jou kan leren hoe je echt kan gymmen om je paard weer soepel en buigzaam te maken, maar ook een die jou kan uitleggen hoe het moet voelen, in je hand en zit.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 10:17

Probeer je handen eens wat hoger te houden (als je ze nu laag houd tenminste, anders heeft t niet zoveel zin). Als je je handen hoger houd druk je niet op de lagen, kan ook zijn dat het nog wat gevoelig is of dat er een pijnherinnering is bij het paard.
Gewoon een keer uittesten, handen mega hoog voor je gevoel en rijden. Gaat het beter, dan merk je dat direct en weet je waar je oplossing zit, je kan dan op zoek naar een andere hand-positie (beetje naar de juiste hoogte zoeken). Als het helpt kun je ook gewoon met (lichte) druk in de mondhoek heel erg goed rijden (beter zelfs... maar nu zal bokt wel over me heen gaan hihi).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:10

@pieps als het goed is rust het bit niet op de lagen maar op de tong, en idd je mag een paard niet met druk rijden ook niet met lichte druk op de mondhoek, eigenlijk moet je nergens druk uit oefenen als hij goed loopt , waarom druk blijven geven(wat je heel vaak ziet) als je paard netjes loopt? Je kan onderhouden en waken maar nooit blijven vragen , wamnt uiteindelijk zul je die druk steeds groter moeten maken, (kijk bij vele foto,s waar de paarden met een glinlach rijden en de sperriem erg strak zit) maar waar is het eind ja verkoop omdat hij te sterk is of niet meer handelbaar.
Je moet met gevoel rijden en weten wanneer los te laten dat is een lange weg maar wel haalbaar als je maar geduld hebt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:16

als ik het zo lees, hou je zelf ook enorm vast (paard houdt meestal vast,omdat jij niet loslaat.) probeer eens dat vertrouwen op te houden. rechte lijnen, gebroken lijnen, ook over de ac lijn etc. zonder te gaan rukken en plukken. naar mijn idee heeft jou paard pijn gehad (mond pijn en te nauw zadel) en is hij gespannen, bang dat het weer pijn gaat doen. (laat je teugels eens los, in die zin, alsof je aan het uitstappen bent, zodat hij kan gaan stofzuigeren)

wellicht is het een idee voor je gaat rijden,even een kwartiertje te longeren met pessoa of met bijzet, en dan nog even op te stappen?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:29

midgie schreef:
@pieps als het goed is rust het bit niet op de lagen maar op de tong, en idd je mag een paard niet met druk rijden ook niet met lichte druk op de mondhoek, eigenlijk moet je nergens druk uit oefenen als hij goed loopt , waarom druk blijven geven(wat je heel vaak ziet) als je paard netjes loopt? Je kan onderhouden en waken maar nooit blijven vragen , wamnt uiteindelijk zul je die druk steeds groter moeten maken, (kijk bij vele foto,s waar de paarden met een glinlach rijden en de sperriem erg strak zit) maar waar is het eind ja verkoop omdat hij te sterk is of niet meer handelbaar.
Je moet met gevoel rijden en weten wanneer los te laten dat is een lange weg maar wel haalbaar als je maar geduld hebt.

Ik ben het eens met je dat je niet met teveel druk moet rijden. Beste is gewoon sperriem eraf en als de mond open gaat trek je te hard.
Iets contactdruk heb je echter altijd, dit is geen trekken maar gewoon contact, of je moet met lange losse teugels rijden. Als je iets vraagt geef je iets meer druk, als je niks vraagt is er gewoon contact. Dit hoeft niet steeds met meer druk te gebeuren, er moet een klein verschil zijn tussen contactdruk en een vraag.
Het bit rust aan de zijkant in de mond wel degelijk op de lagen (bij lage hand), het bit staat nl in een soort ^ omhoog (enkel gebroken trens het meest) met de buitenkant van het bit op de lagen. Kijk maar eens in een paardenmond met bit.

