Haflinger waarschijnlijk toch nog groen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_92

Haflinger waarschijnlijk toch nog groen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 14:48

Hallo allemaal :D ,

Vrienden van mij hebben nu bijna twee weken geleden een nieuwe aanwinst gekregen.
Ze willen lekker met der gaan mennen. Waarvoor ze ook al beleerd is en ook onder het zadel.

Nu staat ze bij hun op stal en ben ik er vorige week opgestapt, even lekker gestapt en ging allemaal prima.. tot dat madame alle kanten op begon te springen en ik me uit eindelijk niet meer kon vast houden.
Ben er afgevallen en had me been en arm gekneusd, vocht in me slijmbeurzen en bloeduitstortingen in me spieren.. dat is gelukkig nu weer afgezakt.

Ik had al een jaar niet meer gereden (fanatiek) omdat het andere paardje wat bij hun gestald stond verkocht werd.
Ik zit nu te twijfelen; of ik even een paar lesjes zal volgen op een manege, gewoon puur voor mezelf zodat ik het weer even te pakken krijg.
De eigenaar vind het onzin, omdat mijn houding verder goed is.. en ik het paard vertrouwde dat ze niks zou doen was ik er dus totaal niet op berekend.
En omdat manege paarden weten wat ze moeten doen, en meestal geen stap verkeerd zetten.

Ik heb sowieso eerst even iemand gebeld die ervaring heeft met jonge/groene pony's, die wou er eerst wel een keer voor mij op rijden om te kijken wat het kan zijn.

Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Wel of geen lesjes nemen?
Laatst bijgewerkt door delerium op 13-04-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: schuine tekst rechtop gezet

Hannahnas

Re: Haflinger waarschijnlijk toch nog groen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:52

Ik denk, als ik het zo lees, dat het voor jou niet verkeerd is om een keer een lesje te nemen. Hierdoor krijg je er weer wat meer vertrouwen in en les is echt niet alleen bedoeld om je houding te verbeteren, is ook goed om af en toe wat nieuwe inzichten te krijgen;).

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:08

Dankje! Ja zo dacht ik er zelf ook over voornamelijk in het vertrouwen krijgen .. maar toen zei weer van niet vond begon ik toch wel te twijfelen of het wel nut had! :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:10

Misschien eerst eens een band kweken, vertrouwen kweken via de grond en dan later er op gaan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:02

Wat is nu je vraag? Of de haflinger misschien nog groen is of dat je les moet nemen?

In ieder geval, ik zou les nemen met de haflinger. Sowieso.

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 16:09

xxess schreef:
Mijn vraag is wat zouden jullie doen? Wel of geen lesjes nemen?[/i]

Dat was dus mijn vraag ;),

Ik ben ook al begonnen met grond werk voor ik er op ben gestapt.. en ben ook rustig aan begonnen.. had der ook alleen nog maar op gestapt..

Ik wil idd sws met haar ook les gaan nemen :).

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:15

Aan de hand van je verhaal, zou ik in ieder geval even les nemen voor je eigen vertrouwen en om even wat steun te hebben, ookal kun je het misschien prima zelf op een paard wat geen rare sprongen maakt ;) Niets mis met een lesje, als je er nu nog een keer op dezelfde manier afvalt, zul je denk ik toch een probleem met je zelfvertrouwen gaan krijgen... Ik tenminste wel ;) Dus: als het mag, neem les!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:19

ik zou misschien een paar lesjes op de manege nemen, ook gewoon voor je vertrouwen. als je dan weer op de haf gaat longeer hem dan van te voren even. en les met de haf is ook wel verstandig denk ik

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:25

Les krijgen kan nooit kwaad..

Maar als ik het goed begrijp, is de Haflinger van een vriendin van jou, jij zit erop (Terwijl de eigenaar de Haflinger nog geen 2 weken heeft), je valt eraf, en dan ga jij naar iemand bellen of diegene de pony even wil rijden voordat jij erop gaat..?

Mag dat van jouw vriendin? := .. Het is natuurlijk niet gek als iedereen erop gezet wordt, dat het beestje zp reageert :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:30

Is er wat gedaan met dit dier in die 1e week? Ben je er zo opgestapt of was het dier nog eerst gelongeerd?
Daarnaast, heeft het dier bij de vorige eigenaar tot het laatst veel beweging gehad of niet?

Energie teveel kan natuurlijk ook nog met daarbij nog geen vertrouwen in jou als ruiter, dat moet je opbouwen.
Paard staat daar net een week dus heeft misschien ook nog wel tijd nodig om te wennen.

Hebben ze haar gekocht als zadelmak of doorgereden. Want voor de 1 is zadelmak dat alle gangen en de rem er op zit en voor de ander echt letterlijk zadelmak, dat is niet ruitermak.

Voor jou zou ik wel even misschien 2 prive lesjes nemen op de manege om het vertrouwde gevoel weer te krijgen. Daarna als het kan met de haf lessen, dan kom er samen wel.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:42

toen ik weer begonnen ben met rijden (had wel heel wat jaartjes langer dan jij niet meer gereden) heb ik inderdaad ook een aantal lessen op brave manegepaarden genomen. Simpelweg omdat ik dan de aandacht bij mezelf kon leggen (manegepaarden lopen hun rondjes wel) en om er weer in te komen en te wennen.

Zelfs toen ik bv de galop in het begin te spannend vond heb ik weer een les op een manegepaard genomen. Nu ik graag weer wil (leren) springen overweeg ik om dit eerst op een manegepaard te doen, puur om het gevoel en vertrouwen te krijgen.

Devennee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:44

les krijgen kan nooit kwaat , en voor je zelfvertrouwen s het natuurlijk fijn :D

hoeveel rij evaring heb je eigelijk?

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 16:45

In de eerste week hebben we er ook gelongeerd en heb ik ook in het weiland gezeten. Lekker geborsteld enz. En een dag voor ze er een week stond ben ik er op gaan zitten.

Ze heeft bij de oude eigenaar veel beweging gehad zowel onder het zadel als voor de kar.

Die eigenaren hadden deze keuze samen ook al besproken om iemand te vragen die een andere pony van hun ook zadelmak had gemaakt en heeft door gereden.

Als ik het zo lees, ga ik volgende week toch een paar lesjes op een manege nemen :)

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 16:46

Ik ben opgroeid in een paarden familie kijk maar in mijn profiel ;)

jadirahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:52

Ik zou voor jezelf wel een paar lesjes bij een manege doen, zo krijg je wat meer zelfvertrouwen.
Maar het gaat vooral om de band met het paard waar je later op wil gaan rijden, en met een manege paard gaat dat moeilijk omdat veel verschillende mensen erop rijden.
Succes ermee! :D

Esther_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 23:12

Ja dat klopt, bij de manege rijden is ook puur voor mezelf om gewoon weer even het gevoel en het zelfvertrouwen terug te krijgen. Dat zal dus ook maar tijdelijk zijn.

Heb der vanavond ook weer even gelongeert en dat gaat verder ook allemaal goed.