Dogrit voor het eerst op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dogrit

Dogrit voor het eerst op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:14

Hallo bokkers,

dit is mijn eerste topic op bokt, ik vond het nu wel eens tijd worden om eens wat foto's erop te zetten (;
Even wat info:
Naam paardje: Dogrit
Leeftijd: 5
Niveau: zegt u het maar? ;p

Ik rij nu zelf zo'n 8/9 jaar, begonnen met de basis op een manege, en na een jaar of 2 of 3 op manege gestopt en verder gegaan met rijden bij een vriendin thuis, één keer in de week les gehad bij haar thuis, en toen was Dootje er eindelijk klaar voor! Ik ben toen met Dootje bij die vriendin thuis gaan lessen, maar omdat ik bij die instructrice die mij daar les gaf eigenlijk niet verder kwam maar gestopt bij haar, en nu op zoek naar een nieuwe.
Ik heb Dogrit sinds ze veulen was, ze is nu goed 1,5 jaar onder het zadel en het begint imo steeds wat beter te gaan, en ik zou graag tips willen om weer een stapje verder te komen met haar. Dus laat je fantasie erop los!
De foto's zijn van twee week geleden.
Hier komen ze! (ze staan niet in de goede volgorde volgens mij... ;(

Afbeelding
hier is dan dat knappe koppie (:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
dit vond ik wel een fijn stukje, alleen dat koppie blijft maar sterrenkijken..

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
wat dit was, geen idee ;p waarschijnlijk een bok :P

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding
hier loopt ze wel fijn vond ik (:

9.
Afbeelding
en toen had baasje even geen aandacht voor mij... :+

10.
Afbeelding
even uitrusten

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding
Een stukje wijken proberen.

15.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GJDLUQGP.jpg
en nog even nek doorbuigen

16.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DC6D6FPN.jpg
jaa, dat is al beter.

Dit was het dan =)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WPHR6IB3.jpg

commentaar en tips zijn erg welkom, maar wel graag opbouwend dan (;

Groetjes,
Lisa.
Laatst bijgewerkt door Sica op 21-04-12 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 15 foto´s, rest in link gezet

Annetje

Re: Dogrit voor het eerst op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:27

leuk paardje en jullie zijn op zich leuk op weg, ik denk alleen dat het baasje wat stappen over slaat ;) Die laatste foto's zijn totaal zinloos. 'De nek doorbuigen' zoals daar staat, heeft enkel zin als je het paard nagevelijk hebt, van achter naar voren rijdt en het dier licht op de hand is. Jij staat stil, hebt zo te zien behoorlijk wat druk en je dier geeft niet echt na/mee.
Nagevelijk rijden betekent dat je dier los is door het lijf en de ruiterhand opzoekt. Dit bereik je door je paard los te maken, veel in te buigen, op de achterhand te zetten en een constante ruiterhand te bieden. Ik zie op sommige foto's veel druk en op andere foto's weer een boog in de teugels. Probeer een constante verbinding te houden met de mond van het paard.
Op de eerste foto's is goed te zien dat je dier niet in balans is, of niet goed rechtgericht (of beide) en dan kán het ook bijna niet nageven. Probeer je paard stelling aan te laten nemen in de wending en in de hoeken en op de rechte zijdes recht te houden.
Bovenstaande kun je samen met je instructrice (die je gaat zoeken) oplossen. Zij kan je dan leren hoe je dit doet en waarom je dit doet.

Ik heb ook nog zitten twijfelen over je beugellengte en je zadel. Heb je een veelzijdigheidszadel? Het lijkt namelijk of je beugels te lang zijn voor je zadel, of je benen te lang. Je benen liggen in elk geval niet lekker om het zadel heen en om de pony, hierdoor trek jij je benen op.

Dogrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:41

@Annetje; dankje voor je reactie,
jaa, dat buigen dacht ik net ook over na, is indd beetje vreemd, maar omdat ze het erg moeilijk vind om stelling te geven in stap of draf probeer ik dit eerst vanuit stilstand, wat wel beter lukt. Over die beugellengte: ik heb van mezelf hele lange benen en vind het wel lastig om dus korter te gaan zitten, maar de beugels zijn indd al een gaatje korter gegaan (; in de draf begint ze wel steeds meer te zoeken naar mijn hand, dus dat is opzich dan een stap in de goede richting, toch? op die eerste foto vliegt ze naar binnen toe, daar heeft ze wel vaker last van.. In het bos kan ze wel gewoon hele einden rechtuit lopen, zonder te slingeren, maar in de bak heeft ze hier dus wel last van.. Ik weet ook niet waar dit dan vandaan komt. Ik heb een veelzijdigheidszadel, maar die is een soort van om te bouwen tot dressuurzadel. Ik heb ook nog een dressuurzadel liggen, maar die moet eerst naar de zadelmaker om hem weer passend te maken,
maar in ieder geval bedankt!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:04

Dogrit schreef:
jaa, dat buigen dacht ik net ook over na, is indd beetje vreemd, maar omdat ze het erg moeilijk vind om stelling te geven in stap of draf probeer ik dit eerst vanuit stilstand, wat wel beter lukt. Over die beugellengte: ik heb van mezelf hele lange benen en vind het wel lastig om dus korter te gaan zitten, maar de beugels zijn indd al een gaatje korter gegaan (; in de draf begint ze wel steeds meer te zoeken naar mijn hand, dus dat is opzich dan een stap in de goede richting, toch? op die eerste foto vliegt ze naar binnen toe, daar heeft ze wel vaker last van.. In het bos kan ze wel gewoon hele einden rechtuit lopen, zonder te slingeren, maar in de bak heeft ze hier dus wel last van.. Ik weet ook niet waar dit dan vandaan komt. Ik heb een veelzijdigheidszadel, maar die is een soort van om te bouwen tot dressuurzadel. Ik heb ook nog een dressuurzadel liggen, maar die moet eerst naar de zadelmaker om hem weer passend te maken,

Ik heb mijn fjord een kleine 2 maanden. Hij is nog maar 4, en had ook last van het 'naar binnen vallen'. Ik heb dit aan m'n lesgeefster gevraagt wat ik zou moeten doen, aangezien iedereen zei, dat ik moest gaan rechtrichten. Als je gaat nadenken, hoe ga je rechtrichten als je paard nog niet eens deftig op zijn eigen benen kan lopen. Dit heeft ze dan ook als argument gegeven. Ze gaf als tip(s) dat ik vooral op m'n buitenbeen moest 'steunen', en als hij van de hoefslag afging, hem er weer terug 'opzetten'. Verder niet te veel 'moeilijks' vragen, -zoals wijken- als je pony nog niet 'deftig' loopt. Nu loopt hij ook mooi 'recht'. Met balkjes lopen/kleine kruisjes springen, heeft het ook geholpen.

Ik hoop dat deze tips u ook kunnen helpen, verder leuke combi, en let op je tenen/voeten.
en je hebt soms kapstokjes (foto 12). Let ook op piano handjes (foto 8)
veel succes! :D

edit; typfouten uitgehaald
edit2; typfouten uitgehaald

Dogrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 20:25

LOLLYYwood schreef:
Dogrit schreef:

Ik heb mijn fjord een kleine 2 maanden. Hij is nog maar 4, en had ook last van het 'naar binnen vallen'. Ik heb dit aan m'n lesgeefster gevraagt wat ik zou moeten doen, aangezien iedereen zei, dat ik moest gaan rechtrichten. Als je gaat nadenken, hoe ga je rechtrichten als je paard nog niet eens deftig op zijn eigen benen kan lopen. Dit heeft ze dan ook als argument gegeven. Ze gaf als tip(s) dat ik vooral op m'n buitenbeen moest 'steunen', en als hij van de hoefslag afging, hem er weer terug 'opzetten'. Verder niet te veel 'moeilijks' vragen, -zoals wijken- als je pony nog niet 'deftig' loopt. Nu loopt hij ook mooi 'recht'. Met balkjes lopen/kleine kruisjes springen, heeft het ook geholpen.