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 21:36

Ik rij nu al een paar dagen zonder binnenteugel. Gaat op zich goed. Hij schuimt wel opeens enorm!!!!
Het volgende loop ik nu tegen aan:
De voltes gaat op zich beter. Minder over de buitenschouder weg. Ik rij met meer buitenteugel eraan en de binnenteugel los of iets op contact. Maar hij "daagt uit" dat ik eraan vast ga pakken. Als ik de binnenteugel er iets bij pak drukt hij zich meteen weg dus laat ik deze weer los en rij met meer buitenteugel eraan.

Probleem nu is het van hand veranderen! Als ik vanuit de volte van hand wil gaan veranderen heb ik de stelling naar binnen maar wel de schouder eronder door mijn buiten teugel. Op het punt van omstellen vertikt hij het om geleidelijk aan de stelling te veranderen. Hij loopt gewoon MEGA naar buiten te kijken en de nieuwe buitenteugel kan ik moeilijk erbij houden op dat moment omdat hij zijn hoofd omhoog gooit. Hij versneld in de passen en als ik hem meer met de binnenteugel vraag komt hij wel maar op zit en benen niet. Het is dan net dat hij denkt van: zo ik heb gewonnen, lekker die binnenteugel! Dan weer van hand veranderen precies hetzelfde euvel. Weer mega naar buiten kijken en moeilijk om te stellen.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:46

Wat bij mij altijd erg helpt, is op de hoefslag (volte lijkt me nu nog wat te moeilijk) linkerstelling vragen, ontspant hij wat (gewoon consequent stelling vragen, ik neem aan dat hij hierdoor vanzelf een beetje meer gaat loslaten) dan stel je hem naar rechts. Laat hij rechts los, dan weer naar links. Een slangenvolte is hier ook altijd erg goed voor, in elke bocht dan wel een kleine volte rijden (en daar pas mee stoppen als hij een beetje loslaat/ontspant). Hij zal het niet klakkeloos van je aannemen als je het vraagt. Op de volte kan je ook linkerstelling en dan rechterstelling vragen.

Ik vraag me alleen af of mijn tips niet geschikter zijn als het wat beter lukt, ik heb nog nooit een muurvast paard gereden namelijk. Wat doet het paard als je hem longeert?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:48

Corelli schreef:
Een oefening die wij wel eens rijden, is de buitenteugel oefening wat inhoudt dat je de binnenteugel los laat(letterlijk laten hangen als dat lukt zonder dat het gevaar bestaat dat hij erin stapt) en alleen sturen met je zit en begeleiden met je buitenhand
Vaak zit je als ruiter namelijk onbedoeld onduidelijk te doen door te veel te willen sturen met je binnenhand. Tevens zorgt deze oefening bij jou pony misschien voor een verrassingseffect waardoor hij niet vastpakt of eerder los laat

En heb je wel eens overwogen om eens bitloos te proberen? Ik ben heel benieuwd of hij zich nog steeds zo vast zet als hij geen bit heeft om vast te pakken

Dat laatste is ook precies wat ik denk. Al is het alleen maar om uit te proberen hoe hij dan reageert dan krijg je ook wat meer duidelijkheid of het rijtehnisch is of dat hij toch nog 'last' heeft van zijn mond.
Misschien zit er wel litteken weefsel in de weg. Littekenweefsel is zacht zul je niet zo snel zien op de foto.

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 10:12

longeren met hoofdstel en bit in? Ook bijzetten o.i.d.??

Met het longeren vorige week was hij niet zo aan het stieren als onder het zadel. Hij loopt dan rechtsom wel naar binnen zeg maar. Maar niet binnenstebuiten wat ik onder het zadel heb. Ik zal hem aan de longe eens observeren wat hij precies doet.
(kan alleen longeren als de bak vrij is, daarom longeer ik bijna niet meer)

Zou het ook aan het bit kunnen liggen? Ik rij met een dubbelgebroken bit, ook niet zo rampzalig bit dacht ik zo.

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:52

PS
Problemen zijn trouwens meerendeels in de draf dan de stap en galop. Deze gaan over het algemeen redelijk. In de draf is het drama!

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 11:24

Zover ik weet hebben jonge paarden vaak moeite met de galop omdat zij nog niet gespierd genoeg zijn en hun achterhand er niet goed onderplaatsen. Als jouw paard meer moeite met de draf heeft, gaat die theorie denk ik niet op. Met het longeren wordt hij niet belemmerd door de ruiter en kan hij helemaal vrij lopen. Ik ben inderdaad benieuwd hoe hij loopt MET bit aan de longe. Dan kan je zien wat het verschil is zonder jou en met jou erop. Om te zien of het aan het bit ligt, kan je vervolgens ZONDER bit longeren. Kijken of hij dan prettiger loopt? Om dit uit te proberen zou ik hem niet bijzetten.

Een dubbelgebroken bit is erg vriendelijk, maar elk paard heeft natuurlijk een andere mond. Misschien drukt het bit net op een gevoelige plek, kan je een keer een ander bit lenen van een stalgenoot? Je kan ook natuurlijk zonder bit rijden, om uit te proberen kan je de teugels aan het halster vastmaken.

Je kan ook proberen rustig de druk op te bouwen. Aan een lange teugel zit hij denk ik niet vast? Kijken of hij dan netjes loopt en wil buigen. Daarna pak je de teugels iets korter en zoek je weer de ontspanning op enz.

Wat zegt je instructrice erover? Heeft die een idee hoe het komt?

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:19

Heb het zadel opnieuw laten opvullen en een simpel enkelgebroken bustrens geleend. Deze week gereden en het is een wereld van verschil. Hij heeft zo zijn nukken nog wel maar ik kan hem beter onder controle houden en zelfs de stellingen gaan beter zonder dat hij zijn hoofd omhoog gooid of zo extreem over de buitenschouder wegloopt. Misschien dan eindelijk na zoveel dingen gedaan te hebben dan de oplossing gevonden te hebben?

Heb in iedergeval weer gereden met een tevreden gevoel en ook met het gevoel van: Hij kan het wel, we zijn weer op de goede weg. De aanhouder wint!
Misschien dat dat dubbelgebroken bit hem wel drukte op zijn lagen waardoor hij last had. Hij schuimt weer mooi af en is weer redelijk te rijden. Begin is er in iedergeval weer!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:16

Ik zeg rijden--> rechtuit en lang maken (vrij los teugeltje en stappen maar) voor jou geld dan voelen voelen voelen. Pas als het paard naar voor kan lopen en jij de bewegingen voelt kun je gaan veranderen aan de bewegingsrichting of het tempo. Dan probeer je dit te doen vanuit je zit en wees tevreden met wat het paard aanbied zodat hij het in balans kan doen en niet in een houding getrokken hoeft te worden. Dit bouw je op.

Longeren--> ook hier eerst naar voorwaarts ontspannen paard toe werken en daarna dubbele longe of bijvoorbeeld een hulpteugel als passoa.

Op de grond--> met een snoepje rustig naar links en rechts buigen. Ga zelf met je rug tegen de schouder staan en laat het paard voorzichtig om je heen buigen. Als je paard zijn hoofd kan laten zakken op lichte druk kun je het vragen te stellen met het hoofd laag en eventueel wat te buigen. Hier kun je heel duidelijk de druk weghalen bij een goede reactie.

Vooral wees tevreden met kleine dingen en trek duw pluk er niet aan. Op die manier raakt het dier uit balans en gaat het compenseren en dat wil in veel gevallen zeggen een volgende slechte gewoonte aanleren omdat er balans nodig is om de oefeningen goed te kunnen uitvoeren.

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:22

Fijn dat jullie weer op de goede weg zijn!