Ik hoop dat deze tips u ook kunnen helpen, verder leuke combi, en let op je tenen/voeten.
en je hebt soms kapstokjes (foto 12). Let ook op piano handjes (foto 8)
veel succes! :D

edit; typfouten uitgehaald
edit2; typfouten uitgehaald

Dankje voor je tips, dat wijken is gewoon af en toe een paar pasjes proberen hoor, nog niet dat ik daar echt op aan het trainen ben. (;
Ik begrijp dat je zegt dat ze rechtgericht moet worden, maar ik vond het apart dat ze eerst in het bos ook erg zwalkte en dat nu niet meer doet, en dat ze het in de bak dus wel blijft doen, maar als ze naar binnen valt zet ik haar inderdaad ook terug op de hoefslag en probeer het het volgende rondje dan gewoon opnieuw, en als ze dan wel op de hoefslag blijft beloon ik haar wel. Ben ook wel met balkjes en kruisjes aan de slag, maar aangezien er geen springmateriaal aanwezig is bij de bak waar ik rij is dit een beetje lastig.. Als ik wil springen moet ik verder weg en daar is helaas niet altijd tijd voor.
Maar dankjewel!

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:30

Dogrit, dat moet haast wel een paardje zijn die bij de familie Reinders weg komt.
Wie zijn haar ouders??

Probeer eens wat schijnovergangen, dus je draaft en rijd terug naar stap op het moment dat ze wil gaan stappen draaf je weer weg.
Verder kun je een volte verkleinen en vergroten met beenhulpen, dus het effect van wijken alleen dan op de volte.
En het valt me op dat je handen wat hoger mogen.

succes, je hebt een leuk paardje!!

Dogrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:45

Ineke_Britt schreef:
Dogrit, dat moet haast wel een paardje zijn die bij de familie Reinders weg komt.
Wie zijn haar ouders??

Probeer eens wat schijnovergangen, dus je draaft en rijd terug naar stap op het moment dat ze wil gaan stappen draaf je weer weg.
Verder kun je een volte verkleinen en vergroten met beenhulpen, dus het effect van wijken alleen dan op de volte.
En het valt me op dat je handen wat hoger mogen.

succes, je hebt een leuk paardje!!

Haha, jaa ze komt indd bij de fam. Reinders weg!
Haar ouders zijn Zortin en Fiola.
Voltes vergroten en verkleinen heb ik nog niet echt geprobeerd, maar ik zal ermee aan de slag gaan (;
Mijn handen moet ik meer dragen, daar ben ik me van bewust, hier word aan gewerkt, maar het is toch elke keer erg verleidelijk om ze gewoon te laten hangen wanneer ik er niet aan denk ;p
en verder: Dankjewel!

Dogrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 18:48

Trouwens, ik zit met nog een dingetje..

In de bak is ze eigenlijk niet vooruit te branden en heb ik soms echt het gevoel dat ik haar zo ongeveer moet gaan duwen :+
Ze is inmiddels aan de haver en dit lijkt wel een beetje te helpen, maar de activiteit die ik zoek is eigenlijk nog helemaal niet aanwezig, heeft iemand hier nog goede tips voor?

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:46

mischien meer variatie in het werk? bvb. een sprongetje? let wel op je kapstokjes en piano handen ;)

Dogrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 20:09

@liset_lara: dankje, ik ga het proberen (; springen is alleen een beetje moeilijk te regelen, maarjaa.. Ik zorg wel voor afwisseling, vind het zelf ook niet leuk om elke keer hetzelfde te doen (:
Kapstokjes en pianohandjes: weet ik, ben ik ook mee bezig.
En verder: Dankjewel!

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:06

Inderdaad wat meer afwisseling om haar wat actiever te laten lopen, balkjes, sprongetje, desnoods (in grote bogen) proberen te slalommen om pionnetjes. ;)

joyce_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:00

Jullie gaan vooruit :D Op foto 11 wel even contact met de mond houden.

Je kunt nu savonds altijd wel bij ons komen springen als de paarden uit de bak zijn. ;) Alleen dan moet je eerst een stukje rijden.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:01

Ziet er al beter uit dan toen jullie begonnen. Ik zou alleen eerst ontspanning opzoeken en het achterbeen er onder krijgen, dan komt die nageeflijkheid vanzelf.